lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:26

Dankjewel :o zijn ouders zijn trouwens volgens mij nog geen 1.60 en net 1.60 haha.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:04

VogeltjeM schreef:
Dankjewel :o zijn ouders zijn trouwens volgens mij nog geen 1.60 en net 1.60 haha.

Dan wordt ‘ie goed gevoerd :D

Mijn vorige lusitano was 1.64 en zijn moeder was ook maar 1.55, zal de goede voeding op Hollandse bodem wel zijn

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:56

Whaha dat zal het zijn :') nu ben ik zelf 1.80 en hij was als veulen al groot, daarom durfde ik het aan.

Vandaag is hij voor het eerst mee op "buitenrit" geweest (ik loop ernaast want nog niet beleerd). Helaas moeten wij meteen volle bak het verkeer door en zijn er heel veel prikkels vanaf stal. Maar mijn vriendinnen waren mee met 2 paarden die alles al gewend zijn. En hij deed het echt super :D zó nuchter. Nog amper verkeer gezien, maar langsrazende auto's, aanhangers, wielercolonnes, motoren met van dat keiharde geluid deed hem allemaal niks. Ben zo trots :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:29

Super dat hij dat zo goed oppakt zeg, heb je later alleen maar weer profijt van.
En heel fijn dat je mensen in de buurt hebt met brave paarden die je willen helpen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:18

VogeltjeM schreef:
Whaha dat zal het zijn :') nu ben ik zelf 1.80 en hij was als veulen al groot, daarom durfde ik het aan.

Vandaag is hij voor het eerst mee op "buitenrit" geweest (ik loop ernaast want nog niet beleerd). Helaas moeten wij meteen volle bak het verkeer door en zijn er heel veel prikkels vanaf stal. Maar mijn vriendinnen waren mee met 2 paarden die alles al gewend zijn. En hij deed het echt super :D zó nuchter. Nog amper verkeer gezien, maar langsrazende auto's, aanhangers, wielercolonnes, motoren met van dat keiharde geluid deed hem allemaal niks. Ben zo trots :D

Wat goed *\o/* ! Als ie net zo stoer wordt als zijn neefje Mojito hier dan kom je nooit meer van je roze wolk af, ik kan ook echt alles tegenkomen aan verkeer eigenlijk, vindt ie allemaal prima. Ik moet wel juist echt bewust op pad om verkeer op te zoeken omdat ik hier thuis normaal gesproken meteen het bos in rijd (heel verwend natuurlijk :o ) maar ik wil dat ook echt wel beetje blijven bijhouden.

Mojito is trouwens echt heel lang doorgegaan met groeien, vanaf zijn vierde tot zijn 7e nog 4cm bijgekomen.

Nouvel, Trevo is echt zooo leuk, lekker barok is ie! Prachtig hoofd!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:56

Wat leuk Karina, zijn ze verwant via vaderskant of moederskant?

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:21

Mijn merrie Zamora was ook van Nenufar, en zij is de moeder van Mojito waar ik nu mee men.
Foto's in mijn profiel als het goed is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:42

Oh leuk Karina! Dan heb ik over jou gehoord als zijnde vriendin van H. :D (wellicht niet netjes om iemands naam op bokt te zetten). Zagalo heeft een tijd bij mij gestaan, de grote lieverd.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:31

Ja klopt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:00

Schop dit topic even omhoog.

Ik heb een vraagje, hebben jullie Lusi,s moeite met de lengtebuiging?

Mijne vind dat namelijk enorm moeilijk, draait liever het hele lichaam gelijk vliegensvlug om.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:41

Bij Santi wel herkenbaar maar die is ook erg kort gebouwd. Q heeft wat meer lengte, die lijkt tot nu toe veel makkelijker te buigen, bv. ook in de zijgangen (aan de hand/in de lange lijnen, is nu sinds paar maanden zadelmak maar ohz nog niet veel mee gedaan). Ben benieuwd of dat straks ohz ook zo blijft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 21:10

Dat zou wel fijn zijn voor je!

Ik leer ook meestal alle paarden aan de hand een pasje wijken enzo.. beetje schouderbinnenwaarts en travers maar dit is veruit de moeilijkste daarmee die ik ooit heb gehad.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 23:17

Ja, fingers crossed. :)

Wat is de bouw van je merrie? Q heeft meer ruglengte dan Santi maar ook wel meer lengte in de nek, denk dat dat hem erg helpt. Hij lijkt van nature ook soepeler in z'n poll en kaak te zijn. (Nadeel is weer dat hij makkelijk achter de teugel duikt/opkrult, dat doet Santi dan juist weer niet, die gaat er eerder boven). Als Santi dan wat spanning heeft zet hij ook snel de binnenschouder vast. Dus dat is wel een opeenstapeling dingen die lengtebuiging moeilijker maken. Als hij spanning heeft krijg ik bv. ook geen pirouette meer gereden, hij draait dan gewoon op zn achterbenen om zeg maar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 08:48

Ja ik snap wat je bedoeld, dan zet hij zich vast en is buigen zo wat onmogelijk. Mijne is eigenlijk niet eens zo heel kort in het lijf, ze kan het ook wel..aan de dubbele longe maar dan moet ik wel echt ergens doorheen en het blijft wel een lastig puntje merk ik. Moet ook wel eerlijk zeggen dat het niet de beste beweger is, wellicht speelt dat ook mee. En wat lui aangelegd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb je foto's van het verschil tussen Q en Santi? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil tussen die twee qua bouw. Dat opkrullen herken ik dan wel weer van de PRE's die dat ook snel doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:22

Ze zijn over het algemeen ook heel erg handig om zich zo als een slang te bewegen in hun lijf dat ze het op hun manier kunnen doen en niet op de manier die jij graag wil… :+ :D
Mijn ervaring is dat ze wel echt makkelijk de zijgangen lopen over het algemeen en ze ook snel aanleren maar ook handig zijn om er op hun eigen manier onderuit te komen als ze een voor hun makkelijkere manier weten…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:37

Ik moet alles aan de hand aanleren of met dubbele longe dat maakt het ook wel lastiger. Heb het idee dat het hier is dat als je een beetje aan het lijf komt om te rekken en buigen dat ze dat voelt en daar inderdaad geen zin in heeft. Zal ook nog wel een beetje met scheefheid te maken hebben denk ik.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:51

Ik zal even goede vergelijkingsfoto's zoeken of maken.

Mooie merrie, zeker in de romp wel genoeg lengte inderdaad.

Wat Nouvel zegt herken ik ook wel, wij noemen dat hier op stal 'Luso lazy'. Ijverig in het werk zolang het op hun manier kan, wil je bepaalde patronen van beweging beinvloeden dan is het zucht, steun, moet dat? :')

Het valt mij ook op dat veel Luso heel core strong voelen als je erop zit. Ze houden zichzelf bij elkaar zeg maar. Ik vind ze daarom heel safe voelen, ook als ze gaan lopen spoken. Het voelt dan niet alsof ze de controle over zichzelf of hun balans kwijt zijn. PRE vind ik veel vaker heel zwabberig, als een soort elastiekje dat alle kanten op schiet. Wellicht heeft dat ook met elkaar te maken, die core strength en het moeilijk vinden om correct te buigen (met name het verlengen aan de buitenkant van de buiging).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:27

Daar zeg je wel iets heel interessants ja! Moet ook zeggen dat de mijne echt makkelijk verzameld loopt en dan is alles wel makkelijker. Dat zwabberige bij de PRE,s herken ik ook .. die zijn vaak hypermobiel. Maar het is totaal anders van elkaar inderdaad.

Het probleem zit hier inderdaad in het verlengen bij de buiging. Dankjewel trouwens. :-)

Lusi Lazy is een leuke term haha.. ja, zij wil ook wel graag alles op haar manier.

Ben benieuwd naar de foto,s!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:44

Mijn merrie zijn we vnl met balans bezig. Maar ik merk wel dat ze liever wat "opgerichter" loopt dan dat ze de lengte pakt op de juiste manier, dat vindt ze moeilijk. Travers aan de hand is dan weer een eitje voor haar. Maar op de volte vindt ze het wel lastiger om de juiste spieren te gebruiken. En inderdaad ze vindt wel manieren om het zichzelf makkelijker te maken, ze is enorm flexibel wat dat betreft :+ .

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:51

Bij de lusitano die ik een tijd heb gereden merkte ik het niet echt. Die was wel hogeropgeleid, dus wellicht had hij het vroeger wel. Hij had wel een typische lusitanobouw en gaf het niet cadeau. Hij vond het inderdaad lastig om lengte te pakken, liever liep hij als een opgekropt propje :')

Met m'n jonkie ben ik nog niet bezig met deze materie, maar qua bouw is hij vrij langgelijnd dus ben benieuwd. Hij heeft van nature erg weinig bespiering op z'n achterhand en core :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:15

Op wat voor een manier gaf hij het niet cadeau?

Elina, ja de volte.. bochtenwerk dat merk ik ook. :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 22:00

Het was niet vanzelfsprekend om hem meer lengte te laten pakken met correct gebruik van z'n spieren, ipv dat hij bijv. achter de loodlijn kroop of zich juist te lang maakte en zich dan op die manier onttrok. En het was een heel sensibel dier op je zit. Hoe vaak ik niet per ongeluk een verkeerd knopje activeerde := Verder was het echt een superlieve schat, zo goudeerlijk en betrouwbaar.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:23

VogeltjesM, ik ken het paard waar je het denk ik over hebt vrij goed, vanaf de grond in instructie-functie indertijd in Portugal nog, zo ijverig dat hij werkelijk overal antwoord op geeft dus idd ook op elke spier aan- of ontspanning in je zit. Heerlijk paard maar makkelijk is het niet!

Ik kan uit jullie opmerkingen wel een leuke compilatie maken voor Mojito. Voor mij is het vooral erachter en er naast natuurlijk.

Nouvel, die zijgangen zijn inderdaad belachelijk gemakkelijk, nog maar een jaar beleerd loopt mijn blonde vriend als vanzelf schouderbinnenwaarts en wijken voor de koets op eerste verzoek, maar hij kan het ook prima in de strijd gooien als vrijwillige oplossing voor iets simpels wat hij dan weer moeilijk vindt.

Luso lazy van rider houden we er ook in, hoe herkenbaar: Kijk hoe goed ik dit kan, kunnen we dit dan voor altijd zo doen en niet anders? Help help, ik doe het toch goed??
Het is bijzonder dat wat tomeloze ijver lijkt, zomaar ineens kan doodslaan in impuls als het anders is dan ie in gedachten had.

Hij vindt het ook vrij makkelijk om in een mooie stabiele relatieve oprichting te lopen, maar voor halsstrekken op de volte scoren we echt nog geen voldoendes terwijl dat bij mijn welshjes altijd de 8en op de protocollen oplevert. Van alle die ik voor de koets heb gehad vindt hij dit wel het lastigste.

We hebben met de eerste 2 officiele westrijden wel onze eerste puntjes gescored in mennen dressuur en vaardigheid, en gister superleuk tijdens de jaarlijkse clubwedstrijd de eerste indoor mini-marathon gereden. Hij begint het spelletje nu echt beetje ging snappen, hele stukken gallopperen ging haast als vanzelf (terwijl hij dat in dezelfde baan in dressuurlessen nog amper durft, aangalloperen). En echt dat je hem voelt zoeken naar de ingangen in de marathonhindernissen, zo leuk! Er was enorm veel te zien aan decoratie maar oeh wat was ie dapper *\o/* . Wat kun je dan mega genieten van je harde werker <3 .
En allerbelangrijkste: Altijd, ook als de energy-knop op standje full staat voel je je safe.

Fotootje van laatste vaardigheidsparcours buiten, van de minimarathon heb ik alleen een filmpje helaas en geen idee hoe ik die hier krijg :? .

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 07:33

Mooie foto Karina en knap wat jullie al zo snel bereikt hebben voor de wagen!
Genieten hoor!

Klopt inderdaad wat je zegt, de zijgangen zitten er zo in maar worden ook zo ‘tegen je gebruikt’ als je iets anders vraagt wat ze op dat moment lastiger vinden…
Ze drukken zich graag in een houding en doen dan ‘hun kunstje’ als je eigenlijk wilt dat ze wat fijner door het hele lijf lopen en hun lijf ook echt goed gebruiken.
Ik herken dat ook echt wel bij mijn Lipizzaner die ik nu heb.

Mijn lusitano ruin was juist enorm lang in zijn rug met een lage vrij zware halsaanzet (heel erg niet lusitano dus…) en voor hem was het stukje oprichting, goed sluiten van achteruit en van je hand af blijven lopen echt heel lastig. Hij hing het liefst heel confortabel lekker op je handen voorover als hij niet goed van achteruit gereden werd.
Mijn Lipizzaner heeft dan weer meer het korte lusitano lijfje en maakt dan ook weer sneller dat houdinkje voor wat hoog, in een krulletje en zo kruip je mooi weg om je lijf echt te laten werken…
MIjn lusitano had dekenmaat 205 en de Lipizzaner 185, dus dat verschilt nogal in ruglengte…

Ik ben heel benieuwd wat mijn jaarling straks gaat doen…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:20

Zo wat een verschil! Die Lusi's willen natuurlijk ook wel verschillen onderling qua bouw.

Zal even tegen de mijne zeggen dat zijgangen toch echt bij de specialiteiten horen. :+

Wat gaaf Karina! Hoe lang loopt hij al voor de wagen? Een filmpje zou je eventueel kunnen uploaden op youtube met een verborgen link.

Vogeltje, dankjewel voor je reactie..die lengte blijft een dingetje bij de meesten volgens mij.