[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:16

Angela, da's niet zo mooi! Van harte beterschap. Moet je nog medicijnen slikken ofzo? AB denk?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:19

Dankjewel, ik krijg nog geen medicijnen, de dokter moet nog wachten op info, hij weet nog niet wat ie er mee aan moet.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:47

Anouk: En dan zijn zadels al lastig, maar een goede zadelmaker vinden is ook nog lastig :P. Overal wisselende verhalen...

Angela: Balen zeg dat je Q-koorts hebt! Hopelijk vind je dokter snel iets wat ie kan doen!

Vandaag weer heerlijk gereden met Shaggy :). Zit echt op een roze wolk! Het gaat de laatste dagen echt goed! Met elke dag doen we een stapje vooruit :D.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:15

angela, sterkte!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:58

Esther, mag ik erbij komen zitten :D . Chico doet het ook al zo goed :D !

Angela, jeetje Q-koorts, dat is niet best!! :(:) beterschap

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:02

Gooi het hier maar even in de groep:

VOER!!

Die Fries van mij staat op 2 keer een kwart schep basisbrok en heeeeel veel kuil. En van mij krijgt ie dan na het werk 3 worteltjes en een appel of 2. En ik maak 1 a 2 keer per week 'slobber' van 3 eetlepels brintapoeder, 3 eetlepels havermour een een gemoeste appel. Als ie van de zomer 24/7 buiten staat leeft ie van gras en het handje weidesuplement van Pavo wat ik hem dan dagelijks geef.

Ze hebben nu op stal allerlei voeders erbij in de aanbieding en ik zit te denken om een slobber erbij aan te schaffen wat ik dan eens per week geef OF om de brok te vervangen doro iets anders...

De slobbers die wij op stal hebben zijn:

Havens Slobber-mash
Cavalor Mash&Mix

En de Muesli zonder haver van Havens.

Ik weet dat een paard brokjes niet nodig heeft, heb de site van paardnatuurlijk al vaker helemaal doorgelezen (Dekenloos !!!) maar de hele stal krijgt brok in de ochtend en in de avond. Dus als Jippe "op stal" staat in de winterperiode dan krijgt hij zeg maar een kwart schepje voor "erbij" anders breekt ie echt de stal af (geprobeerd maar ze schreven op dat ze hem toch maar gegeven hadden... sindsdien heeft zijn deur iets meer speling ) Dat half kilootje biks per dag kan denk ik geen kwaad voor een paard van 700 kilo.

Zodra het kan gaat hij 24/7 de wei op (eerst rustig opbouwen natuurlijk) en dan krijgt ie enkel de pavo-weide-sup (handje) omdat ie anders weer modder gaat vreten. Het is een gek beest

Maar zat daarom te denken om ipv de brok miss de slobbermash OF de muesli zonder haver van Havens neer te zetten zodat hij daar een beetje van krijgt als de anderen brok krijgen. (Je mag bakjes neerzetten met porties per keer, dus kan dan zelf regelen hoeveel hij krijgt). Voor wortel of appel doet hij het niet, dan blijft ie echt kijken tot de biks komt... (ook geprobeerd, geen succes voor de staldeur)

Ik neig naar de Muesli zonder haver als vervanging voor de brok als ik dit lees:

HAVENS Muesli-zonder-Haver / Beta-plus
Speciale "non-heating" Dieet-muesli met extra B-Caroteen en natuurlijke dinkelspelt. Ideaal voor paarden of pony's die recreatief bereden worden, voor paarden op rust en/of voor sportpaarden die gevoelig zijn voor maandags-ziekte.
De muesli-zonder-Haver bevat een gematigd energiegehalte en weinig suikers. Doordat het product geen haver bevat is het ook uitermate geschikt voor nerveuze en temperamentvolle paarden. Om deze reden wordt deze muesli ook wel de 'Cool-Mix' genoemd.

Ervaringen? Ideeen?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:58

Heey
Dankjulliewel :)

Esther en ilona: Super dat het zo lekker gaat :D.

Vandaag weer niet naar school geweest. Voelde me te beroerd :(.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:26

_Saida_ schreef:
Shanna -> Hoe gaat het vandaag met je teen?

Nouuu ik had gisteren best veel last van mijn teen! Gelukkig hebben we veel gezeten toen we aan het wachten waren tot we bij de HMH naar binnen mochten. We stonden weer op de eerste rij dus dat was wel tof! Maar veel staaaan en dat deed toch wel auwa.
Halverwege het concert sprong er iemand bovenop mijn teen met haar hak! Nu voel ik helemaal niks meer. Nouja ik heb een ander gevoel (wat dof) in mijn teen maar pijn heb ik niet meer. Ideaal eigenlijk hahaha, als het goed is trekt het gewoon weg en de pijn is ook foetsie nu!
Ik hoop dat tegen de tijd dat het gevoel in de zenuw weer terugkomt, de ergste pijn van mijn teen weg is.

En het concert was weer zoooooo gaaf :):) :):) :):)
Echt!! Fantastisch!! Kippenvel van begin tot eind :D

(Voor degene die het niet weet: ik was naar Kelly Clarkson, voor de derde keer! 2006, 2008 en 2010! En ik ben al sinds 2003 groot fan van haar en van haar muziek! ;) )

(Yep, ik stuiter nog even door... )

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:41

Zilfstar schreef:
Ervaringen? Ideeen?

Ondanks mijn relaas en buitensporige hoeveelheid voer (zoals ik in dat andere topic al riep). Ben ik tegen het voeren van veel 'troep'. Slobber erbij is lekker, maar niet echt noodzakelijk. Tenzij ziek, oud of zwak.
Je brinta mengsel voldoet net zo goed, en heeft door de appel waarschijnlijk ook nog meer smaak voor hem.

Wat betreft het geven van voer omdat anders de stal wat groter word. Dat is een ondeugd en een grote ook. In geen kudde eet elk paard tegelijk. Het feit dat het op te veel stallen wel gebeurd is een management fout. Zelden zie je het op stallen waar iedereen zelf z'n voer regelt. In plaats van biks kun je dan beter gewoon niks geven. Jammer, maar helaas. Stal extra dichtbinden, benen beschermen of gewoon altijd weg zijn om etenstijd. Volhouden, als je het echt wilt tenminste...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:59

Wanda: Hier staat Sam op anderhalve kilo brok, na het werk een halve bak muesli ('leen ik van opa') een hooi. Af en toe een snee brood, appel (alleen jonagold! andere gooit ie naar mijn hoofd) en een worteltje als beloning of zo maar gewoon voor het lekker. Meer krijgt ie niet en hij is nooit ziek ofzo en heel tevreden. Als ik je verhaal zo lees, zal ik het hem maar niet gaan vertellen, want dan gaat ie naar de paardenvakbond. :+
Slobber gaven wij ook alleen aan een paard wat geen tanden meer had. Ze vond het erg lekker, maar er zit meestal erg veel suiker in. Ik dub wel over olie bijgeven. In de paard&sport van deze maand staat er een heel stuk over. Het zou het uithoudingsvermogen verbeteren. Daar krab ik wel van achter mijn oren. Zou het echt?

Shanna: zou ik toch niet blij van worden, als iemand met haar hakkies op mijn tenen staat te springen. Brrr! En die van mij zijn 'normaal'. Wel gaaf dat het je genot niet te niet heeft gedaan!

Veulen, tja, het is een ondeugd, maar groot wil ik hem niet noemen. Hier werden de paarden heel ongedurig van ongelijke voortijden en het niet allemaal gelijktijdig krijgen van brok. De ochtendvoeding wordt daarom aan alle paarden tegelijk gegeven. En ook onze Prince heeft zeker geen brokkies nodig, maar hij krijgt voor de vorm altijd een klein handje. Hij wordt er niet stikvervelend van, maar je ziet ook wel dat blij er anders uit ziet. Ze vinden het lekker, ach, ik gun het hem wel. ;)

Vandaag de intaketest gedaan voor het E-rijbewijs. Pfoe, dat valt nog niet mee! Voornamelijk mijn oude zenuwen vlogen weer door mijn keel!Ik had een driftkikker als instructeur toen ik met B bezig was en ik ben maar liefst 4 keer gezakt toen. Nu trof ik een heel relaxte kerel hoor! Ik kreeg advies om nog flink te oefenen op spiegelen, achteruitrijden verbeteren en onzekerheid weg te nemen. Dan nog een keer zo'n les te doen en dan zou ie het wel aan durven vragen voor mij! Dus ik weet wat ik moet doen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:07

Esther: Zadelmakers zijn er zat goed hoor! Een stootje aannaaien kunnen ze vaak allemaal. ;) Maar die ook een zadel goed kunnen aanmeten en waar jij je in kan vinden, dat is moeilijker. Op zich zijn er daar ook erg veel goed in. Het is echter een kwestie van in gesprek blijven en begrijpen waarom ze jou een bepaald zadel aanraden. Een gedreven zadelpasser die in het belang van het paard kan denken, heeft altijd een visie en voor elke visie is wel wat te zeggen. Als je merkt dat een paard niet fijn reageert, gaan de meeste zadeleigenaren met een boos vingertje wijzen naar hun zadelmaker ipv te proberen om het samen op te lossen. Dat is voor de zadelverkoper ook vreselijk. Of ze gaan hier zitten wijzen op het forum. Heel kwalijk! Een aantal zijn dan niet voor rede vatbaar, maar ja, daar is ook een oorzaak voor toch? Ik wil ze niet allemaal verdedigen of beweren dat ze allemaal goed zijn, maar ook veel ruiters hebben soms (te) hoge verwachtingen van een zadel.

Ze zitten er idd wel tussen hoor, die kost wat kost hún zadel willen verkopen aan je en dat erg goed kunnen vertellen. Het blijven dan toch vertegenwoordigers hè? En de meeste ruiters snappen niks van zadels dus er is je zo een leuk verhaal op je mouw gespeld. Maar een echt goeie komt vanzelf bovendrijven.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:08

shanna: ai ai ai. ik ben benieuwd of dat straks nog zo positief is met je teen. dat móet dalijk toch wel pijn gaan doen als er nog eens zo'n hak op terechtgekomen is??!

wanda: niks slobber bijkopen, gewoon bij dat beetje brokjes blijven. goed is goed hoor. ik voer totaal geen ander spul bij dan brok en nog nooit een koliekgeval of wat dan ook op stal gehad *klopt ff hard op eikenhout*

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:30

Ik hoop gewoon dat de zaak niet werkt tot de ergste kneuzing weg is _O-

REG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:53

DinkeyGirl schreef:
REG schreef:
hoi Malin wat is er mis met je hulsebos dan?ik heb niet alles gelezen sorry :o

Hoi Reggy alles goed met jou en je paardjes?

Hmmm ik weet het eigenlijk zelf allemaal niet zo zeker. Mijn zadelpas die pas geweest is, vond het zadel te smal bij de schouders en zei dat hij daardoor spieratrofie had. Maar hij zakt over de schouders naar beneden en komt dan op de schoft, dan lijkt mij toch eerder dat hij te wijd is? Eind maart komt Steffi weer en dan eens even horen wat zij zegt. Het zou wel spijtig zijn als dat zadel niet meer goed voor hem is want het zit goddelijk maar ja, paard zijn rugje gaat voor :Y)

Het gaat goed met m'n paardjes hoor ze hebben wintervakantie.
Maar je zou Joris toch laten kijken of is dat niet meer nodig nou steffi toch komt?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:27

REG schreef:
[Het gaat goed met m'n paardjes hoor ze hebben wintervakantie.
Maar je zou Joris toch laten kijken of is dat niet meer nodig nou steffi toch komt?

Inderdaad, Steffi is Suevo's dierenarts dus als zij kan heb ik liever haar!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:46

_Saida_ schreef:
Beda -> Mijn zadel had ook de beugels van de zadelsteun in de kussens staan ontdekte ik vorig jaar. :o
Sindsdien heb ik er een dubbelgevouwen zadeldekje onder liggen.
Gelukkig zit er latex in de zadelkussens en is het vanzelf weer 'terug gevormd'.

Ik hoor dit vaker. Stalgenoot had dat ook bij haar zadel. In haar kast is een andere steun gemonteerd om die reden. Zelf geen last van, ik heb te veel rommel in mijn kastje dus mijn zadel ligt in mijn auto ;)

idefix4 schreef:
Wanda: Hier staat Sam op anderhalve kilo brok, na het werk een halve bak muesli ('leen ik van opa') een hooi. Af en toe een snee brood, appel (alleen jonagold! andere gooit ie naar mijn hoofd) en een worteltje als beloning of zo maar gewoon voor het lekker. Meer krijgt ie niet en hij is nooit ziek ofzo en heel tevreden. Als ik je verhaal zo lees, zal ik het hem maar niet gaan vertellen, want dan gaat ie naar de paardenvakbond. :+
Slobber gaven wij ook alleen aan een paard wat geen tanden meer had. Ze vond het erg lekker, maar er zit meestal erg veel suiker in. Ik dub wel over olie bijgeven. In de paard&sport van deze maand staat er een heel stuk over. Het zou het uithoudingsvermogen verbeteren. Daar krab ik wel van achter mijn oren. Zou het echt?

Hier hetzelfde ongeveer wat Frío betreft. Heeft een tijdje op 2x een kg brok gestaan i.v.m. energie in de winter. Maar ben deze winter na het rijden wat haver door zijn muesli gaan voeren en heb hem terug laten zetten in de biks. Bevalt prima. In tegenstelling tot voorgaande jaren verhaarde hij niet enorm lang en kreeg hij een dikkere vacht (is daarom zelfs geschoren).

Olie heb ik ook over gelezen en vraag ik mij ook van af of het werkelijk zo veel resultaat heeft als wordt gezegd in P&S.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:58

Wanda: Lastig probleem.... Maar eigenlijk ook fout dat op het moment dat hij zijn stal afbreekt ze er maar een kwartje biks in gooien. Hij kreeg beloning voor zijn gedrag en zal het een volgende keer weer doen. Over het voer zelf: Shaggy krijgt na het werk altijd de mash&mix slobber van Cavalor en die vind ie erg lekker :). Het andere voer ken ik zelf niet.
Shanna: Leuk hoor weer naar het concert geweest :). Zij maakt inderdaad goede muziek!!
Anouk: Zadel aanpassen is idd lastig. De zadelmaker die bij mij is geweest vond ik daar nu niet echt super in... Uiteindelijk heeft ie hem wel ter plekke opgevuld omdat hij nog niet goed lag. Maar als je niemand met kennis in de buurt hebt en je gaat je opgevulde aangepaste zadel halen en je rijd er gewoon mee heb je toch een probleem. Bij Shaggy lag ie voor als nog te krap... Daarom zou ik zelf ook wel wat meer kennis van zadels willen hebben, zodat je het zelf ook een beetje ziet :P.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:01

Piropo krijgt al heel lang geen biks, ik heb hem toen door laten meten en daar kwam uit dat biks niet goed 'werkte' bij hem. Hij is toen overgezet op granen, dat kan ik hier (thuis) niet meer geven ivm de kraaien :+ en nu krijgt hij musli zonder haver, op dit moment krijgt hij 1.5 kg per dag maar in het hoogseizoen is dat het dubbele.
Elvis krijgt altijd gelijk met Piropo maar die krijgt nog niet eens een handje per keer.

Slobber maak ik zelf, dus lijnzaad koken dan water en zemelen daarbij, voer erin en stukken wortel en appel, scheut omega 3 olie erin en klaar, niet zozeer nodig maar hij vindt het zalig :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:50

Beda, waar heb je Piropo door laten meten?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:55

Hoi hoi!

REG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:14

malin:
Ja dat is ook fijner die kent suev helemaal door en door.
Ik ga vanmiddag met lars rijden bij 't vrolijke ruitertje nu voor de 3de x.
Als je nog eens in de buurt ben van mijn paarden kom dan eens een keertje langs leuk.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:26

Branka: Da's een overweging waard idd. Dan zou muesli voor Sam ook niet verkeerd zijn! Volgens de zadelmaker zijn rijpaarden de paarden die er meestal na hun 20e oud en bottig uit zien. Meestal komt het door het zadel. Ik ben nu een dagboek gaan bijhouden met Sam. Maar muesli spookt ook door mijn hoofd. Vraag me wel af wat het verschil is in resultaat ivglm brokkies. Zou wel eens willen weten in hoeverre Sam dan zou veranderen qua uithoudingsvermogen. Als dat met het haren zo scheelt, zou ik het met Sam volgend jaar ook eens proberen!

Esther: Ja, idd, als het voor jouw gevoel dan nog te krap is. Bij Prince dacht ik ook dat het iets te smal was, maar hij is net weg en het zadel ligt wel degelijk perfect. Ik had het zelf (door het sjabrakje) iets te ver naar voren gelegd. :$
Geinig detail: Het past ook bijna perfect op Desperado!!!! Dus als Sabrina te groot wordt voor Prince, kan ze verder met haar zadel op Dessie! Ik zal Frank vragen of ie een foto ervan wil maken.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 27-02-10 15:28, in het totaal 2 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:26

Op de rest reageer ik vanavond! ;)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:13

Heey
Vandaag gaat het redelijk goed :). Ben vanochtend naar oss geweest. Nieuwe kleren gekocht voor het feest van volgende week zaterdag :D. ( dan vieren we dat mijn vader 50 + 1 word, omdat we het feest vorig jaar af moesten lassen)

Morgen gaan we Shaddy verhuizen :D :D

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:24

Anouk: Kijk dat is altijd handig :). Nu even Des vertellen dat ie niet nog breder mag worden :P. Ik zag bij Shaggy toen ik het zadel had opgehaald nadat ie het had aangepast al dat het niet helemaal goed lag. Mijn instructrice er naar laten kijken en idd... Dus toen issie weer langs geweest. Het duurde even maar het zadel lag uiteindelijk wel goed. En leuk detail: Ik heb nooit voorrijkosten of kosten voor het aanpassen betaald :D. Ik heb toen ik het zadel ging ophalen alleen de prijs van het zadel betaald, denk een foutje van degene in de winkel. Maar mij hoor je niet klagen :D.