Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DGM

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:32

Ooh heerlijk zo buiten rijden!

De hele kleine kittens:
Afbeelding

En de inmiddels alweer 157,5 cm grootte knuppel:
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:16

Ooooh schattig dgm! En luci is knap! <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:37

Wat een schattige kittens! En Luci is echt geen naarling, flinke kerel!

Lekker zo naar buiten Jolmer, al lijkt het me wel wat lastig rijden zo met twee. Ik kan me voorstellen dat het avontuur met het Shetje je niet in de koude kleren is gaan zitten. Ook fijn dat de HB over is.

Dat klinkt inderdaad als een win-win situatie Tarzan, ik snap het wat betreft de klik..je moet iemand ook kunnen vertrouwen natuurlijk.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:12

Aahhh baby's, ze zijn leukk!
Luci is knapp!! En groot al zeg!

Jaa het is lastig, maar wel heel leuk!
Met mn vorige pony deed ik dit ook met de welsh
Dje waren wat beter op elkaar ingespeeld
Dit was vooral een wedstrijdje rennen en douwen :+
Maar was wel heel leuk om dit uit te bouwen zo!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:42

Oh die kittens <3
Tis dat we er al 4 hebben :')

Leuk zo samen op pad Jolmer. Ik durf het niet aan hier.
Was overigens vanochtend nog in de buurt, was iemand afzetten op Rotterdam Airport hahahah. Wat een takke eind rijden zeg.

Hier is de zadelmaker weer geweest, morgen wordt de zwarte door de osteo nagekeken (ik zal geen behandelen zeggen _O- ) en dan zijn we de apk weer bijna rond.

Pensionada blijft niet rad dus we zijn voorlopig echt uitgereden en doen wat laagdrempelige dingen. Veel genieten probeer ik maar.

Verder is onze poets en paardenhulp deze week dus op vakantie dus dat wordt weer even bikkelen _O-
Ook nog jarig deze week, de grote 40 dus druk druk druk.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:49

Ohh daar woonde ik vlakbij haha!
Inmiddels stukje verder t land in hahah.

Oh lekkere apk week dus!
Jammer dat de pensionada niet rad loopt. Genieten moet je zeker doen!
Oeh wanneer ben je jarig?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:15

Voel je niks van hoor..40 worden. :D

Jammer dat de pensionada niet meer rad is maar wellicht geeft het ook iets meer ruimte gezien de cruzado weer terug is?

Haha Jolmer, zijn ze zo competitief?

Reageren jullie paarden ook zo op de energie van andere paarden? Wij zijn nu een paar snurkende tuigers tegengekomen en daar raakt Havanna heel opgewonden van.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:19

Elisa2 schreef:
Reageren jullie paarden ook zo op de energie van andere paarden? Wij zijn nu een paar snurkende tuigers tegengekomen en daar raakt Havanna heel opgewonden van.

O ja, heel herkenbaar! Xada merkt die energie al voordat ze iets ziet of hoort. Ik dacht laatst wat is er nu. Bleek alles in de wei aan het hollen vanwege iets spannends.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:24

Ontzettend Elisa, vooral de welsh :+

Jaa hier reageert Star daar ook heeeel erg op!
Staan vlakbij een stoeterij en die paarden komen half uurtje per dag buiten ofzo.
En dan ook nog die lekkere opgeblazen hormoonballen van hengsten. Nou hoe rustig Star is bij t weggaan, hoe druk ze is als we daar langsgaan en er staan een paar van die stuiterhengsten in de paddocks :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 22:57

Hahaha nee voel je idd niks van, mijn lijf voelt toch al oud :')

Donderdag ben ik jarig.

De cruzado gaat vanaf november / december de lease in.

Ben nog een beetje aan het overwegen of ik op onderzoek uitga vwb de pensionada of dat ik op management ga zitten en ga kijken hoe lang het houdbaar is.

Oh de mijnen reageren daar over het algemeen dus weer helemaal niet op :+

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 06:30

Veertig…. Pffff long time ago :+
Alvast gefeliciteerd.

Taruga reageert niet op onrust bij andere paarden. Soms vind ik dat ook wel een beetje gek, want een kuddeddier/prooidier zou dat in mijn ogen eigenlijk wel moeten doen. Maar goed, het is wel heel prettig voor mij als eigenaar :D

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 06:59

Jammer dat de pensionada niet rad is. Hopelijk kom je er nog achter (of weet je het al en is dat door mijn zeef de gootsteen in gegaan).

Reactie op andere paarden, nog niet heel veel mee te maken gehad!

En bijna de 40.
Ik wordt dinsdag a.s. 39 dus heb nog 1 jaar, maar voel me vaak al als een pensionada.

Vanmiddag wordt Luci voor de 4e keer behandeld door de fascia release therapeut. Maarrrrr! We hebben al een mooi resultaat, zijn hoeven slijten niet meer scheef af!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:27

Dat dit zoveel verschil kan maken he? :j

Ik ben altijd voor de phrase: je bent zo oud als je je voelt haha..in mijn hoofd is dat meestal iets van 27 en mijn lijf wisselt tussen de 40 en 80 haha.

Fijn dat de cruzado de lease in gaat, scheelt ook weer ontzorging.

Jolmer, Welshjes staan ook wel een beetje bekend om hun pittigheid he?

Maar wisselende reacties dus, sommigen reageren er wel heel erg op en anderen niet. Dan ga ik me dus weer afvragen waar dat verschil in zit. Zou dat karakter zijn, gevoeligheid of wellicht rangorde?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:37

Balen Audesta dat ze niet goed blijft... Je weet me te vinden als je wilt sparren :)

Ik word in februari 40, maar heb er niet zo'n last van. Nog niet in ieder geval haha

Ik kom eigenlijk nooit andere paarden tegen. Lis is wel heel gevoelig voor de energie van Elevada maar hier staan ze meestal gewoon rustig in de paddock als ik met een paard bezig ben dus daar hoeven ze niet op te reageren

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 09:09

Ik heb er natuurlijk meerdere Elisa, heel divers qua gevoeligheid, karakter en rangorde en die van mij zijn er geen van allen (meer) gevoelig voor. Veel trainen dus ook denk ik en dan met name op focus bij zichzelf houden. Denk dat ik daar bewust en onbewust veel in doe zelf.

Thanks Maartje, ik ben zelf nog even aan het afwegen hoe en wat.
Ons hele team (intructie, osteo, natuurgeneeskundige, fysio etc) denkt aan artrose in het si gewricht. De dame in kwestie is natuurlijk al 23 bijna.
Enige manier om dat vast te stellen is met een inwendige echo en dit is een paard met trauma's. Daarnaast PPID voor welk stress natuurlijk eigenlijk uit den boze is. Dus het is nogal een puzzel. Ga ik laten onderzoeken wat we eigenlijk 80% zeker weten en wat dan? In laten spuiten? Of kan ik dan beter investeren in zo goed mogelijk management hier en supplementen?
Dat ik uitgereden ben lijkt me een feit want het is nu al enige tijd bal en ik voel me er zeker op dit moment niet fijn bij om op te stappen en ik twijfel of dat ooit nog gaat komen.
Ik vind het lastig een grens te bepalen want ik word erg gekleurd door emotie geloof ik.
Even heel ongenuanceerd gezegd is mijn mening normaal: kreupel = pijn. Natuurlijk zit daar her en der wat grijs in maar de winter is nog niet eens begonnen. Wellicht dat dit haar laatste winter wordt dus....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 12:28

Ai..dat is geen leuk vooruitzicht, het is belangrijk om te kijken naar hoe paardwaardig een dier nog kan leven denk ik. En een blik van een outsider zoals de dierenarts of andere behandelarenkan daar ook goed bij helpen.

Ja trainen zal inderdaad wel The Key zijn uiteindelijk, maar bij Havanna heeft het denk ik ook te maken met de rangorde en ze is sociaal met andere paarden wel een beetje "apart". Nu is ze volgens mij ook voordat ik haar kocht flink in elkaar gemept door andere paarden (stonden in provesorische buitenstalletjes en zijn losgekomen, een heel transport) dus er zit ook echt veel angst voor andere paarden.

Dat is wel lekker rustig Maartje :-)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 12:36

Ai jeetje Elisa, vervelend dat ze zo opgefokt wordt door zo'n vervelende gebeurtenis.
Rambo reageert ook heel hevig op energie van anderen, Fuego daarentegen weer totaal niet :+

Wat balen van je oudje Audesta :(:) Ik weet hoe je je voelt, waar doe je goed aan he ...

Gisteren mijlpaal! Rambo stond op de klep van de trailer met alle 4 de benen!! Even laten eten ook, maar hij werd er zo nerveus van dat z'n achterbenen erop stonden dat hij weer snel eraf ging. Hij kreeg er echt paniek van, dat zag ik aan hem. Daarna was het ook even drama hem weer met alleen z'n voorbenen op de klep te krijgen. Het is mij er eentje :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 12:38

oef angst voor andere paarden helpt dan niet mee Elisa...

Ja het is lekker rustig, maar het heeft ook wel nadelen want ik ben dus altijd alleen :=

Tarzan ieder stapje is er één. Maar het ieder stapje vooruit is ook meteen weer 3 stappen terug herken ik helaas ook heel goed, zo vervelend...

Ik dacht dat het de hele week droog zou zijn maar ik vind het maar matig weer... Als alles mee zit vanmiddag/avond nog even op Elevada kruipen voor ons wekelijkse ritje haha, en Lissy nog even trainen Verzorgster is al geweest voor de pony's, de kids zijn op vakantie zonder ons, dus ik hoop stiekem dat het vanmiddag lukt en ik vanavond lekker binnen kan zitten :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 14:50

Nee, het is echt heel lastig..maar hopelijk komt het goed..stapje voor stapje.

Altijd alleen zijn heeft inderdaad ook zo z'n nadelen, ik vindt het ook niet echt lekker weer..druilerig en frisjes. We waren natuurlijk wel een beetje verwend de laatste tijd met de heerlijke temperaturen.

Arme Rambo die schrikt van zijn eigen overwinning haha.. :D Het verbaasd mij niet dat hij ook zo gevoelig voor de energie van anderen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:02

Lastig Audesta.
Ik zelf zou niet meer investeren in de onderzoeken eerlijk gezegd. Met een paard van een vriendin toen ook mee gedacht. Hij heeft last, iedereen vermoedt dat het artrose is, maar wordt mijn beslissing anders als ik het wél zeker weet? Beslissing werd niet anders en onderzoeken zijn daarmee niet gedaan, paard staat op pensioen en vind het prima.
Het voordeel is dat je haar dicht bij je kan houden en goed kan monitoren voor wanneer het volgens jou klaar zou zijn. Zelf weten ze niet dat er een morgen komt, ze leven in het nu. Zeg ik nu heel makkelijk en kil, maar met Cas vond ik het ook enorm lastig. Alsof ik gefaald had - ik kon er niks aan doen en pijnvrij was hij absoluut niet meer, ging mij ook niet lukken, wel bleef hij vrolijk, ontzettend lastig. Maar ik had hem er geen plezier mee gedaan om aan te blijven modderen, in onze situatie. Jij kent jouw situatie het best en je moet er op vertrouwen dat jij daar in de beste keuzes kan maken - ook al voelt dat niet zo.

Fijn dat je toch stapjes maakt Tarzan!

DGM, super mooi om te zien dat je letterlijk ziet wat de behandelingen te weeg brengen!

Snap Havanna best hoor Elisa - ik reageer zelf ook op types die over de zeik zijn haha. Ik denk dat het vooral oefenen is om weer af te kunnen laten vloeien. Cas vond er altijd wel wat van als er hittepetitjes langs kwamen. Ik kwam ze het liefst in tegengestelde richting tegen, dan kon hij het snelste los laten. Zat dan altijd even op een hengst. Het hielp hier vooral om ze vaker tegen te komen. In de zomer was het vaak druk, dus dat was het beste moment om te oefenen. Als ik hem niet okee genoeg vond sprong ik er wel af en liep ik naast hem tot hij weer "normaal" was.

Ik voelde me vandaag niet hondsberoerd, dus ik ging voetjes geven oefenen met Sollie - bukken lukt me namelijk al even niet zo goed.
Hij dacht eerst, mens wat zit je aan me voet en een beetje tegen me aan te duwen, ik doe precies helemaal niks. Had ook al wat geoefend met de clicker. Dus toen zijn been eenmaal omhoog ging, clicker blij en belonen. Achter been wilde hij sowieso vanaf moment van bezichtigen nog wel uit slaan. Maar meneer had haarfijn door wat er van hem verwacht werd na een paar x op het juiste moment clicken. Nu alle 4 de voetjes weer gedesensibiliseerd. Kijken wat daar op een later moment van over is.
Nog een paar x bomproof oefening door leip voor hem te bewegen, zijn hoofd bewoog mee en zijn gedachten was "wat doe jij mens?" Dus ook dat lekker beloont. En een stapje wijken voor druk, zonder fysieke druk - was denk ik een ongelukje, maar ook daar weer über blij beloont. Rammelen op zijn kont en rug boeide hem sowieso al niet. Alleen zoeken naar zijn ballen vind hij niet relaxed. Verder mag ik hem overal aanraken en vooral flink schurken op lekker plekjes.
Ik ben nog steeds echt heel blij met zijn koele karakter en hij heeft dus ook snel dingen door. Vooralsnog zonder drammerig te worden. Heb wel het idee dat hij door heeft dat ik zijn mens ben ondanks dat we weinig doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:14

Ze zijn zo mens gericht dat ik denk dat dit helemaal klopt! Zijn karakter klinkt heel fijn zo in ieder geval. Voel jij je nog steeds zo slecht? :(:)

Haha Kelly, ja ik snap het ook wel.. maar toch. Cas kon ook zo heftig reageren?

Afvloeien is inderdaad the key, gelukkig ontspant ze ook snel weer. Snel opgewonden en ook wel weer snel ontspannen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:39

Ja, ik vind dit nog wel een stapje extra qua koelheid in vergelijking met de PRE - zal ook wel per paard weer verschillen. Echt heel blij met keuze. Kan niet wachten tot over een paar jaar _O- misschien dan toch ooit nog relaxed kunnen buiten rijden op mijn eigen paard!

Ik ben zelf wat minder misselijk. Maar mijn bloeddruk is schijnbaar heel laag en daardoor voel je je ook beroerd. Als ik bukken, moet ik wat vast hebben bij het omhoog komen, want anders val ik om _O- ook dagen dat het me niet eens lukt om lang genoeg te blijven staan om mijn haren te kunnen wassen. Agja... het goede nieuws is, het wordt een meisje. Dus in ruil voor deze maanden moet het verplicht een paardenmeisje worden.

Cas ging niet de lucht in oid - ik weet niet precies wat Havanna doet? -, maar ik had dan wel echt ineens heel veel meer paard onder me. Als ze voor me uit gingen bleef hij ook super onrustig als het zulke types waren. Het hielp ons allebei als ik ook zelf dan even kon aarden en normaal kon ademen (afstappen dus). Ademen vergat ik dan nog wel eens in het zadel. Desnoods even grazen, soms ook omgekeerd om zijn knop om te krijgen.
Heb ook wel eens een 180° gemaakt toen er een kinderwagen over stak terwijl ik hem terug aan het rijden was uit de galop. Hij stond te bibberen op zijn beentjes, briezen, kijken! En toen we de weg over waren gestoken was het weer weg.
In de kudde heeft hij verder nooit issues gehad. In de kudde zelf ook nooit van die snuivers gehad. Misschien wel in het werk, maar in de kudde gewoon normaal.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:18

Gelukkig was het matig weer lief voor me en heb ik droog kunnen trainen :D

Kelly hopelijk voel je je snel wat beter, maar in heb helaas ervaring met lage bloeddruk en zwanger zijn dus ik ga je vooral sterkte wensen :')
Wat leuk een meisje!

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:19

Famosa reageert daar ook op Elisa. Zeker bij paarden die ze kent. Als we ze in het bos tegenkomen kan ze hierdoor wel even zelf wat spanning hebben, maar als ik dan zelf durf loslaten gaat het snel beter.
Iets waar ze echt bloednerveus van wordt zijn hengsten. Op wedstrijd al een paar keer zo’n “bruller” in de inrijpiste gehad en dan is ze echt van haar melk.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 18:20

@kelly; je bloeddruk zal misschien wel terug wat stijgen als je wat verder bent in je zwangerschap? Wel fijn dat het met Sollie goed gaat.