[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:54

Wat rot Zonnebloem. Verstandig om een bloedonderzoek te gaan doen. Wat wil je 'later' met haar? Al erg jong dat ze kissing spines heeft. Wat jammer.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:41

Goed dat je je gevoel volgt Zonnebloem. Je kent je eigen paard het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:43

Dennenboom schreef:
Wat rot Zonnebloem. Verstandig om een bloedonderzoek te gaan doen. Wat wil je 'later' met haar? Al erg jong dat ze kissing spines heeft. Wat jammer.

Ja een flinke domper!

Kissing spines en patella fixatie (hoewel dat nu goed gaat met speciaal beslag en intensiever trainen).
Ik heb zelf een wedstrijdambitie en dat zie ik bij haar somber in.
Volgens de DA zou ze prima voor de wagen moeten kunnen lopen en op ten duur recreatief gereden kunnen worden, dus ik heb met mijzelf afgesproken dat ik haar sowieso wil laten beleren voor de wagen en dan tot oktober wil aankijken wat wel en wat niet kan zodat ik haar eventueel met een eerlijk en duidelijk verhaal kan verkopen. Mijn interesse ligt niet in het mennen.
Ik heb onwijs veel pech gehad met paarden, heb veel kosten gemaakt en ik vind dat ik het zowel aan haar als mijzelf verplicht ben om eruit te halen wat er in zit.
Ik had al een koper voor haar, maar dan zou ze als weidemaatje weggaan voor ongeveer de slachtprijs en voor mijn portemonnee doet dat pijn en ik vind haar teveel waard. Daarbij kan ik nu nog geen antwoordt geven op wat wel/niet kan dus dat wil ik eerst uitzoeken en dan zien we wel.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:26

Zonnebloem92 schreef:
Dennenboom schreef:

Ja een flinke domper!

Kissing spines en patella fixatie (hoewel dat nu goed gaat met speciaal beslag en intensiever trainen).
Ik heb zelf een wedstrijdambitie en dat zie ik bij haar somber in.
Volgens de DA zou ze prima voor de wagen moeten kunnen lopen en op ten duur recreatief gereden kunnen worden, dus ik heb met mijzelf afgesproken dat ik haar sowieso wil laten beleren voor de wagen en dan tot oktober wil aankijken wat wel en wat niet kan zodat ik haar eventueel met een eerlijk en duidelijk verhaal kan verkopen. Mijn interesse ligt niet in het mennen.
Ik heb onwijs veel pech gehad met paarden, heb veel kosten gemaakt en ik vind dat ik het zowel aan haar als mijzelf verplicht ben om eruit te halen wat er in zit.
Ik had al een koper voor haar, maar dan zou ze als weidemaatje weggaan voor ongeveer de slachtprijs en voor mijn portemonnee doet dat pijn en ik vind haar teveel waard. Daarbij kan ik nu nog geen antwoordt geven op wat wel/niet kan dus dat wil ik eerst uitzoeken en dan zien we wel.

Wat vervelend allemaal. Vind het knap van je dat je haar zo de kans geeft.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:51

Oeh het strand is zo tof!
Ik ben in December naar het strand geweest met mijn 3 jarige smurf. Ik weet zeker dat je hier een onwijs toffe ervaring aan over gaat houden. Have fun alvast *\o/*

Ik ben zaterdag even op en neer gereden naar Friesland. Ze doet het blijkbaar erg goed bij Stal Chardon en het is nog even afwachten of ze het waard vinden om voor de keuring te laten komen.
Ik moest wel erg lachen. Ze hebben haar oren, baard, sokken en het stukje achter haar oren geschoren. Ik moest ook wel ff 2 keer kijken haha. _O-
tevens heb ik eindelijk het resultaat van de haar monsters terug, helaas is die van mij drager van zowel waterhoofd als dwerggroei. Is ook wel logisch. Onne is haar Opa en die is ook drager en moeder helaas ook. Dus een hoop hengsten vallen nu af. Nu heb ik gekozen voor Bastiaan. Die is vrij van alles en die vult haar ook wel goed aan.
Ze hadden een 3 weken oud veulen van hem staan. Een brutaal hengstje. Ben alleen wel benieuwd hoe hij uit gaat groeien. Vind Bastiaan wel mooi, maar niet waanzinnig. Wat vinden jullie?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:05

Lovewithjoy: Hoe doet ze het nu dan? Denken ze niet genoeg voor de keuring?

Wat een toeval. Ik vroeg me vanmorgen nog af of dat kan. Drager zijn van zowel waterhoofd en dwerggroei.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:03

Dennenboom schreef:
Lovewithjoy: Hoe doet ze het nu dan? Denken ze niet genoeg voor de keuring?

Wat een toeval. Ik vroeg me vanmorgen nog af of dat kan. Drager zijn van zowel waterhoofd en dwerggroei.

Jaa dat kan zeker. Ik heb een screenshot toegevoegd :)

Afbeelding

Opzich is ze enthousiast, loopt ze mooi door. Alleen is haar Rug en achterhand zwak (wat ik ergens ook wel wist) Ze staat nu 3 weken in training dus we gaan het gewoon proberen. Alleen denken ze niet dat ze een ster predicaat zal halen (op dit moment). Maar hij zegt wel dat het mogelijk is dat ze zichzelf wel uitmuntend zal laten zien. De keuring is pas over 3 weken, dus opzich hebben ze nog wel tijd om haar achterhand wat meer te activeren. Helaas is haar rug een erfenisje van haar paps dus daar zal enkel bespiering weinig mee doen denk ik zelf. Dus ja we zien het wel. Morgen wordt ze weer gescand *\o/* _/-\o_ dus hopelijk binnenkort insemineren
Laatst bijgewerkt door LoveWithJoy op 08-04-21 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:07

Ja idd. Niet geschoten is altijd mis. Welke hengst ga je gebruiken?
Dank voor je foto, weet ik dat ook weer.

Mijn merrie wordt morgen ook weer gescand. :D

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:13

Dennenboom schreef:
Ja idd. Niet geschoten is altijd mis. Welke hengst ga je gebruiken?
Dank voor je foto, weet ik dat ook weer.

Mijn merrie wordt morgen ook weer gescand. :D

Nou ik wilde graag Elias proberen. Enkel vind ik zijn nakomelingen wat tegen vallen. En hij heeft ook niet echt een sterke bovenlijn. Dus speel ik liever op Safe. Zodra het kan wordt ze geïnsemineerd van Bastiaan 510. Dit jaar is zijn laatste dek seizoen in Nederland , dus opzich ook wel een buitenkansje.
En welke hengst heb jij op het oog?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:04

Deze merrie wordt geinsemineerd met Ulbrân. Omdat ze daar vorig jaar gust van is gebleven. Twijfel nog wel maar ben ook nog niets tegen gekomen dat ik denk yes dat is hem.

Dat is inderdaad wel een buitenkansje nu het nog kan. Van Elias heb ik inderdaad ook vaker gehoord

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:22

Oh Ulbrân is ook wel tof. Al hoop ik dat ze dit jaar pakt van hem. Nu heb ik dit wel vaker van hem gehoord. Weet niet of het toeval is of dat zijn zaad niet goed aanslaat of dergelijke.
Ja erg he... ik heb dat zelf ook hoor, maar vind het zonde om ze niet te laten insemineren dit jaar.

Ja precies. Hij gaat eind dit jaar terug naar Australie dus ben ook echt wel benieuwd of het lukt!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:38

Oh echt. Heb je dat vaker gehoord? Een kennis van mij haar merrie is ook niet drachtig geworden van Ulbrân. Ben zelf vorig jaar ook pas laat begonnen dus dacht zelf dat het daar aan lag. Dierenarts heeft mij vorig jaar geadviseerd om 2 keer te proberen en dan een andere hengst te gebruiken. Dus denk dat ik dat doe.

Ja hopen dat het lukt idd! Denk wel dat hij het dan druk krijgt als dit zijn laatste jaar is

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:56

Dennenboom schreef:
Oh echt. Heb je dat vaker gehoord? Een kennis van mij haar merrie is ook niet drachtig geworden van Ulbrân. Ben zelf vorig jaar ook pas laat begonnen dus dacht zelf dat het daar aan lag. Dierenarts heeft mij vorig jaar geadviseerd om 2 keer te proberen en dan een andere hengst te gebruiken. Dus denk dat ik dat doe.

Ja hopen dat het lukt idd! Denk wel dat hij het dan druk krijgt als dit zijn laatste jaar is

Ja Zelf heb ik een stalgenootje die zelf overgestapt is op Jouwe nadat hij niet pakte na 3 keer proberen. En na zelf rondvragen helaas meerdere verhalen gehoord. Dat is ook een beetje de reden dat ik hem niet op die van mij laat zetten. Maar wie weet slaat hij dit jaar bij deze merrie wel aan. Fingers crossed!

Ja dat denk ik zelf ook wel. Al hebben ze gek genoeg nog niet extreem veel aanvragen voor hem gehad.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:02

Leuk om weer hengsten te zoeken en hopelijk een goede scan morgen.
Ibbeltje wordt ook geen ster hoor ;-) ze staat bij de nieuwe heuvel en ze gaat wel vooruit begreep ik maar ze is gewoon wat tammetjes en geen spectaculaire beweger. Ook wat te weinig manen. Kan me er ook helemaal in vinden dus voor mij geen punt.
Ik wil het dekken naar volgend jaar doorschuiven..eerst de keuring en eens kijken hoe ze zich komend jaar in alle rust verder ontwikkeld.
Ben eerlijk gezegd wel blij als het avontuur voorbij is en ze weer met mij mee mag. Ik rij elke dag naar lunteren ( 40 min heen) om haar te zien maar dat vele binnen staan word ik zelf doodongelukkig van. Ik zet haar zelf dan wel buiten maar het went niet. Het is maar tijdelijk gelukkig. En de zorgen zijn echt heel goed hoor daar. Ben echt wel tevreden maar dat alles daar de hele dag binnen staat ben ik niet zo fan van.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:28

Lovewithjoy: Oké goed om te weten. Ga ik sws geen heel dekseizoen dan aan spenderen. Heb wel een scanpakket afgesloten alvast _O-

Timmie: Heb je het in elk geval geprobeerd. Wie weet lukt het wel. Tja, dat binnen staan vond ik toen ook niks.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:30

Timmie06 schreef:
Ibbeltje wordt ook geen ster hoor ;-) ze staat bij de nieuwe heuvel en ze gaat wel vooruit begreep ik maar ze is gewoon wat tammetjes en geen spectaculaire beweger. Ook wat te weinig manen. Kan me er ook helemaal in vinden dus voor mij geen punt.
Ik wil het dekken naar volgend jaar doorschuiven..eerst de keuring en eens kijken hoe ze zich komend jaar in alle rust verder ontwikkeld.
Ben eerlijk gezegd wel blij als het avontuur voorbij is en ze weer met mij mee mag. Ik rij elke dag naar lunteren ( 40 min heen) om haar te zien maar dat vele binnen staan word ik zelf doodongelukkig van. Ik zet haar zelf dan wel buiten maar het went niet. Het is maar tijdelijk gelukkig. En de zorgen zijn echt heel goed hoor daar. Ben echt wel tevreden maar dat alles daar de hele dag binnen staat ben ik niet zo fan van.

Ja, Nieuwe Heuvel is prachtig. Maar, wel vooral voor mensen, want de paarden staan erg veel binnen.
Lief van je dat je steeds de moeite neemt haar buiten te zetten. Zou ik zelf ook doen, maar het is fijn als t binnenkort niet meer nodig is.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:45

Wanneer gaat ze voor de keuring timmie?

Hopen dat ulbran deze keer wel pakt Denneboom. Welke hengst heb je anders achter de hand?

Wordt Bastiaan in Nederland niet zoveel gebruikt dat dit zijn laatste dekjaar hier alweer is? Hoor persoonlijk ook niet zo heel veel over hem. Terwijl het dacht ik wel een fijne hengst is met weer wat ander bloed.

Hoe gaat het verder met de veulens van iedereen?

En zonnebloem, ik vind het heel fijn om te lezen dat ondanks dat Emma (waarschijnlijk) niet aan je verwachtingen kan voldoen je ervoor zorgt dat ze het beste in haar zelf naar boven kan halen en op deze manier hopelijk een goed nieuw plekje vindt.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:16

ThornForest schreef:

Hopen dat ulbran deze keer wel pakt Denneboom. Welke hengst heb je anders achter de hand?

Wordt Bastiaan in Nederland niet zoveel gebruikt dat dit zijn laatste dekjaar hier alweer is? Hoor persoonlijk ook niet zo heel veel over hem. Terwijl het dacht ik wel een fijne hengst is met weer wat ander bloed.

En zonnebloem, ik vind het heel fijn om te lezen dat ondanks dat Emma (waarschijnlijk) niet aan je verwachtingen kan voldoen je ervoor zorgt dat ze het beste in haar zelf naar boven kan halen en op deze manier hopelijk een goed nieuw plekje vindt.

Hij zou hier sowieso maar 1 jaar blijven. Was al zo afgesproken.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:20

Ik moet mog bijlezen hoor maar morgen weer de eerste keuring en weer life te volgen voor de mensen die dat leuk vinden? *\o/*

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:54

Zonnebloem, inderdaad wat de anderen zeggen, wat fijn dat je alles eruit haalt voor het beestje. Voor jou verder wel erg balen.

Ik ken sws 1 dekhengst die drager is van zowel waterhoofd als dwergen. Voor mij toch een reden om af te haken.

De moeder van Maan, heeft het waterhoofdgen, maar Maan is vrij van alles. Ben daar toch wel heel erg blij mee.

Bastiaan ken ik eigenlijk niet, waardoor ik er ook niet iets over zeggen kan.

Hier is Hiske geinsemineerd met Auwert, het is nu duimen dat ze drachtig is, over 18 dagen weten we meer!!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 00:00

Hoi! Kom hier ook weer even aanhaken als jullie het goed vinden...

Zonnebloem, wat een zorg zo erbij. Ik vind het echt balen voor je. Voor het paard zou het nog best gaaf zijn, als ze nog een leuke carrière voor de wagen kan maken? Daar is ook vast animo voor!

Dennenboom, ik duim voor je! Hopelijk heeft het gepakt! En dan ben je mooi optijd in het seizoen.
Slim dat je een scanpakket hebt :D ik had het nog niet gehoord van Ulbran geloof ik. Maar als dat soort verhalen gaan rondzingen let je daar op een moment meer op.

Lovewithjoy, dat is nog best een reis die je moet maken! Wat kan dat beetje het en der bijschenken een hoop doen hè? Bij onze merrie was ook derde oor weggeschoten: dat vond ik zó zonde! Nu laat ik het aangroeien, maar dat duurt wel even voordat weer mee in de manen valt. Jammerder ze drager is, maar wel fijn om te weten, want zo kun je in je keuze goed rekening houden en hoeft het helemaal geen probleem te zijn. Op de KFPS site kan je van alle hengsten achterhalen wie wel/ geen drager is, maar dat wist je vast al? Bastiaan ken ik trouwens onvoldoende om er echt iets over te vinden, maar mooi is wel dat soort hengsten er maar even zijn en dat je een hengst gebruikt die niet al teveel is ingezet. Zelf vind ik al die hengsten al gauw erg mooi :o En wie weet verrast ze jullie over 3 weken nog op de keuring!

Timmie, voor heel voor zaken is die voorbereiding/training super goed voor je paardje. Maar voel precies met je mee wat betreft het buiten komen... ik werd daar ook zó ongelukkig van! Kon het ook maar moeilijk van me afzetten.

Jinte, ik moet werken maar probeer wel tussen de bedrijven door nog even te kijken... leuk! Weer de eerste!

Getty Moon, Auwert! Leuk. We zijn in blijde verwachting van Auwert en hopen eind mei begin juni op een Auwert veulen. Succes met duimendraaien... wachten kan soms lang duren.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:35

Timmie06 schreef:

Ja ik moet zeggen dat die van mijn ook veel binnen staat op stal Chardon. Maar voor mij is het ruim 3.5 uur rijden dus helaas ben ik niet in die mogelijkheid.
Wel fijn dat je haar zelf buiten kan zetten. Die van mij loopt opzich mooi. Maar idd ze wordt er niet minder om als ze geen ster wordt. Wil alleen wel alles geprobeerd hebben om spijt te voorkomen :)
En ze heeft het vast goed daar. Het tijdelijk wat meer binnen staan is vervelend, maar gelukkig niet permanent :o

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:37

ThornForest schreef:

Ja Bastiaan is verkocht naar een vrouw uit Australie. Hij gaat eind dit jaar weer terug.
Het is opzich echt een pracht hengst en idd met 'nieuw' bloed.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:39

SunnyHorse schreef:
Hoi! Kom hier ook weer even aanhaken als jullie het goed vinden...

Zonnebloem, wat een zorg zo erbij. Ik vind het echt balen voor je. Voor het paard zou het nog best gaaf zijn, als ze nog een leuke carrière voor de wagen kan maken? Daar is ook vast animo voor!

Dennenboom, ik duim voor je! Hopelijk heeft het gepakt! En dan ben je mooi optijd in het seizoen.
Slim dat je een scanpakket hebt :D ik had het nog niet gehoord van Ulbran geloof ik. Maar als dat soort verhalen gaan rondzingen let je daar op een moment meer op.

Lovewithjoy, dat is nog best een reis die je moet maken! Wat kan dat beetje het en der bijschenken een hoop doen hè? Bij onze merrie was ook derde oor weggeschoten: dat vond ik zó zonde! Nu laat ik het aangroeien, maar dat duurt wel even voordat weer mee in de manen valt. Jammerder ze drager is, maar wel fijn om te weten, want zo kun je in je keuze goed rekening houden en hoeft het helemaal geen probleem te zijn. Op de KFPS site kan je van alle hengsten achterhalen wie wel/ geen drager is, maar dat wist je vast al? Bastiaan ken ik trouwens onvoldoende om er echt iets over te vinden, maar mooi is wel dat soort hengsten er maar even zijn en dat je een hengst gebruikt die niet al teveel is ingezet. Zelf vind ik al die hengsten al gauw erg mooi :o En wie weet verrast ze jullie over 3 weken nog op de keuring!

Timmie, voor heel voor zaken is die voorbereiding/training super goed voor je paardje. Maar voel precies met je mee wat betreft het buiten komen... ik werd daar ook zó ongelukkig van! Kon het ook maar moeilijk van me afzetten.

Jinte, ik moet werken maar probeer wel tussen de bedrijven door nog even te kijken... leuk! Weer de eerste!

Getty Moon, Auwert! Leuk. We zijn in blijde verwachting van Auwert en hopen eind mei begin juni op een Auwert veulen. Succes met duimendraaien... wachten kan soms lang duren.

Ja precies dat is alleen maar fijn om te weten. Dus opzich is het ook niet extreem erg, maar het maakt het iets beperkter in het aanbod. En we zien het wel idd. Nu hopen op een positieve scan vanmiddag _/-\o_

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:52

hmm nu komen bij mij ook de kriebels naar boven om toch Ali volgend jaar te laten dekken :)