lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:30

Klinkt heel gaaf zeg!
Mooie ervaring!

Langeteugelen vind ik ook heel leuk om te doen, ben er ooit mee begonnen met mijn lusitanomerrie die heel moeilijk onder het zadel was, die is daar zo van opgeknapt. Het is mooi onbeslist werk en je kunt ze er best heel veel mee leren.
Ook als ze een blessure hebben kun je er nog veel aan hebben omdat je dan toch van soort een beetje werk kunt laten doen ipv alleen maar aan de hand stappen.

Wij zijn zondag terug gekomen van een weekje Someren, hebben mijn Lipizzaner daar ook weer in kunnen spannen en de hei bloeide zowaar ook al, echt prachtig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:11

Oh gaaf zeg! Dat is ook een knap paard voor de wagen. Was hij al beleerd voor de wagen?

Ik vind dubbele longe/ lange lijnen ook fijn werk voor ze, kun je ze zo fijn mee trainen.

Wat leuk Kiwiaa, zulke inspirerende mensen vind ik ook altijd erg fijn om tegen te komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:13

Elisa2 schreef:
Oh gaaf zeg! Dat is ook een knap paard voor de wagen. Was hij al beleerd voor de wagen?

Dank je!
Hij vindt het ook echt leuk, leuker dan onder het zadel volgens mij, hij is voor de wagen veel dapperder dan onder het zadel.
Nee we hebben hem zelf thuis het tuig opgelegd en er achter gelopen en vorig jaar zomer toen we bij de VDB stables waren is hij daar voor de wagen gezet.
We gaan daar regelmatig heen, want daar rijd je zo het bos in, dus als we daar heen gaan nemen we wagen en tuig mee en spannen we hem daar in.
Thuis durf ik hier nog niet goed, omdat het hier enorm druk en vol is en ik een beetje bang ben om dan brokken te maken…

In het topic in mijn onderschrift heb ik een paar korte menfilmpjes gezet.

Elisa2

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:17

Dat begrijp ik, het is wel fijn om een goede plek en de ruimte te hebben om te mennen. Ik ga je topic bekijken.

Ik merk dat vaker dat paarden voor de wagen leuker vinden, is wel super leuk om zo te kunnen doen voor de afwisseling ook.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:19

Ja dat merk ik bij hem ook echt, en hij is voor de wagen ook minder onzeker en kijkerig dan onder het zadel.
Het is gewoon echt jammer dat wij zelf in zo’n drukke omgeving wonen, anders had ik het hier thuis ook echt opgepakt, vooral ook voor hem inderdaad, voor de afwisseling en om hem wat stoerder te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:23

Ja het is jammer dat er niet overal grote menbanen zijn, wij zitten beetje met hetzelfde. De weg voor de stal is 80 km en met weinig ruimte en altijd veel en groot verkeer.

Oogkleppen schelen vaak ook veel, ze moeten dan ook wel meer op de menner vertrouwen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:26

Ja dat is lastig he, die drukke wegen waar zo hard wordt gereden…
Hier kun je aangespannen ook echt nergens een paadje onverhard buiten rijden en ook geen grote banen inderdaad.
En zeker als ze er nog zo kort voor staan zijn die kleine wendingen in een kleine bak gewoon te krap.
Ik wil het eerdaags wel een keertje voorzichtig thuis gaan proberen in de bak, kijken of hij het al gaat redden om een paar rondjes in 20x40 te lopen, dan kan ik het toch een beetje bij houden.

Staat die van jou al voor de wagen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:42

Nouvel schreef:
Ja dat merk ik bij hem ook echt, en hij is voor de wagen ook minder onzeker en kijkerig dan onder het zadel.
Het is gewoon echt jammer dat wij zelf in zo’n drukke omgeving wonen, anders had ik het hier thuis ook echt opgepakt, vooral ook voor hem inderdaad, voor de afwisseling en om hem wat stoerder te maken.

Was dat ook zo met Fifi?

Ik vind het onwijs knap wat je inmiddels allemaal met Daan doet en kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:24

Nouvel schreef:
Ja dat is lastig he, die drukke wegen waar zo hard wordt gereden…
Hier kun je aangespannen ook echt nergens een paadje onverhard buiten rijden en ook geen grote banen inderdaad.
En zeker als ze er nog zo kort voor staan zijn die kleine wendingen in een kleine bak gewoon te krap.
Ik wil het eerdaags wel een keertje voorzichtig thuis gaan proberen in de bak, kijken of hij het al gaat redden om een paar rondjes in 20x40 te lopen, dan kan ik het toch een beetje bij houden.

Staat die van jou al voor de wagen?

Yes, die loopt er nu zo'n 6 weken voor en pakt het allemaal super op (wel prof laten beleren).

Mag het nu zelf gaan doen en wij gaan de eerste tijd ook maar even het bos in, kunnen dan daarna door de bak en wei rijden eventueel dat is dan ongeveer 30 bij 50/60 qua afmeting maar zelfs dat vind ik eigenlijk nog krap met zo'n jonkie.

Jouwe is al wat ouder en sterker he? Misschien gaat het dan wel goed met rustig opbouwen. Op de filmpjes loopt hij echt al super goed vind ik.
Ik durf zo'n drukke weg waar ze zo hard rijden niet meer op, vind mensen op de weg echt steeds asocialer worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:29

Jessix schreef:
Was dat ook zo met Fifi?

Ik vind het onwijs knap wat je inmiddels allemaal met Daan doet en kan.

Die was voor de wagen ook wel meer ontspannen, maar op een andere manier.
Die bouwde heel veel spanning op in het werk onder het zadel maar was eigenlijk niet kijkerig of schrikkerig, die bouwde meer stress op van binnenuit als het ware, maar je kon de grootste vrachtwagens en trekkers tegen komen, die gaf nergens om.
Daan heeft geen spanning in het werk zelf maar is juist enorm kijkerig op de omgeving, en dat maakt het bij ons lastig omdat het zo vol en druk is. Elke heggetje, elke geparkeerde auto, elke boomstam is eng genoeg om voor,opzij te springen of om te draaien…
Heb je daar de ruimte voor is dat wel te onverzien, maar hier zit je gelijk onder een auto of in een greppel :+

Ik vind het met Daan vooral ingewikkeld omdat hij zo snel kan schrikken van dingen en we daardoor al een paar keer brokken hebben gemaakt, ik ben zelf nog steeds te onzeker met hem en dat is niet fijn…
Daarom overweeg ik ook wel dat als ik nog eens een echt fijn adres voor hem tegen kom waar hij echt op zijn plek is om die stap te zetten, hij verdient dat en het zal mij ook rust geven.
Een fanatieke menner en/ of iemand die heel graag grondwerk werk en lekker buiten wil rijden samen met anderen zal een topper aan hem hebben.

Ondertussen gaan we gewoon lekker door met samen kleine stapjes zetten…
Hij is al zoveel vooruit gegaan sinds hij bij ons is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:34

Elisa2 schreef:
Yes, die loopt er nu zo'n 6 weken voor en pakt het allemaal super op (wel prof laten beleren).

Mag het nu zelf gaan doen en wij gaan de eerste tijd ook maar even het bos in, kunnen dan daarna door de bak en wei rijden eventueel dat is dan ongeveer 30 bij 50/60 qua afmeting maar zelfs dat vind ik eigenlijk nog krap met zo'n jonkie.

Jouwe is al wat ouder en sterker he? Misschien gaat het dan wel goed met rustig opbouwen. Op de filmpjes loopt hij echt al super goed vind ik.
Ik durf zo'n drukke weg waar ze zo hard rijden niet meer op, vind mensen op de weg echt steeds asocialer worden.

Oh super zeg!
Ja spannend om dan zelf verder te gaan he…
Ja het mooiste is rechtuit het bos in maar die luxe hebben we niet allemaal.
Je kunt beginnen met korte momenten en ruime wendingen en dat rustig uitbouwen.
Drukke wegen ben ik ook klaar mee, er wordt zo weinig rekening gehouden…

Ja Daan is 10 en loopt onder het zadel op M/Z niveau ong dus die heeft al wel wat basis opgebouwd inderdaad.
Voor de wagen moet hij zijn kracht anders verdelen en opnieuw balans zien te krijgen, dat is nog even lastig, hij gooit zich nog te graag voorover en wordt dan loperig, dus dat is nog even knutselen dat hij snapt dat hij ook voor de wagen meer op achter kan en moet gaan lopen.

En Thanx, ja hij heeft al wel echt mooie stukjes, hij beweegt ook sterk en vrij ruim voor die korte pootjes, dat helpt wel mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:29

Ja ik vind het echt een mooi paard voor de wagen! Hij lijkt inderdaad ook voor de wagen dressuurmatig al goed voor elkaar. Al snap ik dat daar nog aan gewerkt moet worden en hij opnieuw balans moet zien te krijgen. Maar ik vind het voor zo'n korte tijd wel al echt goed tonen. Hopelijk wordt hij ohz ook wat minder kijkerig, dat kan wel echt heel lastig zijn inderdaad.

Best wel spannend inderdaad..maar heb nu 6 keer zelf gemend en dat ging goed, wel met de prof er bij. Bij ons is het bos ook niet ideaal omdat het snel mul en zwaar wordt en we moeten er met de trailer heen. Maar voorlopig is het goed genoeg en dan wil ik inderdaad gaan doen wat jij schrijft..kort en met ruime wendingen. Wil niet teveel doen, ze is pas 4..vind heel houden belangrijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:48

Elisa2 schreef:
Ja ik vind het echt een mooi paard voor de wagen! Hij lijkt inderdaad ook voor de wagen dressuurmatig al goed voor elkaar. Al snap ik dat daar nog aan gewerkt moet worden en hij opnieuw balans moet zien te krijgen. Maar ik vind het voor zo'n korte tijd wel al echt goed tonen. Hopelijk wordt hij ohz ook wat minder kijkerig, dat kan wel echt heel lastig zijn inderdaad.

Best wel spannend inderdaad..maar heb nu 6 keer zelf gemend en dat ging goed, wel met de prof er bij. Bij ons is het bos ook niet ideaal omdat het snel mul en zwaar wordt en we moeten er met de trailer heen. Maar voorlopig is het goed genoeg en dan wil ik inderdaad gaan doen wat jij schrijft..kort en met ruime wendingen. Wil niet teveel doen, ze is pas 4..vind heel houden belangrijk.

Thanx!
Wij zeiden dat ook al, hij is meer gemaakt voor het mennen dan voor het rijden…
Hij wordt er ook echt stoerder van, en hij is voor de wagen veel voorwaartser.
In het bos moet ik ‘m echt bij me houden want dat vindt hij prachtig en dan wordt hij echt fanatiek.

Ja met een jong paard gewoon lekker rustig opbouwen, korte stukjes en lange lijnen en verder aan de lange teugel werken enzo, daar worden ze ook soepel en handig van en ze leren mooi voor je uit lopen.
Jammer dat je ook met de trailer naar het bos moet, dat is gelijk weer zo’n gedoe hè…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:30

Nou die filmpjes zien er echt super uit! Ook zonder te aarzelen zo door het water. Misschien is een carrière als menpaard inderdaad wel heel fijn voor hem. Volgens mij worden ze ook veel gebruikt in de mensport.

Ja goed idee, gewoon dressuurmatig goed houden aan de lange lijnen. De trailer is inderdaad een gedoe, ookal is het maar 5/10 minuutjes. Gelukkig kunnen we de wagen wel bij bevriende mensen in het bos stallen. Ze wordt er wel lekker trailermak van. :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:14

Elisa2 schreef:
Nou die filmpjes zien er echt super uit! Ook zonder te aarzelen zo door het water. Misschien is een carrière als menpaard inderdaad wel heel fijn voor hem. Volgens mij worden ze ook veel gebruikt in de mensport.

Ja goed idee, gewoon dressuurmatig goed houden aan de lange lijnen. De trailer is inderdaad een gedoe, ookal is het maar 5/10 minuutjes. Gelukkig kunnen we de wagen wel bij bevriende mensen in het bos stallen. Ze wordt er wel lekker trailermak van. :D

Ja ik wil wel rustig rond kijken of ik soms een fijne passende menner voor hem kan vinden die zoiets zoekt, ik denk dat hij daar blijer van wordt dan wat ik van hem wil in de drukke omgeving hier.
En verder gaan we gewoon rustig door met alles, met grondwerk is hij ook top en dat vindt hij ook heel leuk dus daar probeer ik ook met regelmaat even wat mee te doen.

Op zich ook wel fijn die korte trailer ritjes om ze te wennen, maar het blijft een gedoe inderdaad…

Morgen gaan we weer bij mijn jonkie kijken, ben echt benieuwd hoe hij er nu uit ziet!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:02

Dat begrijp ik wel, het is altijd fijn als paarden op een passende plek komen te staan en je hebt straks een mooie opvolger. Hoe oud is je jonkie nu?

Ik moet gewoon even de postcode loterij winnen voor een mooi stuk grond. :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:01

Elisa2 schreef:
Dat begrijp ik wel, het is altijd fijn als paarden op een passende plek komen te staan en je hebt straks een mooie opvolger. Hoe oud is je jonkie nu?

Ik moet gewoon even de postcode loterij winnen voor een mooi stuk grond. :D

Ja dat zeggen wij ook al heel lang!
Dat is het meest ideale… :D

Trevo is 1,5 nu, het is een vroeg veulen van eind januari.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:29

Haha ja he? :D

Trevo is nog jong dus, nog even wachten. Hoe was het met hem?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij doet het goed op de Friese klei en het blijft een gaaf gezicht die groep op zo’n groot stuk land

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:39

Wow wat is hij al groot! En stevig..echt een buffel..en dan pas 1,5 jaar oud. Ik ben echt heel benieuwd hoe hij verder uit gaat groeien. Ik vind hem nu al ontzettend gaaf!

Ik heb het idee dat die van mij een stuk ieler is. Is natuurlijk ook een merrie.

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:40

Ja verschil merrie- hengst zal al wel wat schelen, maar de types lopen tegenwoordig ook best wel uit een, er wordt de laatste jaren best wel een stuk fijner/luxer gefokt en ik denk dat Trevo nog iets meer van het oude barokke type is, zijn moeder was ook een forse merrie.
Degene die hem gefokt heeft heeft nog een jaarling in dezelfde opfok lopen en dat is een heel ander type, veel fijner, eigenlijk gelijk aan de warmbloed veulens die er lopen.
Ik denk dat hij ook grover is dan Ferro toen hij 1,5 was, dat was ook nog wel meer een ieletje toen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:01

Ja ik vind de types ook heel erg uiteen lopen als ik op de Lusitano keuring kijk. Ik vind zelf dat barokke echt heel erg gaaf. Maar ze hebben allemaal wel wat. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:03

Ja ik ben zelf ook wat meer van het ouderwetse barokke type, zo horen ze te zijn vind ik zelf wel een beetje, voor dat hele luxe kun je ook een gewone warmbloed kopen…
Maar je weet vaak niet hoe ze uitgroeien en ze worden ook gewoon steeds luxer gefokt en dat wordt ook meer gewaardeerd op de keuring denk ik.
Mijn merrie was ook nog best heel barok, dat vond ik zelf ook een heel mooi type.
Ferro was niet heel barok en veel mensen zagen ook niet dat het een lusitano was, die had ook een enorm lang lijf.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:19

Ik weet nog niet wat mijn lusitano wordt :') hij is in ieder geval gróót. Nu 3.5 jaar en de 1.65 zeker ruim voorbij. Maar qua bespiering nog wel echt iel en een jonkie. Wel een grasbuikje nu :=

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:23

Ow wow zeg dat is inderdaad al flink aan de maat!
Leuk dier!