Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:28

Estherr__1 schreef:
_R_G_ nooit problemen gehad of glij partijen?

En ik heb ook liever dit weer dan die vieze regen..
Maar wij hebben ook een binnenbak dus kan gewoon altijd rijden

Gisteren voor het eerst gelongeerd met dubbele lijnen, we moeten allebei nog even wennen maar voor een eerste keer ging het wel goed :)

Jenny89, alvast succes met je debuut! Ik ben het niet iig ;)

Nee is nog niet gebeurd, vaak zijn hier de outdoor wedstrijden wel op zand dus is niet heel vaak dat we op gras starten maar tot nu toe is dat allemaal goed gegaan.
Hoe het zit als we in de hogere dressuur komen en de wendingen sneller en kleiner worden weet ik natuurlijk niet.

Wat gaan jullie snel zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:32

Jenny_S schreef:
Luzerne is goede aanvulling. Maar zou eerst proberen meer hooi te krijgen

Ja klopt, maar ik weet niet of dat wel gedaan wordt dan. Je bent natuurlijk afhankelijk van anderen.
Wat vinden jullie van een hooinet in de stal hangen met hooi?

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:38

Zo'n hooinet is prima. Maar staat je paard njet buiten dan? Of krijgen ze juist daar minder hooi op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:43

Jenny_S schreef:
Zo'n hooinet is prima. Maar staat je paard njet buiten dan? Of krijgen ze juist daar minder hooi op stal

Op dit moment is het in de wei ook niet echt voedzaam en staat ze inderdaad weinig op de wei. Ik ben bezig met oplossingen om dit te veranderen. Standaard voer wat ze krijgt is 2 kilo brok en 1 a 2 plakken hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:45

Ik heb trouwens iets heel handigs gekocht! Een soort sticker, (omvang van iets groter dan een a4)
Met de dagen van de week er op en zo kan ik er op schrijven wat ik die dag gedaan heb en wat ik moet doen ect ect. Wanneer de hoefsmid komt of de tandarts. Eens kijken of het werkt! :j

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:47

Ik zou ook eerst proberen meer hooi te geven van 2 naar toch wel 6 tot 8 plakken. Luzerne kan je erbij voeren.

Je zei luchtzuigen dat kan ook omdat hij/zij verveelt maar kan zijn dat ik dit ook verkeerd gelezen heb hoor

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:53

Ja luchtzuigen kan teken zijn van verveling of maagzweer

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:57

tennan schreef:
L_Vie schreef:
Ze staat met een deken op!
Osteopaat is al 2x langs geweest, nu weer een nieuw zadel die goed moet liggen en donderdag foto's laten maken, eventueel haal ik nog x de Osteopaat erbij maar als daar niets uit komt.. Het is zo lastig! Mag dit zadel ook maar een maand op lenen en anders moet ik hem houden, dus tja waar doe ik goed aan...

Heb je er al eens aan gedacht dat het wellicht door je deken komt? Heb al vaker gehoord dat paarden rugpijn krijgen daardoor, als een deken strak zit, knelt of drukt kan dat natuurlijk heel vervelend zijn waardoor paarden krampachtig gaan staan/bewegen, dat geeft pijn.
Had er zelf nooit over nagedacht, tot ik dus van meerdere mensen hoorde dat het wel echt een puntje is. :)

Ik denk als ze echt pijn heeft dat 't door 't zadel is gekomen ;) heb nu een nieuwe!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:35

Amoor 2 plakken hooi is echt veel te weinig paarden hun mag moet de hele dag in beweging zijn. Ivm maagzweren. Douwe krijgt +-9 plakken per dag verdeeld over 3 voerbeurten. Waarom bespreekt je dit niet met je vader dat je kan kijken naar een andere stal.

L vie neem anders eens contact met lobke bijl op die heeft mij en andere stalgenoten enorm geholpen met klachten in bekken en rug gebied.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:48

Weetje wat het is laura, ik heb er al zoveel mensen bij en om er nog meer bij te krijgen :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:21

Heb na vraag gedaan. 1 kleine plak is 4 kilo en een grote 10 a 15 kilo. 1 baal hooi is over de 300 kilo. Het verschilt enorm maar als ze een kleine krijgt, krijgt ze er 2 en als ze een grote krijgt, krijgt ze 1. Het hooi verschilt ook enorm. Soms hebben ze van dat echte stugge stro-hooi en soms van dat fijne groene hooi, soms nat soms droog.
Ik heb ook een hooinet met hooi in de stal gehongen dus dat is ook extra. Ik denk dat ik luzerne koop voor de hooitnet, dat is extra goed voor de spijsvertering.
En als ik het anders wou qua voer moest ik het maar even laten weten. Ze zeiden dat er ook speciale luchtzuig brokken waren? Daar maar eens even achter aan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:59

Zie jenden nooit hoeveel hooi ze krijgt?
Gehongen? Ben je een Groninger? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:06

KarinvdM schreef:
Zie jenden nooit hoeveel hooi ze krijgt?
Gehongen? Ben je een Groninger? :D

Ze voeren alleen in de ochtend hooi en dan zit ik meestal op school. Maar heb dus na vraag gedaan en ze krijgen zoals ik zei in mijn vorige post.

*opgehangen dan?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:21

Die kan je zelf maken.

Ik heb een autoaanhangernet gekocht bij de action voor nog geen 8 euro.
Past ongeveer aan 15 kilo aan hooi in.

Is nu een aantal keren stuk geweest, gewoon strotouwtje er tussen en werkt weer als n tierelier!
Hardstikke prima!
Mevrouwtje krijgt het rond een uur of 8 en heeft t niet eerder op dan een uur of 1.
Ideaal! Lekker lang kauwen. Goed voor de maag.

Plus, dat ze 0.0 aan brokken krijgt.

Bij een halve kilo aan basisbrok, kun je de stal afbreken, want ze verbouwt m zelf wel.
Terwijl ze toch zeker in de wintermaanden minimaal 4 uur buiten staat!
(Max 8 uur in de wintertijd. Zomertijd minimaal 8 uur tot 12 uur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:24

Mijn plan is nu om in een emmer of gaten te knippen en dat op te hangen met hooi. Misschien met iets als een hooinet erover heen om het nog wat leuker te maken voor d'r. Met luzerne denk ik.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:38

AmoorM schreef:
Mijn plan is nu om in een emmer of gaten te knippen en dat op te hangen met hooi. Misschien met iets als een hooinet erover heen om het nog wat leuker te maken voor d'r. Met luzerne denk ik.

Ophangen heeft wel nadelige werkingen. Ze eten dan rechtop, terwijl paarden eigenlijk zijn gemaakt voor het hoofd naar beneden met eten.

Mijn net hangt onder een meter tot aan de grond en is ongeveer 1.50 meter breed. Maar omdat hij wel vrij elatisch is, kan het zo 70 a 80 cm dik worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:49

maralyn schreef:
AmoorM schreef:

Ophangen heeft wel nadelige werkingen. Ze eten dan rechtop, terwijl paarden eigenlijk zijn gemaakt voor het hoofd naar beneden met eten.

Mijn net hangt onder een meter tot aan de grond en is ongeveer 1.50 meter breed. Maar omdat hij wel vrij elatisch is, kan het zo 70 a 80 cm dik worden.

Ik kan hem ook iets lager ophangen. :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:00

Alleen hooi in de ochtend? Serieus? Hoe moeten ze de nacht dan doorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:09

KarinvdM schreef:
Alleen hooi in de ochtend? Serieus? Hoe moeten ze de nacht dan doorkomen?

Keuze van de stal. Ik kan zelf extra geven.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:09

Bij ons:8;00 16;00 en 21:00 krijgen ze hooi en gaan naar buiten van 9;00-16;00 eten zat dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:12

L_Vie schreef:
Bij ons:8;00 16;00 en 21:00 krijgen ze hooi en gaan naar buiten van 9;00-16;00 eten zat dus

Bij ons krijgen ze om 08:00 biks en hooi(hooi wordt meestal later) en om 17:00 biks. Thats it. Daarom wil ik ook slowfeeders maken.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:41

Echt AmoorM? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen... :oo hoelang doen ze ongeveer met dat hooi dan? Of voert iedereen extra?
Bij ons op stal ligt er eigenlijk vrijwel de hele dag wel wat voor... 's ochtends heel vroeg voor het voeren is het meestal wel op maar ook niet bij allemaal. En verder maakt het niet uit op welk moment van de dag ik kom, de keren dat er niks voor ligt kan ik eigenlijk wel op 1 hand tellen.
En twee keer biks idd, 's ochtends en 's avonds. Maar Arjen krijgt maar een halfje... ruwvoer zat om energie uit te halen!

Meestal zie ik zoiets als ik aankom en hij binnen staat:
Afbeelding

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:42

Sommige stallen houden er een raar voor beleid op na... In zou niet op zo'n stal willen staan.
Ikheb ze hier vanmorgen met een pluk hooi buiten gezet, tussen de middag breng ik ze weer wat,mals ze op stal komen krijgen ze een vol net en vanavond rond 22.00 nog weer.
En daarnaast nog 3x wat krachtvoer

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:54

Hier krijgen de meeste drie keer hooi en twee keer kracht voer. Ze krijgen sochtends rond 7.00 hooi. 8.00 brokken, dan gaan ze daarna de weide in en komen rond 17.00/18.00 weer op stal dan ligt er weer een grote bult hooi klaar in de stal. Dan rond 19.00 weer kracht en s'avonds laat rond 21.30/22.00 nog een keer hooi.

De paarden waar mee gereden wordt krijgen na het rijden altijd een extra keer krachtvoer en daarbij vaak dan ook wel wat hooi.

Hoeveel krachtvoer ze krijgen verschilt per paard. Ik vind het altijd een fijn schema om mee te werken. Als ik een dag naar school ben geweest ga ik vaak pas rond 19.30 rijden, ik stuur dan altijd een Whatsappje naar m'n stalbazin dan laat ze het voer gewoon voor de stal liggen zodat ze niet met een volle maag aan het werk moet :).

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:58

KarinvdM schreef:
Sommige stallen houden er een raar voor beleid op na... In zou niet op zo'n stal willen staan.
Ikheb ze hier vanmorgen met een pluk hooi buiten gezet, tussen de middag breng ik ze weer wat,mals ze op stal komen krijgen ze een vol net en vanavond rond 22.00 nog weer.
En daarnaast nog 3x wat krachtvoer

Soms ook onwetendheid van de staleigenaar. Ik heb 3 jaar bij onze overbuurman gestaan, ex-koeienboer. Daar krijgen de paarden 's ochtends en 's avonds brok, overdag krijgen ze kuil in een grote ruif waar ze met een groep van eten en 's avonds nog wat kuil, that's it. Mijn merrie had daar altijd veel en zachte mest door de kuil en omdat alles niet voldoende verspreid over de dag werd gegeven.
De overbuurman doet aan verkeerde zuinigheid en dat is 1 van de redenen waarom ik mijn merrie verhuisd heb.
Nu krijgt ze 3x per dag brok (2 kg) en 3x per dag hooi (goede kwaliteit) en haar mest is weer normaal en niet meer zo veel. Dit voerbeleid is een stuk beter gelukkig.