lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:28

Ja klopt! Wil het dus ook echt regelmatig doen. :j maar eerst durfde ik dat zo niet, ik stond telkens uuuren te prutsen als ik toch eens wegging (castratie, zadelmak maken... Ik deed enkel de 'noodzakelijke' dingen), moest ik wenend m'n grondwerklesgeefster bellen dat ik hem niet meer geladen kreeg... Vreselijk. Hopelijk voorgoed verleden tijd! Nu tijd voor leuke dingen :+

Ahja, ja Pedro heeft nog vierspan gemend en meegedaan aan de WEG voor Portugal. Hij is een leerling van Felix-Marie Brasseur, dus voor menners ook interessant denk ik! Maar afstand is idd een dingetje.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:20

ben wel benieuwd over welke Pedro het gaat. Al zit augustus echt wel vol qua lessen.

Elisa2

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:18

Klinkt echt heel interessant die Pedro.

En nouja, het belangrijkste is dat het nu goed gaat en je dat verder uit kunt bouwen.

Niks gaat vanzelf en paarden trainen gaat volgens mij altijd met ups en downs.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:35

Ik ga ook naar de clinic in Augustus met 2 merries. Heb er nu al ongelofelijk veel zin in! Net zoals bij Jou Kiwia heeft Pedro mij “online” ook al meer dan eens geholpen.

Het gaat om Pedro Dias Ferreira.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:44

Elisa, ja! Wie weet, als de mensen enthousiast zijn na de clinic zal hij vast nog wel terugkomen, misschien een keertje uitbreiden naar NL ofzo zou ook leuk zijn! Maar alez, eerst zien dat in augustus alles vlot verloopt.

En dat klopt zeker hoor, ik heb hem ook wel gekocht met het idee ' leerpaard ' en dus veel fouten maken en vallen en opstaan (maar dat laatste hopelijk niet te letterlijk) ;)

hee Pastis! Leuk je hier te zien :D

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 08:56

Heeft er hier iemand een tip om de uier van mijn cremello luso merrietje te beschermen? Ze heeft al een volledig uv werend pak aan, maar om de een of de andere reden blijven die steekbeestjes haar uier vinden. Heb al verschillende vliegensprays gebruikt. Nu heb ik hem ingesmeerd met een papje groene klei in de hoop dat ze er niet meer aan kunnen. Ze heeft er al zoveel kleine wondjes, echt sneu

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 08:58

Ja ervaring mee helaas, ik smeerde dat altijd in met een dikke laag sudocreme om dezelfde reden als dat je de groene leem hebt gebruikt zodat ze er niet meer bij kunnen komen.

Nou dat zou leuk zijn als mensen enthousiast zijn en hij naar NL komt een keer. Het lijkt mij zeker heel interessant,vooral ook omdat hij het ras zo goed kent.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:59

Ze heeft er allesinds wel deugd van, ze is een stuk rustiger.

Ja, ik zal zeker mijn real-life ervaring delen na de clinic. Het is soms ook wat zoeken wie er wel/niet bij je past als lesgever maar ik kijk er wel naar uit.
Want bij de reguliere dressuur lesgevers is de benadering naar een Iberisch type toch niet altijd een succes

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:50

Ik doe ook mee bij Pedro met mijn PRE, ben erg benieuwd!

Hier is Qing inmiddels zadelmak, ik heb de voorbereiding en het eerste zitten en stappen helemaal alleen gedaan, maar voor het echte aanrijden heb ik toch even de hulp ingeschakeld van een springruiter met wat meer lef. Bleek niet echt nodig want hij is heel flink, dus binnenkort neem ik de teugels zelf weer over. In augustus wordt hij 4, dus kunnen we er wel regelmaat in brengen :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:42

Pastis schreef:
Ik ga ook naar de clinic in Augustus met 2 merries. Heb er nu al ongelofelijk veel zin in! Net zoals bij Jou Kiwia heeft Pedro mij “online” ook al meer dan eens geholpen.

Ik zou het zeker interessant vinden om bij hem een clinic te volgen met mijn lusitano waar ik mee doe mennen, vanwege zijn ervaring met ons ras in deze discipline. Helaas heeft mijn Mojito nog wat issues met het trailerrijden (hij gaat er doodbraaf op, komt er rustig vanaf maar onderweg is voor hem heel stressvol helaas) dus de afstand is voor ons nu nog wel een belemmering. Wie weet als hij ook eens naar midden NL komt.

Zijn er heer overigens meer mensen die mennen met een lusitano?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:03

Als stille meelezen kom ik me hier ook weer even melden…
Nadat bijna 2 jaar geleden mijn Lusitano is ingeslapen ben ik op zoek gegaan naar een vervanger maar helaas kon ik geen fijne lusitano vinden op dat moment en ben ik terecht gekomen bij een Lipizzaner, maar een wat later bleek behoorlijk ingewikkeld karakter…
Het gaan inmiddels wel iets beter maar hij blijft heftige schrik reacties houden waardoor hij nog wel eens onbedoeld en ongewild brokken maakt helaas, waardoor het rijden nog steeds niet echt ontspanning is.
Inmiddels hebben we hem ook voor de wagen staan en daar lijkt hij wel wat stabieler in te zijn en dat ook heel leuk te vinden. Maar vanwege de drukke omgeving bij ons mennen we alleen nog als we in Brabant op vakantie zijn.

Omdat ik zo aan het tobben was met de Lipizzaner en toch ook nog weer zo verlande naar een Lusitano heb ik er vorig jaar een Lusitano veulentje bij gekocht.
Hert is een heel stoer dier aan het worden, hij loopt nu lekker in de opfok en als hij 2,5 is ga ik bij ons in de buurt voor hem een plekje zoeken.
Ik ben super benieuwd hoe hij uit gaat groeien en zo blij om toch weer een Lusitano te hebben!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:17

Karina schreef:

Wij hebben onze Scampi voor de wagen lopen. Genieten we altijd met volle teugen van en doet hij ook heel goed. In het begin toen hij jong was vond hij dat trekken maar lastig maar nu doen we het alweer bijna 5 jaartjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:20

Wat leuk Nouvel, dat vraagt om een foto!

Karina, leuk dat je ment. Mijne is ook in opleiding om voor de wagen te gaan lopen. Ik zit ook in midden Nederland dus een menclinic in het midden lijkt mij een goed idee. :D Heb even in je profiel gespiekt, prachtige paarden!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:13

Elisa2 schreef:
Wat leuk Nouvel, dat vraagt om een foto!

Karina, leuk dat je ment. Mijne is ook in opleiding om voor de wagen te gaan lopen. Ik zit ook in midden Nederland dus een menclinic in het midden lijkt mij een goed idee. :D Heb even in je profiel gespiekt, prachtige paarden!

Als mijn jaarling het straks allemaal goed op gaat pakken gaat die denk ook wel weer voor de wagen een keer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:08

Zo wat een buffel al, mooi dier! Wordt hij schimmel?

Leuk als die ook voor de wagen gaat later. :-)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:10

Wauw wat een knapperd zeg! En ik vind hem een hele fijne uitstraling hebben. Jammer dat het zo moeizaam gaat met je lippizaner ;(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:03

Karina schreef:
Pastis schreef:

Ik zou het zeker interessant vinden om bij hem een clinic te volgen met mijn lusitano waar ik mee doe mennen, vanwege zijn ervaring met ons ras in deze discipline. Helaas heeft mijn Mojito nog wat issues met het trailerrijden (hij gaat er doodbraaf op, komt er rustig vanaf maar onderweg is voor hem heel stressvol helaas) dus de afstand is voor ons nu nog wel een belemmering. Wie weet als hij ook eens naar midden NL komt.

Dat deed ik veel en graag toen de mijne nog leefde.

Hij deed het ook graag.
Als ik de menwagen tevoorschijn haalde, kwam hij altijd zelf helemaal van achteruit het land aanlopen.

Dat deed hij niet voor voer, zadel, borstel of iets anders.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:07

Wat leuk zeg!
Ik had mijn lusitano merrie ook voor de wagen, die deed dat ook heel graag!
Afbeelding

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:20

Nouvel ik vind hem zo leuk jouw puppy! En wat groeit ie zeg!
En ja, Fifi was echt fenomenaal voor de wagen <3

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:52

Elisa2 schreef:

Dank je wel! De eerste foto in mijn profiel is de moeder van Mojito waar ik nu mee men, voelt best bijzonder. Zij is gestorven toen hij nog maar 5 dagen oud was helaas.

Leuk dat jouwe ook beleerd wordt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:45

Ah wat sneu..dat lijkt me ook bijzonder om dan met haar nakomeling te mennen. Gelukkig heeft hij het wel gered.

Ja ik ben heel benieuwd hoe die van mij het gaat doen, in de voorbereidingen geeft ze helemaal nergens wat om gelukkig. Heel erg cool.

Mooi plaatje was dat Nouvel!

En leuk Femke dat hij het mennen zo leuk vond, ik heb dat wel bij meer paarden gezien dat ze dat leuker vinden dan ohz.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:15

Van mennen kan ik helemaal niet meespreken, ooit in een ver verleden ging ik elke woensdag mee met een vierspan friezen voor de leuk, maar ik vind mennen stiekem een beetje eng. Met die koets die eraan vasthangt enzo :o ik voel me veiliger op het paard zelf. Maar is ook maar weer wat je gewoon bent denk ik. Ik vind het wel enorm knap om te zien! Zowel het dressuurmatige als de marathons, sfeer zit ook altijd super op wedstrijden :j Ik denk ook dat lusitano's wel heel geschikt zijn daarvoor!

Wat een leukerd heb je Nouvel! Hopelijk is deze wat stabieler dan, maar hij komt heel cool over {:}

Pedro (en zijn vrouw Abigail) zijn vandaag terug naar huis, maar wat een interessant weekend! Ik ben zo aangenaam verrast, mijn verwachtingen lagen hoog maar hij heeft ze nog overtroffen. Echt je paard correct door het lichaam rijden, zonder te prutsen of rommelen vanvoor, en absurd hoe snel je daar verandering mee ziet. We proberen/doen dat toch allemaal, ale, dat denk ik toch, maar ik heb geleerd dat er nog een hele lange weg te gaan is voor mij haha. Maar echt :+: Hopelijk komt hij snel terug! De andere deelnemers waren ook zeer enthousiast dus dat moet lukken **\O/**

Knappie die suuuper braaf was, 2e keer op verplaatsing nu en veel andere paarden etc. Hij was wel kijkerig maar buiten kijken deed hij niks, top dus :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 15:33

Wat leuk, het ziet er heel vriendelijk uit en het klinkt heel leerzaam.

Mennen is ook veel lastiger dan rijden vind ik, je bent altijd trager en door de afstand voel je het paard minder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:23

Kiwiaa, klinkt goed en leerzaam inderdaad!
en mooie foto’s!

Ja mennen is echt lastiger als je rijden gewend bent, omdat je geen been hebt om dingen op te lossen, je moet alles met je handen en je stem doen en dat is even wennen en opnieuw afstemmen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:36

Ja awel, ik zou het echt zo gek vinden om je paard enkel in je hand te voelen! Ik vind lange teugel werk ook wel heel interessant, zou daar wel eens mee bezig willen zijn! Maar de koets mag toch wel achterwege blijven :')

Het was echt super ja, ik dacht op een gegeven moment van gut gut wat ben ik hier toch aan het doen, en dan voelde ik hem ineens wel contact opnemen op de rechterteugel en hij begon meer te dragen, terwijl ik eigenlijk praktisch met waslijnteugels wat aan het buigen was zeg maar. Heel interessant. Ook dat hij niet echt een 'methode' heeft oid, bij een andere combinatie was het dan net meer aanspanning opzoeken omdat dat paard dat net wel nodig had bijvoorbeeld. Je kwam binnen en hij had precies meteen door wat je als combi nodig hebt <3 Ik ben echt een fangirl geworden van 1 les te nemen zeg, maak dat mee O:)