Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Estherr__1

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:29

Dat is niet fijn L_Vie, hopelijk is het snel opgelost

(nog een opleiding/cursus gevonden?)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:46

Nee helaas niet. Van de week weer ff voor zitten :p

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:26

Aai das niet fijn hopen dat er snel een oplossing komt idd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:49

Jullie gaan wel hard zeg!

Heb niet echt alles mee gekregen de laatste paar dagen.
Dus sorry als ik niet op iedereen reageer. :o
Zal ik vanaf nu wel weer proberen haha,

L_vie: Ligt het niet aan het zadel?

Trouwens, wie was diegene die haar tinker verkocht voor een lichter paard in de hand?
Die fries had al Z gelopen en daarmee wou ze wedstrijden rijden.
Hoe gaat het daar mee?

Spannend Jenny je wedstrijd morgen!

Hier gaat het trainen gewoon lekker z'n gangetje.
Met de galop ben ik eerst bezig dat het galopperen in zijn geheel wat makkelijker wordt in de bak op de rechterhand. Dus gewoon even door laten galopperen, ook al zit ze verkeerd of over kruist. Hopelijk wordt de galop dan beter en lukt de rechtergalop ook goed. Alleen ik deel mijn paard met mijn vader dus kan niet dagelijks trainen, hij rijdt dinsdags in de les en longeert of rijdt donderdags ook vaak, in de weekenden is het vaak verschillend. Ik merk wel dat mensen die wel 5 a 6 dagen zelf kunnen trainen snellere vooruitgang boeken.

Ik ben me ook helemaal in het voer aan het verdiepen, maar dat is best lastig.
Ik weet namelijk niet hoeveel hooi ze krijgen, 2 plakken zegt de stalhulp.. ja maar wat is 2 plakken? Hoeveel kilo is dat........... en wat heeft een paard nodig? Ze krijgt in ieder geval 1 kilo brok van havens per voer beurt en er zijn 2 voerbeurten bij ons. Normaal krijgt ze ook granenmix 1/2e per dag, maar daar zit best veel suiker in geloof ik. Maar dat is al een week op bijna dus krijgt ze dat niet meer. Ze krijgt wel totalin bij gevoerd (lang niet elke dag, maar als ze het krijgt, krijgt ze 1 schepje over haar voer) Dit hebben we vorig jaar gedaan omdat ze een peesblesure heeft gehad, en erg is afgevallen. We wouden dit dit jaar weer omdat ze koliek heeft gehad. Maar ik ben nu dus druk aan het uitzoeken. Misschien dat ik luzerne kan bijvoeren ipv granenmix?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:50

L_Vie schreef:
Nou ik heb nog steeds het idee dat ze last van haar rug heeft. als ik mijn hand er op leg vind ze het ook niet leuk.
Mona is altijd al voorwaarts geweest, vandaag was ze heel rustig alleen echt mega hoog bokken, eerst van voren omhoog en daarna een goede bok na geven.
Ben benieuwd! Zal allemaal wel weer goed komen, hoop ik dan maar :p

Het is lastig om te beoordelen kan van alles zijn maar ook iets onschuldigs. Heb wel eens een paard gezien die ook zo reageerde en achteraf bleek het zijn bekken die vast zatten los gemaakt behandeld en nergens meer last van

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:54

AmoorM schreef:

Trouwens, wie was diegene die haar tinker verkocht voor een lichter paard in de hand?
Hoe gaat het daar mee?

Met de galop ben ik eerst bezig dat het galopperen in zijn geheel wat makkelijker wordt in de bak op de rechterhand. Dus gewoon even door laten galopperen, ook al zit ze verkeerd of over kruist. Hopelijk wordt de galop dan beter en lukt de rechtergalop ook goed. Alleen ik deel mijn paard met mijn vader dus kan niet dagelijks trainen, hij rijdt dinsdags in de les en longeert of rijdt donderdags ook vaak, in de weekenden is het vaak verschillend. Ik merk wel dat mensen die wel 5 a 6 dagen zelf kunnen trainen snellere vooruitgang boeken.

Ik weet namelijk niet hoeveel hooi ze krijgen, 2 plakken zegt de stalhulp.. ja maar wat is 2 plakken? Hoeveel kilo is dat........... en wat heeft een paard nodig? Ze krijgt in ieder geval 1 kilo brok van havens per voer beurt en er zijn 2 voerbeurten bij ons. Normaal krijgt ze ook granenmix 1/2e per dag, maar daar zit best veel suiker in geloof ik. Maar dat is al een week op bijna dus krijgt ze dat niet meer. Ze krijgt wel totalin bij gevoerd (lang niet elke dag, maar als ze het krijgt, krijgt ze 1 schepje over haar voer) Dit hebben we vorig jaar gedaan omdat ze een peesblesure heeft gehad, en erg is afgevallen. We wouden dit dit jaar weer omdat ze koliek heeft gehad. Maar ik ben nu dus druk aan het uitzoeken. Misschien dat ik luzerne kan bijvoeren ipv granenmix?

2 kilo brok vind ik wel weg veel hoor.wat voor brok is het? Wat zit er allemaal in? En w2 plakken is in mijn ogen niet veel. Paarden moeten onbeperkt ruwvoer krijgen die van mij heeft eigenlijk altijd ruwvoer is geen hooi dan is het kuil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:57

Jamiejoyce schreef:
AmoorM schreef:

Hoe gaat het daar mee?

2 kilo brok vind ik wel weg veel hoor.wat voor brok is het? Wat zit er allemaal in? En w2 plakken is in mijn ogen niet veel. Paarden moeten onbeperkt ruwvoer krijgen die van mij heeft eigenlijk altijd ruwvoer is geen hooi dan is het kuil.

Ze krijgt brok van havens, sportbrok. Weet iemand ook of luchtzuigen te verminderen is door het voer?
Daarnaast eet ze ook zand, en gaapte ze veel, maar dat heb ik haar al een tijdje niet meer zien doen.
Ik ben me ook aan het verdiepen in voedingsstoffen, wat nou juist goed is en minder goed is. En wat de juiste verhoudingen zijn en wat niet, maar het is heel lastig.
Geven jullie ook oliën?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-15 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:59

L_Vie, staat je paard met een deken op?

Vandaag heb ik voor het eerst Ilse's veulen gevoeld, als ik zachtjes duwde, duwde het terug! Elke keer weer zo mooi om te zien. :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:02

amoor. Veel gapen kan een teken zijn van een maagzweer

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:05

tennan schreef:

Vandaag heb ik voor het eerst Ilse's veulen gevoeld, als ik zachtjes duwde, duwde het terug! Elke keer weer zo mooi om te zien. :)

Gaaf :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:06

Jenny_S schreef:
amoor. Veel gapen kan een teken zijn van een maagzweer

Ja dat klopt, ik denk dat ze dan te weinig ruwvoer krijgt omdat de ph waarde dan niet in orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:08

tennan schreef:

Wat mooi! :j Lijkt me heerlijk!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:09

L_Vie schreef:
Nou ik heb nog steeds het idee dat ze last van haar rug heeft. als ik mijn hand er op leg vind ze het ook niet leuk.
Mona is altijd al voorwaarts geweest, vandaag was ze heel rustig alleen echt mega hoog bokken, eerst van voren omhoog en daarna een goede bok na geven.
Ben benieuwd! Zal allemaal wel weer goed komen, hoop ik dan maar :p

Je gevoel zit altijd goed!! Als ze het al niet fijn vind als je een hand op haar rug ligt, dan is het toch logisch dat ze compleet uit haar stekker gaat als er ineens tientallen kilo's bovenop liggen en ook nog bewegen? Alsjeblieft niet wegbrengen om door haar pijngrens heen te laten rijden maar goede osteo/fysio/masseur/hoe-je-het-ook-maar-noemen-wilt erbij (bijvoorbeeld http://www.paardenmassagedrenthe.nl dat is echt een hele fijne vrouw! De paarden genieten ook echt zichtbaar bij haar en heb er al een aantal zienderogen op zien knappen.) en daarna goed naar je zadel laten kijken. En als het inderdaad in de rug mis is eerst een tijd niet rijden maar andere training doen. Ze moeten ook eerst weer vertrouwen krijgen als ze eenmaal pijn hebben gehad van een zadel, dat heeft echt tijd nodig! Je kan tegenwoordig eigenlijk geen enkele zadelmaker meer vertrouwen, dat is hopeloos maar toch.. je moet áltijd je gevoel volgen want dat zit er nooit naast!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:11

Dat zou kunnen. Hoeveel krijgt ze?

Bij mij op stal mis ik ook 1 voerbeurt voor mijn gevoel. Zou het liefst willen dat ze tussen de middag nog wat krijgt maar helaas gaan ze dat niet doen voor 80 paarden

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:15

Ze krijgen hier op stal 3 keer ruwvoer en daarnaast nog 2 krachtvoer. En daarnaast grasjes eten op het land :)

2 kilo krachtvoer is in mijn ogen niet teveel. Maar 2 x ruwvoer is wel wat weinig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:19

Jenny_S schreef:
Dat zou kunnen. Hoeveel krijgt ze?

Bij mij op stal mis ik ook 1 voerbeurt voor mijn gevoel. Zou het liefst willen dat ze tussen de middag
nog wat krijgt maar helaas gaan ze dat niet doen voor 80 paarden

2 plakken is mij verteld, maar ze voeren maar 1x hooi en 2x brok op 1 dag.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:24

2 plakken klinkt niet veel helaas
Hier krijgen ze 3 x hooi en 3 x brok
Voer in totaal ook zeker wel 2 kg brok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:26

Jenny_S schreef:

Ik heb ook geen idee hoeveel het is...
Een richtlijn voor de hoeveelheid ruwvoer is ca. 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht. Een paard van 600 kg zou dus ca. 9 kg ruwvoer per dag moeten krijgen. Maar hoe reken je dit uit? Ik ben geen rekentalent. Stel dat je paard 500 weegt?

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:58

Ze staat met een deken op!
Osteopaat is al 2x langs geweest, nu weer een nieuw zadel die goed moet liggen en donderdag foto's laten maken, eventueel haal ik nog x de Osteopaat erbij maar als daar niets uit komt.. Het is zo lastig! Mag dit zadel ook maar een maand op lenen en anders moet ik hem houden, dus tja waar doe ik goed aan...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:59

Ik denk dat je al blij moet zijn met 6 kg
Ik heb geen idee of die van mij dat krijgt
Ze krijgt 3 porties maar hoeveel dat is geen idee.

Jenny89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:00

AmoorM schreef:
Jenny_S schreef:

Ik heb ook geen idee hoeveel het is...
Een richtlijn voor de hoeveelheid ruwvoer is ca. 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht. Een paard van 600 kg zou dus ca. 9 kg ruwvoer per dag moeten krijgen. Maar hoe reken je dit uit? Ik ben geen rekentalent. Stel dat je paard 500 weegt?

Dat is dan 7.5 kg ruwvoer. Denk dat een plak hooi hooguit 2 kg is.

Hier krijgen ze 2x krachtvoer (1.5 schep per keer) gem. 4x ruwvoer, en s'avonds krijgen ze nog een schepje 'maagvulling'. Weet niet waar het onder valt..

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:06

L_Vie schreef:
Ze staat met een deken op!
Osteopaat is al 2x langs geweest, nu weer een nieuw zadel die goed moet liggen en donderdag foto's laten maken, eventueel haal ik nog x de Osteopaat erbij maar als daar niets uit komt.. Het is zo lastig! Mag dit zadel ook maar een maand op lenen en anders moet ik hem houden, dus tja waar doe ik goed aan...

Heb je er al eens aan gedacht dat het wellicht door je deken komt? Heb al vaker gehoord dat paarden rugpijn krijgen daardoor, als een deken strak zit, knelt of drukt kan dat natuurlijk heel vervelend zijn waardoor paarden krampachtig gaan staan/bewegen, dat geeft pijn.
Had er zelf nooit over nagedacht, tot ik dus van meerdere mensen hoorde dat het wel echt een puntje is. :)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:21

Als ik 2 kilo sportbrok geef vliegt ze letterlijk opzich is dat natuurlijk voor elk paard anders.

Maar ruwvoer zou ik wel vragen of het meer kan of zelf balen hooi kopen. Ik zou toch echt kijken of je op een andere stal kan uiteindelijk want en niet veel ruwvoer en niet buiten vind ik wel twee belangrijke dingen maar dat zullen er waarschijnlijk ook wel niet eens met mij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:23

Jamiejoyce schreef:
Als ik 2 kilo sportbrok geef vliegt ze letterlijk opzich is dat natuurlijk voor elk paard anders.

Maar ruwvoer zou ik wel vragen of het meer kan of zelf balen hooi kopen. Ik zou toch echt kijken of je op een andere stal kan uiteindelijk want en niet veel ruwvoer en niet buiten vind ik wel twee belangrijke dingen maar dat zullen er waarschijnlijk ook wel niet eens met mij zijn.

Ik ga morgen of vanavond gelijk vragen, ik dacht zelf aan luzerne?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:25

Luzerne is goede aanvulling. Maar zou eerst proberen meer hooi te krijgen