[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:54

Jinthe: Ja ik 'houd' niet zo van mennen vanwege de gedachte als het dan echt mis gaat dan gaat het goed mis. Zit er dan liever bovenop ofzo :') Het mennen zelf lijkt me heel leuk maar dan gaat het net weer mis ;( Ik vind de manier wel prettig klinken!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:06

Dennenboom schreef:
Jinthe: Ja ik 'houd' niet zo van mennen vanwege de gedachte als het dan echt mis gaat dan gaat het goed mis. Zit er dan liever bovenop ofzo :') Het mennen zelf lijkt me heel leuk maar dan gaat het net weer mis ;( Ik vind de manier wel prettig klinken!

Een half uurtje?

Ja dan snap ik heel goed dat je paard compleet over de zeik raakt en in paniek schiet.

Veel te snel gehandeld. Dat is geen goede rustige kundige menner geweest maar gewoon een recreatie mennertje die het wel even dacht te fixen.

Ik denk niet dat je paard verloren is hoor. Moet prima goed voor de wagen te krijgen zijn mits je door en met een kundige menner begeleid wordt die weet hoe je paarden moet beleren.

(die er bereid is een paar weken in te steken en geen half uur)

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:24

Absolem: Ja het kriebelt ook nog wel om het ooit weer eens te proberen. Maar denk dat ik haar eerst verder doorrijdt, kilometers maken en desensibiliseren. Dat we het in de toekomst dan nog eens rustig proberen met een ander ervaren iemand.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:33

Ik durf ook niet te mennen :(
Een van mijn merries is een heel ervaren paard in zowel enkel- als dubbelspan, maar ik durf niet.

In het verleden wel eens dravers en arabieren voor de wagen gehad en die hingen in de boom (steigeren) als ze onrust kregen. Vooral op een sulky is dat echt eng. Ook het oversteken van een drukke weg, vind ik eng bij een te loperig paard.

Als ik erop zit, dan heb ik veel meer gevoel van controle. Kan ff een volte draaien enzo :o

Ik vind t wel een beetje jammer. Lijkt me wel gezellig... op zondag met zn allen op de wagen een rondje Montferland :o

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:42

Dennenboom schreef:
Absolem: Ja het kriebelt ook nog wel om het ooit weer eens te proberen. Maar denk dat ik haar eerst verder doorrijdt, kilometers maken en desensibiliseren. Dat we het in de toekomst dan nog eens rustig proberen met een ander ervaren iemand.

Ik moet zeggen dat die van mij net zo is. Al staat ze nu bij stal Chardon en schijnbaar gaat het daar heel goed. Als je het echt graag wilt (en als het mogelijk is) kun je haar altijd naar een trainingsstal brengen die haar kunnen beleren?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:06

Boemel: Ja dat heb ik ook. Toch lijkt het me verder erg leuk.

LoveWithJoy: Ja dat kan idd altijd nog. Verplaats haar liever niet en ben er liever bij. Aangezien ik het ook allemaal nog leren moet. Maar dat zien we tegen die tijd wel. Nu eerst lekker verder trainen onder het zadel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:33

Janinevv schreef:
Zonnebloem : hoeveel ruwvoer krijgt ze?

Hoeveel kg durf ik niet te zeggen, pensionhouder voert namelijk.
Ze krijgt 3x per dag hooi.
Ben nu aan het kijken of ik zelf nog extra hooi kan aanschaffen en 's avonds een net kan ophangen, maar nergens meer hooi te krijgen hier.

Wat betreft mennen, lijkt me ook leuk maar dan wel in de bak... zou niet naar buiten durven.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:41

Dennenboom schreef:
Boemel: Ja dat heb ik ook. Toch lijkt het me verder erg leuk.

LoveWithJoy: Ja dat kan idd altijd nog. Verplaats haar liever niet en ben er liever bij. Aangezien ik het ook allemaal nog leren moet. Maar dat zien we tegen die tijd wel. Nu eerst lekker verder trainen onder het zadel :D

groot gelijk! Alles op zijn tijd :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:42

Je kan misschien wat baaltjes bestellen bij Venhorst Zonnebloem.. zou zeker investeren in meer en goed voedzaam ruwvoer :j En hier de paarden net weer ontwormd ook (na mestonderzoek), ook in het najaar nog gedaan, maar toch weer 2 met een besmetting... nu Equest gegeven, die neemt ook de ingekapselde eitjes mee... En een bloedonderzoekje kan ook nooit kwaad! Al is het maar om dingen uit te sluiten, voor jezelf ook fijn :j

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:00

Inderdaad sws mestonderzoek en ik vind ook dat bloedonderzoek geen kwaad kan.

Al heb ik daar met mijn pech pony (niet-fries) niet heel veel aan gehad. Die is heel slecht geweest, tientallen keren dierenarts op bezoek gehad en vervolgens een second opinion gevraagd bij een andere dierenarts en diegene verwees me meteen naar een kliniek waar ze aangaven dat hij een bepaalde bacterie had, dit had mijn eigen dierenarts niet gezien. Helaas daarna overgebleven met een paardje met gevoelige darmen maar hij is nu redelijk constant en ik ben eraan gewend dat hij vaak natte benen heeft.
Ik heb hem een tijdje seniores priores gegeven omdat dat (volgens de verpakking :') ) een totaalvoer is en ze dus in principe verder niets extra's nodig hebben. Dus dan is alle hooi die ze verder nog eet 'extra'.

Verder hou ik het vooral bij onbeperkt (goede) ruwvoer en vitaminebrok. Fibrenuggets bv. valt ook onder ruwvoer en makkelijker mee te nemen vanuit huis maar wel een stuk duurder in vergelijking met hooi.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:05

Eeehh ik zou haar gewoon 1 dag stil gaan zetten.....

Ik denk dat ze gewoon niet kan herstellen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 16:16

Absolem ben ik mee eens ook ja.

Afbeelding

Met z’n allen voor het eerst op de grote weide

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:23

Absolem schreef:

Doel je op mij?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:39

Zonnebloem92 schreef:
Absolem schreef:

Doel je op mij?

Moest even terug zoeken. Maar ja klopt haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:13

Absolem schreef:

Haha.

Vind je dat ze veel loopt?
Ik longeer 3 keer per week 20 a 25 minuten, stapmolen 2x per week (uur ongeveer in de molen) en dan 2 dagen vrij, dan wandel ik meestal(vaak 15 tot 35 minuten) maar soms staat ze ook een dagje alleen in de paddock.
Vind het zelf wel meevallen qua hoeveelheid eigenlijk.

Heb toch via een stalgenoot een adres gevonden voor hooi dus ik ga vrijdag hooi inslaan en bijvoeren en dan even mest onderzoek laten doen, komt daar niks uit dan ook bloed laten checken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:15

Misschien kun je ook luzerne bij voeren?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:27

Zonnebloem92 schreef:
Absolem schreef:

Haha.

Vind je dat ze veel loopt?
Ik longeer 3 keer per week 20 a 25 minuten, stapmolen 2x per week (uur ongeveer in de molen) en dan 2 dagen vrij, dan wandel ik meestal(vaak 15 tot 35 minuten) maar soms staat ze ook een dagje alleen in de paddock.
Vind het zelf wel meevallen qua hoeveelheid eigenlijk.

Heb toch via een stalgenoot een adres gevonden voor hooi dus ik ga vrijdag hooi inslaan en bijvoeren en dan even mest onderzoek laten doen, komt daar niks uit dan ook bloed laten checken.

Ja het is best veel.
Zowel bij het longeren als bij het lopen in de stapmolen is ze eigenlijk constant in een buiging.

Wat het meest efficiënt is, is 1 dag werk en 1 dag rust.
Op die manier krijgt het lichaam de kans om zich voor te bereiden op de volgende inspanning.

Zeker longeren kan veel intensiever zijn dan initieel gedacht. Ze moet buigen, Loslaten, impuls creëren en behouden nog steeds losgelaten blijven in overgangen. En dat op constant dezelfde cirkel.

Longeren is topsport feitelijk en kan de supercompensatie in de weg zitten als er geen rustdag tussen zit.

Als ik even de vervelende betweter mag zijn? (en zo niet dan zeg je maar mand! :') )

Zou ik

Dag 1: longeren
Dag 2: wandelen
Dag 3: rust
Dag 4: longeren
Dag 5: stapmolen
Dag 6: longeren
Dag 7: rust

Rust is dus echt gewoon rust, lekker op de wei of paddock niksen.

Op die manier kan de super compensatie goed plaatsvinden en krijgt haar lichaam de kans om te herstellen. Dan kan ze later een meer intensiever schema aan.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:46

Goed plan Zonnebloem :D Fijn dat je er zo bewust mee bezig bent, ben benieuwd wat 't uithaalt!
Mooie suggestie van een trainingsschema ook, van Absolem! :j Denk inderdaad ook dat longeren best een stuk zwaardere belasting is dan we aanvankelijk zouden denken...

Lekker Janine, op de grote weide met z'n allen <3

Lys, rot is dat zeg... ik heb 't nu met Tamme.. hij heeft écht last van z'n artrose, stuk of 4 DA's bij gehad en nog wat andere paarden-professionals, en allemaal zeggen ze: loopt toch prima... -O- Ondertussen zijn we een jaar verder, en heb ik nog steeds niemand gevonden die ons daadwerkelijk kan helpen aan een behandelplan ;( Nu is er vanochtend een holistisch therapeut geweest.. eens kijken of dat wat oplevert...

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:51

Zonnebloem: ik vind ook dat ze veel loopt. Mijn 4jarige geef ik ook wel eens 2 dagen achter elkaar rust. Ik houd vaak aan 3 jarige 3 keer en 4 jarige 4 keer. Wandelen valt bij mij ook onder 'werk'. Omdat ze het geestelijk ook moet kunnen verwerken. Daarnaast zou je miss ook bloed onderzoek kunnen doen?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:18

xXutopiaXx schreef:
Lys, rot is dat zeg... ik heb 't nu met Tamme.. hij heeft écht last van z'n artrose, stuk of 4 DA's bij gehad en nog wat andere paarden-professionals, en allemaal zeggen ze: loopt toch prima... -O- Ondertussen zijn we een jaar verder, en heb ik nog steeds niemand gevonden die ons daadwerkelijk kan helpen aan een behandelplan ;( Nu is er vanochtend een holistisch therapeut geweest.. eens kijken of dat wat oplevert...

Pff bij n rijpaard is dat extra vervelend omdat het moeilijk inschatten is in hoeverre je ze wel/niet kunt belasten. Ik ben benieuwd of de holistisch therapeut geholpen heeft, hoop het voor je!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:27

Mooie stelregel van de leeftijd en dagen werken!

Ja.. ik probeer hem toch regelmatig te laten bewegen, ondanks de pijn.. denk ik dat dat beter is, dan niks meer doen..... maar dan gewoon een klein rondje stappen op het harde... en als ie een goeie dag heeft misschien een drafje..
Hoop ook dat ze met iets goeds gaat komen.. ze had het over celzouten en kruiden.... omdat zijn maag-darmstelsel invloed zou hebben op de artrose, en zijn stelsel is niet optimaal.... zal mij benieuwen...

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:54

Ja het is best veel.
Zowel bij het longeren als bij het lopen in de stapmolen is ze eigenlijk constant in een buiging.

Wat het meest efficiënt is, is 1 dag werk en 1 dag rust.
Op die manier krijgt het lichaam de kans om zich voor te bereiden op de volgende inspanning.

Zeker longeren kan veel intensiever zijn dan initieel gedacht. Ze moet buigen, Loslaten, impuls creëren en behouden nog steeds losgelaten blijven in overgangen. En dat op constant dezelfde cirkel.

Longeren is topsport feitelijk en kan de supercompensatie in de weg zitten als er geen rustdag tussen zit.

Als ik even de vervelende betweter mag zijn? (en zo niet dan zeg je maar mand! :') )

Zou ik

Dag 1: longeren
Dag 2: wandelen
Dag 3: rust
Dag 4: longeren
Dag 5: stapmolen
Dag 6: longeren
Dag 7: rust

Rust is dus echt gewoon rust, lekker op de wei of paddock niksen.

Op die manier kan de super compensatie goed plaatsvinden en krijgt haar lichaam de kans om te herstellen. Dan kan ze later een meer intensiever schema aan.[/quote]

Jaa hier ben ik het ook wel mee eens. Wandelen is toch een bepaalde inspanning en longeren zeker. Het kan geen kwaad, maar als het lijf tijd nodig om te herstellen, dan is een dagje meer rust wel handig.
Zeker bij de jonge paarden. Die groeien onverwachts toch verder door.
Die van mij liet ik in het begin te veel doen. Inmiddels staat ze bijna 4 dagen in de week op de wei/paddock en daardoor trekt ze eindelijk bij.
Misschien het overwegen waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:34

Bedankt dames en nee hoor Absolem ik vind je geen betweter haha.
Ben al vanaf oktober met Emma aan het tobben (eerst een Einschuss been, toen die patella fixatie en daarna kissing spines) en wil gewoon dat zij lekker in haar vel zit, dus tips zijn altijd welkom!
Hooi ga ik zaterdagochtend ophalen dus dan ga haar tot ze naar de wei gaat gewoon even extra hooi bijvoeren. Mest wil ik volgende week even laten onderzoeken en als daar niets uitkomt ook even bloedonderzoek.
Het is jammer dat ze nu nog niet op de wei kan, want nu ze toch wel veel op stal staat voel ik me schuldig en heb ik de neiging om zoveel mogelijk met haar te doen, maar ik wil uiteraard mijn schema even aanpassen tot ze naar de wei gaat.
Dinsdag en donderdag is stapmolen dag dus dat houden we deze maand nog even zo.

Denk dan zoiets:
Maandag: Paddock
Dinsdag: Paddock en stapmolen
Woensdag: Longeren
Donderdag: Paddock en stapmolen
Vrijdag: Paddock
Zaterdag: Longeren
Zondag: Paddock en Wandelen

Imke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:39

Mijn trainingsschema voor mijn 10-jarige merrie is als volgt:

Maandag: vrij
Dinsdag: Rijden (1x in de 2 weken les)
Woensdag: Longeren
Donderdag: vrij
Vrijdag: Rijden met balken / Lange lijnen / Grondwerk
Zaterdag: Rijden
Zondag: Rijden

Verder staat ze íédere dag de hele dag in de paddock in een groepje van 6 merrie's & vanaf Mei gaan ze weer het weiland op. Vind sociaal contact en vrije beweging ook ontzettend belangrijk namelijk dat ze zich happy voelt. Gisteravond zijn we vanwege het mooie weer een blokje om buiten gestapt met een stalgenoot. En in het weekend gaan we regelmatig ook een keer naar het bos toe omdat we dan meer tijd hebben +- 2.5u rijden dan.

Wij hebben ook een stapmolen op stal, maar daar zet ik mijn merrie niet in. Ik zou het zelf namelijk echt zo geestdodend vinden om zo lang rondjes te stappen, dan stap ik liever een stuk aan de hand als dat nodig is na een osteopaat/fysio-behandeling. Maar dat is natuurlijk ieder z'n eigen keus :D

Daarnaast ga ik over 1.5 week voor het eerst naar het strand met mijn knappe Fries! <3 Zoooo ontzettend veel zin in. Hebben een huisje gehuurd en hopelijk een heel fijn plekje waar we de paarden kunnen stallen. 20 minuten rijden van het strand af, dus ben zo benieuwd!!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:50

Imke95 schreef:
Daarnaast ga ik over 1.5 week voor het eerst naar het strand met mijn knappe Fries! <3 Zoooo ontzettend veel zin in. Hebben een huisje gehuurd en hopelijk een heel fijn plekje waar we de paarden kunnen stallen. 20 minuten rijden van het strand af, dus ben zo benieuwd!!

Jaloersss :D