ElCid schreef:Was dat maar waar. Over het algemeen valt dat zowel in Spanje als Portugal zwaar tegen. Paarden die hoofdzakelijk op stal worden gehouden, en er soms dagen achtereen niet uitkomen, slechte kwaliteit hooi en vaak veel te weinig hooi en teveel krachtvoer, twijfelachtige trainingsmethodes ( ook daar Rollkur, en schoppen en trekken), slechte routines in zowel ontwormen en enten, etc. etc.
Zowel in Spanje als Portugal zijn goede, maar ook hele slechte stallen.
@Waldida
Paard kopen in Portugal is een optie als je weet waar je moet zijn: de minder goede/ slechtere stallen kan je zo terecht, de goede plekken kom je niet zomaar binnen. Maar een goed paard kopen in Portugal is een dure grap( net als een echt goed paard kopen in Nederland) , de goedkopere paarden hoef je niet voor naar Portugal, die koop je hier ook want dat zijn de eersten die op transport gaan voor de verkoop.
Ik weet wel een paar topstallen ( met dus aanverwante prijzen) en ik weet op het moment hier ook een leuk dier te koop.
Mijn man heeft veel Lusitano's naar Nederland gehaald ( zo'n 30 jaar geleden), de dekhengst die we nu nog hebben is daar als 2,5 jarige uit het veld gehaald.
Qua bloedlijnen is het handig om te weten wat je precies wil: van de Veiga fokkerij zijn meer stierenvechters paarden, de Alter real lijnen zijn de paarden die op de Hogeschool lopen en veel in de dressuur worden uitgebracht en zo zijn er de lijnen van o.a. Rico, Hostil en Nilo die ook veel dressuurpaarden hebben voortgebracht. Maar er zijn ook stallen die de kleinere paarden fokken die bijv. weer wat geschikter zijn voor WE en aangespannen, etc. Handigst is om een keer naar Portugal te gaan, liefst in november tijdens het grote paarden festival in Golega, dan kan je ze zien en informeren bij de fokkers die daar standjes hebben.
De keuringen in Nederland, Duitsland en België zijn een goed begin al is de opkomst ( en de kwaliteit) soms wat minder.
Mocht je meer willen weten ( ook over het paard wat te koop staat) dan kan je me een PB sturen.
Dankje dit is echt heel handig! ik ben nog niet op zoek naar een paard voor nu maar wil wel graag al wat in het oog houden en kijken naar de bloedlijnen enzo, een beetje bijleren over het ras. Ik ben zeker niet opzoek naar één of ander toppaard, ben ik zelf ook niet ruiter genoeg en ambitieus genoeg voor maar wil de WE zeker een kans geven, en ik ben wel een echte dressuurmuts dus dat is nog wel mijn favoriete bezigheid, maar ik hoef zeker niet internationaal te gaan. Als ik het goed begrijp is het dan in deze situatie niet aan te raden om te importeren? Daar zou ik wel blij mee zijn!
Mijn paard nu ben ik ook dolgelukkig mee en dat is ook maar een 13 in een dozijn KWPN, wel een erg klassieke bouw en een serieus karakter
Maar hierbij dus, ik ben niet op zoek naar een paard die me echt internationaal dressuur kan maken, gewoon een lief paard waar ik plezier mee kan hebben is fijn!