[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:39

Vind ik altijd zo dapper hè! Sowieso mennen, maar dan ook nog 's 'gewoon' een paard ervoor zetten en 't bos in gaan _O- Ik zou nog niet eens durven mennen met een paard dat daadwerkelijk wekelijks ervoor staat :=

Mo heb ik inderdaad ook overwogen! Gaat ook hele leuke kleintjes geven denk ik inderdaad, qua kleur.. want de combinatie met de bouw van deze Friese merrie leek het mij ook niet de beste optie.. maar heb hem zeker ook overwogen ja! Hele toffe hengst <3 En de andere die zij heeft ook: Arany, die vind ik helemaal gaaf <3

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:45

Janinevv schreef:
Mo is wel gaaf ja alleen heb je denk ik wel een opwaartse merrie nodig denk ik.

Heb ik niet :+

Oh ja zover gaat het bij mij niet haha. Ik weet alleen dat hij een bont garantie heeft.
Maar het is en blijft lastig die hengsten eh _O-

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:47

xXutopiaXx schreef:
Vind ik altijd zo dapper hè! Sowieso mennen, maar dan ook nog 's 'gewoon' een paard ervoor zetten en 't bos in gaan _O- Ik zou nog niet eens durven mennen met een paard dat daadwerkelijk wekelijks ervoor staat :=

Mo heb ik inderdaad ook overwogen! Gaat ook hele leuke kleintjes geven denk ik inderdaad, qua kleur.. want de combinatie met de bouw van deze Friese merrie leek het mij ook niet de beste optie.. maar heb hem zeker ook overwogen ja! Hele toffe hengst <3 En de andere die zij heeft ook: Arany, die vind ik helemaal gaaf <3

Hahah maar echt he. Ik ben ook echt een held op sokken. Vond het al stoer van mezelf om gewoon een keer onder de man naar buiten te gaan.
Maar voor de kar.... ik lijk dan net aladin ben ik bang maar dan op een kar inplaats van het tapijtje }>

Ohh jaa die heb ik ook gezien idd. Nu moet ik zeggen dat ik niet thuis ben in de pintos maar het zijn echt plaatjes!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:10

xXutopiaXx schreef:

LoveWithJoy schreef:
xXutopiaXx schreef:

Hahah maar echt he. Ik ben ook echt een held op sokken. Vond het al stoer van mezelf om gewoon een keer onder de man naar buiten te gaan.
Maar voor de kar.... ik lijk dan net aladin ben ik bang maar dan op een kar inplaats van het tapijtje }>

Ohh jaa die heb ik ook gezien idd. Nu moet ik zeggen dat ik niet thuis ben in de pintos maar het zijn echt plaatjes!

Ja dat is dus letterlijk hoe ik jelske beleerd heb. Inspannen en wegrijden.

Tip:neem geen voorbeeld aan mij. :+ ik ben levensgevaarlijk met een veel te betrouwbaar jong paard _O- _O-

Ik heb overigens ook zelden een groom mee. Ik ga trouwens niet in m'n eentje het dorp in hoor dan heb ik wel iemand bij me. Maar het bos gaat prima.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:37

Ohh jaa die heb ik ook gezien idd. Nu moet ik zeggen dat ik niet thuis ben in de pintos maar het zijn echt plaatjes![/quote]

Ja dat is dus letterlijk hoe ik jelske beleerd heb. Inspannen en wegrijden.

Tip:neem geen voorbeeld aan mij. :+ ik ben levensgevaarlijk met een veel te betrouwbaar jong paard _O- _O-

Ik heb overigens ook zelden een groom mee. Ik ga trouwens niet in m'n eentje het dorp in hoor dan heb ik wel iemand bij me. Maar het bos gaat prima.[/quote]

Heerlijk toch! Lekker van genieten. Zeker met het mooie weer.
Jullie zijn een leuk duo :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:40

Voor de kar lijkt me wel super tof hoor ! :D

Mijn welsh a is al wel beleerd ik kan het alleen nog niet. Wie weet maar eens gaan leren iemand idee hoe zo’n cursus in zijn werk gaat? Of is dat per organisatie verschillend?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:47

Absolem: stoer hoor! Ben ook wel beetje jaloers <<) Wij hebben vorige week zondag geprobeerd met een ervaren iemand maar is compleet uit de hand gelopen. Baal er verschrikkelijk van want zodra er maar iets achter haar ritselt is het mis. Het rijden ging net goed :oo Voor mij dus eerst geen mennen meer

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:10

Dennenboom schreef:
Absolem: stoer hoor! Ben ook wel beetje jaloers <<) Wij hebben vorige week zondag geprobeerd met een ervaren iemand maar is compleet uit de hand gelopen. Baal er verschrikkelijk van want zodra er maar iets achter haar ritselt is het mis. Het rijden ging net goed :oo Voor mij dus eerst geen mennen meer

Zonder desensibiliseren inspannen is ook geen verstandig idee...

Ik heb wel de nodige voorbereiding er in zitten hoor.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:13

Merrie is voor de kar beleerd bij de hengstenhouder. Omdat ik weinig ervaring heb met mennen dit dus samen geprobeerd met een ervaren persoon.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:34

Dennenboom schreef:

Ohh hier was ik ook wel een klein beetje huiverig voor. Maar ik ken Picasso inmiddels wel goed dus had er wel vertrouwen in, gaan regelmatig samen naar buiten, ik longeer hem af en toe met dubbele lange lijnen etc.
Hij is afgelopen weekend ingespannen door de instructeur waar we 2wekelijks bij lessen met ons dubbelspan shetten. Die man vind ik helemaal geweldig en echt kundig. Picasso is eerst door hem gelongeerd en vervolgens dubbelspan gereden naast zijn 21 jarige paard waar hij mee kan lezen en schrijven. We kwamen onderweg een groot voertuig tegen om bomen mee te kappen, Picasso schrok, de instructeur reageerde in n milliseconde en alles was meteen weer goed. Dat kun je niet met elk paard of elke begeleider denk ik. De volgende keer mag hij enkelspan mee.

Wat was er gebeurd?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:49

Lys_PPA: Ze is voor de kar beleerd bij de hengstenhouder. Zelf heb ik geoefend met dubbele longe en lange lijnen schuin ernaast en erachter. Bij de ervaren persoon kreeg ze tuig om en eerst er achter lopen, vervolgens een speciaal balkje erachter en over het harde voor het geluid daarna tegen hangen aan het balkje voor tegen druk en toen kwam er een sleepje achter. En daar ging het mis :? Aan de kletter, door het lint heen vervolgens over het harde. Weer de bak in en uiteindelijk kreeg ik haar te pakken. Ze trilde erover en is de hele dag in de diaree geweest. Resultaat is dus bij elk geluidje weg schieten en afzetten :\

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:13

Dennenboom schreef:
Lys_PPA: Ze is voor de kar beleerd bij de hengstenhouder. Zelf heb ik geoefend met dubbele longe en lange lijnen schuin ernaast en erachter. Bij de ervaren persoon kreeg ze tuig om en eerst er achter lopen, vervolgens een speciaal balkje erachter en over het harde voor het geluid daarna tegen hangen aan het balkje voor tegen druk en toen kwam er een sleepje achter. En daar ging het mis :? Aan de kletter, door het lint heen vervolgens over het harde. Weer de bak in en uiteindelijk kreeg ik haar te pakken. Ze trilde erover en is de hele dag in de diaree geweest. Resultaat is dus bij elk geluidje weg schieten en afzetten :

Te snel gegaan gok ik. Waarschijnlijk was ze al spanning aan het opbouwen en toonde ze dat slecht. Of jullie hebben het gemist.

De mijne heb ik eerst op geluid gedesensibileerd met het zwenk over grond heen slepend om hem heen zonder tuig er op tussen de kettingen. Daarna tuig op en stuur er op gezet. Paar weken gedaan. Toen eerst met tuig op buiten in het bos gaan lange lijnen paar maanden . Zodat de omgevings geluiden herkent werden en hij een beetje verkeers mak werd.

Daarna zwenkje er achter en met een jerrycan met steentjes erin, aan een touwtje over de grond tegelijk gaan lopen. Bij teveel angst kun je de jerrycan laten vallen.

Week later gaan tegen hangen.
En ik heb geloof ik 1 keer een sleep je er achter gehad met mijn kennis er bij.

Vervolgens een keer wezen lange lijnen buiten en de dag er na ingespannen en gelijk het bos in gegaan. Hij liep weg alsof die nooit anders gedaan had. Mak als een lam.

Maja heeft wel maanden aan tijd in gezeten. Geen twee of drie weken.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:16

Woon je in de buurt van Barneveld/ede toevallig of woon je mijlenver er vandaan?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:47

Ik woon richting Drachten :+

Denk dat het vooral een reactie was op het geluid dat achter haar aan kwam. Mij is afgeraden om dit paard ooit nog weer te gaan inspannen. Omdat als ze schrikt dit haar reactie is. En met een kar erachter wil je dat niet. Wil voor nu het rijden eerst in orde hebben en meer kilometers maken..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:17

Leuk dat er een aantal met mennen bezig zijn!

Mijn barock pinto gaat morgen voor het eerst voor de wagen :D
Hij is wel al 10 jaar oud maar denk dat hij het makkelijk kan.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:45

Jaaaa, dat dus... := Voor mij geen mennen :P :D Maar, het filmpje ziet er wel heel erg leuk uit! :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:03

Spannend ivy !
Komt vast goed :D

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:25

Dennenboom schreef:
Ik woon richting Drachten :+

Denk dat het vooral een reactie was op het geluid dat achter haar aan kwam. Mij is afgeraden om dit paard ooit nog weer te gaan inspannen. Omdat als ze schrikt dit haar reactie is. En met een kar erachter wil je dat niet. Wil voor nu het rijden eerst in orde hebben en meer kilometers maken..

Hoe veel tijd heeft die vent er in gestoken dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:49

Emma is vrij mager, heeft nog steeds weinig spieren en is de laatste tijd ook traag.
Ik ben nu 5 weken fanatiek aan het longeren met dubbele lijnen (3x per week) ze gaat 2x per week in de stapmolen en 2x per week wandelen aan de hand en elke dag in de paddock.
Ze krijgt 2x een halve kilo biks en sinds kort 1 kg Fibrebeet(geweekt).
Heb haar november voor het laatst ontwormd en ze staat in principe alleen.
Iemand nog tips? Mestonderzoek? Bloedonderzoek? Meer brokken?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:49

Staat ze hoor, onze kale :+ Afbeelding
Afbeelding

Op de laatste foto staat ze er heel raar op maar ze glimt zo mooi met haar winter vachtje

Zonnebloem : hoeveel ruwvoer krijgt ze?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:06

Ooh wat jammer dennenboom! En toch denk ik dat je dat nog goed kunt krijgen. Ik vermoed dat er niemand aan het hoofd heeft meegelopen toen het sleepje eraan ging? Hier lopen we altijd een keer met de sleep en/of koets achter het paard zonder dat het vast hangt. Dat doen we dan ook op ongelijke bodem zodat het paard gewend raakt aan het geluid achter zich. 1 iemand ook altijd aan de voorkant erbij. Lange lijnen of tuig is iets heel anders dan geluid erachter. En als je dan ook nog echt gaat inspannen voelt het paard de lamoenen ook nog en ook daar kan een reactie op komen. Wij slepen wel een paar weken en ik hang er echt van alles achter en dan zo'n ijzeren twee wieler. Ding maakt enorme herrie en daar lopen we eerst ene hele week los mee achter het paard. We spannen dan een keer in en meteen weer uit. En als dat goed gaat dan spannen we in en stappen een klein stukje rechtuit en ook iemand aan het hoofd erbij. Wanneer er geen reactie is in stap dan pakken we langzaam de draf mee. En als dat drie keer goed gaat op de weide gaan we direct het bos ik omdat daar goede lange paden zijn. Natuurlijk gebeuren er soms kleine ongelukjes maar nog nooit iets ergs gelukkig. Vorig jaar sprong onze jonge ruin opeens opzij omdat er een hond voor zijn neus schoot... Die kwam ook onverwachts uit het bos gerend. We stonden vast in het prikkeldraad en hij stond net de vijfde keer in de wagen. Zijn been zat vast tussen twee lagen prikkeldraad. Gelukkig bleef hij zelf doodstil staan en hebben we het paaltje om weten te wrikken en konden we zijn been er ongeschonden uithalen. Gelukkig waren we dus met twee... En nog meer geluk dat het paard niet in paniek raakte. Hond liep weer weg en baasjes nergens meer te zien. Ook ben ik mijn mannetje eens van de bok verloren :D
Ik ga normaal met de shet alleen op pad maar nu wilde hij een keer mee. Hij heeft normaal alleen de Friezen voor de wagen en die geven wat meer druk dan de shet. Toen hij een bocht in draf wilde nemen stuurde hij wat te abrupt en verloor zijn evenwicht en viel van de bok... Ik zat er nog op := Gelukkig een lage wagen en kon er snel af om leidsels te grijpen. Pony was wel even in paniek maar gelukkig snel weer rustig. Ik mag voortaan zelf de leidsels van de shet vasthouden :=

lobkewikjem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:07

Volgende week gaat mijn pup 1 week uit logeren. Hij wordt beleerd voor de wagen, alle voorbereidingen zelf gedaan. Tuig op, stuur, sleep, verkeersmak enz. Alleen voor de wagen zetten laat ik even doen i.v.m. zwangerschap. Hierna hoop ik nog mooi wat maanden te kunnen genieten en daarna wordt hij doorgereden door mijn vriendin.

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:16

Dennenboom schreef:
Lys_PPA: Ze is voor de kar beleerd bij de hengstenhouder. Zelf heb ik geoefend met dubbele longe en lange lijnen schuin ernaast en erachter. Bij de ervaren persoon kreeg ze tuig om en eerst er achter lopen, vervolgens een speciaal balkje erachter en over het harde voor het geluid daarna tegen hangen aan het balkje voor tegen druk en toen kwam er een sleepje achter. En daar ging het mis :? Aan de kletter, door het lint heen vervolgens over het harde. Weer de bak in en uiteindelijk kreeg ik haar te pakken. Ze trilde erover en is de hele dag in de diaree geweest. Resultaat is dus bij elk geluidje weg schieten en afzetten :

Pfff heel vervelend! Voordat ik Picasso kocht ben ik geweest kijken voor een Fries die meerdere keren een ongeluk met de kar gehad had. Die vloog er telkens tussenuit als hij dacht dat er achter zich iets gebeurde. Maar goed, die ene keer denk ik niet dat verder problemen zou moeten geven bij jou. Gewoon rustig aan doen en vertrouwen terug krijgen.

Succes lobkewikjem!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:34

Lobkewikjem: Leuk en succes!

Jinthe: dan kijk je ook wel raar op als je je mannetje verliest := bedankt voor de tip met erachter aan lopen. Klinkt goed.

Absolem: Dit was allemaal in een half uur/uurtje tijd.

Lys_PPA: Ik ga ervan uit dat dit even weer tijd nodig heeft. Daarom wil ik haar nu eerst lekker doorrijden.En dan zien we later wel weer. Heb haar net nog aan de dubbele longe gehad en er even achter aan en sturen enzo. Maar hartstikke braaf. Denk dat het echt een reactie op het geluid is geweest.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:51

Ik vermoed ook inderdaad het geluid. Maar echt, dat kun je echt wel aan werken. Al snap ik ook dat je wel geschrokken bent.

Mijn Thorben merrie liep in 1 dag in het tuig en de sleep erachter. Dat deed ze alsof ze nooit anders had gedaan. Maar ik ken haar goed genoeg dat ik er alsnog niet de ijzeren twee wieler achter moet hangen. Dat moet ik wel echt opbouwen en eerst naast haar lopen en mannetje erachter met de wagen. Zo doen wij het maar er zijn natuurlijk meer manieren. Zoals gewoon erachter hangen :+