Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:10

Hoe lang staan ze zonder eten KellyR?
Is een stronet geen optie?

Hier (vr)eten ze het hooi binnen recordtijd op uit de 3x3 netten, maar hoewel ze wel degelijk 10 uur zonder hooi kunnen staan is er altijd schoon stro en nu ook wilgentakken.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:45

Fijn Robijntjah!
Wel meteen foto's showen uiteraard :D

@Azmay 5 a 6 uur zonder hooi. Ligt niet echt iets om te knabbelen.
Hoop echt dat ze snel het land op kunnen en dan aankijken wat zijn buik gaat doen. Ik weet echt niet waar ik het moet zoeken. En het is nu niet dat hij echt genoeg last toont dat ik denk, daar moet een dierenarts naar kijken. Het is zo mwahmwah.

Hij had het op de vorige stal ook al een beetje. Is toen gekomen eind weide seizoen en toen stond hij zichzelf eenmaal op stal wel helemaal onbeperkt vol te vreten, Maar dat was kuil en toen gaf ik het kuil de schuld :')
En soms is het rustig in zijn buik en dan weer niet.
Weet niet of ik het gewoon voor lief moet nemen of wel escaleren naar de dierenarts

Verder zit hij goed in zijn vel, eerder te dik als te dun. Glimt, heeft energie, kroelt veel en verhaard al lekker.
Het is niet zo dat hij dof is en zijn haren vasthoudt, geen levenslust heeft etc.

Zal een kijken wat ze van het stro net vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:50

Ik zit al op mijn handen om nu verder mijn mond te houden hahahaha _O-
Ben al van alles aan het bedenken wat ik voor haar in huis kan halen maar laten we maar eens braaf beginnen met een eigen halstertje!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:43

Lastig KellyR. Ik kan je ook niet echt helpen.
Al lijkt 5/6 uur zonder eten niet heel lang, je geeft aan dat je hem voor het rijden dan nog rustig laat eten, dan zou de kans op een maagzweer toch wel heel klein zijn.

Zelf wel ervaring met paarden met maagzweren. Die gingen veelvuldig gapen, langs tralies schrapen en waren enorm zuur bij het singelen. Ook reageerden die op je been tijdens het rijden.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:19

keeyzie schreef:
Lastig KellyR. Ik kan je ook niet echt helpen.
Al lijkt 5/6 uur zonder eten niet heel lang, je geeft aan dat je hem voor het rijden dan nog rustig laat eten, dan zou de kans op een maagzweer toch wel heel klein zijn.

Zelf wel ervaring met paarden met maagzweren. Die gingen veelvuldig gapen, langs tralies schrapen en waren enorm zuur bij het singelen. Ook reageerden die op je been tijdens het rijden.

Ja dat dacht ik inderdaad zelf ook.
Zulke rare symptonen
Helaas nog geen reactie gehad op een stro net in de paddock, ben bang dat het er niet door heen komt.

Als hij verder geen last toont wacht ik nog even af hoe het gaat als we het weide seizoen in gaan. Anders maar de DA er bij halen. :(:)

Man... Als er toch wat meer stallen waren die bij mijn plaatje passen in de regio, zou veel makkelijker zijn.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:10

Sorry mensen, ik was het topic kwijt, maar ben er weer.
Heel erg bedankt voor alle lieve woorden w.b. Goya.. Erg lief.

Ik heb inderdaad een nieuw maatje kunnen vinden voor Villa. Ik had een oproep geplaatst op Facebook (die andalusier/pre verkoop pagina) en kreeg een super bericht van iemand.
Lang verhaal kort, officieel heet ze Pastora maar hebben haar Astoria genoemd. 11 jarige PRE merrie, nog niet lang onder het zadel, super stabiel en heel erg lief. En het klikt super met Villa, dat is het belangrijkste!

Bij vorige eigenaren nog:
Afbeelding

Onze 1e ontmoeting:

Afbeelding

Samen met Villa
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:30

Hey wat leuk, Pastora was ook van een Bokker. Hele leuke merrie! Veel plezier ermee!

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:28

Wat een fijn bericht in deze moeilijke tijd. Wat een lieve foto van de dames heel veel mooie avonturen samen

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:28

Zeker een leuke merrie, en er zullen vast mensen zijn die haar kennen :)
Dankjewel. Zeker mooie foto, al is Villa een echte heer (naja, bijna hihi). Snap de verwarring, hij heet officieel Villa Del Dorado, maar da is zo een mond vol

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:12

Leuke merrie Buitenzinnig. Moest je ze naast de mijne op de wei zetten zou ik ze wel eens door elkaar durven halen haha. Veel plezier met haar. Is pastora haar volledige naam? Eens zien of ze misschien familie zijn ;-)

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:12

Pfff weet niet hoe ik bij kom dat villa een dame is, sorry villa

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:35

Dais, dankjewel!
Hihi, ben benieuwd of ze familie zijn. Ze heet Pastora Llll

Elledani, geeft niet hoor. Denk dat het komt omdat zijn naar op een A eindigt, dan ga je er vaak vanuit dat het een dame is

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:13

Heel herkenbaar, mijn nrps ruin heer Cheetah en die wordt ook altijd uitgescholden voor meisje :+

Mooi dier!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:06

Ah arme cheetah haha.
Dankjewel!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:14

Nope, ze zijn geen familie in de eerste 3 voorgaande lijnen. Wellicht verder wel, maar zo ver kun je niet kijken met de app.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:44

Mag ik ook meepraten hier? Ik heb nog geen PRE, maar ben wel van plan er dit jaar één aan te schaffen. Ik ben me dus een beetje aan het oriënteren! Het liefst heb ik een zadelmak, nog niet doorgereden paardje van niet minder dan 1.63. Aan welke prijscategorie moet ik dan ongeveer denken? Ik kom zoveel verschillende dingen tegen :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:52

Ik ga me melden voor dezelfde reden als Sheran :)

Sinds enkele weken weten we dat mijn paardje met vervroegd pensioen moet. Ik plan om eerst nog wat te sparen en eventueel binnen 1 jaar ook mijn droomras te gaan kopen. Ik zou nog een jong paard willen, onder de 8 jaar. Wel liefst zadelmak, maar geen ramp als dat nog niet zo is. Een merrie of een ruin, mijn voorkeur gaat uit naar een merrie. Geen bruine paarden, liefst zwart/valk/schimmel. Ook zeker +1.63m. Mooie beweging en potentie voor dressuur. Als jullie hier ook een soort van prijskaartje op kunnen plakken graag!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:54

Haha grappig Calipso, wij willen exact hetzelfde! Bijna dan, want ik wil best een bruine. Verder echt alles hetzelfde als jij!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:03

Sheran schreef:
Haha grappig Calipso, wij willen exact hetzelfde! Bijna dan, want ik wil best een bruine. Verder echt alles hetzelfde als jij!

We kunnen samen op zoek gaan :+ Ik heb al veel goede dingen gehoord over Adelante Stables, Stal Rokven en Troyan Stables. Troyan Stables weet ik op dit moment het meeste over, en dit is ook echt een hele fijne baas. Dacht dat ze daar begonnen vanaf ongeveer 5000 euro. Ik zou graag onder de 6 à 7000 willen blijven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:07

Wij kunnen elkaar wederom de hand schudden :')

Ik ga binnenkort een paar keer proberen te rijden bij de Ypenhoeve om wat verschillende PRE-s onder handen te krijgen om te kijken wat voor type bij me past :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:12

Sheran schreef:
Wij kunnen elkaar wederom de hand schudden :')

Ik ga binnenkort een paar keer proberen te rijden bij de Ypenhoeve om wat verschillende PRE-s onder handen te krijgen om te kijken wat voor type bij me past :)

_/-\o_
Ja, ik zou (hopelijk) eventueel ook eens terecht kunnen bij Troyan Stables via een vriendin die daar regelmatig fotografeert. Hopelijk kan ik daar ook eens eentje testen met de vermelding dat ik geïnteresseerd ben om binnen een jaar te kopen natuurlijk. Hen vroeger wel met een paard gereden dat PRE was, maar is al zo lang geleden en heb nu al 4 jaar een warmbloed...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:15

Laten we gewoon anders meteen gaan trouwen ofzo :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 00:04

Hoi dames, leuk dat jullie zoekend zijn naar een PRE. Met wat zoekwerk op Bokt vinden jullie vast wel een paar betrouwbare adressen. Of, info over bv. 1 van de genoemde stallen die een minder goede reputatie heeft ...

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:45

Persoonlijk zou ik niet naar stal Rokven of Ypenburg gaan, als je terug zoekt in dit topic of gewoon op Google kom je daar niet zo'n beste verhalen over tegen.
Ik ben sowieso niet zo van de handelsstallen, dus zou liever rechtstreeks naar een fokker gaan (de Woeste Hoeve in Bergeijk, Cyrina van Beveren, zitten er nog een paar in het midden/hoger in het land) of een particulier die het dier al een aantal jaar heeft.

PRE's blijven sensibele, niet altijd makkelijke paarden. Denk dat je beter zult slagen bij iemand die al jaren in dit ras zit en je ook goed kan adviseren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:49

Ik ben niet van plan bij de Ypenburghoeve te kopen (ik vermoed ook buiten budget), maar om daar wat lessen te nemen op verschillende PRE-s om te kijken wat me aanspreekt :). De echt negatieve verhalen kon ik overigens niet vinden, maar dat doet er dan minder toe.
Bedankt voor de tips over de fokkers! Particulieren kunnen inderdaad ook. Ik vind fokkers meestal prettiger, ook omdat zij vaak wat meer ervaring hebben met de dieren en je meestal zekerder weet dat het zadelmak maken op een correcte manier is gebeurd.