Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:41

Haha Laura lange manen zien er misschien mooi uit maar wat een vreselijke dingen zijn het :') het is dat ze al zo lang zijn dat ik het echt een no Go vind om ze nu te knippen.

Ik maak ze elke zaterdag of zondag los en kam en was ze dan helemaal uit met speciale shampoo. Dan zet ik het vast met een klem naar achter zodat het niet over haar hoofd valt en het toch kan drogen. Als het niet snel genoeg droogt voor de nacht föhn ik het zodat ik het weer in een hengstevlecht kan doen.

Ze mogen nooit los blijven aangezien mevrouw er dan vrolijk op gaat staan kauwen als ze een hap hooi neemt, het valt dan voor over natuurlijk dus het gaat automatisch mee haar mond in... Of ze gaat er dan op staan omdat ze net haar voeten verplaatst :')

Kortom het staat heel mooi maar is vreselijk onhandig := zo'n kort kapsel is stiekem toch een stuk beter :=

Lauke

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:04

Emma, doe jij het echt elke week opnieuw in de vlecht?
hier staat ze zo anderhalve maand met drie hengstenvlechten :')
Ik haal ze er alleen uit als er fotos worden gemaakt of met wedstrijd. Blijft super zitten en geen gedoe :D (okee, okee, wel een beetje stoffig, maar das dan jammer)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:38

Hoi allemaal! Mag ik me hier ook melden? Ik ben ook van plan om binnenkort te gaan starten met een Friese merrie. Het is niet mijn paard, dus ik zet het liefst niet alles open en bloot neer, maar het lijkt me wel leuk om met jullie mee te kunnen kletsen!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:49

Welkom tennan!

Lauke, jep elke week, mevrouw vind het namelijk nogal leuk om te rollen dus aan het einde van de week zit er meer naast de vlecht dan in erin... Plus alles zit vol met modder dan :')

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:53

iEmmaaa schreef:
Welkom tennan!

Lauke, jep elke week, mevrouw vind het namelijk nogal leuk om te rollen dus aan het einde van de week zit er meer naast de vlecht dan in erin... Plus alles zit vol met modder dan :')

ahw modder is wat minder idd :')
klein voordeeltje dan toch van het binnen staan. Hier zitten er allemaal stukjes zaagsel in _O-
en als ik der buiten heb dan rolt ze eigenlijk nooit. Het is best wel een prinsesje :+

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:59

Hier ook lange manen :)
Ik maak ook elke week een nieuwe vlecht, maar dat is meer omdat ik het altijd wel sjiek vind staan als het weer strak zit. Met wedstrijden maak ik sowieso op de dag zelf een nieuwe vlecht.
Afbeelding

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:59

Met zulke lange manen zou ik ook vlechten. Die van mij heeft helaas niet zo veel :(

Fem staat op ijzers maar ik krijg binnenkort informatie over natuurlijk bekappen kijken wat dat is 5 paarden hier op stal worden al natuurlijk bekapt ik ga die eens volgen en wie weet is het wat

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:02

Oeh dewirox die zijn ook mooi lang idd! :D Ik maak idd ook voor wedstrijd op de dag zelf een nieuwe vlecht maar dan vlecht ik ook boven op de manenkam (verdeel het dan eerst naar twee kanten) ipv gewoon ernaast (hengstenvlecht)

Ik heb me net ook ingeschreven voor onze eerste officiële wedstrijd *\o/* Helaas ging onze oefendressuur toen niet door en is er ook geen oefen meer binnenkort dus starten we maar gewoon gelijk officieel

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:23

Mooie lange manen komen er voorbij! Die van Ilse zijn nu net iets langer dan haar hals, maar ben hard aan het sparen. :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:35

Emma prachtig! Ik snap dat het veel onderhoud vraagt. Douwe zn manen groeien niet heel snel maar ben blij met iedere cm. CM doet ook echt wonderen. Hoef niet te kammen dus trek niks kapot.

Tennan welkom deel wat je kwijt wil en klets lekker mee.

Ik begrijp dat steeds meer buiten toch ook op zand gehouden wordt ook in de lagere klasse.

Caro_MarjaH iedereen zn ervaring is anders zij heeft de ervaring dat ijzers in de B en L niet perse nodig zijn zegt niets over haar kwaliteit als lesgever.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:24

Esther. Ik ga vanaf april tot en met september op ijzers maar heb er dus geen ervaring mee

Manen ja zucht. Doutz had mooie tot ze met vlecht is blijven hangen dus was alles er af dus heb sportcoupe en knot op wrdstrijd

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:35

Wil het wel een beetje groeien bij doutz?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:19

Jawel maar qua dikte is het niet overal gelijk. Dus ik houd het kort

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:52

Loop weer achter!

Mooie deken emma!

Pronk gaat van de zomer ook op ijzers! Was dat geglibber een beetje beu..

Ik vlecht meestal elke week opnieuw soms om de twee of drie weken. Ze heeft vooral lange manen. Helaas zijn ze niet meer zo dik als vroeger.

Welkom tennan!!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:54

Ik hoef nooit te vlechten, weet niet wat ze met haar manen doet maar zit niet veel op. Denk dat 't genetisch is, want ze heeft 't nooit gehad. Gelukkig haar staart wel een dikke bos :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:02

Welkom Tennan! Ilse is ook van 2010?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:22

Welkom tennan!

Laura, ja indd wel meer op zand, ook in de lagere klasses. Maar met die grote concoursen niet, waar ze een stuk of 8 / 9 ringen tegelijk gebruiken

Jenny, ga je ze rondom op ijzers zetten?
Het liefst zou ik dan ook alleen voor willen, maar dan heeft het nog niet zo veel nut denk ik...
Misschien ga ik het wel gewoon zonder proberen en anders de wedstrijden opzoeken waar in een zandring gereden word.

Emma, mijn merrie heeft ook hele lange manen, het is heel mooi maar indd ook eigenlijk verschrikkelijk :P
Ik doe ook iedere week een nieuwe hengstenvlecht erin.
Pas geleden had ik weer een keer gewone vlechten erin gedaan, maar die moet ik dubbel vouwen anders gaat ze er ook op staan of eet ze het op :')
Afgelopen zaterdag had ik de vlecht er vast uitgehaald en er van die anti-klit in gedaan, dacht ik zet ze even op stal en ruim ik vast mn spullen op, kan ik ze erna vlechten. Kom ik terug staat ze al half dr manen op te eten... haha

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:45

Esther ja rondom. Voel het glijden juiste achter. Maar is voor namelijk ook voor crossen he is toch een andere snelheid en met sprong

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:07

Laura1982 schreef:
Caro_MarjaH iedereen zn ervaring is anders zij heeft de ervaring dat ijzers in de B en L niet perse nodig zijn zegt niets over haar kwaliteit als lesgever.

Ik heb geen commentaar op haar als lesgever want ik ken haar niet. Maar precies zoals je zegt heeft iedereen zijn ervaringen en er zijn paarden die al met flinke kracht vanuit de acherhand werken in de B en L en dan zijn ijzers achter op gras echt wel nodig. Dat is moeilijk van tevoren te zeggen als je nog niet zonder achterijzers op gras bent gestart. Daarom vond ik het raar dat dat wordt gezegd.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:10

Oh ja voor crossen is het inderdaad een ander verhaal, dan heb je wel een andere snelheid :)

Caro_MarjaH, daar ben ik het wel mee eens, ieder paard is anders en zeker de Friezen (de mijne in ieder geval := ) galopperen ook wat harder denk ik dan het gemiddelde paard/KWPN'er.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:35

Dank jullie wel allemaal! :)

berdien85, Ilse komt inderdaad ook uit 2010. Ik heb haar ongeveer aan het einde van de zomervakantie ingereden, we hebben alles heel rustig aan gedaan. Ze heeft ook pas anderhalve maand vakantie gehad, ben net weer begonnen. Blijf het wel een rustig aan doen, aangezien ze drachtig is. Hoe lang is Isanne nu onder het zadel?

Wat betreft de ijzers, ik ga het met Ilse niet eens proberen om zonder te starten op gras. Dat geeft geheid ongelukken :=

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:40

Hoe vaak moet je ijzers wisselen voor alleen zomerseizoen?

Mike doet ook leuk mee met de lange manen ;) Vooral de laatste pluk. Eerder had ze er een hap uit in het midden maar daar zie je bijna niks meer van (gelukkig)
Afbeelding

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:18

tennan schreef:
Dank jullie wel allemaal! :)

berdien85, Ilse komt inderdaad ook uit 2010. Ik heb haar ongeveer aan het einde van de zomervakantie ingereden, we hebben alles heel rustig aan gedaan. Ze heeft ook pas anderhalve maand vakantie gehad, ben net weer begonnen. Blijf het wel een rustig aan doen, aangezien ze drachtig is. Hoe lang is Isanne nu onder het zadel?

Wat betreft de ijzers, ik ga het met Ilse niet eens proberen om zonder te starten op gras. Dat geeft geheid ongelukken :=

Isanne is al langer onder het zadel. Wel rustig begonnen hoor. Maar gewoon met 3 jaar begonnen. Ze heeft net een poos stil gestaan door een blessure we zijn nu ongeveer 1,5 maand weer fanatiek aan het trainen. Van wie is ze drachtig?

Marjon: Verschilt ook weer per paard. De ene moet om de 8 weken en de ander kan rustig door met 10 weken.. Ligt aan hoe snel de hoef groeit, maar ook of je veel op asfalt komt bijvoorbeeld.
Ben echt jaloers op de manen van Mike!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:42

Ze is drachtig van Pier :)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:04

Wat is de bodem hard, bij jullie ook? Heb bos rit gemaakt, in het bos viel het wel mee gelukkig.
Had iemand mee die angstig is geworden omdat ze tijdje terug er af is gevallen dus ze wilde mona voorop, gaat dat gekke paard stil staan en omdraaien overal van schrikken en niet vooruit te schoppen. Andere paard maar voorop niets aan de hand en op de terug weg loopt ze mooi hard voorop. Merries.... Is gewoon eigenwijsheid! De diva moet weer haar zin en lukt d'r ook nog :p