Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:14

Ik heb een fleece-gevoerde wind- en waterdichte broek bij Declathon besteld. Deze:
https://www.decathlon.nl/p/warme-en-wat ... R-p-149233

Ik heb hem mogen passen van mijn juf, die heeft hem al zes jaar! Enige tip die ze gaf was dat ze hem nooit in de wasmachine stopt, maar gewoon goed spoelt met lauwwarm water. Hij valt vrij groot, normaal heb ik L, maar ik kon gemakkelijk in haar M. En zij is minstens mijn maat.
Nog nooit van mijn leven een M-kledingstuk gehad :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:16

Nee Elisa, dat zie je aan de oren, merries hebben de oren altijd in de nek _O-
Dorien, die broek ziet er fijn uit inderdaad!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:17

Gewoon hollands (ehh spaans/portugees) welvaren Elisa :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:19

_Tarzan schreef:
Nee Elisa, dat zie je aan de oren, merries hebben de oren altijd in de nek _O-
Dorien, die broek ziet er fijn uit inderdaad!

Oooooh ja dat klopt wel ja, kijkt altijd heel serieus. :+

Haha DGM, ja dat ook dus.. moet niet te dik gaan worden. :o

_Tarzan

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:32

Hahaha Rambo kijkt altijd blij, die oren gaan alleen naar achteren als iemand in de buurt komt van z'n snoepjesfabriek (ik :') )

Havanna komt in ieder geval niks te kort toch :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:35

Neeuh.. daar zorgt ze zelf ook wel voor haha, het is echt een vreetzak.

Ruinen kijken volgens mij sowieso altijd blij, zijn van die blije eikels vaak haha. Ik vind ze allemaal leuk, merrie of ruim. Allemaal uniek.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:37

Rambo wel, die is en kijkt altijd blij, is echt zo'n blije ezel :')
Ik ben niet zo'n merrie mens, geef mij maar een stabiele ruin of zoals Fuego een stabiele hengst :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:55

Ahja sommige merries zijn stabieler dan sommige ruinen haha. Maar ik snap je wel.. sommige merries geven wat extra uitdagingen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:30

Dat dus haha.
Merries kijken vaak zuur :+
Mijn ruin kijkt altijd blij! Behalve met drukke kinderen :') maar ik snap dat

Ziet er fijn uit die broek!
Zou wat zijn als ik ook een keer een M zou passen :')
Ga ook eens kijken voor die broek!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:32

Ik heb die broek ook al jaaaaren. Beetje rare pasvorm idd en je zit wel echt vastgeplakt.

Niks veranderd idd. Het is ook net of ze nooit is weggeweest :+

Staat wel wat anders op de voetjes dan ik graag zou zien en ze is niet geënt geweest dit jaar. Dus mag een nieuwe basis enting in.

Ohja en ze is uh erg rond en gezond.

Ik heb niet echt zure merries. De zwarte wel toen ze kwam maar inmiddels meestal niet meer. Erg werkwillig en blij zelfs. En de cruzado is stabieler dan een ruin idd.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:41

Blije eikels, ik ga stuk hier, wel waar in de meeste gevallen.

Na de trauma weken van Sol heb ik hem ook niet meer sip zien kijken. Ook echt enorm mens gericht, je merkt wel dat hij aan huis heeft gestaan. Altijd oortjes naar voren als hij je ziet en komt graag kroelen. Alle mannen in de kudde kijken ook altijd als blije eikels nu ik er over nadenken.

Spoiler:
En ik heb verdorie nog steeds de jackpot niet gewonnen of die kerel over kunnen halen voor die boerderij. Dus hij moet het doen met de dagelijkse visite

Ik zat ook naar die oren van Havanna te kijken, echt een merrie hoofd :') vriendin heeft nu een merrie jaarling, die trekt nu al exact dezelfde koppen. Vraag me dan wel af, kijken mannen ook zo naar ons hahaha.

Zelf ga ik ook makkelijker door 1 deur met ruinen, maar dat heb ik ook met mensen eerlijk gezegd :')

Plekje wat ik gevonden had, wel dagelijks, heeft vandaag een plekje online gezet, verkoop ging eerder dan ze dacht. Dus daar hoef ik voorlopig niet meer over na te denken. Wellicht wel een andere gevonden, ik hoop daar ook een warm lijntje uit te gooien :) dan ben ik helemaal happy als dat door kan gaan.

Sollie krijgt nu lekker lijnzaad en fenegriek bij vanuit de opfok, leuke verrassing.

Weet iemand trouwens of de EJ vitalbix snoepjes verkoopt in de winkel? Ik weet niet zo goed waar ik ze anders in de buurt kan halen. En €6 verzenden vind ik dan weer zonde. Dan wacht ik wel tot ik ergens meer ga bestellen.

Dorien, ik ben benieuwd wat je van de broek vind als je hem aan hebt gehad.
Vraag me dan wel af in hoeverre het echt doordrongen wordt met paardenlucht als je het niet kan wassen. Als je dat ook mee kan nemen in de update :D

Weet wel dat er verwarmbare jassen zijn, ik dacht dmv een accuutje - misschien hebben ze dat tegenwoordig ook in broek vorm?

En, zolang je niet rijdt is een goedkope skibroek ook heerlijk om klusjes in te doen als het bagger weer en koud is :Y)

Jolmer, nu je het zegt. Cas heeft een rot joch een keer bijna in zijn lurven gegrepen toen hij voor lang liep. Ik vond hem zelf ook irritant hahaha. Verder was hij eigenlijk wel heel lief voor kindjes.

Balen dat je haar zo terug heb gekregen Audesta. Nieuwe basis enting is ook altijd nog prijzig, 2x visite rijden...
Laatst bijgewerkt door KellyR op 27-09-25 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:49

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:56

Ik vond dat heerlijk, lekker vastgeplakt aan je zadel zitten hahaha.

3 x zelfs tegenwoordig :+

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:58

Dorien66 schreef:
Verwarmde rijbroek: https://www.dekroo.nl/ruiter/rijbroeken ... e-fullgrip

Ik heb hem een keer gepast, en natuurlijk aan gezet, was niet onder de indruk…

Dat vastplakken van die winterbroek is het enige waar ik een beetje tegenop zie.

Hmm ja, alleen bovenop verwarmd.
Het vastplakken lijkt mij ook verschrikkelijk.

En de combinatie lange rits jas die je ook met rijden aan kan houden?
Ik hield dan de rug flap wel altijd onder mn billen, voor het geval dat hij er toch gek van zou worden.

En dan met een warmere rijbroek zoals deze
https://www.kramer.nl/Ruiter/Dames-rijb ... ..34..F%3e

Als het echt snot weer is, zou ik gewoon voor skibroek van de anwb gaan om over je normale broek, of legging aan te trekken.

Nee wacht! De oplossing schiet me te binnen - de rijrok 8-)
https://hypostore.nl/elt-thermo-rijrok- ... 5UQAvD_BwE

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:03

Ik wil ooit nog wel een rijrok. Zo'n mooie gele <3

Maar ja in de praktijk zit ik er dan ook met een hele dikke jas op dus ziet er dan toch echt minder charmant uit dan hoe ik het in mijn hoofd heb :')

Ik vind het overigens al jaren niet meer zo koud om echt in ski outfit te moeten. Als het guur is rijd ik meestal niet maar longeer ik :+

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:13

Tijdens de natte mest diensten ben ik wel regelmatig door en door koud thuis gekomen. Een uur in bad was dan echt nog niet genoeg.

Dus ik weet het wel, als er weer mest diensten komen, gaat die skibroek aan als het fris en nat is :')

Ik denk dat je de rijrok ook als praktische warmhoudt functie moet zijn tijdens het rijden. En dat het er heel leuk uit kán zien.

Hier altijd met een dikkere rijbroek en lange jas overleefd :)
Ik zou in ieder geval niet voor zo een rubber/plastic/kunststof ding gaan met voering. Maar dat ben ik!
Ik wordt al gek van een siliconen zitvlak haha

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:51

Oh ik kijk nu al uit naar de winter -O-
Ik zie al ski pakken langskomen en een uur in bad wat niet genoeg was.
Ik ga toch maar alvast bedenken wat en hoe ik t ga doen :+
Zag wel ergens verwarmde hoodies
Ik weet mn kerstcadeautje!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:59

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:40

Een rijrok koop ik nog wel eens zodra ik geld over heb :')

Ik zag ook gelijk aan het hoofd/de oren dat Havanna een merrie was. Zeer herkenbare look :') :j

Audesta, fijn dat het zo goed gaat na haar terugkomst. Wel jammer van de voetjes en dat er weer een basis inenting in moet. Nu moet het zelfs 3 x ;(
Trouwens wel gek dat ze dat niet gedaan hebben terwijl ze er zelfs fok ambities mee hadden :=

Rijbroeken die plakken, vreselijk! Ik zoek juist rijbroeken zónder siliconen, maar die zijn bijna niet meer te krijgen helaas. Alle tips welkom :D

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:43

Oh man ik zit ook echt te kwijlen met die rij rokken! Was altijd van plan er zelf een te maken, maar met als doel deze te gebruiken.

Vorig najaar in Nederland bloedfanatiek 2 winterrijbroeken gekocht. Eentje zat niet lekker en de andere is echt de mooiste allertijden.

Vervolgens heeft mijn rijpaard de eerste helft van de winter hoog op de berg gestaan en ze eindelijk wat dichterbij huis stond, stond er inee s op 20 januari een veulen naast.

Score van mijn winterrijbroeken: 0x gebruikt. Ik kan zo'n prachtige rijrok maar beter uit mijn hoofd zetten...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:25

Brrr krijg t koud van jullie verhalen .
Ik wil een winter rijbroek
Of anders gewoon fijne jeans met thermo broek eronder .
En body warmer met van die warmte slingers erin die je gewoon kunt opladen thuis

Kelly vitalbix tiney treaths hebben ze gewoon bij EJ .
Koop ze daar ook

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:17

Ik heb goede thermobroeken en schoenen, dat scheelt al de helft..heb ook nog een Back on Track shirt voor mensen die infrarood warmte geeft zodra je gaat bewegen. Dus koud krijgen wordt zo heel moeilijk haha.

Fijn dat zo goed voor Sollie zorgen Kelly, is altijd fijn voor wat extra weerstand rond deze tijd van het jaar. Ik geloof dat vrouwen niet hun oren in de nek hebben haha? Ik ben gewoon al zo gewend aan die oren dat het me dus gewoon niet eens meer op valt..ondanks de oren is Havanna wel ook echt een blij ei.

Hm Audesta, jammer dat de enting en hoeven niet zo bijgehouden zijn..die heeft dus duidelijk weer wat TLC nodig.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:45

Ja sowieso. Ze ijsbeert flink langs de draad en roept nog veel. Zo sneu.
En dan staat ze nu nog op een bekende plek. Laat staan als ze weer ergens anders terecht was gekomen.

Ik heb dan ook besloten dat ze blijft en we zijn in gesprek met de bijrijders over lease zodra ze weer in conditie is (Maartje, bedankt voor de suggestie :j ).

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:53

Ahh kind.. sneu zeg Audesta...
Wel een super oplossing zo, heel fijn <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:23

Fijn voor haar Audesta, ik denk altijd dat paarden ook echt wel ontworteld kunnen raken door verhuizingen.