Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:00

Die mondhoekreflex wordt ook in het boek van Horst Becker (volgens mij heet hij zo) (het atletische paard) besproken en wordt daar "de hoge hand" genoemd. Wordt gebruikt als het paard aan 1 kant vasthoudt, door de hoge hand is er meer inwerking op de mondhoek en zal het paard sneller loslaten.
Werkt best wel hoor, ik heb het ook weleens toegepast.

Michelletjuh

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:24

AmoorM, Jazeker zadelstress hihi. nog 2 dagen en dan hopen we heeel hard dat er een zadel gaat passen. Vandaag maar weer zonder gereden op een barebackpad, maar die schuift steeds naar achteren. Ze heeft een nogal doorlopende schoft.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:30

Caro_MarjaH schreef:
Die mondhoekreflex wordt ook in het boek van Horst Becker (volgens mij heet hij zo) (het atletische paard) besproken en wordt daar "de hoge hand" genoemd. Wordt gebruikt als het paard aan 1 kant vasthoudt, door de hoge hand is er meer inwerking op de mondhoek en zal het paard sneller loslaten.

Juist! Ik vind het een ideaal iets, je gebruikt geen kracht, want dat verlies je hoe dan ook toch! Voor het paard is het een reflex en die kun je uitbreiden. Ben erg blij met deze kennis..

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:54

Splinterz schreef:
Caro_MarjaH schreef:

Juist! Ik vind het een ideaal iets, je gebruikt geen kracht, want dat verlies je hoe dan ook toch! Voor het paard is het een reflex en die kun je uitbreiden. Ben erg blij met deze kennis..

Dit is inderdaad heel erg fijn! Werkt heel goed en dan heb je geen getrek, en wel meteen resultaat ik gebruik het ook, wist alleen niet dat het een naam had haha

Luna is van de week helemaal geschoren, een en al schilfer kwam er onderuit zo zielig, dus meteen behandeld en hopelijk heeft ze snel geen jeuk meer.
Rijden gaat heel erg goed! Snel weer wat wedstrijden plannen :)
Verder train ik nu ook de paarden van mijn instructrice echt heel erg leuk en leerzaam, PRE en PRE kruising weer zo veel anders dan een fries :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:06

Leuk R-G! Zeker erg leerzaam.

Douwe heeft vanmiddag weer even gelopen met mijn instructrice. Hij was dit keer wat stug en wilde zn rug niet helemaal gebruiken. Morgen nog een les hopelijk dan wat fijner te bewerken.

Het is koud buiten maar gelukkig wel droog heerlijk!

Ik moet mij nog verdienen in die mondhoekreflex. Nog geen tijd gehad om te Googlen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:55

Ik weet niet zo goed wat ik van dat mondhoekreflex moet vinden. Zo lang het goed wordt uitgevoerd zal het vast niet kwaad kunnen, maar het is denk ik echt wel iets wat je niet zo maar moet doen. Ik ben daar toch niet zo van, los het liever op een andere manier op.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:00

Dewi ik weet niet of ik het wil/kan gebruiken maar inlezen is altijd interessant.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:23

DewiRox schreef:
Ik weet niet zo goed wat ik van dat mondhoekreflex moet vinden. Zo lang het goed wordt uitgevoerd zal het vast niet kwaad kunnen, maar het is denk ik echt wel iets wat je niet zo maar moet doen. Ik ben daar toch niet zo van, los het liever op een andere manier op.

Wat van manier gebruik je liever als een paard aan 1 kant vasthoud?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:03

Er bewust van zijn dat jij niet als eerste vast gaat pakken aan die kant, dan zal het paard ook zelden gaan vastpakken. En mocht hij wel al vasthouden dan losmaken door snel te schakelen tussen tempo, stellingen, buigen en hoofdhouding.

Maar met alle paarden die ik nu rij heb ik eigenlijk niet echt het probleem dat ze aan 1 kant vasthouden.

Het is niet dat ik er wat op tegen heb hoor, maar zelf zou ik het niet toepassen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:14

DewiRox schreef:
Er bewust van zijn dat jij niet als eerste vast gaat pakken aan die kant, dan zal het paard ook zelden gaan vastpakken. En mocht hij wel al vasthouden dan losmaken door snel te schakelen tussen tempo, stellingen, buigen en hoofdhouding.

Maar met alle paarden die ik nu rij heb ik eigenlijk niet echt het probleem dat ze aan 1 kant vasthouden.

Het is niet dat ik er wat op tegen heb hoor, maar zelf zou ik het niet toepassen.

Dewi ik heb er dus een die met jou tips en trucs niet loslaat. Gisteren was hij net een blok beton. Mijn instructrice heeft dan ook haar handen vol en is wel wat gewend.

Vandaag kan hij weer heel anders voelen. Zelf niet vast pakken Let ik heel erg op maar soms betrapt ik mezelf dat ik het toch doe los en luchtig is dan best lastig zeg maar.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:16

Ik had er ook nooit mee te maken gehad, geen 1 paard die ik in het verleden heb gereden deed het. Totdat Mike daar was :+
Had alles geprobeerd, ook wat je beschreef. Het was zo erg dat bespiering aan 1 kant van haar hals dikker was en dat was niet de bedoeling. En toen kwam deze tip. Simpel, zacht en doeltreffend

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:20

Doutz pakt ook op links vast. Ik was ook tijd bezig dit aan te pakken maar het bleek dat ik mij ophouding verkeerd deed, mijn ophouding was te kort. beetje gepluk zeg maar. de ophouding even vasthouden en wanneer ze los laat als beloning ook los laten. Verder draven en galopperen met tegenoverstelling helpt ook om los te laten, daarna weer recht of juiste stelling aannemen.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:35

Ik denk dat elk paard er anders op reageert. Femke houd op rechts ook vast. Soms hoef ik me hand net iets naar binnen te zetten en dan laat ze al los. Soms helemaal niet naar ze ook niet elke dag het zelfde

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:39

Ik heb vandaag voor het eerst sinds bijna twee weken weer eens gereden, altijd fijn die tentamen weken. Lekker even een klein rondje naar buiten gedaan.

Vandaag is ook ein-de-lijk m'n deken bezorgt, 2 december als besteld.... Maar he nu is Klasien echt de diva van stal _O-

Afbeelding

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:41

Aah die deken is echt super leuk!!
als ik eigen paarden had gehad dan had ik hem ook zeker gekocht haha.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:37

Ja die is leuk! Had ik voorbij zien komen op de fb site van harry horse

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:54

Ooh die is wel heel leuk emma

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:59

Jaaaaaaaa vind die ook zo vet! Maar 't is een staldeken toch? Ik kon hem tenminste niet in regen uitvoering vinden..
Wel echt heel gaaf! Een echte dame zo ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:01

Wat gaaaaf!!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:09

Wat een super leuk deken!! En wat een bos manen zeg! _/-\o_

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:13

Gave deken Emma!!
Wat heeft jou merrie kleine hoefjes, of lijkt dat maar zo?

Ps. wie heeft zn paard allemaal op ijzers staan? En dan het hele jaar door of alleen in het outdoor seizoen?
Mijn merrie heeft geen ijzers en als het niet nodig is wil ik dat liever ook zo houden maar er zijn een aantal concoursen in het outdoor seizoen waar ik graag aan mee zou willen doen maar die zijn op gras...
Als het dat ook maar een beetje regent of vochtig weer is ben ik bang dat ze makkelijk uit gaat glijden, zeker met de galop.
Hoe doen jullie dit?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:13

ja is een staldeken idd :) voor buiten zou ik hem ook niet gekocht hebben, ze gaat toch in de modder liggen :') Ik heb altijd dit model regen in allerlei verschillende diktes dus kon deze uitvoering natuurlijk niet laten liggen...

Maar ik gooi er altijd gewoon een simpele regen deken over als ze de weide in gaat en die haal ik er weer af als ze de stal in gaat dus dan kun je hem toch de hele tijd leuk zien :D hahaha

Edit: @ Esther ze heeft niet echt heel erg grote hoeven idd, die van mijn vorige paard (kwpner) waren groter :=
Ik had mijn kwpner altijd alleen in de zomer op ijzers zodat ik stiften kon draaien voor op het gras idd. Ik wilde dit met Klasien ook gaan doen maar ik rij zoveel buitenritten met haar dat haar hoeven te snel gingen slijten, ik hou haar dus waarschijnlijk het hele jaar op ijzers.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:26

Volgens mijn instructrice heb je geen ijzers nodig op gras. Je moet wel opletten maar dat moet je met ook heb ik het idee Ivm de stiften.

Vandaag les gehad heel ander paard dan gisteren. Hals strekken goed kunnen oefenen. Echt heel blij met dit gevoel. We zijn ook gestopt op het moment dat het super ging.

Emma mag ik jou manen ruilen met die van mij? Douwe zn bosje is nog niet zo vol en lang. We zijn wel aan het sparen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:33

Dat hangt maar net van het paard af. Er zijn inderdaad paarden die zonder ijzers op gras kunnen lopen. Maar ik heb meerdere gereden die dan wel uitglijden.. als het ook maar iets nat is, is het ook meteen glibberig..

Gave deken Emma!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:36

Toen ik net startte met wedstrijden vond mijn hoefsmid het in de B en L niet nodig om rondom ijzers te doen, alleen voor. Nou, na 1x op gras gestart te hebben in de L1 heb ik gauw achter ook ijzers eronder laten zetten. Ze zet zoveel kracht met haar achterhand dat ze meteen begon te glijden. Ik vind het dus een beetje vreemd als een instructrice zegt dat je geen ijzers op gras nodig hebt.
Ik heb nu 3 jaar lang in het outdoorseizoen rondom ijzers gehad, indoor alleen voor. Nu ga ik komend outdoorseizoen alleen op zand starten dus even een jaar geen ijzers achter. Als dat bevalt dan hou ik het zo. Ze staat dus jaarrond voor wel op ijzers.