Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Caro_MarjaH schreef:Die mondhoekreflex wordt ook in het boek van Horst Becker (volgens mij heet hij zo) (het atletische paard) besproken en wordt daar "de hoge hand" genoemd. Wordt gebruikt als het paard aan 1 kant vasthoudt, door de hoge hand is er meer inwerking op de mondhoek en zal het paard sneller loslaten.
Werkt best wel hoor, ik heb het ook weleens toegepast.
Splinterz schreef:Caro_MarjaH schreef:Die mondhoekreflex wordt ook in het boek van Horst Becker (volgens mij heet hij zo) (het atletische paard) besproken en wordt daar "de hoge hand" genoemd. Wordt gebruikt als het paard aan 1 kant vasthoudt, door de hoge hand is er meer inwerking op de mondhoek en zal het paard sneller loslaten.
Werkt best wel hoor, ik heb het ook weleens toegepast.
Juist! Ik vind het een ideaal iets, je gebruikt geen kracht, want dat verlies je hoe dan ook toch! Voor het paard is het een reflex en die kun je uitbreiden. Ben erg blij met deze kennis..
DewiRox schreef:Ik weet niet zo goed wat ik van dat mondhoekreflex moet vinden. Zo lang het goed wordt uitgevoerd zal het vast niet kwaad kunnen, maar het is denk ik echt wel iets wat je niet zo maar moet doen. Ik ben daar toch niet zo van, los het liever op een andere manier op.
DewiRox schreef:Er bewust van zijn dat jij niet als eerste vast gaat pakken aan die kant, dan zal het paard ook zelden gaan vastpakken. En mocht hij wel al vasthouden dan losmaken door snel te schakelen tussen tempo, stellingen, buigen en hoofdhouding.
Maar met alle paarden die ik nu rij heb ik eigenlijk niet echt het probleem dat ze aan 1 kant vasthouden.
Het is niet dat ik er wat op tegen heb hoor, maar zelf zou ik het niet toepassen.