Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:06

Het is niet de zwarte die kwakkelt maar de pensionada DGM ;)

Herkenbaar hoor Elisa, eigenlijk zou ik krachttraining op moeten pakken om mijn lijf zo lang mogelijk zo goed mogelijk te houden maarja, zie daar de tijd maar eens voor te vinden met een fulltime baan, huishouden en dalijk 3,5 paard aan huis _O-

Ja, ze krijgt 2 x per dag medicatie idd.

Nog 24 u en dan ben ik op de terugweg met de cruzado :=

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:23

Sorry, ik loop echt enorm achter, jullie gaan zo snel!!

Balen audesta dat je oudje kwakkelt!
Ik doe 3 keer per week krachttraining met werken, huishouden, kind en paarden in eigen beheer :+
Spannend met de Cruzado, blij dat je haar weer zelf kunt ophalen, zal je wel een geruster gevoel geven als ze weer thuis is! <3

Kelly, vervelend als je geen plekje vindt! En gefeliciteerd met je zwangerschap!

DGM, wat fijn dat Luci goed gaat, knap dier is het :D

Jolmer, balen van de welsh, hopelijk gaat ze snel weer de goede kant op met ander hooi!
Staan ze 24/7 samen met anderen of apart?

Vervelend Elisa! :(:)

Wat fijn Maartje dat je weer heerlijk gereden hebt!!

Fuego heeft ook echt moeten wennen aan zijn pensioen en ook aan zijnn 24/7 buiten staan, die was wel echt gehecht aan z'n stalletje :') Maar uiteindelijk deed het pensioen hem wel goed.

Ik moet zeggen dat Rambo ook wel wat moeite lijkt te hebben met het niks doen. Hij is echt een schaduw en kruipt meteen in m'n broekzak zodra ik in de buurt ben. Heel fijn als je de pony probeert te pakken -not- :')

Verder vroeg nog ergens iemand waarom ik Rambo niet altijd "thuis" heb staan. Het is helaas niet naast/achter m'n huis, en daarnaast heb ik geen bak of fatsoenlijke mogelijkheid om te rijden. Met Fuego was dat niet zo'n probleem, met Rambo houd ik toch iets meer van veiligheid :')
Mocjht hij nu zo de trailer op lopen zou ik hem misschien thuis laten en dan met de trailer naar een bak maar helaas loopt m'n ezel de trailer niet op :')

Verder gaat het super met Rambo, de smid vond het wonderbaarlijk hoe snel z'n hoef groeit en de scheur eruit is gegroeid en had hij zo'n snelle vooruitgang niet verwacht dus heel blij dat hij dus eigenlijk niet meer echt geblesseerd is :D

Daarnaast lijkt Rambo mentaal wel echt z'n rust te hebben gevonden en ziet hij er fantastisch uit al zeg ik het zelf! :D

Afbeelding

Afbeelding

En op natte dagen staan ze op de paddock :+ (een deel is verhard)
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:49

Ik vind het knap Tarzan, ik krijg dat echt niet ingepland en vind er ook echt niks aan dus dat helpt ook niet echt :') Laat mij maar wandelen _O-

Wat fijn, dat is snel gegaan dan met Rambo! Nu dus weer terug naar pension? :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:02

Het is ook m'n werk, dat scheelt natuurlijk wel :+
Maar dan nog mag ik helaas niet onder werktijd sporten haha!

Ja de smid was zelf echt heel verbaasd! Hij zei ook, zo snel had ik echt niet verwacht. Maar wel heel fijn natuurlijk!
Hij blijft nog lekker even thuis, ik moet zeggen dat ik m'n 'eigen' paardje op m'n eigen plekje wel gemist heb en het ook wel leuk vind om weer alles zelf te kunnen doen :D
Ik ben wel begonnen met longeren, kijken hoe hij het doet haha, wie weet stap ik er binnenkort op de wei op mits de wei droog is.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:26

Ohja dat snap ik wel.

Oh je werk joh, dat wist ik niet! Geen idee wat ik dan wel dacht ook eigenlijk :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:28

Flinn en Star staan apart gelukkig!
Beiden bevangen natuurlijk, de andere dik maar niet bevangen. Beetje oneerlijk eigenlijk wel :+

Rambo ziet er top uit zeg!
Heeerlijk in zn element zo te zien!
Echt heeel snel gegaan zeg! Wauw!!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:46

Audesta schreef:
Ohja dat snap ik wel.

Oh je werk joh, dat wist ik niet! Geen idee wat ik dan wel dacht ook eigenlijk :')

_O- Ik ben fitness trainer ja, stimuleert wel om fit te blijven :')

Whaha, wel fijn dat ze samen apart staan, scheelt dat je dus zelf het voer/hooi kunt bepalen.

Dankjewel, ik vind Rambo er ook ontzettend goed uitzien :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:15

Wat grappig Tarzan, dan weet je in ieder geval veel over trainen en trainingsopbouw. Mijn lijf is te slecht om uberhaupt iets te trainen, hoop nog een keer op een wonder ofzo.

Rambo ziet er inderdaad goed uit, heb je geen mogelijkheden om hem of zo trailermak te krijgen dat hij mee kan naar de binnenbak of een bak thuis aan te leggen? Super fijn dat hij zo snel hersteld is.

Spannend Audesta wat betreft de cruzado, ben heel benieuwd hoe die het gaat vinden om weer "thuis" te zijn. Met 2x per dag medicatie geven heb je ook wel echt een zorgenkindje wat betreft de pensionada.

Kelly, dat is denk ik wel lastig om te vinden zo'n plekje. Ik hoop ook echt voor je dat het lukt om binnen nu en twee jaar zo'n plekje te vinden.

Vervelend dat gekwakkel DGM!

Gaan er zondag nog mensen naar het Lusitano festival in Ermelo?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:53

Lijkt me ook handig. Ik weet wel welke oefeningen ik zou kunnen gebruiken (denk ik) voor mijn bekken maar zit ook met een behoorlijke bewegingsbeperking en vraag me dan af of ik daar doorheen moet willen duwen of dat ik maar gewoon voor functionaliteit moet gaan.

Maarja. Voor nu doe ik het nog :')

Ik heb echt zo fijn gelest met de zwarte. Ze vind appuyementen en verzamelde galop zo leuk :')

Volgende week even osteo behandelen voor we de koude in gaan.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 17:56

Ik wilde zondag wel heengaan maar las ergens dat het alleen voor leden was? Ben zelf geen lid dus dan wordt het lastig

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:20

Wat leuk om hier mee te lezen, herinnert me aan het leven in Nederland (dat gedoe met goed hooi vinden, pfff..).

Wat dat betreft leef ik hier in een heel andere wereld. Mijn nieuwe paardjes zijn vandaag gebracht en ik ben echt keiiii superblij dat ik eindelijk weer paarden heb. Ze staan aan huis, dus ik kan lekker door het raam naar ze turen. Als ik het goed uitgerekend heb dan kan ik toe met het gras wat er is en hoef ik ze de hele winter niet bij te voeren. In totaal 5 paarden op 2,5 hectare en met de zachte winters en natte zomers zou dat uit moete kunnen. Ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat zijn.

Het is leuk om zo door de verhalen jullie te leren kennen en te zien wat er een beetje speelt

@Tarzan, is dat Rambo op de foto's? Wat een prachtig paard!!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:08

Ik ga niet heen, probeer ze al maanden via de mail te bereiken.. zondag gaat de fokker van Sol even met ze babbelen voor mij - het eea moet nog geregeld worden helaas.

Veel plezier met heen gaan!

Leuk hoor Rauka, lijkt me ook echt een droom die uit komt.
Met het gras is het denk ik ook opletten hoeveel voedingswaarde er in blijft zitten - als gras niet meer groeit door de korte dagen is het, dacht ik(!), ook een stuk armer. Geen idee hoe dat bij jullie is en hoe je dat überhaupt kan testen.
Mocht je weten dat hooi schaars is, zou je natuurlijk voor de zekerheid wel wat in kunnen slaan. Bij een hete droge zomer voer je dat dan alsnog wel op (denk ik?).

Super fijn van Rambo zijn hoef! Hij ziet er inderdaad goed uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:12

Dat klinkt ideal Rauka, ben wel benieuwd hoe je woont. Wordt het daar niet heel warm in de zomer?

FB, nee het is gewoon gratis toegankelijk voor publiek. Ik ben er altijd ieder jaar. Bedankt Kelly. :-) jammer dat het stamboek zo traag is. Geloof dat de oprichter nog niet zo heel lang geleden overleden is.

Altijd fijn als de les zo fijn gaat Audesta.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:35

Audesta en Elisa, even helemaal offtopic, maar ik kon tot bijna 4 jaar terug helemaal niks, en dan bedoel ik ook helemaal niks, ik heb ziek thuis gezeten met chronische bekkenpijn, ik kon niet lopen, niet zitten, niet staan. Ik ben echt vanaf -100 moeten starten. Maar, mijn lijf is juist door echt minimaal beginnen met sporten zo enorm sterk geworden. Mijn chronische pijn is weg (binnenin is mijn bekken nog altijd stuk) en ik kan alles weer en ben fitter dan ooit tevoren! Dus zeker niet denken dat je het niet kunt, ik ben het grote voorbeeld dat dat wel kan :D En nee niet door je pijn heen gaan is stap 1, maar meteen ook de allerlastigste!

Elisa, om een bak te maken is ons perceel te klein voor. Dan ben ik echt heel veel wei kwijt en heb ik geen gras meer en dat zou ik ook zonde vinden. Perceel is ook nog eens een driehoek dus lastig indelen met een bak. Dus trailermak maken is een optie ja :') Ik vind hem mentaal echt verbeterd thuis!

Wat fijn Audesta dat de zwarte het zo leuk vind!

Rauka, wat leuk dat je nieuwe paarden er zijn en wat een fijn groot perceel! Waar woonde je? ik ben het kwijt. Dat is Rambo op de foto's ja, een Quarter, ik ben blijven hangen na m'n vorige Andalusier, hij is dus gewoon een wannabe Spanjaard :')

Vervelend Kelly dat er nog wat geregeld moet worden wat niet gebeurd :=

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 09:33

KellyR schreef:
Heb wel iemand die misschien een plekje vrij krijgt omdat ze twijfelt of 1 persoon wil verkopen.

Dit kun je op verschillende manier lezen, zoals ik het in eerste instantie las, is het heel lachwekkend :=

Jammer dat je in NH zit, hier weet ik namelijk een enorm fijne plek… Hier is Achterhoek, niet bepaald in de buurt. Ik zou overigens niet naar die plek op dagelijks 45+ minuten reistijd gaan. Dat breekt je een keer op.
Maar goed, je hebt nog twee jaar, er moet toch iets op je pad komen?

Ik loop weer hopeloos achter… Nieuwe baan en iets met mijn eigen agenda weer onder controle zien te krijgen :D

Audesta heeft wat zorgen om pensionada en is nu onderweg voor cruzado.
Jolmer aan het puzzelen.
Maartje op de goede weg.
Tarzan doet het super.
DGM nog steeds ziek :(:)

Ik vind dit weer prettiger voor de paarden, zelf moet ik altijd weer even wennen. Gisteren een goede winterrijbroek besteld.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:08

Wat super leuk Rauka! Klinkt als een droom!
Geniet lekker van je paardjes thuis!

Ik ga niet naar de Lusitano dag, maar veel plezier voor degene die gaan!

Dit weer is zeker wennen zeg. Als je bezig bent is t nog steeds wel drukkend moet ik zeggen.
Welke rijbroek heb je besteld Dorien? Ben ook nog opzoek!

Veel plezier vandaag Audesta!!
We wachten op de foto's :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:18

Ze staat weer thuis hoor! Kent dus alleen de mini niet maar die laat ze mooi met rust. De zwarte en cruzado moeten even wat dreigen samen maar staan beide altijd vrij hoog in rang dus had ik wel verwacht.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:59

Fijn dat ze weer thuis is Audesta!

Hopelijk lukt het om hem trailermak te krijgen Tarzan!
En wat knap dat je lichamelijk nu zover bent!

Ik heb gister een AB kuur gekregen van de huisarts. Vanavond gaat mijn man even mee naar Luci, ben echt nog niet fit genoeg om zelf erheen te rijden. Ben sinds woensdag niet meer geweest dus ben blij hem vanavond weer te knuffelen <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:40

Wat ontzettend fijn Audesta <3
Ik vind dit weer wel lekker eigenlijk, best een fijne lente als dit zo doorzet, daar teken ik voor! :D
DGM, aaah heerlijk dat je weer kunt knuffelen straks <3

Net Rambo weer even aan de longe gehad en hij zo relaxed, hij is ook helemaal niet met zijn omgeving bezig en als er iets om hem heen gebeurd kijkt hij alleen maar :+ Ik ben nu eigelijk ook wel heel benieuwd of hij ook zo relaxed onder het zadel gaat reageren op de wei :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 14:02

Lente of herfst? :D

Ik vind het ook wel lekker weer zo. Niet te koud en niet te warm.

Dat wordt uitproberen dus Tarzan, misschien past deze kleinschalige plek sowieso beter bij hem? Jammer dat er geen ruimte meer is voor een bak. En super dat jij zo opgekrabbeld bent!

Fijn dat de cruzado weer thuis is Audesta. Even de rangorde bepalen samen. :)

Afbeelding

Havanna lijkt echt een kanon zo..en hier beneden valt het dan weer heel erg mee.

Afbeelding

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 14:47

Fijn Audesta! Gelukkig gaat t goed tot nu toe <3

Ahh fijn Tarzan!
Ik zou zeggen, probeer het :D wel heel fijn dat ie zo relaxt is!

Was t maar lente :+

Je kan zien dat t een merrie is Elisa :+
Ze is wel knap hoor!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:29

Havanna is echt mooi.

Rambo ziet er ook echt goed uit.

Met de zwarte nog even proefjes geoefend en dan zo met de cruzado en mini op pad, mini rondje, even voelen :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:02

Ik bedoel natuurlijk herfst, waarschijnlijk de lente nog in m'n bol _O-

Inderdaad overduidelijk een merrie Elisa _O- Ze is wel een knappe hoor die Havanna!

Ik ben benieuwd hoe ze terug aanvoelt Audesta, geniet ervan :D

Ja dat wordt uittesten, mocht het zo droog blijven kan dat wel een keer ... ik hou jullie op de hoogte :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 17:35

Doodbraaf was ze! Zo braaf dat ik meteen mijn bijrijdster die normaal de mini ment erop heb gezet die al jaren niet meer echt gereden heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:12

Wat fijn, niks veranderd dus?

Een merrie..ziet ze er zo drachtig uit? :+ _O- Dank jullie wel. :D

Haha Tarzan, nu zijn de lente en herfst allebei wel fijne seizoenen vind ik.