Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elledani68

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:50

Mijn merrie is nu 22 en ja het is moeilijk om ze ouder te zien worden, wel blij dat ik haar al 22 jaar mijn vriendin mag noemen maar de zorgen nemen toe, pffff. Nu dus ook een jongedame van 2 erbij dus herkenbaar maartje :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:18

_ZsaZsa_ Mooi beest! Wat is automutilatie?
Merk dat die van mij na stress ook heel makkelijk weer terugvalt in zijn gewicht.
Ben ook blij als de grasjes weer gaan groeien.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:54

Tessjazz, kan me inbeelden dat het echt lastig is voor je, ik heb hem echt met bewondering bekeken op alle foto's, ik hoop echt van harte dat je een fantastische thuis voor hem kan vinden! En dat je hem nog vaak kan gaan bezoeken!

Zsazsa, wat een knap ding <3 Hoe oud is die nu?

Met het gesprek over kou krijgen enzo, vraag ik me eigenlijk af hoe je aan je paard ziet dat ze kou hebben?

Wat vinden jullie eigenlijk van Jenara haar bouw op dit moment? (Ze wordt 4 in april)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:57

Jenara: Voor haar leeftijd ziet ze er prachtig uit! Ze worden vanzelf breder in het lichaam :)

Hugo geeft heel duidelijk aan of hij het koud heeft. Als hij staat te rillen was ik net te laat :P
Ik voel altijd op het kruis onder de deken, als het daar koud is leg ik er een deken bij.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:16

Ik voel ook altijd aan Elevada haar vacht of ze koud is of niet. Was ook een keer te laat met de deken, dan staat ze inderaad te rillen.
Hoewel ze nu dus niet koud voelt, voor de zekeheid toch maar een jasje aan :=

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:50

Thanks voor de tips!
Ik vind het niet altijd even gemakkelijk om nu te zien of ze goed staat of niet, ik ben van die stevige, sportieve warmbloeden gewoon en op hun 3-4j zien die er vaak echt al gewoon stevig paard uit :p

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:53

keeyzie schreef:
_ZsaZsa_ Mooi beest! Wat is automutilatie?
Merk dat die van mij na stress ook heel makkelijk weer terugvalt in zijn gewicht.
Ben ook blij als de grasjes weer gaan groeien.

Automutilatie is een ander woord voor zelfverminking.
Hij bijt zichzelf in stressvolle situaties. Eerst bokte en sloeg hij heel erg naar zichzelf als hij aan zichzelf rook.
Dat doet hij gelukkig niet meer maar zonder deken wil hij zichzelf nog wel eens bijten. Vooral als er andere paarden langs komen. Als hij een deken op heeft kan hij niet aan zichzelf ruiken en doet hij het dus ook niet en wordt het ook niet zo getriggerd. Hopelijk houd er nog een keer helemaal mee op.

@Jenara, Marq is 4. Zadelmak maken gaat gelukkig heel goed. We doen het maar 2x in de week zodat hij genoeg tijd krijgt. Maar hij heeft er nu 3 x opgezeten en rijd al best goed rond.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:03

Jenara ze ziet er goed uit hoor! Ze komt vanzelf in de spieren :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:05

_ZsaZsa_: Wouw, ik wist niet eens dat dat bestond onder de paarden.
Fijn dat de deken het verminderd, is het nog een hengst?
Hopelijk neemt de stress uiteindelijk zoveel af dat het later misschien niet meer nodig is.

Jenara: Daar mag je ze echt niet mee vergelijken. Ik dacht toen Hugo net 5 was ook even: Zou hij echt nog breder worden. Hij is nu 6,5 en in drie kwart jaar enorm veranderd!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:57

Hij is nu 5 maanden geleden gecastreerd, het is een overblijfsel van heel gefrustreerd hengsten gedrag. Hij was ook compleet onhandelbaar als hengst. Hij at ook niet, alleen maar rondjes lopen en zichzelf aanvallen. Ben heel blij dat dat over is.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:41

Zsazsa, wat naar :s hopelijk geraakt hij er idd nog helemaal vanaf!
Ik kruip er ook maar 1x in de week eventjes op (15-20min) en dan veel stap en een beetje draf.
Ze zwalpt nog wel wat van links naar rechts, maar laat zich vrij goed sturen en reageert eigenlijk heel goed op alles! Voor de rest doe ik grondwerk, wat gaan wandelen, longeren en eens vrijspringen ;)

Maartje, Thanks :) Ben echt benieuwd om haar te zien veranderen, zou eigenlijk moeten beginnen met elke maand een foto van haar te nemen nu!

Keeyzie, haha ja dat had ik ondertussen ook al wel door ;) Alleen moeilijk als je altijd hetzelfde gewoon bent :p Ik geniet in ieder geval enorm van Jenara, ze is echt héérlijk, intelligenter maar ook eigenzinniger dan de meeste paarden waar ik al mee gewerkt heb. En ik verbaas me elke keer over haar dapperheid, ze laat zich echt door niets uit het veld slaan! ik probeerde afgelopen zondag dubbele longe voor het eerst met haar, kende ze precies al jaren ... "longe achter mijn kont? had ik niet eens door :p"

Rebecca28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:41

Jeetje, ik heb weer een hoop gemist op dit topic. Ik ga even proberen wat actiever te blijven :)

@neile Inderdaad, kon je ze maar uitleggen dat het maar voor even is! Ze is gelukkig nu weer haar oude zelf, helemaal happy.

@Jenara Zo fijn dat je van haar kunt genieten! Die spiertjes en volheid komen inderdaad vanzelf! :j

@ZsaZsa Dat klinkt allemaal best heftig. Denk je dat dat met zijn verleden te maken heeft? Staat hij alleen of in een groep?

Ik had nog een vraag voor jullie, zijn er al mensen van plan dit jaar naar de APTA keuring te gaan? Wij zijn het aan het overwegen, hoewel ik wel een beetje zit met haar recente verwonding. Denken jullie dat het gaat uitmaken? De keuring in NL is 18 en 19 mei.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:21

@Rebecca, klinkt wel heftig maar t valt wel mee nu. Met deken op merk je helemaal niks aan hem.
Zijn gedrag is sinds hij veel luzerne, vitalbix met spirulina en omega olie zo ontzettend veel verbeterd.
Vandaag voor de 4e keer op gezeten en hij is wat brutaal maar doet het verder echt goed. En kan goed lopen onder het zadel.
Hij staat af en toe samen met een tinker en naast 2 pony’s. Hij is niet echt sociaal en zoekt snel flinke ruzie. Vooralsnog is alleen de tinker tegen hem opgewassen. Maar sociaal doen doen ze niet. Tolereren elkaar maar dat was t.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:04

Gisteren voor het eerst op Jenara héél eventjes naar buiten geweest, het gewoon het wegje aan de stal op en af, met nog iemand te voet ernaast. En dat deed ze zoo flink, ze kijkt wel rond en is nieuwsgierig, maar geen spanning of angst ofzo, heerlijk :)

Vandaag was een minder groot succes, we zouden gaan wandelen met 2 andere paarden van de stal, voor de eerste keer. Ik eerst wat gelongeerd en er even in de piste op, maar Nara was heel rustig en braaf, dus wij naar buiten. In de 1e 5 meter verschiet 1 van de andere paarden en schrikt ze even mee, draait om, maar ik had haar zo weer terug. Dan weer verder, meteen laat ze ook alle spanning los en was ze weer min of meer ontspannen. We gaan het veld naast de stal op, gaat allemaal prima, plots schrikt het paard voor ons en Jenara maakt rechtsomkeert en begint weg te crossen. Ik probeerde haar tegen te houden en net als ik het gevoel had dat ze reageerde en ik haar terug kon nemen, voel ik dat mijn zadel aan het scheefzakken is .. Ja dan weet je dat je verloren bent, heb me uiteindelijk moeten laten vallen, want ik hing met het zadel naast haar. Ze is dan meteen terug naar stal gelopen, zadel ondertussen onder haar buik, ocharme :s. Tegen dat ik tot daar was gelopen galoppeerde ze langs de ingang van het erf over en weer omdat ze niet binnen kon. Ze ging dan stil staan, kon ik naar haar toe, zadel meteen losgemaakt en haar gerustgesteld. Eigenlijk werd ze heel snel terug vrij rustig. Terug naar de stal gewandeld, gekeken of ze zich niet bezeerd had. Dan eventjes de longe eraan en laten lopen op de weide, dan zadel er terug op en 5min nog wat rondgestapt in de piste op haar. Daarna uitvoerig beloond en dan heb ik haar aan de hand nog even mee terug genomen en dan was ze ook weer braaf en redelijk rustig (ondanks de hele gekke wind) ...

Voel me nu een beetje stom, de anderen zeggen dat ik eerst meer controle moet hebben in de piste voor ik nog ga wandelen, maar als ik alleen met haar ben is ze zo veel dapperder ... ze is echt totaal niet bang. Ze trok daarstraks in nieuwsgierigheid een fiets omver en schrikt dan wel zo met een schokje als die valt, maar meer niet. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet "trainen" ... moet ik nu echt eerst meer gaan doorrijden in de piste? Ik wou zo graag met haar rechtdoor gaan lopen buiten ..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:16

Ik zou eerst meer wandelen aan de hand en schriktraining doen zodat ze weet wat ze met zichzelf aan moet als ze schrikt. En daarna met iemand ernaast naar buiten.

Maar: met deze wind hoef ik met die van mij ook niet op pad te gaan :=

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:34

Welnee, lekker naar buiten als jij je daar -na dit nog- goed bij voelt :)
Daar leren ze zó veel van!! En rechtuit is natuurlijk ook super.

(Wel even goed aansingelen de volgende keer :+ )

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:54

Oeh dat klinkt spannend Jenara.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:16

Azmay, ja wel, daar was ik mee bezig, als ik aan de hand met haar naar buiten ga, is ze echt nergens bang van, wapperende plastiek niet, verkeersborden, auto's, allemaal geen probleem. Zoals gezegd was ik gisteren ook als een erop naar buiten gegaan en eigenlijk hetzelfde stukje gedaan als vandaag en ook géén enkel probleem, ze was superbraaf en genoot er ook echt duidelijk van. Vandaag reageerde ze eigenlijk echt op de andere paarden, niet op de omgeving.

Nibbit, Ik heb meteen de zadelpasser gecontacteerd! Ik had echt goed aangesingeld, maar zag achteraf
dat het zadel eigenlijk echt niet stevig lag, ondanks dat het dus al aangepast was geweest.
Ik durf zeker nog, maar dan inderdaad met een zadel dat blijft liggen als ze zich eens omdraait :p
Als het niet was gaan schuiven, was ik er denk ik helemaal niet afgevallen en had ik haar wel terug bij
mij gekregen. Ik denk alleen dat met iemand te voet ernaast momenteel een beter idee is dan met andere,
veel bangere paarden :p Heb ik vroeger nog zo gedaan met een jonge hengst van 4j, eigenaar mee te voet, ik erop en dan kleine stukjes vooruit draven en weer terug, later ook met galopje.

Zsazsa, was ook wel spannend :p toch even schrikken, gelukkig geen gekwetsten en geen trauma's!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:49

@Jenara met Casta heb ik eerst veel gewandeld en toen nog het rondje gelopen wat hij uiteindelijk zou moeten doen.
En ik beginnen met naar buiten gaan toen stop stap draf + stuur er goed in zat.
Eerste paar x een dood brave pony meegenomen die hij kon volgen.
Eerste laat x zelf toch iets onzeker en op die momenten ben ik afgestapt voor het fout zou gaan.
Dan een paar x heen en weer totdat het niet spannend meer was, laten kijken etc.
En dat werkte eigenlijk prima.

Maar... zodra het wat frisser is en ik heb een paard bij me die continu schrikt en peu neveu is. Dan heb ij echt een heel ander paard onder mn kont.
Meestal ga ik alleen naar buiten, dan zijn we allebei het meest relaxed en is hij over het algemeen een stuk dapperder.

Dus als ze braaf alleen is. Zou ik lekker alleen gaan. Dan heeft ze geen schrik van het andere paarden en leren jullie meer op elkaar vertrouwen

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:17

KellyR schreef:
@Jenara met Casta heb ik eerst veel gewandeld en toen nog het rondje gelopen wat hij uiteindelijk zou moeten doen.
En ik beginnen met naar buiten gaan toen stop stap draf + stuur er goed in zat.
Eerste paar x een dood brave pony meegenomen die hij kon volgen.
Eerste laat x zelf toch iets onzeker en op die momenten ben ik afgestapt voor het fout zou gaan.
Dan een paar x heen en weer totdat het niet spannend meer was, laten kijken etc.
En dat werkte eigenlijk prima.

Maar... zodra het wat frisser is en ik heb een paard bij me die continu schrikt en peu neveu is. Dan heb ij echt een heel ander paard onder mn kont.
Meestal ga ik alleen naar buiten, dan zijn we allebei het meest relaxed en is hij over het algemeen een stuk dapperder.

Dus als ze braaf alleen is. Zou ik lekker alleen gaan. Dan heeft ze geen schrik van het andere paarden en leren jullie meer op elkaar vertrouwen

stop stap draf + stuur en rem zit er in de piste prima op, daarom dacht ik dat het wel zou kunnen.
Maar ik denk dat je gelijk hebt, gewoon alleen gaan gaat momenteel beter zijn, heb al wat kandidaten gevonden die te voet wel meewillen :)
Ik ken een paar km verderop ook een leuke groep die regelmatig gaat wandelen en daar zitten
zo'n aantal bomproof pony's tussen, dus als ze het alleen goed doet, kan ik misschien met hen eens meegaan.

Ik hoop alleen dat ze hier nu niet te erg van geschrokken is, vond het echt sneu voor haar dat het zo is gelopen. Maar ik neem haar niets kwalijk, was van haar kant een perfect natuurlijke reactie en ze was ook zo snel terug rustig en nuchter nadien. We komen er wel ;)

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:23

Er was een grote wissel truc.. Divino is verkocht .. en ik heb haar paard "gekocht" terug gekregen erbij haha.. ik was zo'n fijne match met die van haar...
Vino heeft een 7+☆ huisje en ik een knappe nieuwe aanwinstAfbeelding

Alleen wel een Lusitano haha, dus ik mag alleen nog over Fiscal (mijn andere pre) praten hahaha

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:30

Spannend hoor! Snel meer foto’s van je nieuwe aanwinst!

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:04

Dat is een top wissel truc :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:16

Dat klinkt goed! Ben benieuwd naar meer info over je nieuwe paard :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:18

Superfijn Tess!