Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:26

Welkom Rauka!

Audesta zo oliebol dat je tobt met je oudje... Ik zou proberen de optie in beweging houden uit te zoeken, voor het mentale stukje

Kelly gefeliciteerd! Hopelijk knap je nu weer een beetje op nu het eerste trimester voorbij is en kan je wat meer genieten :knuffel:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:55

KellyR schreef:
Ik lees al een tijdje non actief mee, omdat ik zelf ook non actief ben :') Ik ben er achter gekomen dat ik zwanger ben, nu 14 weken. En eigenlijk continu zwaar beroerd geweest en in het begin vooral veel pijn. Ik red het inmiddels om weer een kwartiertje in de benen te zijn, inclusief het begin was 5 minuten ongeveer de max tot ik een bankje nodig had. Sollie bezoeken op zijn natuurgebied met 20 min en 20min terug, was dan ook echt een no go.
Ze staan weer op het winterstuk, mijn energie is een stukje minder beroerd, dus we kunnen weer heen.
Zijn halster kreeg ik niet meer over zijn hoofd, dus hij krijgt het halster van Cas. Net aan op het laatste gaatje lukte nog hahah. Hij doet het echt super braaf nog steeds allemaal: mee lopen, wachten, achteruit. Beentjes waren hier ook wel aan het zwaaien helaas, maar goed, als dat alles is. Ik ben blij. Enige is dat ik nog steeds geen ballen kan vinden bij hem :Y) online lees ik verhalen waar ze er pas met 4 uit kwamen. Ik hoop iets eerder omdat ik hem wel voor zijn 4 jaar elders zou willen hebben staan, maar daar kunnen we natuurlijk niets aan veranderen.
De "eikel" doet het trouwens echt enorm goed samen met Sol. Geen speel maatjes. Maar ze stonden zo waar zij aan zij toen ik er was. Hij hoeft maar boos te kijken en Sol weet wat hij moet doen, maar geen aanvallen meer! Sol loopt wel lekker op de netjes van de Ijsjes te sabbelen... :')

@jolmer, jij bent nog niet heel lang geleden verhuisd toch?
Hoefbevangenheid kan ook getriggerd worden door stress en heeft niet altijd een directe invloed van suikers. Heel vaak zijn stress en een hormonale disbalans de oorzaak bij merries, waarbij suiker soms de doorslag kan geven, maar niet de aanleiding is.
Kan je kijken met kruiden of andere supplementen om haar relaxter te krijgen en beter in balans? Misschien dat dat de oplossing gaat zijn?

@DGM fijn dat alles op deze plek nu zo goed gaat. Cas heeft altijd alles vast willen houden, maar hapte niet (meer) in mij. Vaak was hij tevreden als hij met de zweep mocht lopen, dus dan krijg hij die haha

Welkom Rauka, en spannend!

@Elisa, dat is echt heel erg balen. Hopen dat hij er snel uit trekt. Kan het helpen om een warme kruik om de plek te leggen?

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wel vervelend dat het gelijk met zoveel bijwerkingen komt. :( Ballen worden meestal wel zichtbaar als ze rond de 2 worden. Zou het nog maar even rustig afwachten..zo te lezen staat hij wel fijn nu.

Ik heb inderdaad veel warmte gebruikt en een spierontspanner, het is weer wat beter gelukkig. Hopelijk blijft dat ook even zo.

Audesta, het is natuurlijk ook ineens een flink stuk kouder s"nachts..kan dat ook wel merken aan onze oude Tinker van 22 dat die dan gelijk een stuk stijver is. Maar snap dat de zorgen naar zijn.
Ik ga trouwens ook mee met in beweging houden zover als dat kan, heb te vaak gezien dat ze heel snel achteruit gaan bij volledig pensioen.

Haha Rauka, als ik dat bij Havanna had gedaan dan was ze ook maar blijven komen..mijn vader deed dat inderdaad ook. Vond ze gewoon hartstikke leuk. :+

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 10:08

Kelly gefeliciteerd met je zwangerschap! <3

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:42

Dank allen :)

@Audesta ,ik had jou nog helemaal gemist. Wat vervelend van je oudje.
Een vriendin heeft haar paard naar Zuid (of midden) Frankrijk op pensioen gezet, op de warmte daar doet hij het lichamelijk een stuk beter als dit weer thuis. Ik weet niet of dat misschien bij jullie ook kan helpen? Ik zou vooral luisteren naar je gevoel. Als je het idee hebt dat het haar óf jou te veel is, gewoon op pensioen en dan zoeken naar een plek die bij jullie past, waar ze in beweging blijft en niet op een vierkant paddockje staat. En anders kan je recreatief lekker wat blijven doen toch?

@Jolmer, vergis je niet in een verhuizing qua stress. Intern kunnen ze heel veel onrust hebben terwijl ze dat van buiten niet laten zien en het "braaf" onder gaan. Ik hoop dat ze zich snel weer wat beter voelt op de voetjes. Fijn dat je al wat kruiden en supplementen hebt om mee aan de slag te gaan! Heb je een bekapper die hier ook iets mee kan voor een setje de goede kant op? Kort dag om er wat van te zeggen, maar merk je verbetering?

@Elisa, we wachten ook nog geduldig hoor. Geen noodzaak om nu al het mes/de schaar op zijn prakkie te zetten.
Ben wel aan het orienteren wat er allemaal in de buurt zit. De fijne kleine plekjes hebben nagenoeg nooit plek, dus zou idealiter volgend jaar wel toe willen slaan als ik iets voorbij zie komen. Dan moet het er alleen wel af, dus hoop dat je gelijk hebt met die 2 jaar!
Mijn droom plek heeft dit jaar door overlijden 2 gaatjes opgevuld. Ik hoop echt heel hard dat er iemand uit die groep binnen 2 jaar bedenkt om elders in Nederland te gaan wonen :') daar is echt nagenoeg nooit plek. Sol vond ze helaas te jong en daarmee te spannend voor de grote mannen kudde met 1 hengst. Het enige jonkie wat ze er bij durfde te zetten, was het jonkie wat hij al kende vanuit zijn vorige huis - samen bij haar gekomen. Snap ook wel dat ze het spannend vindt/vond.

Fijn dat je manieren helpen tegen de pijn, ontzettend rot dat het niet weg gaat. Ik duim mee dat je je beter blijft voelen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:50

Denk dat Audesta een heel mooie plek heeft om haar op pensioen te zetten als het nodig is Kelly :) De vraag is vooral (en ik denk dat dat wel heel erg een Spanjaarden ding is?) doe je er mentaal goed aan ze echt stil te zetten?

Ik heb gister trouwens echt heerlijk gereden op Elevada, ze gaat echt weer de goede kant op en gister zelfs een drafje meegepakt (toen ging ze echt aan en moest ik haar weer afremmen haha) Vanavond weer even aan de hand en goed beoordelen hoe ze loopt. Twee dagen achter elkaar rijden zit er sowieso nog niet in voorlopig maar 2x per week zou ik al heel tof vinden :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:10

Ik heb ze aan huis in een paddock paradise, mijn paarden komen sowieso nooit in een vierkant paddockje te staan :o

Fijn dat het weer wat bijtrekt Elisa, fysiek pijn kan ook zo vermoeiend zijn.

Maartje lekker gereden, genieten zeg!

Ik heb gisteren zelf de mini weer eens meegenomen voor een ritje terwijl de bijrijdster de zwarte had. Straks even de pensionada weer aan de longe pakken en kijken of ze al weer wat verbeterd is.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:15

Audesta schreef:
Ik heb ze aan huis in een paddock paradise, mijn paarden komen sowieso nooit in een vierkant paddockje te staan :o

Fijn dat het weer wat bijtrekt Elisa, fysiek pijn kan ook zo vermoeiend zijn.

Maartje lekker gereden, genieten zeg!

Ik heb gisteren zelf de mini weer eens meegenomen voor een ritje terwijl de bijrijdster de zwarte had. Straks even de pensionada weer aan de longe pakken en kijken of ze al weer wat verbeterd is.

Ah ja, dan echt stil staan doet ze ook niet. Dat scheelt al de wereld.

Dan kan je toch zelf kijken hoe ze het op pakt?
Als ze nukkiger wordt van stil staan, is dat ook weer een antwoord :)

@maartje, van die vriendin is ook een Spanjaard en die is er wel echt van op geknapt. Maar had ook een rugzak. Denk niet dat het ras gebonden is, maar paard gebonden en dat je daarvoor altijd moet kijken wat past.
Cas vond het ook echt helemaal dikke prima als ik hem met rust liet :') rot knol haha

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:21

Het is inderdaad wel echt ineens weer heel koud, werkt voor die ouwetjes ook allemaal niet mee :(:)

Hier werd mijn vorige pony ook echt niet blij van stilstaan. Zelfs met blessure had ze het af toe nodig om gewoon even een stap ritje te maken. En zelfs dan schoot ze er vaak zat gewoon in galop vandoor.
Zal inderdaad niet ras gebonden zijn, maar aangezien we de Spanjaarden kennen… haha

Wat fijn dat Elevada zo goed gaat Maartje! Heel fijn!
Blij zijn met kleine stapjes :D

Lekker ritje dus Audesta! En even met de mini opstap!

Weet ik inderdaad Kelly, maar Star is echt geen binnenvetter. Als zij stress heeft, is dat duidelijk te merken. De stress die ze gehad heeft, is van de pony die continu de bak in liep.
Dat kan natuurlijk ook zeker meewerken.
Maar helaas, het hooi is gewoon te hoog in suikers. Nu proberen zo snel mogelijk ander hooi te regelen, wat een crime is dat nog zeg.
Ze staan nu een kleine week op de pijn stilling, dat lijkt aardig te gaan.
Als ik ander hooi heb, ga ik dat afbouwen als ik merk dat dat kan. Heb ook een supplement en kruiden natuurlijk die hun ondersteund.
Morgen mag eerst de welsh naar de tandarts, die maakt echt enorme proppen.
En aangezien mevrouw eet als een bootwerker, blijft er niks voor meneer over

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:25

Mijn merrie heeft ook een vrij grote rugzak en kan dusdanig in paniek raken en heftig zijn dat ik daar in stressvolle situaties echt niemand anders mee op ga schepen. En ook in de kudde staat ze vaak als laagste in rang. Dus we houden haar lekker hier zolang het gaat.
Mentaal vind zij vooral buitenrijden erg leuk, ik merk niet perse verandering als ze stil staat want dan nog mag ze regelmatig wat vrijheidsdressuur oid doen. Maar we zullen zien of we er weer op komen, ik probeer alles te zien als bonustijd gezien ze zo ellendig was 2 jaar geleden.

Oooh zoektocht naar fijn hooi, ik vind het ook een ding. Bij mijn leverancier vaak juist erg laag in eiwit en suikers. Opzich fijn maar nu we de winter in gaan mag het allemaal wel iets meer :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:44

Ik bestel altijd bij Corsten hooi, die hebben analyses op de website staan

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:52

Klopt maar daar was de juiste combi laatste periode lastig te vinden. Zie er nu toevallig een hele mooie partij. Hoop dat ze die volgende week nog hebben :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:08

Ik heb nog even van eigen land dus al een tijdje niet gekeken haha

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:14

Alles was laat zeg maar dus ook eiwitten en energie. Dus ben stevig aan het bijvoeren geweest.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:40

oh ja dat is het ook weer net niet nee

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:08

Bij mij is alles wat ik nu tegenkom veel te hoog aan suikers, de balen die we nu nog op de hooizolder hebben liggen zijn te laag in eiwit en in energie. De balen die ik nu had zijn dus te hoog in suikers en te laag in eiwit. Energie is daarvan weer prima.
Heb nu een aantal baaltjes besteld met lage suiker, daarvan is het eiwit helaas ook te laag. Maar heb toch liever minder suiker ook.
Leuk joh, paarden := :+

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:24

Heb je bij Venhorst Vourage gekeken? Wel aan de prijs.

Of je huidige hooi mixen met graszaadhooi om het totale % omlaag te krijgen?

Geen groot fan van graszaadhooi, maar drukt de kosten wellicht wel tov volledige andere hooi partij

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:07

Die zit hier zegmaar een stukje vandaan :+
Dan zou ik beter een andere fourage handel in de buurt kunnen zoeken.
Maar daarvan weet ik dat de kosten inderdaad allemaal vrij hoog zijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:28

Je kunt beter alles laag hebben en de missende dingen bijvoeren dan te hoog suiker hebben denk ik

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:51

Dat denk ik ook, doe ik hier ook. Ik voer myo proteïne flakes bij voor de eiwitten en vitame e nog los. En nu met de eikels ook nog mariadistel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:02

KellyR schreef:
Dank allen :)

@Audesta ,ik had jou nog helemaal gemist. Wat vervelend van je oudje.
Een vriendin heeft haar paard naar Zuid (of midden) Frankrijk op pensioen gezet, op de warmte daar doet hij het lichamelijk een stuk beter als dit weer thuis. Ik weet niet of dat misschien bij jullie ook kan helpen? Ik zou vooral luisteren naar je gevoel. Als je het idee hebt dat het haar óf jou te veel is, gewoon op pensioen en dan zoeken naar een plek die bij jullie past, waar ze in beweging blijft en niet op een vierkant paddockje staat. En anders kan je recreatief lekker wat blijven doen toch?

@Jolmer, vergis je niet in een verhuizing qua stress. Intern kunnen ze heel veel onrust hebben terwijl ze dat van buiten niet laten zien en het "braaf" onder gaan. Ik hoop dat ze zich snel weer wat beter voelt op de voetjes. Fijn dat je al wat kruiden en supplementen hebt om mee aan de slag te gaan! Heb je een bekapper die hier ook iets mee kan voor een setje de goede kant op? Kort dag om er wat van te zeggen, maar merk je verbetering?

@Elisa, we wachten ook nog geduldig hoor. Geen noodzaak om nu al het mes/de schaar op zijn prakkie te zetten.
Ben wel aan het orienteren wat er allemaal in de buurt zit. De fijne kleine plekjes hebben nagenoeg nooit plek, dus zou idealiter volgend jaar wel toe willen slaan als ik iets voorbij zie komen. Dan moet het er alleen wel af, dus hoop dat je gelijk hebt met die 2 jaar!
Mijn droom plek heeft dit jaar door overlijden 2 gaatjes opgevuld. Ik hoop echt heel hard dat er iemand uit die groep binnen 2 jaar bedenkt om elders in Nederland te gaan wonen :') daar is echt nagenoeg nooit plek. Sol vond ze helaas te jong en daarmee te spannend voor de grote mannen kudde met 1 hengst. Het enige jonkie wat ze er bij durfde te zetten, was het jonkie wat hij al kende vanuit zijn vorige huis - samen bij haar gekomen. Snap ook wel dat ze het spannend vindt/vond.

Fijn dat je manieren helpen tegen de pijn, ontzettend rot dat het niet weg gaat. Ik duim mee dat je je beter blijft voelen.

Dankjewel, dat is lief van je! :)

Jammer dat ze op jouw droomplekje niet zo,n jonkie willen hebben. Ik snap wel dat ze het spannend vond maar hopelijk komt er dan inderdaad plek vrij zodra hij gecastreerd is. Tegenwoordig moet je jezelf volgens mij al steeds op wachtlijsten laten plaatsen voor een goede plek.

Maartje wat fijn dat Elevada zo goed liep, hopelijk kun je een beetje regelmatig wat blijven doen nu.

Het was gisteren nog lekker weer om te nemen he Audesta?
Ja, pijn is rot..ik heb eigenlijk altijd pijn maar als mijn rib zo verkeerd zit kan ik gewoon even bijna niet meer bewegen. :(

Jolmer, wat vervelend dat het aan het hooi ligt. Zou het hooi weken een (tijdelijke)oplossing kunnen zijn? (2u weken om de suikers er uit te weken)

Jouw oude merrie heeft toch ook PPID Audesta? Dan zit je in ieder ook sowieso met medicatie geven. Het blijft toch altijd een beetje zoeken bij die oudjes.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:24

Helaas hebben we geen stromend water en in jerrycans meenemen is bijna niet te doen helaas.
Maar lief dat nullie zo meedenken! Super fijn!!

Wat een kou ineens he nu!
Komt een dikke vacht op die pony's haha

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:26

Kelly in welke omgeving zoek je plek?
Ik sta op een hele fijne, kleinschalige stalling waar nog plek is :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:40

Dezelfde vraag…

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:55

Nog even bijgelezen.

Audesta, balen dat de zwarte kwakkelt!

Maartje heeft lekker gereden!

Hooi laag in suikersvoor Jolmer. Souman fourage heeft ook hooi met analyse (volgens mij moet je mailen voor de analyses).

Wat een kou ineens. Ik ben ook nog steeds niet beter, als het maandag nog niet over is dan de HA maar eens bellen.
Luci staat nog heerlijk op het gras, krijgen wel 1x pd een kruiwagen hooi bij.
Gister kon de puber me helpen met land mesten gelukkig. Ben zo energieloos dat ik het alleen niet opgered had. Morgenochtend nog even op karakter werken en dan een weekend bankhangen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:22

Ik ga zelf heel goed op die kou moet ik zeggen. Sol blijft wel wat achter in haren in vergelijking met de Ijslanders haha. Maar die begint ook al een stuk dichter te worden.

Ik zoek ver buiten jullie regio - als ik het goed zeg.
Maar als je een mooi plekje weet via via is dat natuurlijk heel fijn!

Regio Noord Holland, voorkeur voor de kust locaties in het gebied van Bakkum, Castricum, Egmond, Uitgeest, Limmen, of iets meer Zaanstreek met uitrijmogelijkheden zoals Oostzaan en Landsmeer.
Als ik niks kan vinden, dan wordt de Polder zoals de Beemster ook een optie, maar weet dat ik daar zelf niet heel gelukkig van wordt. Bij volpension kan ik ook wat verder weg kijken, maar zou dan wel ook de buitenrij/wandel mogelijkheid behouden - trailer (die ik nu niet heb) is ook altijd weer zo een onderneming.

Heb wel iemand die misschien een plekje vrij krijgt omdat ze twijfelt of 1 persoon wil verkopen. Maar elke dag verplichte mest/veeg dienst + 6x in de maand voer dienst. Opzich niet zo een ramp, maar ik ben dan wel verplicht elke dag 45min aan het reizen en in de zomer (strand) periode langer door drukte. Plus, ze zegt dat ze dan elke dag pp 45/60 minuten bezig zijn met de dienst. Dus 1.5 uur een moetje voordat er ontspanning is, élke dag. Ergens denk ik, dat lukt me straks als ik minder wil/ga werken! Maar er komt ook nog een baby bij _O-

Een normale stal heb ik wel zo gevonden hoor, denk ik.
Maar ik wil hem juist op een PP achtige plek hebben staan, lekker met vriendjes, goed eten, beschutting én rust in de kudde. Hoeft helemaal niet groot of wat dan ook. Ik vind het heerlijk om te zien en ervaren dat ze gewoon écht paard kunnen zijn. Je werkt dan met zo een ander dier.
Volpension gaat me hier niet lukken in die opstelling, dat hoeft ook helemaal niet.
Maar weet wel dat Cas me opgebroken heeft met iedere dag 100km totaal rijden (kwartiertje extra), enkel kunnen mesten, poetsen én weer terug. En als ik dan voor 1 dag iemand anders op stal om hulp vroeg, waar ik voor betaalde, werd ik er op aan gekeken.

Wachtlijsten doet bijna niemand meer aan omdat iedereen in de praktijk vaak al een andere plek heeft gevonden tegen de tijd dat stallen een bel ronde gaan doen. Het is dus echt monitoren wat er gebeurt, contact houden en inspringen als het moment daar is.
Dus ik hoop dat ik met ergens tussen de 1 en 2 jaar een fijne plek gevonden heb.

Heel verhaal geworden, sorry.