[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:11

Janinevv schreef:
Super lief en fijn hoe jullie mee denken echt dankjwel! Ja ik ga zo duimen dat als ze de eerste gras suikers binnen krijgt ze hard vooruit gaat.

Maar mag ze dan gelijk de hele dag erop? Of zouden jullie het op bouwen? Mijn pony’s en veulens staan 24/7 buiten met schuilstal. De kleintjes staan wel met een stal dat ze echt op stal ook kunnen staan.

Vooral in de winter gedaan zodat ze samen zich goed warm konden houden zonder teveel energie te verbruiken.

Zelf denk ik dat het goed is om dit steeds verder op en uit te bouwen. Eerst een paar uurtjes, dan een halve dag enz enz. Dit zodat haar lijfje ook tijd krijgt om het te gebruiken.

Janinevv

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:31

Dat denk ik ook inderdaad, misschien zaterdag dan al de eerste keer even paar uurtjes erop. Zo erg nat is het land niet meer en als ik het opbouw.

Het is ook een hele grote weide dus heb ze liever niet gelijk de hele dag erop.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:07

Afbeelding
Afbeelding

Toch besloten om ze er vandaag al paar uurtjes erop te doen.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:17

Groot gelijk!
Zo te zien kunnen ze het wel waarderen *\o/*

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:20

Oo al heerlijk op de wei Janine, daar knappen ze vaak wel van op. Ik zou ook opbouwen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:22

Ja :D er is nog niet extreem veel gras midden in het stuk wel meer staan hier aan het randje haha het is weiland van 2,5 hectare ongeveer.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:49

Heerlijk toch, lekker in de wei.

Welkom bamorka.

Net Sierou weer even laten lopen. Ben heel blij met hoe ze er nu uit ziet. Ze mag nog wel wat bespiering krijgen maar ze is al mooi bijgetrokken vergeleken waar we vandaan kwamen. Ze oogt ook vrolijker en kijkt helderder uit haar ogen. Het heeft bijna een jaar geduurd om haar er weer bij te krijgen. Voor mij geen veulens meer. :')
Afbeelding

En Nanneman.
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:51

Hoe gaat het met nanne??
Sierou ziet er goed uit!

Ik denk dat onze grote Tjitske onder de hengst gaat tenzij ik voor mei nog een goed plekje kan vinden maar dat is zo lastig.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:09

Het gaat goed met Nanne. Hij zet nu lekker aan en heb eindelijk het gevoel dat hij zijn energie/voeding om kan zetten in echt groeien ipv bijtrekken. Hij is nog wel de kleinste maar ik kom nu wel iedere keer met een lach bij de opfok vandaan dat ik denk: het komt wel goed, we zijn op de goede weg. Ik heb er wel vertrouwen in nu. Straks op de wei en dan trekt hij hopelijk helemaal mooi bij.

Was jij nu degene die een bonte erop wilde doen? Weet je al welke?

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:27

Met Durk gaat ook alles helemaal goed. Hij voelt zich al helemaal thuis op zijn nieuwe plekje <3 Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:21

Wat fijn dat het goed met hem gaat :o
Hoe groot is hij nu? Of schat je hem?

Jaa klopt, heb paar hengsten op het oog. Vindt zelf hertogjan heel gaaf maar dan kans dat ik geen bont krijg en dat vindt ik wel zonde als ik richting barock pinto zou fokken.

Homyzogoot Diamond en Tiësto dekken natuurlijk en heeft wel beetje voorkeur omdat het haar eerste keer word dan heb ik toch het idee dat het voor hun wat meer te begrijpen is.

En ik heb nog twee cremello hengsten op het oog :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:22

Fokken is wel gokken.... En als iedereen dezelfde hengsten blijft gebruiken is de bloedspreiding op den duur net zo belabberd als die van het Friese paard :')

Mijn barock Pinto hengst (nu ruin) heeft ook mooie bonte veulens gegeven op effe kleur paarden.
Ik zou zelf eerder kijken naar hengsten die vrij zijn van Willem, bontfire etc :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:36

Jaa dat begrijp ik, alleen is het al helemaal lastig met die van mij. Helemaal ook niks bekend.

Ik heb nu een hele gave cremello op het oog echt anders dan andere kruisingen. Ook kans dat ik zwart (smokey) fok dus doe het niet voor de kleur alleen.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:49

Janinevv schreef:
Wat fijn dat het goed met hem gaat :o
Hoe groot is hij nu? Of schat je hem?

Eerder klein, ik schat dat hij net de 1m60 niet aantikt.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:38

Welke hengst heb je op het oog Janine? Ik wil de Friese merrie hier ook met een cremello hengst laten dekken! :D En als je de juiste uitzoekt heb je een 100% kans op valk, dan krijg je geen smokey black. En wat bedoel je met: tenzij ik voor mei nog een goed plekje kan vinden maar dat is zo lastig? Moet ze weg?
Fijn dat de kleine hummel lekker op de wei mocht <3

Hahaha je inner nerd Absolem _O- Altijd leuk en leerzaam! Thanks :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:02

Utopia ! Leuk! De hengst die ik op oog had is kans op smokey black en valk. Zou dan voor Krem gaan als je 100% valk wilt.

Tjtiske stond te koop ja, of nouja nog steeds wel eigenlijk maar vind nog niks geschikts, dus gaat ze denk ik maar onder de hengst.

Twijfel nu ook weer over barock pinto hengsten.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:43

Ik ken echt niets van cremello hengsten :+
Het zal wat moeilijker zijn om een juiste plek voor je paardje te vinden denk ik Janine. Of is het wel duidelijk wat ze met haar gezondheid aan zou kunnen?

Fijn dat je paardje zich al thuis voelt Noukie.

En leuk om weer iets van Dije te horen :))

Hier ben ik begonnen met het beleren van onze 4 jarige. Die doet het echt super. Twee weken geleden was het heel stormachtig en veel regen gevallen waardoor alles twee weken blank heeft gestaan. Ik heb hem na twee weken rust
gezadeld en kon ook niet longeren en ben dus zo opgestapt. Hij stond al twee weken stil en dit was de derde keer erop. Super braaf en kon zo wegstappen en daarna ook draven op de straat voor ons huis. Braver kun je niet bedenken. *\o/*

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:49

Heb een tijdje terug een topic geopend en daar zijn echt veel reacties op gekomen, wat betreft cremello hengsten :D Ook een paar met dubbel-agouti! Zal hem eens opzoeken, misschien doe je nog inspiratie op :P
[EHK] Perlino/cremello hengst gezocht voor Friese merrie

Dat klinkt goed Jinthe!! Dus niet alle jonge Friezels zijn van die heethoofden! :D <3

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:50

Jinthe1 schreef:
Ik ken echt niets van cremello hengsten :+
Het zal wat moeilijker zijn om een juiste plek voor je paardje te vinden denk ik Janine. Of is het wel duidelijk wat ze met haar gezondheid aan zou kunnen?

Fijn dat je paardje zich al thuis voelt Noukie.

En leuk om weer iets van Dije te horen :))

Hier ben ik begonnen met het beleren van onze 4 jarige. Die doet het echt super. Twee weken geleden was het heel stormachtig en veel regen gevallen waardoor alles twee weken blank heeft gestaan. Ik heb hem na twee weken rust
gezadeld en kon ook niet longeren en ben dus zo opgestapt. Hij stond al twee weken stil en dit was de derde keer erop. Super braaf en kon zo wegstappen en daarna ook draven op de straat voor ons huis. Braver kun je niet bedenken. *\o/*

Dat zijn leuke cadeautjes!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:59

Haha Utopia, vooralsnog kan het niet braver. Rustiger in de kop dan mijn 6 jarige Thorben merrie :D
Kan natuurlijk nog stilte voor de storm zijn en ik heb nog niet in een bak gereden los. Op het harde zijn ze over het algemeen braaf dus ik begin altijd op straat. Wel aan de longe gestapt de aller eerste keer. Het is zeker geen dooie maar wel heel eerlijk. Denk niet dat er nog problemen gaan komen. Let's hope so :=

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:18

Ik hoop 't met je mee :D Ook wel eens fijn dit! En als eenmaal alle knopjes erop zitten, is 't ook niet zo erg als ze eens uit de ban springen, dan kun je ze weer controleren! :D

Heb twee foto's ontvangen van onze shoot in de sneeuw <3 <3 Had nog niet eerder de tijd gehad om mijn selectie door te geven.. dus nu in de lente lekker nog ff sneeuw kijken :D Ik ben zo trots op m'n zwarte parel <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:28

Prachtige foto’s Utopia !!

Jinthe wat fijn dat zo braaf is :o
Ik denk als ik een veulentje fok en haar hart stabiel blijft dat ik een iets gerichter plekje kan zoeken en dat mensen ook dan meer vertrouwen erin hebben.

Maar ik weer echt niet welke hengst hoor pfff had ik maar een merrie met papier was het makkelijker.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:42

xXutopiaXx schreef:
Ik hoop 't met je mee :D Ook wel eens fijn dit! En als eenmaal alle knopjes erop zitten, is 't ook niet zo erg als ze eens uit de ban springen, dan kun je ze weer controleren! :D

Heb twee foto's ontvangen van onze shoot in de sneeuw <3 <3 Had nog niet eerder de tijd gehad om mijn selectie door te geven.. dus nu in de lente lekker nog ff sneeuw kijken :D Ik ben zo trots op m'n zwarte parel <3 <3

[ [url=m/oxE5YU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XL8rj9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie foto's met de combi van sneeuw en het warme licht.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:32

Utopia wat een prachtige foto's

Jinthe war fijn dat ze zo braaf zijn :)

Janine hoe gaat het nu met Tjitske dan? Merk je verder nog wat aan haar?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:54

Dankjulliewel!! Ik krijg er in totaal 16! :):) :):) Dus jullie zijn voorlopig nog niet van me af :D