Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:03

Maartje_M schreef:
Tess heb je je valk nou te koop staan :oo

Wat vinden jullie van de conditie van Elevada?
[ [url=m/72HAml.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WAF0uD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet de beste foto's en let vooral niet op hoe graag ze eigenlijk een varkentje wil zijn :')

Klopt.... is lang verhaal ben er zelf heel erg kapot van.. dus wil er nog geen uitspraak over doen :( hij is gewoon niet gelukkig :(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:09

Elevada ziet er een beetje uit als Diva als ze een keer te koud of nat heeft gestaan..

Sonde joh, is zon knappe vent Tazzjazz. Hoop dat het allemaal mooi op zijn plek valt :(:)

Maartje_M

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:25

Tja ze staat natuurlijk 24/7 buiten en echt mooi weer is het niet geweest... ze maakt niet echt de indruk last van het weer te hebben verder

Sterkte Tess!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:06

Jeetje Tess, wat een naar nieuws. Ik zag hem net op FB voorbij komen. Volgens mij heb je boven op dat slechte nieuws ook nog heeeel veel reacties te verwerken.
Het is dat ik geen tijd en geld heb voor een 2e ;)

@Maartje, ik vind haar heel onbespierd ogen over de hele bovenlijf. Rij je er ook op?
Voor nu zou ik er naast blijven en de bovenlijf sterker maken en wellicht zelfs extra bijvoeren om dit te kunnen bereiken.
En met wat het weer betreft zou je haar misschien extra kunnen helpen met een deken indien nodig? Zo kan ze haar energie sparen en valt ze niet nog verder terug.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:24

Zeker.... ik heb wel 300 reacties gehad over hoe wat waarom.. soms moet je niet egoïstisch zijn maar kiezen wat voor je paard het beste is. Loslaten is ook houden van.. mijn droom paard... mijn spirit...
Lig al vanaf sinds dat ik het besluit maakte continue te janken.
Ik zeg altijd kies het beste voor je paard soms al is dat boven je eigen geluk ;(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:05

Kelly ze is inderdaad nog redelijk onbespierd, maar ze is al veel bespierder dan toen ik haar kocht. We rijden inderdaad, zijn nu weer aan het oppakken en ik merk wel dat ze daar beter van wordt. Ze werkt ook heel graag onder het zadel. Ik kan haar onder het zadel beter begeleiden dan van de grond, daar wordt ze een beetje nerveus en druk van waardoor ze juist haar rug weg gaat drukken.
Deken krijgt ze op indien nodig, maar met deze temperaturen staat ze daar alleen maar onder te zweten
Wat zou je bijvoeren om haar te helpen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:52

TessJazz schreef:
Zeker.... ik heb wel 300 reacties gehad over hoe wat waarom.. soms moet je niet egoïstisch zijn maar kiezen wat voor je paard het beste is. Loslaten is ook houden van.. mijn droom paard... mijn spirit...
Ik zeg altijd kies het beste voor je paard soms al is dat boven je eigen geluk ;(

Vreselijk, met het risico in herhaling te vallen excuses als dat zo is.
Is het niet mogelijk je plannen aan te passen dan? Als het zo zwaar valt :(:)
Maar het is een prachtig dier en ongetwijfelt is er iemand die met hem kan wat hem gelukkig maakt.

Maartje_M schreef:
Kelly ze is inderdaad nog redelijk onbespierd, maar ze is al veel bespierder dan toen ik haar kocht. We rijden inderdaad, zijn nu weer aan het oppakken en ik merk wel dat ze daar beter van wordt. Ze werkt ook heel graag onder het zadel. Ik kan haar onder het zadel beter begeleiden dan van de grond, daar wordt ze een beetje nerveus en druk van waardoor ze juist haar rug weg gaat drukken.
Deken krijgt ze op indien nodig, maar met deze temperaturen staat ze daar alleen maar onder te zweten

Ik zou eiwitten bij voeren, lucerne als ze er tegen kan (Diva niet) of anders sojaschroot ofzo.
Hier lang gevochten tegen wegterende spieren, als ik mijn dekenbeleid perfect op orde heb (dus ook in de zomer geen regen erop) blijft ze wel rond. 1 bui erover of de kou op de spieren en ze heeft niets meer over :roll:

Het gaat gigantisch goed met Diva, ze gaat relaxed in haar eentje mee op buitenrit. Met of zonder mijn vriend die hard loopt ernaast. Gewoon echt waar ik van droomde <3
Afbeelding

Van Kim krijg ik regelmatig updates, die is echt pennypony nu :))

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:08

Geen idee of ze lucerne kan hebben, maar kan het eens proberen. Eens kijken wat ze hier bij de boerenbond hebben liggen...
Maar hoe doe jij dat dan als het regent en eigenlijk te warm is voor een deken Azmay?

Fijn dat Diva het zo goed doet, en dat Kim een fijn plekje heeft!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:13

Maartje_M schreef:
Geen idee of ze lucerne kan hebben, maar kan het eens proberen. Eens kijken wat ze hier bij de boerenbond hebben liggen...
Maar hoe doe jij dat dan als het regent en eigenlijk te warm is voor een deken Azmay?

Fijn dat Diva het zo goed doet, en dat Kim een fijn plekje heeft!

Diva is een koukleum, staat niet vlot te warm.
Maar voor de zomer heb ik een vliegendeken met waterdichte rug, dat leek afgelopen jaar te helpen. Het is wel een drama met die dekens, had liever dat ze zonder kon maar helaas.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:48

ja ik heb ook liever zonder, maar wat niet kan dat kan niet. Waar haal jij sojaschroot?
Zat een tijdje terug al naar Pavo Muscle Build te kijken maar dat is echt een supplement en ik weet niet of ze daar nu voldoende aan heeft...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:35

Zo'n deken zoek ik ook nog Azmay! Heb je een merknaam voor mij?

Maartje, ik zou ook meer eiwitten gaan voeren. Haar bovenlijn is erg schraal.

Tess, wat verdrietig :-( sterkte!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:17

Bucas heeft die: https://www.agradi.nl/bucas-buzz-off-ra ... 0gQAvD_BwE

Heb haar nu toch maar een regendeken opgedaan, hopen dat ze morgen niet te warm is dan... en eiwit, hebben jullie advies waar ik dan het beste kan kopen?
Luzerne gooit de calcium/fosfor verhouding in de war toch? Vaad eet geen poedertjes (merrie :roll: ) dus dat is dan weer zo'n dingetje..
Soja klinkt dan aantrekkelijker maar waar koop ik dat?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:19

Sojaschroot bestel ik via de lpkale voerhandel, heeft het niet op voorraad maar kan er wel aan komen. Lijkt een beetje op bulgur eigenlijk.

Bucas past Diva niet, heb die 2 in een van amigo.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:34

Maartje_M schreef:
Bucas heeft die: https://www.agradi.nl/bucas-buzz-off-ra ... 0gQAvD_BwE

Heb haar nu toch maar een regendeken opgedaan, hopen dat ze morgen niet te warm is dan... en eiwit, hebben jullie advies waar ik dan het beste kan kopen?
Luzerne gooit de calcium/fosfor verhouding in de war toch? Vaad eet geen poedertjes (merrie :roll: ) dus dat is dan weer zo'n dingetje..
Soja klinkt dan aantrekkelijker maar waar koop ik dat?

Luzerne heeft idd een scheve calcium/fosfor verhouding. Zo lang je dit in beperkte mate voert (< 3kg/dag ? zou je even moeten opzoeken), kan het geen kwaad. Geef je meer, kan je de scheve verhouding weer corrigeren door bv zemelen toe te voegen. Persoonlijk vind ik het een topproduct om paarden voller te krijgen. Wel geef ik luzerne zonder melasse.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:40

Ik las ergens dat om het effectief te laten zijn, 3 kg per dag wel geadviseerd werd. Maar inderdaad boven de 3 kg gaat de verhouding scheef. Dus ik zou moeten kijken of ze met minder voldoende extra heeft om aan te gaan zetten.
En dan nog op zoek naar luzerne :')

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:04

Maartje_M: Ik vind haar inderdaad ook wat schraal ogen, heb met Hugo ook lang tegen dit probleem aangelopen. Hij is geschoren dus daardoor is het dekenmanagement wel iets makkelijker. Hij heeft het wel snel koud bij regen/harde wind.

Zelf voer ik Hugo al 2 jaar Seniores Prioris (Subli) bij in het najaar en de winter. Hij krijg iedere ochtend en avond 2/3 geweekte scheppen. Daarbij krijgt hij nog 2x 1 kilo Omega-3 Power-Mix en een flinke haffel luzerne. (Hartog Luzerne Mix)

Qua krachtvoer ben ik nog wat zoekende, tot nu toe doet hij het op dit erg goed. En natuurlijk onbeperkt ruwvoer. Hij heeft dat extra echt nodig om naast zijn arbeid mooi op gewicht te blijven. Foto's voor de vergelijking staan hier eerder in het topic.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:12

Ja de foto's van Hugo herinner ik me nog. Seniores priores kreeg mijn andere vroeger ook bij in de winter, maar hij doet het voor het eerst eigenlijk wel heel goed en krijgt nu dus niks bij. Elevada is niet zo van de vochtige prutjes, dus ik vrees dat ze dit niet gaat eten.
Ze krijgt nu ponybrok omdat Cheetah dat krijgt en die wil ik met zijn ppid niet te veel wisselen, en natures best muesli en haver. Ze staat de hele dag buiten, en ik voer denk ik zo'n 1,5 kg totaal als ze niet werkt en dagen dat ze wel werkt tussen de 2 en de 2,5 afhankelijk van hoe hard ze heeft moeten werken (nu met de natte bodem stappen we alleen en dan krijgt ze niet zo veel extra)
Eigenlijk krijgen ze dit vooral omdat Cheetah dit op zijn vorige stal kreeg en het er goed op doet. Maar voor Elevada moet ik me dus echt even verdiepen in wat zij moet hebben

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:26

Azmay schreef:
TessJazz schreef:

Vreselijk, met het risico in herhaling te vallen excuses als dat zo is.
Is het niet mogelijk je plannen aan te passen dan? Als het zo zwaar valt :(:)
Maar het is een prachtig dier en ongetwijfelt is er iemand die met hem kan wat hem gelukkig maakt.

Maartje_M schreef:

Ik zou eiwitten bij voeren, lucerne als ze er tegen kan (Diva niet) of anders sojaschroot ofzo.
Hier lang gevochten tegen wegterende spieren, als ik mijn dekenbeleid perfect op orde heb (dus ook in de zomer geen regen erop) blijft ze wel rond. 1 bui erover of de kou op de spieren en ze heeft niets meer over :roll:

Het gaat gigantisch goed met Diva, ze gaat relaxed in haar eentje mee op buitenrit. Met of zonder mijn vriend die hard loopt ernaast. Gewoon echt waar ik van droomde <3
[ [url=m/QSEBjc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van Kim krijg ik regelmatig updates, die is echt pennypony nu :))

Dankje.. dat is hier echt niet mogelijk, heb alles al gedaan

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:52

Jeetje tess wat een vreselijk moeilijke beslissing heb je moeten nemen, maar inderdaad soms zijn de goede beslissingen ook de moeilijkste ,sterkte voor deze periode die je nu doormaakt.

Ik ben met mijn kwpn merrie , oudere dame , ook steeds opzoek naar het juiste voer en combinatie hiervan. Zij heeft problemen met haar gebit dus we zijn nu het ruwvoer wat zij niet meer goed eet aan het aanvullen met pulp. Mevrouw is nogal een moeilijke eter maar met senioren brok , zemelen en luzerne erdoor eet ze haar papje goed en van de week zag ik eindelijk weer mijn paard in haar

Azmay, wat heerlijk dat alles zo goed gaat, top

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:57

Maartje_M schreef:
Ik las ergens dat om het effectief te laten zijn, 3 kg per dag wel geadviseerd werd. Maar inderdaad boven de 3 kg gaat de verhouding scheef. Dus ik zou moeten kijken of ze met minder voldoende extra heeft om aan te gaan zetten.
En dan nog op zoek naar luzerne :')

Mijn Marq was echt schraal toen hij aankwam. 100 kg te licht minstens. En die heb ik echt op dieet gezet.
Die krijgt: 1/2 emmer pulp met zemelen en daardoor heen omega 3/6/9 olie en Spirulina. Emmer Luzerne (hartog/vitalbix), vitalbix daily complete als brok, onbeperkt droog hooi.
We hebben een ton lucerne besteld als baal dus. En dat is echt geweldig spul. Hij mag nu echt gaan uitzwaren, maar hij is nog jong.

Kan nu eindelijk zeggen dat er vlees opzit. Lastig om zo’n stresskip dik te krijgen. Hij heeft altijd een deken op maar dat is ook ivm zijn automutilatie.

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:12

Ik ga bij de fouragehandel informeren wat lucerne daar kost, en anders bestel ik een pak vitalbix

Leuk hoofdje zit erop Zsazsa <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:16

Ben met Mo ook ieder jaar zoekende wat het beste werkt....
Lees hier wel wat dingen die het proberen weer waard zijn!

Mo heeft op allebei haar voorbenen op de kogel een wondje, ik hoop van de voerbak, anders had de dierenarts het over plekken van het liggen (ouderdom)? Dat laatste kan ik me nauwelijks voorstellen aangezien ze volgens mij bijna nooit ligt maar ik vind het echt niet leuk dat ze ouder aan het worden is gewoon :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:21

Ouder worden is gewoon ook stom. Hoe oud is ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:27

15. Nog niet bijzonder oud dus maar heel langzaamaan wel merkbaar.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:32

Vaadtje is ook al 12, maar daar merk ik verder nog weinig aan... Maar inderdaad, het gaat dan heel langzaam he.
Had het er gister nog over dat als Elevada echt ouder begint te worden, er een jonge PRE bij komt. Manlief was het daar nog niet zo mee eens geloof ik :')