[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sannahtris

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:15

@absobloem bedankt voor je eerlijkheid

@Jinthe &lovemyjoy
Bedankt jullie hebben gelijk
Ik twijfel niet perse om de moeder want ze komt uit goed lijntje is meer zo dat ik het vervoeren wat spannend vind eigenlijk is dat het enige wat me tegenhoud , wie niet waagt wie niet wint toch.
En qua bouw valt die me niet heel erg tegen.

Hij is nu 16 dagen oud

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:34

Wat gaat het hier hard ineens. Een paar nieuwe die zich in dit topic gemeld hebben, welkom.

Leuke veulens voorbij zien komen, gefeliciteerd.

Verder veel overleg qua hengstenkeuze, tsja lastig. En ook zo je eigen smaak. Ik hoor positieve verhalen over Yme maar bij Nanne in de opfok staat een Mathys, bloedmooi en super lief.

Verder klinkt het verhaal van ‘pittige Friezen’ mij bekend in de oren. Als ik aangeef dat Sierou pittig is dat mensen zich daarop verkijken (ik rijd haar goed dus het lijkt peace of cake) krijg ik rare gezichten en lachen ze me nog net niet uit. Totdat ze het zelf even mogen ervaren en geen controle meer hebben, geen rem, geen stuur niks. Ze komen er vaak wat beduusd vanaf. Die trage sullige lompe Friezen he. :')

Sannahtris, gewoon proberen. Niet geschoten altijd mis. :D

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:38

'Mijn Bartele merrie wordt geinsemineerd met Auwert. Nu ben ik helemaal niet bekend met deze hengst. Zijn er hier toevallig ervaringen?

Gefeliciteerd met het mooie merrieveulen!!

Vriendin haar merrie heeft een 3e premie en die heeft 2 jaar geleden een veulen gekregen van Michiel. Dat veulen had met de keuring een 1e premie en lijkt uit te groeien tot een hele mooie merrie. Ben benieuwd wat zij als 3 jarige op de keuring doet.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:44

sannahtris schreef:

@Jinthe &lovemyjoy
Ik twijfel niet perse om de moeder want ze komt uit goed lijntje is meer zo dat ik het vervoeren wat spannend vind eigenlijk is dat het enige wat me tegenhoud , wie niet waagt wie niet wint toch.

Hij is nu 16 dagen oud

Moet je ver reizen om naar een veulenkeuring te gaan? Rond de 3 maanden heeft het veulen een mooie leeftijd om naar een keuring te gaan. Wat dat betreft zit je nog niet hoogzomer en dus nog niet zo heel warm. Wij vervoeren de veulens altijd gewoon los naast de moeder die wel vast staat. Geen schot ertussen. Het is zeker de moeite om te gaan. Hij heeft een mooi frontje en dat bokbenige is normaal op deze leeftijd en is dadelijk niets meer van te zien. Ik zou zeggen, doen :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:46

Afbeelding

Ik ben wel eens benieuwd of dit goed komt... ben zo klaar ermee alles wat ik probeer lijkt niet te werken hard duimen dat de bieten pulp aan slaat..

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:51

Ze ziet er wel helder uit Janine? Maar ze zit nog heel lang in haar vacht, ik kan je gevoel wel begrijpen. Je probeert er alles voor te doen maar je weet niet meer waar je goed aan doet. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:53

Janinevv schreef:
[ [url=m/eHFJYx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben wel eens benieuwd of dit goed komt... ben zo klaar ermee alles wat ik probeer lijkt niet te werken hard duimen dat de bieten pulp aan slaat..

Ahh guppie!
Maar je bent net begonnen toch met de pulp?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:56

Jinthe ja dat is het enige positieve dat ze weer goed uit dr ogen kijkt en dan denk ik weer ach meid kon je nou maar zeggen waar je last van had.

Zonnebloem ja ze is echt heel klein en groeit heel langzaam alles staat op “overleven”

Jaa staat net op de pulp dus ik heb hoop.

Ze krijgt nu twee keer een serum over haar voedsel. Luzerne, brok heb ik verhoogd en dan wat muesli door de pulp.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:31

Jinthe1 schreef:
sannahtris schreef:

@Jinthe &lovemyjoy

Hij is nu 16 dagen oud

Moet je ver reizen om naar een veulenkeuring te gaan? Rond de 3 maanden heeft het veulen een mooie leeftijd om naar een keuring te gaan. Wat dat betreft zit je nog niet hoogzomer en dus nog niet zo heel warm. Wij vervoeren de veulens altijd gewoon los naast de moeder die wel vast staat. Geen schot ertussen. Het is zeker de moeite om te gaan. Hij heeft een mooi frontje en dat bokbenige is normaal op deze leeftijd en is dadelijk niets meer van te zien. Ik zou zeggen, doen :j

Zeker 1 uur , van manen en nieuweheuvel is het dichtstbijzijnde stal .
Heb een veewagen waar schot uit kan hij heeft er al even opgestaan alleen even erin en eruit.
Dat zou dan voor mij juni zijn.
Ik meen te lezen dat je moet kijken onder fokdagen?
En als daar wat leuks uitkomt ga je dan in september naar de veulenkeuring of werkt dit anders?
Ja voor staat die nog niet heel stevig oke dat is fijn te weten bedankt!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:36

Janinevv schreef:
Jinthe ja dat is het enige positieve dat ze weer goed uit dr ogen kijkt en dan denk ik weer ach meid kon je nou maar zeggen waar je last van had.

Zonnebloem ja ze is echt heel klein en groeit heel langzaam alles staat op “overleven”

Jaa staat net op de pulp dus ik heb hoop.

Ze krijgt nu twee keer een serum over haar voedsel. Luzerne, brok heb ik verhoogd en dan wat muesli door de pulp.

Geef het twee /drie maandjes de tijd. Voorjaar komt nu ook om de hoek dus ze zou makkelijk moeten gaan bijtrekken nu.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:40

Kan ze die achterstand straks nog wel in halen? Denken jullie?

Ja het is duimen dat alles in combinatie haar er boven op krijgt.

Donderdag weer even extra voer inslaan

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:54

Janinevv schreef:

Je bent goed bezig en doet er alles aan! Ze kijkt inderdaad wel lekker fris uit der ogen geef je ook iets van voedingssupplement ofzo daar ben ik altijd fan van

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:00

Sanahtris, je kunt inderdaad kijken naar de fokdagen. Ik denk dat er in Lunteren een fokdag is half juli. Je zou eens kunnen informeren of op de site kijken waar je met veulens terecht kunt. Je hoeft maar 1x met een veulen naar de keuring en daar krijg je meteen een uitslag. In september is altijd de centrale keuring maar dat is voor de merries. Bedoel je dat misschien? Want dat is niet voor veulens.

Janine, je doet alles wat je kan. Hopelijk knapt ze met tijd wat op.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:08

Vandaag weer zo fijn met Dije gewerkt <3 Hij gaat echt weer héél erg de goeie kant op met z'n gedrag :+: Straks kan ik 'm écht niet meer wegdoen :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Janine, wat rot dat ze nog steeds niet helemaal bij is.. zo vanaf de foto ziet ze er inderdaad wel gewoon goed uit... het jonge gras zal d'r ook wel oppeppen hopelijk inderdaad!!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 06:28

Wat een knapperd Dije die kleur past perfect bij hem !

Ja ik plaats maar geen foto van helemaal dat ziet er niet uit helaas..

Sannah ja ze krijgt zo’n serum over het voeding speciaal voor de darmen en dan nog iets van dierenarts speciaal voor de bloed armoede met heel veel vitaminen er ook in.

Die weerstand moet gewoon omhoog.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:34

Ik ga zo mooi even een blokje om. Hopelijk is meneer lekker wakker vandaag! This schitterend weer. En doordeweeks dus hopelijk een stuk rustiger.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:52

Dat klinkt wel goed, dat serum en het spulletje met vitaminen! Lijkt me een hele goeie aanvulling voor nu inderdaad! Heb je wel eens contact gehad met een voedingsconsulent over de voeding? Of doe je het met de DA?

Veel plezier Absolem! :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:56

Nee doe het met de dierenarts en via bloed ook de waardes bekeken en ze mist eigenlijk niks echt

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:04

xXutopiaXx schreef:
Dat klinkt wel goed, dat serum en het spulletje met vitaminen! Lijkt me een hele goeie aanvulling voor nu inderdaad! Heb je wel eens contact gehad met een voedingsconsulent over de voeding? Of doe je het met de DA?

Veel plezier Absolem! :D

Ik gok dat dat niet is wat nodig is nu. Die smeren weer van die dure muesli zooi aan wat geen reet helpt...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:37

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:08

Hoi! Ik wil me hier ook graag melden.
De fokker voor wie ik al zo'n 10 jaar rijd heeft vorig jaar een Friese stamboekmerrie gekocht.
Hij heeft haar laten insemineren met Bartele en ze is in mei uitgerekend.
Toen ze bij ons kwam had ze een peesblessure, vandaar de keuze van de vorige eigenaren om haar te verkopen en er iemand voor te zoeken die ermee wil fokken.
Nu lijkt de blessure goed te herstellen (was mogelijk volgens de DA), dus wanneer het veulen geboren is wil ik haar ook oppakken, en dan zien we wel verder! :D
Ze is zelf een Dries x Fabe.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:14

Appaloosa9 schreef:
Ik hoor toch wel veel de laatste jaren dat er veel hengsten of nakomelingen zijn die rillerig of onzeker zijn onder het zadel, zou dat nou echt komen doordat ze sport gerichter worden gefokt?

Ja dat denk ik zelf ook wel. :j

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:24

Janinevv schreef:

Ja het wisselt. Een stalgenootje haar friese merrie had een enorme achterstand door bloedworm. Nu is ze verder goed ontwikkeld al is ze wel iets kleiner gebleven.
Verder loopt ze er goed bij. En geloof me die stond er ook erg slecht bij.
Dus houdt de moed erin. Het is zwaar poedersuiker maar die kleine gaat je zo dankbaar zijn!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:59

xXutopiaXx schreef:
Hmm.. ja, ik heb voor mijn oudje wel een mooi alternatief gekregen: wel veel voedingsstoffen, maar niet veel 'gekmaakstofjes'... Even opgezocht: https://www.dodsonandhorrell.com/produc ... -condition

Nu komt mijn inner nerd omhoog Hahaha.

Probleem is alleen dat om die voedingsstoffen op te nemen en ook daadwerkelijk om te zetten in bruikbare stoffen er directe energie/ruwe suikers aanwezig moeten zijn(het glucose/glycogeen verhaal) . Die haalt een paard normaal gesproken dus uit zijn voeding en bij een licht gebrek of hogere verbranding door groei,strenge winters, hoge sportprestaties, worden de vetreserves daarvoor aangebroken. Hence why jaarlingen en Twenters soms zo schraal zijn.

Nu is het zo dat die kleine het minimale ipv het maximale uit haar voeding halen kan door (dit is een gok hoor) de beschadigde darmwand door die wormen. En doordat er simpelweg niet genoeg energie meer in het lijf aanwezig is om de stoffen om zetten . Alles gaat naar het blijven leven ipv het groeien en beter worden.

Ik had eerst zo'n heel leuk boek van mijn ex waarin dat allemaal haarfijn beschreven stond met al die mitochondrien en bloedtransporten en welke enzymen waar en wanneer geactiveerd en gebruikt werden enz. Maar dat boek heb ik niet meer helaas.

Maar goed prioriteit is dus eerst dat energie/vet gehalte omhoog zodat het lichaam überhaupt weer een soort van kán functioneren. En eens dat weer op pijl is kan er gespeeld worden met welke voedingsstoffen er aangevuld moeten worden.

De pulp in combinatie met de brokken zijn een uitstekende leverancier van die energie. En nu het voorjaar er weer aankomt zal het fructaan gehalte in gras ook weer gaan stijgen(hoeveel suikers wil je hebben?) . Voor de gemiddelde paardeneigenaar een vloek in de eerste maanden. Maar voor dit kleine Friesje een uitkomst. :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:04

Super lief en fijn hoe jullie mee denken echt dankjwel! Ja ik ga zo duimen dat als ze de eerste gras suikers binnen krijgt ze hard vooruit gaat.

Maar mag ze dan gelijk de hele dag erop? Of zouden jullie het op bouwen? Mijn pony’s en veulens staan 24/7 buiten met schuilstal. De kleintjes staan wel met een stal dat ze echt op stal ook kunnen staan.

Vooral in de winter gedaan zodat ze samen zich goed warm konden houden zonder teveel energie te verbruiken.