[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:11

Zijn kunststof zadels nou wel of niet kwalitatief goed? De prijzen van de Wintecs spreken mij wel aan namelijk, maar ik kan dus geen leren vinden. En leer is wel weer duurder.

Dus kunnen jullie voor en nadelen opnoemen van leer en kunststof zadels?

Anouk: ik ga eerdaags bij de ruitershop in Harmelen kijken. Zij hebben wel zadels en verkopen vooral KM voor Friezen. Die zijn ook weer vet boven de 1000. Lastig hoor! Zowiezo wil ik mijn oude zadel inruilen, dat lijkt mij wel zo handig en praktisch.

Oja, jullie nog tips hoe ik de schoftbreeedte van Jippe op kan meten zodat ik dit mee kan nemen naar de ruiterzaak?
Heb wel een maatsjabloon van de Barefoots uitgeprint, maar weet neit of dat handig is.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:36

Ilona: Bij Shaggy overwint meestal de nieuwsgierigheid het ;). Hij is niet snel echt bang, maar soms kan die zich wel aanstellen :P. En doen alsof iets eng is om onder werk uit te komen kan die soms ook wel goed :D. Gister ook tijdens mijn les, alles was spannend en normaal over de hoefslag heen was erg lastig... De staleigenaar is weer bezig met de strandtent dus alles staat praktisch uitgestalt om onze bak heen :'). Is wel gelijk goede schriktraining!
Cloris: Gave foto!!
Zilfstar: Zadels zijn inderdaad lastig!! Ik heb met Shaggy een tijdje boomloos gereden en ik vond het op zich wel fijn! Hopelijk vind je snel een goed zadel!

Gister lekker gelest. 's ochtends hadden we nog sneeuwstorm maar daarna ging ineens het zonnetje schijnen en begon het te dooien. Was echt heerlijk toen!! Straks ook weer lekker naar stal. Het zonnetje schijnt weer lekker, dus ik weer blij :D.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:27

Zilfstar schreef:
Stalgenootje heeft een boomloos liggen die ik mag proberen :D Dus dat is wel prettig. Al denk ik zelf toch ook steeds meer aan een normaal zadel, net wat Snowy volgens mij ook zegt: ben bang dat een boomloos gaat schuiven!
Manlief vond het jammer dat de Wintec kunststof is (of zoals hij zegt plastick :( ) maar volgens mij is een GOED leren zadel al snel boven de 1000 eurootjes. Dat is toch wel boven mijn budget eigenlijk (dacht zelf aan tussend e 500 a 600). We hebben hier in de buurt ook een ruiterzaak met zadelservice. Zal daar ook mijn licht eens opsteken. Ook mbt inruil van mijn oude zadel.

Tips van goede maar niet zo dure zadels die geschikt zijn voor Friezen hoor ik graag!

Volgens mij is Bates de leren uitvoering van Wintec. Valt volgens mij ook in dezelfde prijsklasse.
Je kan kijken naar b.v. een JC of Kentauer. Nieuw wel boven de 600 euro, maar onder 1000. Of een tweedehands zadel dat je laat opvullen zodat het goed ligt. Heb zelf destijds een 2e hands Stübben Scandida gekocht en ben er nog steeds erg blij mee.

lonnie

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:55

@zilfstar: ik ben zeker wel te spreken over de kwaliteit van wintec hoor, ondamnks dat het kunststof is.

JC en Kentaur zullen waarschijnlijk te smal zijn, die gaan niet heel breed (maar ik weet niet hoe breed je fries precies is natuurlijk)
Massimo zijn ook fijne zadels, die gaan wel breed, en ik geloof rond de 1000 euro nieuw (maar weet t niet zeker)

ik heb het helemaal gehad hierbinnen. vannacht goed geslapen gelukkig. Alleen nog veel hoofdpijn en pijn aan mn wond, maar ik ga een paracetamolletje nemen en even lekker langs mijn dieren straks, ben al 3 dagen niet geweest en das wel genoeg geweest

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:06

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:12

Zilfstar schreef:
Zijn kunststof zadels nou wel of niet kwalitatief goed? De prijzen van de Wintecs spreken mij wel aan namelijk, maar ik kan dus geen leren vinden. En leer is wel weer duurder.

Anouk: ik ga eerdaags bij de ruitershop in Harmelen kijken. Zij hebben wel zadels en verkopen vooral KM voor Friezen. Die zijn ook weer vet boven de 1000. Lastig hoor! Zowiezo wil ik mijn oude zadel inruilen, dat lijkt mij wel zo handig en praktisch.

Oja, jullie nog tips hoe ik de schoftbreeedte van Jippe op kan meten zodat ik dit mee kan nemen naar de ruiterzaak?
Heb wel een maatsjabloon van de Barefoots uitgeprint, maar weet neit of dat handig is.

Je hebt pb..

Branka: Met wat googlen, zag ik dat ook al dat Bates uit dezelfde fabriek komt! Ik denk echter ook dat die te smal zal zijn. Een Kentauer heb ik ook gezien. Je houdt er van of je haat ze, schijnt. Een kennisje van mij kon er niet mee aarden. En volgens de zadelmaker waar ik mee samenwerk en die Jippe heeft gezien zou een Kentauer er niet op passen, anders had ie die zeker aangeboden. Hij heeft er één 2ehands.

Lonnie: De Fries is een heel mooie brede. ;) Lekker breed in de schouders!

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:26

Wanda Jammer dat de zadelmaker je niet meteen de maten van je paardje gegeven heeft...dan is het wat makkelijker om 2e hands zadels te shoppen.
Voor zadelmakers is het heel makkelijk uit te rekenen,plakband ter hoogte van achterste rib,hulp stukje van buigzaam ijzer om boommaat te berekenen....en heel erg handig als je die maten gewoon hebt van je paard...(ook al zal dat in de loop der tijd wel wat veranderen ivm bespiering)
Bij ons op de stoeterij hebben ze veel Kentaur zadels op de friesjes liggen,en de wedstrijd dames zweren bij de isabella werth (volgens mij Bates????) met lucht gevuld.Die liggen echt gigantisch mooi op de friezen,mooie brede kussens....die zijn echter wel weer wat duurder.
Ik heb voor mijn hafje(mega breed) toen een kunststof Massimo gehad,het zadel zat best prettig,maar kwaliteit is toch wel een heel stuk minder,ze slijten erg snel vond ik....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:22

idefix4 schreef:
Zilfstar schreef:

Je hebt pb..

Branka: Met wat googlen, zag ik dat ook al dat Bates uit dezelfde fabriek komt! Ik denk echter ook dat die te smal zal zijn. Een Kentauer heb ik ook gezien. Je houdt er van of je haat ze, schijnt. Een kennisje van mij kon er niet mee aarden. En volgens de zadelmaker waar ik mee samenwerk en die Jippe heeft gezien zou een Kentauer er niet op passen, anders had ie die zeker aangeboden. Hij heeft er één 2ehands.

Lonnie: De Fries is een heel mooie brede. ;) Lekker breed in de schouders!

:j :j :j :j :D
Lekker barok figuurtje. Nu de achterkant nog hihi.

Vandaag het boomloze zadel van stalgenoot erop gelegd. Ik merkte duidelijk verschil met aansingelen en Jippe ook. Die stond verbaasd te kijken dat het geen pijn deed en hield zijn adem niet vast. Arm dier :(:) wat ik hem toch de hele tijd aangedaan heb. Ik mag dit zadel even lenen om met rijden een paar keer te proberen (heel fijn!!) om te kijken of boomloos dus iets is. Wat de uitkomst ook is: mijn oude zadel ligt nu in mijn garage en gaat er niet meer op. Er komt een nieuw BREDER zadel!!

Oja, ik heb al eens met voltigesingel op Jippe gezeten en dat was echt super! Dat paard zo dicht onder je voelen.

Borderjay: zadelmaker was gekomen voor andere reden (tuigage) en heeft dus advies gegeven. Maar niets opgemeten, want daar kam hij neit voor en ik vroeg er niet om. En ik denk dat hij het niet gepast vond dat zomaar te gaan doen. :o Ik ben al heeeeel blij dat hij mij dit advies zo gegeven heeft!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:31

Gab: Waarom ie de maten niet gegeven heeft? Dat doet ie nooit. Hij kwam er zowiezo al niet om een zadel te verkopen. Hij attendeerde er op en wilde Wanda niet op kosten jagen. Hij kan immers niet in haar portemonnee kijken hè? Ze zou er over nadenken.
Verder komt een goede zadelverkoper bij je langs en meet je paard ter plaatse op en dan gaat ie als ie het zadel heeft nog even checken of het echt klopt. Zo iets kun je doen bij een op maat gemaakt zadel, maar als je 2ehands aanschaft, kun je tegen een reeds versmald of verbreed zadel aanlopen en klopt het al niet meer. Dan moet je het er op leggen en kijken of het echt past. Bij 2ehands kan je echt niet aan van de nummers die in het zadel staan. Daar kan zo veel mee gebeurd zijn.
Zadels zijn zowiezo handwerk, geen exemplaar is hetzelfde.Als jij te horen krijgt dat je maat 39 schoenen hebt en je treft een merk wat kleiner valt, dan pak je toch ook een maat groter? Die koop je toch ook niet zonder te passen? Hij wilde haar absoluut niet verplichten om bij hem een zadel te kopen, hij wees alleen maar op de noodzaak van een ander zadel. Legio mensen halen de schouders op en gaan vrolijk verder.
Hij heeft wel uitgelegd dat er opgelet moet worden op een u-vormig zadel en dat de meeste duitse zadels drie-hoekig gebouwd zijn. Het beste is om een u-vormig gebouwd zadel aan te schaffen en hij heeft merken genoemd die aan die eisen voldoen en verteld dat hij ze weinig tegenkomt 2ehands. Ik vond dat een eerlijk en net antwoord. Hij weet niet wat ze te besteden heeft, dus verder is hij er niet op in gegaan. En hij heeft uitgebreid verteld waar je op moet letten om te zien dat je zadel past. Als hij haar daadwerkelijk een zadel komt verkopen, wordt het een ander verhaal. Hij kent het paard nu en als hij een zadel krijgt wat er op zal passen, zal ie zeker aan haar denken, want dat heb ik inmiddels doorgegeven. En dan nog is Wanda niet verplicht om bij hem een zadel te kopen!

Thanxx Wanda voor je uitleg ook, ik weet zeker dat je het juist inschatte. hihi en zo is de werkwijze ook niet van andere zadelmakers die ik ken. :+ Overigens bij Sam kreeg ik bij hem keuze uit 2 zadels. Hij adviseerde me de goedkoopste zelfs. Degene waar ie het minst aan zou verdienen, omdat die het mooiste lag op Sam. Ik zie Sam na een maand niet eens zo intensief trainen echt veranderen! Hij loopt nu mooi met de bol omlaag en vanuit de achterhand! Hij is veel makkelijker! Dat voel je dus al na een maand!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:20

Wanda -> Voor 500-600 euro kan je best een leuk 2e hands leren zadel krijgen, hoor!
Handig is wel dat je weet wat er op de rug van je paard past, en wat voor jou fijn zit.....
Zelf ben ik verknocht aan m'n Zaldi Lander!
Een vriendin heeft ook een erg brede fries (weinig schoft, brede en korte rug, brede schouders) en heeft daar een Massimo dressuurzadel van te koop staan.
Ik kan eventueel voor je informeren of ze foto's heeft en wat het zadel moet kosten?
Het zadel is ruim een half jaar (weinig) gebruikt.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:25

Anoek Als je een béétje de maat weet,is het toch makkelijker zoeken naar een 2ehands zadel,niet dan? Ik heb altijd nog een 2e hands zadel gekocht op die manier.Altijd met de afspraak dat ik het zadel op haal,betaal,en als het niet past dat ik het dan binnen 48 uur in dezelfde staat terug breng en mn geld terug krijgt.
Op die manier komen volgens mij de meeste mensen aan hun zadel ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:49

Saida: heel lief aangeboden, maar ik zoek een veelzijdigheidszadel :o , omdat ik dat het fijnst vind en ik allerlei dingen met hem doe. Ook voor de kinderen is dat handiger erop zitten ivm de lengte van de bladen.

Ja tweedehands hebben wij zelf ook zoeits van: hoe weet je nou dat dat goed is. Dat er niet mee gegooid is of zo. Meeste mensen zijn betrouwbaar maar toch. En een zadel gaat in principe lang mee. Bij een nieuwe heb je toch garantie enzo. Blijft lastig hoor. Maar nu eerst maar eens de boomloze uitproberen. Dan kan ik daarna beslissen welke kant ik op ga.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:16

Peet: wat gaaf dat je bezig bent om hem voor de wagen te beleren.

Ik reed vroeger ook altijd op het strand van Castricum. Ik mis het nog steeds.

Ik vind die mobiele trimsalon zo'n leuk idee. Ziet er ook erg mooi uit.

Frank: je dochter houdt je wel in de gaten (haha)

Branka: gelukkig dat het met Frio weer beter gaat.

Ilona: ook starten,gaaf zeg. Kun je niet eerst op een vreemde locatie een onderlinge wedstrijd meedoen. Kun je zien hoe jullie samen op de spanning reageren. En inderdaad het verschilt per paard. Wat Frank zegt klopt ook wel. Zelf lekker ontspannen zijn. Met `gewone´ wedstrijden ben ik ook (bijna) nooit gespannen, maar tijdens de keuring des te erger. (Vraag maar aan Shanna) en dat zie je dan direct terug. Daarna ben ik dan best wel boos op mezelf, maar tja ..............

Anouk: ik zweer ook bij de eurostar dekjes. Heb niet zoveel dekjes, maar deze zijn heel snel droog na het wassen. Lekker dat je weer fijn gereden hebt. Succes alvast zondag. Wat jammer dat dat meisje niet mee kan doen. Sommige mensen.

Shanna: Jij bent gevaarlijk zeg met dat zwaard. Gelukkig lach je er nog wel bij.

Cloris: Jouw buitenrijbaan vind ik de aller, aller, allermooiste.

Wanda: Heb zowel voor Halley als voor Otto de fryso profile. Ben heel erg blij met die zadels. Ze zijn ook regelmatig tweedehands te koop, maar het zadel moet dan natuurlijk ook goed passen. Heb voor Halley ooit een boomloos zadel gehad, de Heather Moffet.

Afgelopen maandag met Jan naar Disney' s Sing a Long geweest. Was echt superleuk. Ze waren alle vier echt supergoed.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:20

Lisenka is inderdaad een zenuwpees... maar dat geeft niet hoor Lisenk :(:) je doet het hartstikke goed!!! Ooit ben je megarelaxed :j

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:39

Annash schreef:
Lisenka is inderdaad een zenuwpees... maar dat geeft niet hoor Lisenk :(:) je doet het hartstikke goed!!! Ooit ben je megarelaxed :j

Ik een zenuwpees :):) Ach een beetje.

Op mijn leeftijd nog megarelaxed worden. 8-) Ach als je maar lol hebt,toch ??!!! *\o/*

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:59

Precies!!! Daar gaat het om!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:42

Ik kom ff zwaaien want hou t ff niet bij.. jullie gaan te hard :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:17

borderjay schreef:
Anoek Als je een béétje de maat weet,is het toch makkelijker zoeken naar een 2ehands zadel,niet dan? Ik heb altijd nog een 2e hands zadel gekocht op die manier.Altijd met de afspraak dat ik het zadel op haal,betaal,en als het niet past dat ik het dan binnen 48 uur in dezelfde staat terug breng en mn geld terug krijgt.
Op die manier komen volgens mij de meeste mensen aan hun zadel ;)

Fijn voor je, dat het jou zo lukt! Ieder zijn meug. Zo werken ze in mijn omgeving in elk geval niet, zoals jij nu vertelt. Zoals al gezegd, kwam ie nu niet om een zadel te verkopen. ;) Het was niet passend op dit moment.

Lisenka: Zegt me nu helemaal niks: Sing along? Klinkt wel als iets waar ik ook blij van zou kunnen worden. Ik ben ook al liefhebber van Disney. Hoe is het verder met jou?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:28

En ik heb vandaag weer lekker paardgereden voornamelijk voor de spiegel!!! Ging lekker!

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:39

Ik vond het ook echt heel leuk Anouk. Ik ken Stanley Burleson al heel lang en dan is het natuurlijk extra leuk. Op deze site http://www.disneymusicalsingalong.nl kun je wat voorproefjes zien.

Van lekker paardrijden word je ook blij. Volgende week ga ik naar Noord Holland en daarna ga ik het rijden hopelijk ook weer oppakken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:58

Welke neem je mee naar NH?
Dat ziet er tof uit! Chantal is ook goed en Jamai... Een mooi gezelschap! Ziet er uit als intens genieten!

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:15

idefix4 schreef:
Welke neem je mee naar NH?
Dat ziet er tof uit! Chantal is ook goed en Jamai... Een mooi gezelschap! Ziet er uit als intens genieten!

Neem geen paarden mee naar NH. Ga in het huis van een vriendin op de paarden passen.Zij heeft een paar jaar terug mijn merrie Navelle gekocht. Neem Banjer wel mee.

Ze zijn inderdaad alle vier heel goed en ik vond het heel leuk in elkaar gezet. Jan en ik hebben er beiden van genoten.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:19

Anoek Hoe doen ze dat dan "bij jullie in de omgeving"? Koopt iedereen daar een nieuw zadel dan? Blijven alle zadels op MP over bij jullie in de buurt ;)
Soms duurt het even voordat je wat passends hebt...ik heb eens een hulsebos gehaald en weer terug gebracht,een KN gehaald en weer terug gebracht...toen een Passier GG gehaald en die leek aardig te passen,dus toen voor de zekerheid john kool gebeld,en die bevestigde mijn vermoedens dat ie goed lag *D Een jaar lang plezier van gehad voor maar 300 euro,maar nu werd Moreno er te breed voor en weer verkocht voor 750 euro 8-)
Nu dus weer een 2e hands (Zaldi Lusitanus) via een advertentie gekocht,en die laten passen door Marcel en op maat laten maken bij Callista....

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:31

Zo kan het ook Gab :D ! Wel fijn als je zo aan je zadels kan komen! Als je idd ongeveer weet in welke buurt je moet zoeken, dan scheelt het de helft :D .

Anouk, fijn gereden! Lekker hoor. Succes zondag! Beetje zenuwappig ervoor, of dat niet?

Lisenka, jaa klopt ik wil gaan starten :D ! Ik denk eigenlijk dat het allemaal wel mee valt op ander terrein, en dat ik het gewoon moet doen.. Doet ie heel gek, dan is het een kwestie van veel doen hihi :D . Maar toen ik de 1e keer bij Yenneke kwam, heb ik daar ook gewoon gereden in de bak, in het donker en met vuurwerk op de achtergrond, hij was best braaf! Dus misschien moet ik er tzt gewoon in 1 x voor gaan :D ! Jij hebt lekker genoten samen met Jan lees ik, fijn dat het zo leuk was :D ! Hoe bevalt je werk? Nog steeds zo naar je zin?

Wanda, fijn dat je boomloos kunt proberen nu :D ! Hoe vind je het zelf?

Saida, ja, heb je dat gemist :D ? Ik wil idd wedstrijden gaan starten. Zou eigenlijk allang me startkaart hebben aangevraagd, maar door al die zadeltroubles is het vertraagd. Zit nu te twijfelen of ik dit jaar nog ga starten, of dat ik misschien volgend jaar pak.. Maar wie weet loopt ie van de zomer weer zo lekker, dat ik hem meteen outdoor kan starten :D . Ben heel benieuwd hoe we het samen vinden, het is iig puur voor de lol kijken hoever we komen! ;)

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:50

Leuk Iloon! Gewoon doen, die startkaart aanvragen! Gaat helemaal goed komen!
Ik slingerde mn paard altijd even aan een lijntje in de rondte op nieuw terrein...als ie zich dan even wilde uitleven kon hij dat aan die longeerlijn doen,en niet als ik er op zat :D
En meestal liep ik in de stress,en mn paard zo mak als een schaap in de rondte :))