witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:39

Ann, wat jij aangeeft is echt OLWS naar mijn idee, en er zijn wel meer dingen die bij het ene dier wel voorkomen en bij het andere niet.
Er bestaan ook albino mensen, dat zegt niks van dat het bij een andere siersoort ook moet bestaan.
Ik heb bijv ook nog nooit een albino haai gezien.. (kan best dat ze wel bestaan hoor, dat weet ik dus niet)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:43

Helaas sterft een OLWS veulen niet in de baarmoeder, het dier wordt gewoon geboren net als ieder ander veulen, maar zal later sterven of ingeslapen moeten worden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:44

Precies, er loopt juist een topic over op Western fokkerij momenteel. Ik heb niet de indruk dat OLWS hetzelfde is als een vrucht die in de baarmoeder al afsterft door twee witte genen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:52

niet hetzelfde, maar voor een leek wel vergelijkbaar natuurlijk

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:36

Het komt ongeveer op hetzelfde neer, alleen is dit een humaner manier van de natuur.
Overigens is het veschijnel dat twee keer hetzelfde gen niet leevnsvatbaar zou zijn voor paarden eigenlijk best wel veel voorkomend, 2 keer overo is OWLS, met twee keer wit sterft het veulen in de baarmoeder, met twee keer roan ook.

Ann schreef:
Witte paarden
Werkelijk witte paarden, zijn zeer zeldzaam. Ze hebben een speciaal gen dat voor deze witheid codeert. Het verschil tussen een schimmel en een werkelijk wit paard is de kleur van de huid. Schimmels hebben een zwarte huid, witte paarden hebben een roze huid. Witte paarden worden ook wit geboren. Witte paarden zijn heterozygoot met hun witte gen. Als een paardenfoetus twee witte genen heeft, is het niet levensvatbaar. Het zal al sterven in de baarmoeder.

Er bestaan voor zover bekend geen gevallen van echte albino paarden.
Bron: http://www.wikipedia.nl

Misschien bedoel je bovenstaande, Stef?

Dit is geen OLWS, hier gaat het om echt wit paard, wat gewoon levensvatbaar geboren wordt, dominant wit wordt het ook wle genoemd, want het vererft dominant. Een aantal beauties van deze kleur die de bouw van een fries hadden (vaak inderdaad kruising fries) zijn hier al voorbij gekomen.

zorana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 04:22

deze lijkt wel op een fries...

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:55

ook weer een cremmelo....
En tja, om nou op enkel het koppie te beoordelen dat ie op een fries lijkt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:26

Dat een OLWS veulen wit geboren wordt is gevolg van een genetisch defect in de voorlopercellen van de zenuwcellen en de cellen die de kleur van het paard bepalen. Dat de veulens wit zijn is dus het gevolg van dat genetische defect, en heeft niets met de codering voor de vachtkleur te maken.

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:34

ik heb wel eens een witte gezien maar dat was idd een kruising tussen een tinker en een fries..

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:58

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 00:55

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:56

Alleen heb je daar geen American Cream and White te pakken, Cassidy, maar de American Cream Draft, een Americaans trekpaardenras. De kleur lijkt op een lichte vorm van palomino, maar waarschijnlijk gaat het hier om de zeldzame kleur gold champagne (vos met champagne gen). Dit in elk geval vanwege de amberkleurige ogen die deze paarden hebben en ook heb ik nooit iets erover gehoord dat dit ras ook vossen en cremello's voorbracht (wat wel het geval had moeten zijn wanneer het een palomino was) Waarbij ik moet zeggen dat dit ras niet mijn specialiteit is Bloos
Jij zou het ras moeten kennen als breyer model Goliath Haha!

De American Cream and White is een kleuren register (net als de palomino en pinto registers), ooit bedoeld om albino paarden te registreren, tot men er achterkwam dat de geregistreerde paarden nou niet echt albino's waren, maar veelal cremello's of dominant wit (wit geboren, met roze huid) de cream tak van het register is voor cremello's, de white tak voor witte paarden. Het paard op de bovenstaande foto lijkt mij zo'n white (heb ik hier ook al eens eerder gezegd Vork )

ceasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:48

Cool een witte fries zie het al voor me...*droomt weg* Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:55

Ludora schreef:
Ik heb wel Fries x Andalusier gezien. Zijn spierwit, mooie manen dikke staart, vetlokken met de bouw van een Fries....

Waren zeker imposant !!

Hihi, ik heb een bijna tweejarige fries x andalusiër, die dus ook zwaar gaat schimmelen... dus ik ben erg benieuwd naar haar als schimmel straks, ze heeft veel behang, en het wordt echt een tank..

hier foto van haar nu Haha!

Afbeelding

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:05

Leuk, jammer dat het lang zal duren tot ze wit wordt. Maar als ze verkleurt, wil je dan weer een foto plaatsen? Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:55

Cassidy schreef:
Dat een OLWS veulen wit geboren wordt is gevolg van een genetisch defect in de voorlopercellen van de zenuwcellen en de cellen die de kleur van het paard bepalen. Dat de veulens wit zijn is dus het gevolg van dat genetische defect, en heeft niets met de codering voor de vachtkleur te maken.

Klopt. Het probleem met deze paarden is dat het laatste deel van het rectum niet geïnnerveerd is, waardoor de veulens niet kunnen defeceren. Bovendien zullen er nog wel andere afwijkingen mee gepaard gaan...

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:32

Een fries mag een fries heten als ze aan bepaalde eisen voldoen. Anders word het dier niet in een stamboek opgenomen. Maar je hebt natuurlijk ook friezen die niet volkomen "perfect" is, zoals een wit voetje, of een kolletje...

Dit is natuurlijk ook een fries..

Maar je ziet wel eens een bonte fries. Nou is dit dus echt GEEN fries. Dit is een kruising van een fries. Er zit Fries bloed in...

Dus witte friezen bestaan ook niet!! Hoog uit kruising met een fries. Dus het draagt dan wel fries bloed, maar het is dan geen volbloed fries.

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:51

Misschien even het topic doorlezen om er achter te komen dat we daar ook nal lang achter waren Tong uitsteken

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:22

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:38

hmmz, valt wel mee, heb ze lichter gezien. Vind die achal teke verschrikkelijk trouwens die op diezelfde pagina staat (hoofdfoto)

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:33

Iel idd die hoofdfoto Vork als ik die in de wei tegen kom ren ik gillend weg.

Haha! Maar goed 21 pagina's doorgeworsteld, veel bijgeleerd over kleuren en bij het fokken van bepaalde kleuren.
Wel zit ik met de vraag, waarom is de kleur wit (als die er ook was) eruit gefokt? Vele paardenrassen hebben meerdere kleuren behouden, waarom het friesen paard niet?

Clown En nou een iets minder slimme vraag, als je een fries zou kruizen met bv een andere paardenras om een wit paard te fokken. Dan is het veulen dus geen officelen fries. Maar als je doorfokt ( Knipoog waar vast nogal veel tijd overheen gaat ) kan het dan zijn dat het er zo weinig "vreemd" bloed overblijft dat je weer officelen fries kan krijgen? ( Haha! dan even vanuit gaan dat friesenstamboek helemaal enthousiast is als ze het witte reslutaat zien en hun zwart eisen intrekken )

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:39

Is dat een echt paard. Scheve mond

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:43

stef schreef:
hmmz, valt wel mee, heb ze lichter gezien. Vind die achal teke verschrikkelijk trouwens die op diezelfde pagina staat (hoofdfoto)

jak, die is idd verschrikkelijk!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:49

Jakkes, bah, wat een engerd zeg
Maar een witte fries lijkt me erg gaaf!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:48

Zowat alle Akhal-Teke's zien er zo ieuw uit, maar als je ze gewoon bent zijn het wel leuke paarden. Er zitten mooie en minder mooie tussen. Die kleur alleen al maakt het alweer eng Haha!