mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:46

Starbreeze schreef:
Pletje, jij bent degene die het hier niet begrijpt, jij vat het helaas persoonlijk op. Nogmaals er is niets mis met B ruiter zijn, echter voor jou is er nog zoveel te leren (en voor mij ook! alleen ontken ik dat niet) en nu al denk je het te weten. Een gemiste kans als ruiter, als jij goed wil leren rijden, dan zou je je open moeten kunnen stellen, als je dat niet doet of kunt, dan houdt het meestal erg snel op. Waarom voelen B ruiters zich toch zo aangevallen als iemand hen B ruiter noemt Succes ermee.

Ik heb nooit beweerd alles overal vanaf te weten, want ook ik ben ervan op de hoogte dat dat niet het geval is. Indien het over een zaak gaat waar ik niet genoeg verstand van heb dan hou ik mijn mond wel.

Wat ik zo jammer vind, is dat jij niet snapt waarom ik zo reageer. Er wordt dan zo ontzettend op die B ruiters gehamerd ja. Dat ze niks weten omdat ze op de wedstrijden B rijden. Zo komt het over, misschien heb je dat zelf niet eens in de gaten. Een bepaalde minachting proef ik als ik jouw posts lees. En dan zeg je dat ik degene ben die het niet snapt? Volgens mij snap jij niet hoe je overkomt op mij.

Hierboven staat ook de reden beschreven waarom 'B ruiters' zich dan zo aangevallen voelen.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 00:51

Pletje123 schreef:
christel1857 schreef:
Als ik heel eerlijk ben dan vind ik dat iemand die z dressuur ( welliswaar op dat niveau traint ) rijdt meer waarde heeft aan zijn mening dan iemand die niet rijdt. En al helemaal niet zeuren over ALLE friezen wanneer je 1 fries heeft uitgebracht in de b , sorry hoor pletje......

Je weet helemaal NIET hoe ik train en hoeveel Friezen ik heb gereden. Hoe kan je dan die conclusie trekken????

Nee das waar....excuses ik had vernomen dat je slechts met 1 fries ervaring had. Ik zeg toch ook niet dat jij op een laag niveau traint. Ik zeg alleen maar dat iemand die meetbaar goed kan rijden, een mening heeft die ( zeker op bokt omdat we elkaar niet kennen ) voor mij en voor de meeste mensen zwaarder telt dan die van beginners. Das toch niet zo gek?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:28

Wil je nu zeggen dat je op veel hoger niveau traint Pletje? Want dat insinueer je hier wel.

Als een beginner op twintig Friezen heeft gereden wil dat nog niet zeggen dat die beginner het talent van die paarden kan inschatten toch? Hoe kun je nu weten wat je nodig hebt voor hoger niveau als je het zelf nog nooit gereden hebt?

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:05

Jij maakt er zelf van dat ik minachtend doe Pletje Ik ben zelf ook B geweest hoor. Iedereen volgens mij. NIKS MIS MEE. Ik zeg ook nergens dat een B ruiter niks weet, maar een B ruiter heeft nog wel heel erg veel te leren en in tegenstelling tot jou ben ik mij daarvan altijd heel erg bewust geweest en dat ben ik nog steeds, dat is iets heel anders. Je begrijpt gewoon echt niet wat ik bedoel te zeggen (dat komt wel als je later Z rijdt ), christel en horsey gelukkig wel. Misschien dat zij het je duidelijk kunnen maken. Er zitten toch ook geen B ruiters de Z te jureren of wel? Dat is niet zomaar. En verder zoals ik al zei: Als jij denkt dat je obv 1 fries in de B denkt je conclusies te kunnen trekken over het dressuurtalent van een fries over het algemeen? Dat zegt toch echt wat over JOUW manier van denken, dus nogmaals: SUCCES ermee!

345fgh

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:16

ik vind dat je met een fries ook wel dressuur kunt rijden je kunt er zelfs mee in de z komen er zij wel een paar die zo ver zijn gekomen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:12

een paar maar? weet je het zeker?? Haha! Knipoog
Er zijn ontzettend veel friezen die in de Z komen en er zijn er zelfs die zzgp rijden met en fries, dus ze kunnen nog veel meer dan 'z'

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:19

345fgh schreef:
ik vind dat je met een fries ook wel dressuur kunt rijden je kunt er zelfs mee in de z komen er zij wel een paar die zo ver zijn gekomen

Oh vertel wie dan? Ik ken ze niet.
Oftewel ik ken lang niet alle friezen die dat niveau hebben bereikt omdat het er te veel zijn om allemaal te onthouden.

Tammietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:35

Bij die man waar ik "mijn" fries huur zegt dat Friezen heel lastig in galop zijn zeg maar.
Dat hun achterhand erg sterk is.

Is dat zo?

Ik rijd er pas twee weken op en ze stond daarvoor een aantal weken stil dus had daarvoor nog niet teveel gevraagd van haar.
Maar laatst galloppeerde ik aan en toen sprintte ze weg en probeerde me eraf te krijgen door van links naar rechts te springen Haha!
Het is haar overigens niet gelukt, maar wat zou ik het beste kunnen doen?
Op de volte rustig laten galloperen?

Tammietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:37

Ohw wat kan ik weer onsaamhangende verhaaltjes vertellen Nagelbijten / Gniffelen
Ik bedoel dus dat ik haar veel liet stappen en wat draven zodat haar conditie weer wordt opgebouwd. En nog geen galop.
Laatst bijgewerkt door Tammietjeeh op 14-07-06 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:20

Een fries die niet wil galopperen heeft juist een zwakker ah. Dat geld trouwens voor de meeste paarden met zon probleem Knipoog

Tammietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:22

Starbreeze schreef:
Een fries die niet wil galopperen heeft juist een zwakker ah. Dat geld trouwens voor de meeste paarden met zon probleem Knipoog

Oke. Nouja die man zei dat en ik geloof dat maar want ik heb niet zo'n ervaring met Friezen.
Maar wat raad je aan om te doen? Haar gewoon te laten galloperen; want ze mag dat toch niet doen?

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:29

Mischien gaat ze voor jou gevoel van links naar rechts. Ik vind zelf(die paar keer dat ik op een fries heb gereden), dat ze 'raar' galoperen, voor je gevoel. Dan lijkt het voor jou mischien dat hij van links naar rechts gaat, maar valt dat wel wat mee. In dat geval zou je zeggen dat het paardje nog niet de juiste balans heeft in galop. Dan is het naar mijn idee wel goed om hem te laten galoperen. Hij gaat namelijk van veel stappen niet opeens beter galoperen, dat moet je gewoon oefenen.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:40

Misschien dat die man doelt op een stuwende achterhand? Als jou paard moeite heeft met de galop zou ik 'm juist regelmatig oefenen maar dan kleine stukjes en dan daarin tempo wisselingen rijden. Puur om de achterhad er meer onder te rijden en 'm sterker te maken.

Tammietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:55

LIS schreef:
Mischien gaat ze voor jou gevoel van links naar rechts. Ik vind zelf(die paar keer dat ik op een fries heb gereden), dat ze 'raar' galoperen, voor je gevoel. Dan lijkt het voor jou mischien dat hij van links naar rechts gaat, maar valt dat wel wat mee. In dat geval zou je zeggen dat het paardje nog niet de juiste balans heeft in galop. Dan is het naar mijn idee wel goed om hem te laten galoperen. Hij gaat namelijk van veel stappen niet opeens beter galoperen, dat moet je gewoon oefenen.

Nee, ik sprong aan in de hoek en ze spurte onder me weg op de lange zijde, daar ging ze op ene naar rechtst en "sprong" van links naar rechts. Om me er zeg maar van af te gooien. Had ík het idee.
Ze heeft hiervoor een paar weken (Zo ong.6) weken stil gestaan en ik denk dat het daaraan ligt.

Ik liet haar veel stappen omdat ze geen conditie had; ik kan haar niet in ene veel laten draven. Knipoog

Een andere man die daar ook rijdt zei dat als een fries twee volle rondjes door de bak gallopeerd dat al knap is.
Een fries is toch ook een normaal paard? Kan toch ook normaal galloperen?

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:19

Een goede fries kan zeker ook goed galopperen het is onzin dat 2 rondjes door de bak al knap is haha, dan lopen er toch een heleboel knappe friezen rond! Hoe komen al die friezen anders zo hoog in de sport? Hoe hoger je komt des te belangrijker wordt de galop en die is voor de meeste friezen echt geen probleem hoor! Ligt meer aan het africhten en hoe de fries gereden wordt!

Tammietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:29

Nee idd; ik zat ook al zo van Scheve mond
Hmm het zal wel, ik ga gewoon galopperen.

Ik ga haar dadelijk weer rijden; en probeer nog een een normaal en rustig galopje.

gwenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:30

Als je goed kan rijden en goed met friezen overweg kan berijk je heel veel.
bij ons op de manege zijn heel veel friezen voor koetsierwerk maar we hebben ook goeie erbij voor onder het zadel een ervan rijd zelfs al l2.
Maar ze zijn eigenzinnig maaaaaaaaaaaaaar ontzetend lief

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:51

gwenxx schreef:
een ervan rijd zelfs al l2.

Al L2. Daar zijn er zoveel van dus knap en hoog is dat zeker niet.

Wanneer houden mensen nu eens op met dit gezeur dat een fries niet kan galoperen en dat het knap is als ze de L2 weten te bereiken.

Ieder paard of het nou wit, bruin of zwart is kan dressuur rijden. Als de basis goed is kun je met datzelfde paard Z rijden echter het is de ruiter/amazone die het wel of niet kan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:59

Fryske schreef:
gwenxx schreef:
een ervan rijd zelfs al l2.

Al L2. Daar zijn er zoveel van dus knap en hoog is dat zeker niet.

Wanneer houden mensen nu eens op met dit gezeur dat een fries niet kan galoperen en dat het knap is als ze de L2 weten te bereiken.

Ieder paard of het nou wit, bruin of zwart is kan dressuur rijden. Als de basis goed is kun je met datzelfde paard Z rijden echter het is de ruiter/amazone die het wel of niet kan.

Het eerste dikgedrukte: de poster waar jij nu op reageert bedoelde het volgens mij gewoon als positief. Dit gekat slaat dus eigenlijk nergens op Knipoog Niet op haar in ieder geval. Eerder had je ook al zo'n uithaal naar iemand zei dat er een paar Friezen zelfs al op Z niveau lopen. Jij vindt het vreemd dat er mensen zijn die nog niet weten dat er Friezen op hoger niveau dan het Z lopen, en ik vind het vreemd dat je zo iemand gelijk enorm afkat.

Tweede dikgedrukte: niet alle paarden zijn van dezelfde kwaliteit. Men zegt wel eens: een goede ruiter met een minder goed paard heeft minder kans van slagen dan een minder goede ruiter met een goed paard Knipoog Niet alle beperkingen van een paard kan je oplossen door er een goede ruiter op te zetten Lachen Was het maar zo!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:04

Pletje als mensen nou voor ze reageren net als jij de topic goed door lezen dan hadden ze kunnen lezen dat er al tig friezen in de Z lopen.

Over het tweede dikgedrukte hebben wij het over hetzelfde echter ieder in andere woorden.
Ieder paard ongeacht de kleur waar de basis goed zit KAN Z lopen echter is het aan de ruiter of deze het kan. Je ziet zat paarden in de B/L die onder een andere ruiter snel verder zullen komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:10

Okay, ze hadden zich beter kunnen inlezen. Aan de andere kant: dan zijn ze minstens een uur bezig Vork Schijnheilig

En je hebt gelijk, zo nu en dan zie je paarden in de B lopen met een ruiter en dan denk je: 'Dat paard kan zoveel meer! Zet er svp een andere ruiter op.' Het typische is, dat je dat het niet zo snel opvalt wanneer een combinatie net andersom is (goed ruiter, minder goed paard). Dan valt de combinatie eigenlijk niet zo op... tenminste dat is mijn ervaring ermee Lachen

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:58

Tja als je je wilt mengen in een discussie..............................

Klopt goed paard slechte ruiter valt iedereen op. Andersom inderdaad niet zo snel omdat de ruiter denk ik zoveel kunnen heeft dat hij/zij dat weet te verdoezelen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:17

Vind friezen erg mooi om te zien in dress, als ze netjes voorwaardts gereden echt een lust voor het oog, ik heb zelf geen fries dus kan er niet echt over meeprraten, of ze verder zullen komen dan de basissport tja denk het niet, maar goed misschien bieden de Arabofriezen uitkomst......maar dat zijn geen "echte" meer meer he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:35

Haha. Arabo-Friezen, vind het niets.
Ze prijzen die beesten helemaal aan de hemel, terwijl er al zóvéél Friezen verder zijn gekomen dan de basissport. En dat soort dingen worden al van pagina 1 t/m 21 herhaald.

Verder heb ik het laatste deel weer eens doorgelezen, ik sluit me eigenlijk steeds aan bij Starbreeze.

En Gwenxx, ik snap je reactie maar zo te zien was dat helemaal niet zo bedoeld van 'Oh, wonderbaarlijk, een Fries in de L2' , het klinkt in mijn oren niet negatief in ieder geval.
Hmpf, wat ben ik weer duidelijk Sigaar

En Tamietjeeh, ehh.. tuurlijk kan jij langer galopperen dan 2 rondjes, wat die man zegt is bullsh*t. Misschien dat zijn Friezen toevallig een mindere achterhand hebben? Zoals al eerder werd gezegd, dat kun je trainen met tempowisselingen in de galop.
En dat van hoe de galop zit, dat is voor sommige inderdaad wennen. Vond ik de eerste keer ook; Die Fries maakte zoals wel meerdere hele opwaartse sprongen. Mijn Fries is net ingereden, maar ik vloog eraf en heb niet veel meegemaakt, mijn 'bijrijdster' nu zegt dat ze heel erg dribbelt in galop en korte pasjes maakt?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:59

Fryske schreef:
Tja als je je wilt mengen in een discussie..............................

Klopt goed paard slechte ruiter valt iedereen op. Andersom inderdaad niet zo snel omdat de ruiter denk ik zoveel kunnen heeft dat hij/zij dat weet te verdoezelen.

Ja of omdat het paard gewoon niet goed is en daardoor de ruiter tekort komt. Ze kunnen er dus niet tussen uitspringen, door te weinig talent van het paard. Sommige mensen vergeten dat het ook aan het paard kan liggen en kijken slechts naar de ruiter. De combinatie echter, is waar het om gaat.