Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:51

Ja zeker! Maar dat is een goed teken want dat is de zomervacht :))

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:11

Nou, daar zijn we allemaal aan toe!

Ik heb vandaag weer een lesje grondwerk. Ben benieuwd wat we nu weer gaan leren.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:38

Nou he! Iemand zei in een ander topic dat het onderhand alleen maar herfst in NL is. Begint er wel op te lijken!

Leuk, een grondwerkles! Veel plezier

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:45

Hele tijd aan het meelezen geweest omdat ik zelf niet de behoefte had om te reageren.
Maar stiekem nu toch wel de behoefte om te ventileren.

Sinds december '22 is Cas al niet okay.
2x naar de kliniek in België geweest, aardig wat geld afhandig gemaakt, maar steeds geen concrete oplossing en nu achteraf gezien ook geen oorzaak.

Heel veel tussentijds aan het oplossen geweest, ondertussen in oktober nog hoefbevangen geraakt voor het eerst in 7 jaar en de afgelopen maanden stabiel aan het verbeteren geweest.

Totdat hij ineens weer een warm en dik voetje had, niet meer okay in de kudde was en dat we dus duidelijk opnieuw actie moesten nemen.

Nu naar een andere kliniek geweest, wat dichter bij huis, ons verhaal verteld en ze zijn er verder met een open blik in gegaan.
Hij was helemaal schoon op de foto én echo. Op één plek na, op het hoefgewricht zit een flinke ontsteking. Een ontsteking die in mindere mate ook al aanwezig was in januari bij ons eerste kliniek bezoek.
Het was gek dat deze ontsteking opzichzelf staand is - er is meer aan de hand.

Volgende week een CT-scan van de hoef, omdat het zich daar af moet spelen en zich niet kan laten tonen op echo of xray.
De arts geeft ons 50/50 kans.

Deze week zouden we een paar dagen naar de sneeuw gaan, samen met mijn moeder die langdurig ernstig ziek is. Goede timing kan je wel zeggen.
Zit enorm in dubio over wat juist is en of ik hem misschien nu naar de kliniek moet brengen zodat ze kunnen monitoren - kunnen ze op stal ook, alleen is ingrijpen natuurlijk het tweede deel van het verhaal.
Wat als het wel zijn laatste dagen zijn, wil ik hem dan afgezonderd zonder vriendjes hebben staan? uugh...

Het is zo een goedzak, altijd zo vriendelijk, geduldig én vergevingsgezind.

Het leven zonder paarden - nu was het het laatste jaar al niet echt meer het leven met paarden maar het zorgen voor paarden en alle andere zorgen die daar privé nog eens bijkwamen. Echt genieten zit er al een tijdje niet meer bij. Maar hoe werkt dat :')
Probeer er niet te veel aan te denken tot dat we weten wat er echt speelt. Op dit moment voelt het als gokken en is het afwachten hoe het kwartje gaat vallen.
Hij is nog alert en grappig, heeft wel pijn ondanks pijnstillers, hopen dat we dat stabiel kunnen houden tot die tijd.

En uiteraard hopen dat het eindelijk duidelijk wordt wat er nou speelt en vooral dat we het kunnen oplossen dmv bijvoorbeeld speciaal beslag.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:44

Elisa2 schreef:
Ja ehm, goede vraag..op het papier staat dat het een valk is. Ik heb er echt de ballen verstand van qua kleuren. :o

Dankjewel trouwens :)

Zijn jullie paarden ookal zo aan het verharen?

Ze lijkt ergens ook wel gewoon bruin dun. Heb je foto’s van in de zomer?

Hier is Fuego vreselijk ‘nt haren en Rambo begint langzaam!

Rambo heeft sinds vandaag 2 verzorgmeiden. 2 zusjes van stal zijn helemaal gek van hem dus heb gevraagd of ze zin hebben om hem wat te verzorgen, poetsen, tutten. Paard blij, meiden blij en ik hoef mij niet schuldig te voelen als ik eens niet kan :D

Wat leuk Nadir, ik ben benieuwd!
Wat een vervelend verhaal Kelly en wat een lastige keuzes, heel veel sterkte met alles in ieder geval!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:19

Wat vervelend Kelly!

Dit zijn de foto,s van de zomervacht, in september. Ze is gelukkig al een stuk ronder geworden.

Afbeelding
Afbeelding

Wat leuk voor Rambo, hij is ook kinderen gewend he?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:34

Hij is inderdaad kinderen gewend en een echte allemansvriend, zolang hij maar knuffels en aandacht krijgt is hij gelukkig.
Aangezien dit wel hele fijn opgevoede en verantwoordde kinderen zijn én ze helemaal gek van Rambo zijn, vond ik het wel een goed idee :D

Ik kreeg net al een foto dat hij weer helemaal schoon is, hij had zich flink gerold en had hem extra vies weer weggezet vanmiddag :D

Twijfelgeval Elisa! Ik vind haar op veel foto’s niet typisch valk maar meer richting de bruin dun ogen vandaar ..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:00

Nou misschien laat ik het nog wel testen een keer. :D

Klinkt super die service haha, best handig als die kinderen je paard lekker schoon borstelen en hij geniet van alle knuffels en aandacht.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:00

@Nadir, hoe ging jouw les? :)

@KellyR, oef, wat een heftig verhaal :/ lastige keuzes inderdaad ... Ik hoop voor je dat je toch duidelijkheid kan vinden!!

@Tarzan, oh wat klinkt dat schattig, die twee meiden met Rambo :D ik heb op stal ook een meisje die wel fan is van Jenara, die komt ook altijd helpen poetsen enzo, altijd leuk om bezig te zien!

@Elisa, die is inderdaad al een stukje ronder geworden!! mooie kleur ook in die zomervacht wel!

ohh jongens, wat een heeeerlijk paard heb ik toch <3
Jenara was echt helemaal top vandaag, zo braaf weer. We zijn dus gewoon met ons tweetjes naar de manege gereden waar ik de bak mag huren, iets meer dan 2km, door het dorp, tijdens de spits :') En uiteraard vindt ze wel eens iets spannend en dan voel ik dat ook wat opbouwen in haar lijf, maar een beetje verder en wat tegen haar praten en ze laat het weer los. Eenmaal aangekomen was de bak zelf uiteraard ook even spannend, allemaal vreemde geuren en geluiden enzo ...

De les zelf was echt suuuuper interessant, de instructrice heeft zelf een hypermobiel paard, dus kon me supergoed op weg helpen met tips om aan Jenara haar scheefheden te werken, voelde haar echt zo verbeteren onder mij. Hele fijne wisselwerking ook, lesgeefster zei :"net ietsje meer dit", ik deed dat dan netjes en hup ik voelde meteen het resultaat. Het gaat nog in kleine stukjes, maar hey, ik ben superblij met fijne kleine stukjes :D echt leuk finessewerk zo, wat is paardrijden toch boeiend <3
Ze vond Jenara ook echt een leuk paard! niet het makkelijkste lijf natuurlijk, maar dat wist ik al, maar wel een hele fijne instelling en ze doet echt zo haar best <3

Ook op de terugweg was ze weer suuuuperbraaf, ze kan wel wat trippelig worden als ze wat spanning opbouwt, maar ze blijft altijd zo mooi onder mij (helemaal scheve banaan, maar wel onder mij :') )

Al bij al superleuke ervaring en de dure prijs zeker waard :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:44

Wat heerlijk om te lezen Jenara, klinkt als een geslaagde dag en les :D

De meiden zijn eerder pubers dan echte meisjes, maar wel hele leuke verantwoordde meiden! Ben benieuwd hoe Rambo de extra aandacht gaat vinden!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:12

Wat heerlijk Jenara! Je enthousiasme spat er vanaf <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:04

Dankjewel Jenara!

Wat leuk dat jouw les en de weg er naar toe zo goed is gegaan. Helemaal super ook als je gelijk goed resultaat merkt van de tips. Ze klinkt ook echt als een fijn en braaf paard. :-)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:02

Fijn dat het goede dingen lijkt te doen Tarzan!

Autumn gefeliciteerd! :D

Nadir heerlijk, was vast rustig in het bos met de regen.

Klinkt goed Jenara!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 19:05

Hoe gaat het hier met iedereen?

Hier even genoten van de eerste zonnestralen <3
Afbeelding

En ook nog even met Rambo buiten in de bak gereden :D <3
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:20

Lekker buiten in de zon! leuke foto's.

Gisteren hebben wij weer even gewandeld in het zonnetje, was lekker! alleen mevrouw weet kennelijk de weg terug al want op een gegeven moment begon ze me zelf een richting uit te duwen haha. Wel even gelijk gecorrigeerd want dat is niet de bedoeling.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:25

EVen stilgevallen hier precies!

Hoe gaat het nog met jullie?

Hier ging het sinds onze les behoorlijk goed, ik voelde echt mooi verbetering in onze trainingen, steeds meer stukken die langer "recht" begonnen voelen, veel minder naar binnen vallen of over de schouder weg.
Wat ik wel merkte was flink moeite met impuls, ze was moeilijk voorwaarts te houden ...
Ik dacht dat het vooral een kwestie was van terug die achterhand trainen.

Gisteren nog een een klein lijntje opgezet om wat te oefenen op het springen, wat ook in theorie weer goed is om de achterhand te versterken, merkte dat ze het steeds moeilijker kreeg met voorwaarts blijven en na een paar keer het lijntje proberen, begon ze onregelmatig te voelen, dus ben ik meteen afgestapt. Voorwaarts stap niet veel te zien, maar bij zijwaartse beweging toch weer duidelijk dat rechtsachter dat niet helemaal soepel gaat :(
Ik me weer schuldig voelen natuurlijk ... maar heb nu meteen al een afspraak gemaakt met de fysio nu woensdag.

Maak me wel ergens zorgen dat het 2x zo snel na elkaar datzelfde been is dat niet goed mee wil ...
Hebben jullie ideeën wat het kan zijn? Moet ik denken aan toch een groter probleem in rug/SI/bekken?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:47

Weinig te melden hier eigenlijk ook :Y) gisteren weer lekker naar het strand geweest. Rit van 25km, Nero draait er zijn hoef niet voor om.

lastig verhaal Jenara. Goed dat je de fysio langs laat komen. Zou het eens bij haar neerleggen. Ik zou dingen aan de hals ook niet uit willen sluiten. Stalgenootje had ook een merrie die niet vooruit te branden was en die bleek ontstekingen in haar hals te hebben.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:50

Ik ben gister naar een heel knappe PRE gaan kijken.
Mijn bijna 3 jarige merrie is nog zo een puppy daar zit ik de komende 2 jaar nog niet op.

Mijn andere merrie houdt zich vooral bezig met buitenritjes waar ze van houdt.

Maar dat betekent dat ik al enkele jaren niet meer fatsoenlijk rij, buiten wat buitenritjes. Ik wil graag meer leren en kunnen ook voor mijn Chibaby.
Ik ga zaterdag voor een tweede bezichtiging!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:58

Verstandig Jenara, om de fysio er nog eens goed naar te laten kijken. Misschien een idee om ook eens een (goede!) osteopaat bij te halen? Een ander paar ogen ziet soms ineens weer wat anders.

Spannend Balou_k! Ik ga duimen voor je.

Hier lange tijd weinig te melden met dat -:(- -weer.
Maar... 31 januari werd mijn mooie dame 3 en heeft ze voor het eerst een zadel los op haar rug gehad. Gewoon spelenderwijs erop gelegd en wat getrokken aan de singelstoten.
Vandaag een stapje verder gegaan; zadel erop, singel enigszins aangetrokken en een rondje over het erf gewandeld. Ze vindt het allemaal dikke prima :j
Vanaf nu gaan we lekker doorrommelen. Nog veel te doen, veel te leren, veel te ervaren. Dat zadel neem ik gewoon af en toe even mee.

<3

Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:02

Jouw 3 jarige ziet er al een stuk ‘completer’ uit als de mijne. Ik mag blij zijn als ik er aan kan denken als ze 4 is dan. :+

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:06

Niet schuldig voelen Jenara, zodra je het opmerkte ben je meteen gestopt en je handelt meteen, je kan gewoon niet alles snel zien, parden zijn ook wel meester in compenseren.
Lastig wat het zou kunnen zijn.

Leuk balou k, een nieuw paard erbij.

Dorien66, heerlijk he zo nuchter en makkelijk, groot gelijk, lekker van alles mee pakken, leren ze alleen maar van.

Die van mij is bijna 3, qua bouw ook al best af en een flinke dame.
We hebben een tijd stil gelegen, had niks te melden, door verhuizing en die rot regen hebben we eigenlijk amper wat gedaan.
Wat basis dingen aan de longe geleerd, basis werk aan de hand, meer in de zin van wijken voor druk, stem commando's, van hand veranderen aan de longe etc.

Afgelopen weekend voor het eerst de longeersingel geïntroduceerd.
Ze gaf er helemaal niks om en liep er mee rond alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Tandarts is inmiddels ook geweest, geen bijzonderheden, altijd fijn om te horen en te weten hoe het er voor staan voordat ik het bit introduceer.
Röntgen keuring staat nog op de planning.
Maar voor nu lekker rustig aan verder in het beleer proces.
Het scheelt dat ze heerlijk nuchter is, maar wel met karakter haha, als ze er het nut niet van in ziet, of geen zin in heeft dan laat ze het wel merken, uiteraard op een eerlijke manier, ik hou dr van <3

Afbeelding
Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:08

Balou_k schreef:
Jouw 3 jarige ziet er al een stuk ‘completer’ uit als de mijne. Ik mag blij zijn als ik er aan kan denken als ze 4 is dan. :+

Jep, het is al een hele dame. Maar wel nog lekker overbouwd en met een concentratiespanne van een doperwt :D Vandaar ook dat ik wel rustig aan doe. Denk niet dat ik er van de zomer al op zit, want daar geloof ik zelf in ieder geval geen biet van :o

Rianne, bijzonder kleurtje ook!
Longeerwerk heb ik nog niet gedaan. Singel wel geïntroduceerd, was ook geen probleem.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:21

Dank je Dorien66, ze is valk appaloosa.
Paar maanden gelede had ze witte appeltjes, echt een toverbal.
solana heeft ook een focus van niks, snel afgeleid, logisch want ze is nog erg jong.
Vandaar dat alles wat we doen maar kort is, ze vind het leuk om iets te doen, dus het moet leuk blijven.
Echt longeren kun je het nog niet noemen hoor, het is meer 5 minuutjes stappen links en rechtsom en tussendoor van hand veranderen
Dan is het koppie alweer vol.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:44

Wat vervelend Jenara dat je weer terug bij af bent! Hopelijk vind je snel wat het is!

Heerlijk Autumnn! <3

Wat een leukerds Dorien en Rianne!

Balou, nu ben ik benieuwd naar jouw 3 jarige!

Hier stond Fuego zondag wat koliekerig, weer 10 jaar van m’n leven maar gelukkig stond hij snel weer normaal! <3
Afbeelding
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:12

Oef, spannend Tarzan. Gelukkig is hij er weer :knuffel: