CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:43

Iemand nog vragen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:47

Ohh ja nog 1tje: wat is het kostenplaatje van zo'n test?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:10

even een klein verslagje over mijn gesprek met Maud Schmetz:

Er bestaat geen test om cpl vast te stellen bij een jong paard of ouder paard. Hier wordt onderzoek naar gedaan om een eiwit te isoleren dat hiervoor codeerd. op de dag van vandaag zijn daar nog geen resultaten uit gekomen. er kan dus puur aan de hand van symptomen bepaald worden of het paard cpl heeft.

het is een erfelijke aandoening. de kans is groot als een ouder dier het heeft dat de nakomelingen het ook hebben. de Nederlandse en Blegische trekpaard stamboeken fokken hier niet gericht op. het is dus een gok of je paard het zal ontwikkelen of niet. de grote en zwaardere type trekpaarden hebben er meer last van. ardenners en aanverwante rassen hebben dit minder. ze zijn kleinen en lichter gebouwd. maar het lijkt ook genetisch te zijn aangezien zweeuwen er ook minder last van hebben maar wel aan de maat zijn.

behandeling: de benen goed schoonhouden en zorgen dat er geen mogelijke infecties plaats kunnen vinden. dus uit de modder houden, droog houden, schone stal etc. het belangrijkste van alles is VEEL BEWEGING.
bandageren met druk verband zoals ze dan bij mensen doen met oedeem werkt. ze denkt dat lymfe drainage dus zeker een toegevoegde waarde kan hebben.

ze raad aan de sokken eraan te laten mits mogelijk. de sokken bieden namelijk een geode bescherming voor de huid. ze raad wel aan om dagelijk de rimpels te controleren op geur of afscheiding. zodra behandeld moet worden kan het voordelig zijn om de sokken eraf te halen om goed tot op de huid te komen. sybacil zou het beste werken tegen mijten. ze raadt het af om preventief te behandelen omdat het toch een aanslag is op de huid. ook raadt ze aan om tot de buik te benhandelen anders kruipen de mijten om hoog. niet alleen de sokken dus.

met betekking tot voiding, in principe is er geen wetenschappelijke basis om bepaalde voiding te geven. het voeren als een normal gezond paard zou voldoende moeten zijn. ze is wel een voorstander van een ransoen met onbeperkt hooi aangevuld met ene vitamin brok. in de winter eventueel wat extra vitamin e. met betrekking tot kruiden en andere zaken geeft ze aan dat de kwaliteit hier vaak niet van te bepalen is. deze is namelijk erg afhankelijk van het moment van oogst, bemesting, etc.

ik geloof dat dit alle informative wel was wat ik gevraagd heb.

aangezien er geen test is, is er ook geen kostenplaatje hiervoor.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:15

wat leuk dat je dat met iedereen deelt! en dat het zo kan doormiddel van een gesprek

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:30

Ik denk dat we collectief al veel kennis hebben om dit topic. Veel wat ze aangeeft weten we al.

Wat betreft voeding weten wij collectief best veel uit ervaring.

Het was een super leuk gesprek en ze gaf aan dat ik haar altijd kan bellen zouden er nog vragen zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:35

Toch fijn om dicht bij het vuur te zitten wat betreft onderzoek. Maar nog niks gevonden, dus. Jammer. Wat ik op zich wel vreemd vind, is dat er binnen het stamboek niet specifiek op gefokt wordt. Alhoewel je het pas weet, als het uitbreekt natuurlijk. Maar dan zou je zo n dekhengst toch uit de dienst moeten halen en de veulens van die hengst komen dan niet in aanmerking voor de dekdienst. Maar mss hou de dan geen fokmateriaal meer over. Wel grappig dat het bij Zeeuwen minder voor komt. Mss omdat die vaker in zee lopen? Zou bijna zelf een onderzoek starten :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:57

De genetisch basis is bij het stamboek al zo krap dat als je die dieren gedwongen uit de fok haalt er zo weinig over blijft dat je straks andere problemen krijgt door inteelt. Maar ben het met je eens dat het stamboek dit zeker eens als selectiepunt moet gaan gebruiken ipv overduidelijke cpl dieren hoog plaatsen op een keuring.

Denk eerder dat er in die provincie gewoon nog wat meer gedaan wordt met de dieren waardoor een cpl exemplaar sneller een enkeltje slacht krijgt en al helemaal niet wordt ingezet voor de fok.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:00

Het andere probleem hiermee is de uiting van de symptomen. Die doen zich vaak pas op latere leeftijd voor. De dieren hebben zich dan al voortgeplant. Je kunt dan wel die lijn uitsluiten in de fok.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:03

Ja, dat dacht ik al, ja. Kan me herinneren dat een x aantal jaar geleden op de bres werd gestapt om het trekpaard niet te laten uitsterven. Dus er is vast geen grote genenpoel. Toch zou ik het ook verstandig vinden om ze in ieder geval als CPL aan te merken en dat dat verplicht gepubliceerd moet worden. Dan kun je met je merrie nog kiezen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:05

DarkoFoitzik schreef:
Het andere probleem hiermee is de uiting van de symptomen. Die doen zich vaak pas op latere leeftijd voor. De dieren hebben zich dan al voortgeplant. Je kunt dan wel die lijn uitsluiten in de fok.

Dat gaf ik al aan ja. Maar ook als het later openbaart, kun je zo n hengst alsnog aanmerken als CPL. De veulens van die hengst kun je dan ook aanmerken. Zo heb je met je merrie wel keuze. Nu is het toch een soort russisch roulette. Dus ik snap niet zo goed waarom het binnen het stamboek niet in kaart wordt gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:31

Stel je wilt veulens van zo'n hengst ook uitsluiten van de dekdienst dan moet er wel meer bekend worden over de vererfbaarheid. Want misschien is het wel resessief en zal zo'n veulen uit een gezonde merrie geen cpl vertonen. En kan er prima mee gefokt worden mits ingezet op een schone merrie.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:24

Dat is zo. Maar zolang dat niet bekend is, kan er wel een aantekening bij dat het veulen tenminste 1 ouder heeft met CPL. Alhoewel dat wel een enorme administratie wordt, natuurlijk. Als er bij de hengst pas later CPL is geconstateerd, moet je alle veulens zien op te sporen. Om bij merries nog maar niet te spreken. Die zijn vaak van particulieren, dus die gaan dat niet aanmelden en de veulens opsporen.

Dus mss een goed idee, maar slecht uitvoerbaar... :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:24

Ik heb vernomen dat in het laatste blad van de kvth bij de uitslagen van de keuringen voor t eerst ook een cijfer voor de benen is gegeven, dus het begin is er (eindelijk)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:28

Dat is dan in ieder geval goed nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:29

Zouden ze dan eindelijk in zijn gaan zien dat de toekomst van het ras niet in de slachtpaarden maar in de gebruikspaarden zit?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:33

Ik ken de trekpaarden niet andersdannals gebruikerspaard. Kom uit zeeland en dat zijn er veel en alles als gebruikerspaard eigenlijk (op t land, recreatief, powerhorse, heel veel ringrijden, etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:17

Jaan81 schreef:
Ik ken de trekpaarden niet andersdannals gebruikerspaard. Kom uit zeeland en dat zijn er veel en alles als gebruikerspaard eigenlijk (op t land, recreatief, powerhorse, heel veel ringrijden, etc)

Daar worden de paarden volgens mij ook heel anders gezien dan hier in het oosten. Meeste dieren hier hebben slechte benen en 90% is gecoupeerd.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:06

Fabster schreef:
. Wel grappig dat het bij Zeeuwen minder voor komt. Mss omdat die vaker in zee lopen? .

Maar Zeeuwen bestaan niet hoor, zijn allemaal gewoon BE of NL trekpaarden.

Denk dat Gloa wel goed zit, met dat ze misschien eerder weggebracht worden of ingeslapen.

Zijn er ook genoeg met slechte benen, maar wel steeds meer mensen die er wat aan doen. Plus idd de zee, da's toch een groot voordeel.
Al zijn er ook nog steeds een berg iegenaren van de oude stempel. Zag ik afgelopen februari nog bij de strao. Paard was 7 ofzo geloof ik en die eigenaar zei dat ie naar de slacht zou gaan, om z'n benen idd. Was niets aan te doen, zat die man te vertellen. Ik reageerde toen dat dat niet waar was, maar dat er veel tijd, energie en geld in gaat zitten om het onder controle te krijgen.
Die man keek me niet heel vriendelijk aan, maar ja.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:32

Ik bedoelde inderdaad de trekpaarden in Zeeland.

En ja, die man. Je hebt hem mooi zijn excuus,om het paard gewoon maar naar de slacht te brengen, afgepakt. Niks aan kúnnen doen klinkt natuurlijk beter dan niks aan wíllen doen :D . Ik vind het goed dat je dat hebt gezegd :j

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:29

De "zeeuwen" zijn belgiscge trekpaarden. Ik zie wel opvallend vaak de blonde vos met zeer weinig sokken terug. Kan het niet een aparte lijn zijn?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:41

Die heb ik ook. Die van mij heeft ook niet veel sok. In mijn herinnering had hij 'vroegah' meer sok. Maar mss is dat alleen in mijn gedachten, omdat hij mijn eerste Belg is en dus nuet zoveel sok gewend was (en nu wel).

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:18

Ik heb bij vossen sowieso altijd het idee dat ze wat minder sok hebben. :?

Bij Tych lijkt het echt droger te blijven. Ben echt geneigd het toch flink te blijven smeren, maar er zijn geen open wondjes meer. Dus met wat dan smeren?
Vliegen zijn er nog zo veel...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 07:38

Olie en zwavelpoeder. Dat houdt de vliegen op afstand en houdt de huid soepel.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:14

Donderdag: niets aan de hand of gevonden
Nu net: maden in beide achterpootjes

:( :( :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:22

Hè bah! Het tijd voor vriesweer. Zijn de maden tenminste ook weg.