Campeonato PRE 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:08

Cyrina schreef:
De mensen die uit Spanje kwamen met hun paarden om mee te doen in Nederland en de Spanjaarden die ingehuurd werden om paarden voor te brengen.

o, oké..dus geen keurmeesters of mensen van de ANCCE
José, (mijn fokker) is vice president geweest van de ANCCE, en heeft mij dit haarfijn uitgelegd, dat , naast de maat, ook een mode gevoeligheid is, onder het keuren.
Dus, wordt je dit jaar laatste, zou je volgend jaar zomaar eens eerste kunnen worden, en andersom....

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:09

En toch is dit raar.
Het moet toch niet zo zijn dat er elk jaar op 'iets anders' gelet wordt?
De rasstandaarden verschillen toch niet elk jaar? er moet elk jaar hetzelfde naar de standaarden gekeken worden en DAAR moet een paard op beoordeeld worden, niet op wat er 'in de mode is' en wat niet.
Ik voel mij echt vergeleken met anderen hier nog maar een leek op het PRE gebied, maar dit lijkt mij niet meer dan logisch.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:10

Gek dat het mode gevoelig kan zijn. Stamboek heeft toch richtlijnen lijkt me?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:10

SasJumper schreef:
ik was het niet mee eens bij sommige paarden punten voor bewegen want het was zo een verschil tussen sommige paarden terwijl ze vaak niet veel verschilde van beweging ook sommige paarden op bouw die heeel rank waren scoorde hoger dan mooie met veel front paarden hij punten anders dan voor het ras gevraagd werd maar dat vind ik en ieder zijn smaak zeg ik dan onze merries waren naar mijn idee goed gepunt zelfs bij 1 dacht ik wat te hoog maarja hij punt over het algemeen wat laag hoorde ik van mensen

en dat is juist waar een keurmeester NIET op let.
de ranke types, die bv heel jong nog zijn (en 6 en 7 is ook jong) kunnen al heel goed inschatten hoe dit gaat uitgroeien..., ze kijken naar het skelet en de bouw, (niet naar het vet :D )
Mooi front, vind ik ook het minst belangrijk
mooi krachtig achterhand is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel belangrijker

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:11

maar anders zouden toch elk jaar dezelfde winnen?

iedereen voldoet toch aan de rassenstandaard in de premiekeuring
anders zouden ze toch niet apta of apto zijn?

KingsJewel

Re: Campeonato PRE 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:13

hoeft natuurlijk niet iederjaar de zelfde te winnen sommige ontwikkelen zich heel goed in een jaar en natuurlijk nieuwe instroom dacht ik

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 16:16

Je behoudt toch ook altijd de top Machicco is al een heel tijdje in de top nu, zowel in Nederland als Belgie. Daarnaast komen er ook weer nieuwe paarden bij zoals Candelo dit jaar.

Er zijn gewoon richtlijnen waarop gelet moet worden. Er moet voldaan worden aan de rasstandaard; daar de staartinplant, de schouder zo, de ellbooghoek zus etc.etc. Dat is voor elk type PRE hetzelfde. Daarna komt pas de smaak van de jury aan bod.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:19

Leuke verslagen Cyrina en Nathaly!
Nathaly, heb echt heel erg genoten van Querido, heb hem niet in de rassendefile gezien maar wel zaterdags in de WE/DV demo.
Erg leuk!!

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:24

Zowie zo vind ik het jammer dat er niet meer juryleden waren! Ik begreep dat dit jaar de rug (een sterke rug) een aandachtspunt was waar door het punt voor 125% meetelde en er was nog een aandachtspunt dat zwaarder meetelde, maar dat ben ik effe vergeten.
Ik vond de winnaars die ik gezien heb het ook echt verdienden.
Wat het lopen van het publiek betreft, dat is zeker een aandachtspunt voor een volgende keer voor de organisatie.
Ik vond het ook heel gezellig! :j

Oh Cyrina, was dat hoestdrank bij de stand van FincaLinda :oo ?? Het was in ieder geval heel erg lekker _O- !

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:29

Nouwww Polaco is niet meer de Polaco van vroeger! Ik kreeg tranen in mn ogen hoe hij er nu uit ziet. Hij was ook in Belgie. Jytte en ik schrokken ons rot. Hij is een jaar of 4 geleden verkocht. Wat ze met hem gedaan hebben??????? Hij had in Belgie 56.813 voor de morfologie en normaal zat hij tegen de 70. In NL had hij 63 geloof ik. De hele Polaco die ik ken en waar ik 2 veulens van heb is niet de Polaco van toen. Echt zonde en terecht dat hij zo laag ge-eindigd is. De bewegingen waren ook niet meer als van vroeger.

Fer Pelusa had in Belgie 100.750 en in NL totaal 96.5
Manzanilla in B 97.5 en in NL 88.250
Huella de maret in B 99 en in NL 89

Een paar voorbeeldjes.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:32

Nombrado; jij vindt een sterke achterhand belangrijker dan het front, maar een paard met een sterke achterhand en b.v. een kiephals (noem ik iets heel extreems) komt en hoort niet bovenaan te staan.
Ook de bouw is belangrijk! Ook voor b.v. de sport en voor de merries vind ik een sterke rug ook heel belangrijk, zeker als je van plan bent er meerdere veulens mee te fokken!
Maar goed, dit is voor ieder anders en ik ben maar een hobbyist. Een jury daarentegen dient naar mijn mening objectief een paard te keuren, dat betekent voor mij aan de hand van de richtlijnen en normen die daar voor gelden.

Goed genoeg gezeur over de jury. Het was al met al toch een superleuk weekend en wat ik gezien heb terechte winnaars! Super mooi was ook om te zien hoe iedereen het elkaar gunt, ookal heeft iemand erg lage punten gekregen, dan toch naar de medaillewinnaars toe gaan om te feliciteren! Dat laat maar weer eens zien hoe anders de PRE wereld is in vergelijking tot bv het KWPN

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:36

gitje65 schreef:
Zowie zo vind ik het jammer dat er niet meer juryleden waren! Ik begreep dat dit jaar de rug (een sterke rug) een aandachtspunt was waar door het punt voor 125% meetelde en er was nog een aandachtspunt dat zwaarder meetelde, maar dat ben ik effe vergeten.
Wat het lopen van het publiek betreft, dat is zeker een aandachtspunt voor een volgende keer voor de organisatie.

Oh Cyrina, was dat hoestdrank bij de stand van FincaLinda :oo ?? Het was in ieder geval heel erg lekker _O- !

Gitje nog bedankt voor het wegbrengen van mij en Cora, haar auto stond helemaal aan het begin van de weg.. Was een pest eind lopen!

@ Madelief, Dank je wel! Wat fijn dat je er ook van genoten hebt!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:39

retivi schreef:
Nombrado; jij vindt een sterke achterhand belangrijker dan het front, maar een paard met een sterke achterhand en b.v. een kiephals (noem ik iets heel extreems) komt en hoort niet bovenaan te staan.
Ook de bouw is belangrijk! Ook voor b.v. de sport en voor de merries vind ik een sterke rug ook heel belangrijk, zeker als je van plan bent er meerdere veulens mee te fokken!
Maar goed, dit is voor ieder anders en ik ben maar een hobbyist. Een jury daarentegen dient naar mijn mening objectief een paard te keuren, dat betekent voor mij aan de hand van de richtlijnen en normen die daar voor gelden.

ik heb het natuurlijk niet gezien, maar was er iemand die 1 werd met een kiephals dan?
wb de achterhand hoort net zo (spiertechnisch) ontwikkeld te zijn als de voorhand...
veelal zie je pre's met een zwaar front en voorhand, en een spek achterhand (een keurmeester kan dit echt zien tijdens de keuring)
Als leek denk je idd, wauw, die is mooi barok , echter als je het vet wegdenkt, blijft er een spuitkontje over en een zwaar front.
kvind het wel goed dat ze dit jaar goed op de rug hebben gelet
dat is ook zeker een aandachtspuntje bij de pre.

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:46

De PRE wereld is idd een stuk gemoedelijker als bijv de kwpn wereld !
Ik had het idee dat afgelopen zaterdag de barokkies het beter deden(aan de hand) en zondag de wat luxere types het beter deden onder het zadel volgens de jury. Dit gevoel hadden meer mensen. (ik heb het nu alleen over sectie 10.) Maar wat ik al eerder zei; ik ben supertrots op mijn paard en heeft het heel goed gedaan!

Ik vond het idd ook erg hindelijk van mensen die even kwamen kijken, die verwachte een hoop woeste hengsten te zien en het tegen vonden vallen en dan luid op stonden( met of zonder schreeuwende kinderen) om vervolgens te asociaal de hal te verlaten, echt walgelijke mensen, bah!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:46

gitje65 schreef:

wel goed hoor. de rug als aandachtspunt.
wb de organisatie?
al die jaren die ik ooit meegedaan heb, was er wel wat........
een keuring is nog nooit vlekkeloos gelopen.
iemand moest een keer (in ermelo destijds) om 10 uur voorbrengen
was om 1500 uur pas aan de beurt (liep een beetje uit)
Wanroy, was ik er met 2....2 rubrieken na elkaar
had er 1 aan de hand voorgebracht, race tegen de klok, naar de veewagen, opzadelen, 1 onder het zadel
ben ik aan losrijden, moet de rubriek die ik ervoor aan de hand deed, nog een keer
omdat sommige (geen idee wie) zich niet aan de reglementen gehouden hadden, die hadden nl een bit in tijdens voorbrengen.
ipv dat deze nu gediskwalificeerd werden, moest het opnieuw
ik heb me toen teruggetrokken (kstond geloof ik derde morfologie)
mijn paard had het zoooooooooooo goed gedaan, en dan weer 2 uur in die hal?
me hoela...hahahaha
nou, ik kan wel boekdelen schrijven, wat er allemaal verkeerd gaat op zon keuring.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:55

Nee tuurlijk is er geeneen die 1 is geworden met een kiephals.
Ik bedoel alleen te zeggen dat ik vind dat alle aspecten van het paard belangrijk zijn, óók de achterhand, maar ook de rug, benen, de nek, het hoofd, gewoon alles.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:04

retivi schreef:
Nee tuurlijk is er geeneen die 1 is geworden met een kiephals.
Ik bedoel alleen te zeggen dat ik vind dat alle aspecten van het paard belangrijk zijn, óók de achterhand, maar ook de rug, benen, de nek, het hoofd, gewoon alles.

wb de bouw en beweging
is het belangrijkste deel de achterhand (motor)
verder de vorm van hoofd ofzo, zal niets afdoen aan de beweging.
als de achterkant klopt? heb je nauwelijks te maken met slechte ruggen .
alle paarden voldoen al aan de rassenstandaard van de pre (apto en apta)
maar dat hoeft alleen maar stilstaand beoordeeld te worden.
en dan nog , kan er veel verschil zitten in de beweging van de dieren.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:13

Betrapt!....

Afbeelding

Door haar...

Afbeelding

Ik was vergeten mijn kaart te formateren... dus alles met de hand eraf gooien aangezien er alweer nieuwe foto's op stonden :')

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 19:14

Ik vind dat de organisatie het super gedaan heeft. Dit is niet even een evenementje. naast de keuring moesten er de hele dag demo's en shows georganiseerd worden op HE door spaanse paarden.

Een paard moet idd een goede achterhand hebben, maar als daar een neerwaartse romp en/ of een steile schouder in de voorhand tegenover staat heb je nog niks. Een jury beoordeeld het totale paard, niet 1 onderdeel. Overigens vond deze jury het hoofd ook heel belangrijk, wilde graag een licht bol profiel zien.

Verder snap ik de discussie niet zo aangezien Nombrado niet geweest is en het niet heeft kunnen zien, dan kan je er ook weinig over zeggen.

Ik heb iedergeval een heerlijk weekend gehad!!

Ivonka, leuke foto's zeg!! Boven je zitten de fokkers van mijn merrie, ze zien er uit alsof ze ook te veel hoestdrank hadden gehad :+

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:16

Cyrina schreef:
Ik vind dat de organisatie het super gedaan heeft. Dit is niet even een evenementje. naast de keuring moesten er de hele dag demo's en shows georganiseerd worden op HE door spaanse paarden.

Ik heb iedergeval een heerlijk weekend gehad!!

ivonka, leuke foto's zeg!! Boven je zitten de fokkers van mijn merrie, ze zien er uit alsof ze ook te veel hoestdrank hadden gehad :+

Amen!! _/-\o_

Hoe heten jou fokkers? Jacqueline heeft dezelfde toch?
Ja de ahum hoestdrank... werd rijkelijk geschonken _O-

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 19:18

Nee, de fokkers van mijn merrie (degene die ik bij me had) is Defooz.
Dat zijn Belgen, de rechter man is overigens wel een Spanjaard.

Hij was erg weg van zowel Galientje als Cantaor.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:22

Mooi toch!! :D

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:33

ivonka hoelang duurt het ongeveer voordag jij de foto's online hebt :P ? ben namelijk heeel benieuwd!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:35

Ik wordt gek... Maaikes camera der tijd loopt niet gelijk met de mijne... 1.06 uur verschil. Nu kan ik dat uur wel oplossen maar die 6 minuten moeten handmatig ingesteld worden! -O-
Dat is nodig omdat ze op tijd online gaan :\

Moed zit me ff in de schoenen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:37

SasJumper schreef:
ivonka hoelang duurt het ongeveer voordag jij de foto's online hebt :P ? ben namelijk heeel benieuwd!

Ze gaan op/per dag en even geen idee hoe lang dat duurt.
Moet dus alles buiten het bewerken ook selecteren om het enigzins op volgorde online te krijgen. Ik heb de hele vrijdag hier maar de zat en zon heeft Maaike zelf en die is woensdag pas weer terug. Daarbij morgen gewoon weer werken.

We doen ons best :)