Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moragh schreef:Och, de Causes zijn zo mooi!
Overigens is mijn Anglootje er wel geboren maar staat ze nu in de Auvergne...
Hoe gaat het eigenlijk bij jou nu verder Cambiar?
Qua het overleden paardje en evt broertje? Of geld terug?
tamary schreef:Grote shet/shetkruising voor een sulky, criollo zal dat gewicht ook niet fijn kunnen dragen.
Ruga schreef:tamary schreef:Grote shet/shetkruising voor een sulky, criollo zal dat gewicht ook niet fijn kunnen dragen.
Dat vind ik nog wel een goeie tip!
Ik zie bij jou dan wel eerder zoiets lopen:
http://www.flickriver.com/photos/kerri- ... /highland/
Highland pony.. perfect voor de kar, leuke kleurtjes en het ziet er met enige fantasie uit als een mini-Criollo
Cambiar schreef:Mijn vriend was erg gecharmeerd van de twee konikjes die hier bij het ANB te koop staan, twee prachtige grullo beertjes voor maar 100 euro per paardje, maar ze waren nog niet zadelmak en ik zou het nooit over m'n hart krijgen om maar 1 van de twee te nemen en ze te moeten scheiden...
Ruga schreef:Cambiar schreef:Mijn vriend was erg gecharmeerd van de twee konikjes die hier bij het ANB te koop staan, twee prachtige grullo beertjes voor maar 100 euro per paardje, maar ze waren nog niet zadelmak en ik zou het nooit over m'n hart krijgen om maar 1 van de twee te nemen en ze te moeten scheiden...
http://cdn.thehorse.com/images/cms/2013 ... set=medium
Zitouna schreef:Ik houd meestal rond de 85 a 90 kilo aan, voor de grotere paarden van richting/rond de 1.60. Op die rond de 1.50 liever zo rond de 75 max. Misschien kunnen ze het wel aan, maar voor langere ritten zou ik me er toch niet zo prettig bij voelen. Je moet er natuurlijk ook nog de kleding en een zadel bij optellen, dan komt er toch al gauw 10 kilo bij..
Ik houd idd ook altijd wel die 20% een beetje aan in m'n hoofd, maar kijk ook naar de bouw van het paard. Een kleiner model wat wel heel stevig gebouwd is en goed gespierd is kan soms weer meer dragen dan een ieler groter paard, maar je moet toch ook kijken naar hoe vet het paard is. Soms kan een paard heel imposant en 'sterk' lijken, maar is hij eigenlijk gewoon moddervet. Dat schiet natuurlijk ook niet op, dan moet dat paard een zware ruiter + z'n eigen overgewicht meezeulen. Dus dan klopt die 20% weer niet..
In principe hebben Berbers dan wel weer een extra sterke rug doordat hij zo kort is, en zouden ze daardoor weer relatief meer kunnen dragen dan een warmbloed bvb. Het schijnt dat ze in de eerste wereldoorlog oorlog wel over 100 kilo heel Europa door droegen en het van alle rassen het beste volhielden.
Het hangt denk ik ook een beetje af van het postuur van je vriend, is hij groot en stevig gebouwd maar zit z'n gewicht meer in lengte en spieren dan in vet, en kan hij goed zitten en meebewegen met het paard, dan zou hij met een goedgebouwde Berber misschien heel goed uit de voeten kunnen