Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolanca

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:44

Ik heb tot nu toe nog niet gehoord van een exacte relatie tussen stokmaat en levensverwachting (anders dus dan bij honden waara het er toch wel op lijkt dat de hele grote reuzen zoals Ierse wolfshond of Deense dog minder oud worden dan gemiddeld).

Zelf heb ik het idee (maar ik heb daar geen wetenschappelijke onderbouwing voor) dat grote paarden blessuregevoeliger kunnen zijn doordat de krachten op hun gewrichten door de hefboomwerking naar verhouding groter zijn (net zoals je een deur makkelijker kunt openbreken met een koevoet dan met een schroevedraaier). Ik zou er in ieder geval op letten of het paard harmonieus gebouwd is: is het beenwerk in verhouding tot het lichaam niet te fijn?

Je bent goed bezig door zakelijk na te denken VOORDAT je iets koopt (je bespaart jezelf daardoor een hoop ellende); maar bedenk dat je uiteindelijk niets bereikt als je niet gek bent op dat paard.

Nog een punt: voor mij was het heel belangrijk dat mijn paard in Frankrijk veel weidegang krijgt - het gras is daar toch al soberder, maar voor mezelf had ik bedacht dat ik geen berber wilden die in Zuid-Frankrijk het hele jaar rond voornamelijk op het zand heeft gestaan (een enkele stoeterij doet dat) omdat de overgang voor het spijsverteringsstelsel naar de Nederlandse weilanden (ik heb zelf geen land, ik ben dus afhankelijk pensionstalling + de opvattingen daar over weidebeheer) te groot zou zijn. Kijk dus goed in de rondte wat je mogelijkheden hier in Nederland zijn voor de huisvesting van je toekomstige paard.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:19

Dankjewel voor je heldere uitleg! Ik ben meer dan gek op dat paard, dus wat dat betreft zit het wel goed :D Ik wil echter echt niet in de knoei komen met financiën oid door fysieke problemen, dus vandaar dat ik er ook op een zakelijke manier naar probeer te kijken.
Ze komen overigens wel op de weide, hoor, maar 'weinig' als je het vergelijkt met paarden in Nederland. In de zomer en het najaar komen ze er sowieso veel op, zeker 12 uur p/d. In de winter is het afhankelijk van de fructaanindex (dus vaak niet, aangezien de zon daar ook veel schijnt) en in het voorjaar ook, dan wordt er echt per 5 minuten opgebouwd. Er staan inmiddels 3 paarden van die fokkerij in Nederland, waarvan ik in ieder geval van eentje weet (de halfbroer van het paard dat ik op het oog heb) dat hij van Frankrijk naar 24/7 weidegang is gegaan. Dat is gelukkig helemaal goed gegaan. Van de andere twee weet ik niet hoe het toen ging, maar ik weet wel dat ze beiden gezond zijn, gelukkig!
Wat betreft dat beenwerk heb je wel een goed punt, ik zal er eens naar kijken. Heb m'n dressuurinstructie ook al gevraagd naar hem te kijken en ze vindt hem wel ok. Niet ideaal, maar wel met potentie en een goed karakter.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:04

Tja ik ken ook meerdere mensen die paarden uit de Maghreb hebben geimporteerd en die lopen nu ook gewoon in Noord Europa zonder problemen.. Als je een beetje oplet qua weidegang en alles geleidelijk doet gaat het meestal zonder problemen.

Ja dat je gek op hem bent is toch het belangrijkste :) wat maakt het dan uit wat voor labeltje eraan hangt, als hij verder gezond is. Veel succes, ben benieuwd :)

Hier nog even de veelzijdigheid van de Berber ;)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:10

Zitouna, Gaaf filmpje!

Rianne - klinkt goed, hoe ze het daar hebben op du Plessis!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:15

http://www.d8.tv/d8-art-de-vivre/pid5188-d8-les-animaux-de-la-8.html?vid=793525#pid5188-d8-les-animaux-de-la-8.html?vid=793525&_suid=1359360669435009116985825487467

In het filmpje

- de hengst Ouali
- daarna een stukje over schapen op het plateau van Larzac (als je wilt kijken waar de lusitano's van Cambiar vandaan komen en in welke omgeven het jonge paard van Moragh opgroeit0
- daarna een interview met Jean-Yves Bonnet (de fokker van Haidouck, de vader van mijn paard) en een impressie van zijn ruitercentrum in Salmiech.

De paarden van de stoeterij van Jean-Yves Bonnet, l'elevage du Ceor, zijn nu van Marika Blanc en staan in de buurt van Requista, iets meer naar het zuiden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:57

Wat een zalig filmpje...ik keer terug samen met de paarden :D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:07

Och, de Causes zijn zo mooi!
Overigens is mijn Anglootje er wel geboren maar staat ze nu in de Auvergne...

Hoe gaat het eigenlijk bij jou nu verder Cambiar?
Qua het overleden paardje en evt broertje? Of geld terug?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:57

Kan niet meer editen maar zag dat Cambiar inderdaad broertje heeft, leuk hoor!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:45

Moragh schreef:
Och, de Causes zijn zo mooi!
Overigens is mijn Anglootje er wel geboren maar staat ze nu in de Auvergne...

Hoe gaat het eigenlijk bij jou nu verder Cambiar?
Qua het overleden paardje en evt broertje? Of geld terug?

Hier thuis druk in de verhuis, zal heel blij zijn als de paardjes terug achter m'n deur zitten!
Broertje Chawek heb ik in plaats van Baroud gekregen, ben super blij met het kereltje, hij ziet er rond en gezond uit. Staat nu bij iemand rond Parijse, nog samen met de mama, als gezelschap voor een ander berber mannetje. We gaan nog afspreken, maar wellicht blijven de twee jonge hengstjes samen en zal ik ergens pension moeten betalen wellicht, maar lijkt me beter dan dat hij hier in een harem volwassen merrie's terechtkomt bij me thuis... :D

Staat jouw merrie dan in Frankrijk?

Ik had nog een vraagje. Mijn vriend ging vroeger altijd mee te voet met de paardjes, maar hij heeft last van z'n knie. Hij wil nu een paardje waar hij kan mee rijden, voor mijn dames is hij te zwaar en ze hebben teveel temperament. Hij weegt 93 kg. Een berbertje ziet hij wel zitten, maar wellicht kan een Berber zoveel gewicht niet dragen? Criollo zou ook helemaal z'n smaak zijn, maar liefst een merrie'tje. Ze zijn echter heel moeilijk te vinden...iemand suggestie's?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:51

Grote shet/shetkruising voor een sulky, criollo zal dat gewicht ook niet fijn kunnen dragen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:56

Criollo's in Steenwijkerhout oid.

En ja, mijn merrietje (en hengst) staan in de Auvergne. Hengst komt straks naar NL (10 feb *\o/* *\o/* ). Aspho zal nog wel jaartje (of meer) in Fr blijven

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:05

Criollo's in wapserveen dacht ik (hier in de buurt), maar volgens mij stopt hij met de import?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:22

tamary schreef:
Grote shet/shetkruising voor een sulky, criollo zal dat gewicht ook niet fijn kunnen dragen.

Dat vind ik nog wel een goeie tip!
Ik zie bij jou dan wel eerder zoiets lopen:
http://www.flickriver.com/photos/kerri- ... /highland/

Highland pony.. perfect voor de kar, leuke kleurtjes en het ziet er met enige fantasie uit als een mini-Criollo :D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:23

tamary schreef:
Criollo's in wapserveen dacht ik (hier in de buurt), maar volgens mij stopt hij met de import?

Oh ja, wapserveen... bijna hetzelfde ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:23

Ruga schreef:
tamary schreef:

Dat vind ik nog wel een goeie tip!
Ik zie bij jou dan wel eerder zoiets lopen:
http://www.flickriver.com/photos/kerri- ... /highland/

Highland pony.. perfect voor de kar, leuke kleurtjes en het ziet er met enige fantasie uit als een mini-Criollo :D

Ik weet een hele leuke te koop!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:17

Hé, da's een leuke die Highland :-)!
Mijn vriend was erg gecharmeerd van de twee konikjes die hier bij het ANB te koop staan, twee prachtige grullo beertjes voor maar 100 euro per paardje, maar ze waren nog niet zadelmak en ik zou het nooit over m'n hart krijgen om maar 1 van de twee te nemen en ze te moeten scheiden...
Welke weet jij te koop Moragh?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:33

Een leuke schimmel Highlander, ik dacht jaar of 7...
Natural gereden, erg leuk lief dier
Eigenlijk geen idee of hij al verkocht is...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:32

Cambiar schreef:
Mijn vriend was erg gecharmeerd van de twee konikjes die hier bij het ANB te koop staan, twee prachtige grullo beertjes voor maar 100 euro per paardje, maar ze waren nog niet zadelmak en ik zou het nooit over m'n hart krijgen om maar 1 van de twee te nemen en ze te moeten scheiden...

:D http://cdn.thehorse.com/images/cms/2013 ... set=medium

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:14

Highlanders zien er echt gaaf uit.
Franse berberfokkers gaven richting mij 90 kilo als grens aan. In een hoefslagartikel werd (als ik het me goed herinner) 20% van het gewicht van een paard als richtlijn gehanteerd, een lichtergebouwde berbermerrie kan zo'n 450 kilo zijn, dat kan dus wel kloppen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:43

Ik houd meestal rond de 85 a 90 kilo aan, voor de grotere paarden van richting/rond de 1.60. Op die rond de 1.50 liever zo rond de 75 max. Misschien kunnen ze het wel aan, maar voor langere ritten zou ik me er toch niet zo prettig bij voelen. Je moet er natuurlijk ook nog de kleding en een zadel bij optellen, dan komt er toch al gauw 10 kilo bij..
Ik houd idd ook altijd wel die 20% een beetje aan in m'n hoofd, maar kijk ook naar de bouw van het paard. Een kleiner model wat wel heel stevig gebouwd is en goed gespierd is kan soms weer meer dragen dan een ieler groter paard, maar je moet toch ook kijken naar hoe vet het paard is. Soms kan een paard heel imposant en 'sterk' lijken, maar is hij eigenlijk gewoon moddervet. Dat schiet natuurlijk ook niet op, dan moet dat paard een zware ruiter + z'n eigen overgewicht meezeulen. Dus dan klopt die 20% weer niet..
In principe hebben Berbers dan wel weer een extra sterke rug doordat hij zo kort is, en zouden ze daardoor weer relatief meer kunnen dragen dan een warmbloed bvb. Het schijnt dat ze in de eerste wereldoorlog oorlog wel over 100 kilo heel Europa door droegen en het van alle rassen het beste volhielden.
Het hangt denk ik ook een beetje af van het postuur van je vriend, is hij groot en stevig gebouwd maar zit z'n gewicht meer in lengte en spieren dan in vet, en kan hij goed zitten en meebewegen met het paard, dan zou hij met een goedgebouwde Berber misschien heel goed uit de voeten kunnen :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:49

Ruga schreef:
Cambiar schreef:

:D http://cdn.thehorse.com/images/cms/2013 ... set=medium

OW wat leuk :D !!!

Ik heb ooit, een heel eind geleden, een mailtje gekregen van een meisje die een konikje te koop heeft en ze heeft haar blijkbaar nog altijd...
Vind het een enorm schattig meisje:http://www.mijnalbum.be/Album=ODRZJKBS

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:58

Leuk ook die Highlanders, Criollo's en Konik's, maar natuurlijk geen Berbers :P misschien een HK topic over oude paardenrassen oid aanmaken, of dat oude slow-life topic maar weer eens oprakelen? Heeft wel niet zoveel met die paarden te maken maar daar zaten wel een groot deel van de hier aanwezigen ook :)

Ik weet niet of deze hier nu al was voorbij gekomen, maar zal hem hier ook nog maar even delen, prachtige Fantasia foto's :) wat men van de Fantasia zelf vindt is natuurlijk persoonlijk, maar de foto's zijn wel heel bijzonder, dat is zeker!
http://www.flickr.com/photos/rahmaninad ... 035179178/

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:01

Zitouna schreef:
Ik houd meestal rond de 85 a 90 kilo aan, voor de grotere paarden van richting/rond de 1.60. Op die rond de 1.50 liever zo rond de 75 max. Misschien kunnen ze het wel aan, maar voor langere ritten zou ik me er toch niet zo prettig bij voelen. Je moet er natuurlijk ook nog de kleding en een zadel bij optellen, dan komt er toch al gauw 10 kilo bij..
Ik houd idd ook altijd wel die 20% een beetje aan in m'n hoofd, maar kijk ook naar de bouw van het paard. Een kleiner model wat wel heel stevig gebouwd is en goed gespierd is kan soms weer meer dragen dan een ieler groter paard, maar je moet toch ook kijken naar hoe vet het paard is. Soms kan een paard heel imposant en 'sterk' lijken, maar is hij eigenlijk gewoon moddervet. Dat schiet natuurlijk ook niet op, dan moet dat paard een zware ruiter + z'n eigen overgewicht meezeulen. Dus dan klopt die 20% weer niet..
In principe hebben Berbers dan wel weer een extra sterke rug doordat hij zo kort is, en zouden ze daardoor weer relatief meer kunnen dragen dan een warmbloed bvb. Het schijnt dat ze in de eerste wereldoorlog oorlog wel over 100 kilo heel Europa door droegen en het van alle rassen het beste volhielden.
Het hangt denk ik ook een beetje af van het postuur van je vriend, is hij groot en stevig gebouwd maar zit z'n gewicht meer in lengte en spieren dan in vet, en kan hij goed zitten en meebewegen met het paard, dan zou hij met een goedgebouwde Berber misschien heel goed uit de voeten kunnen :)

Daarom dat ik het me af vroeg, kleiner betekent daarom niet minder sterk. inderdaad, moddervet wil niet zeggen dat ze sterk zijn.
Je hebt gelijk, niet off topic gaan in dit leuke Berbertopic, maar wou toch nog even vragen of mijn vriend op een Berber kan: http://www.mijnalbum.be/Album=7SHD6ZJY

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:07

Bij paarden met korte ruggen as berbers is het ook nog eens de vraag of hij wel in het zadel past. Qua lengte kan hij wel eens een 18 inch nodig hebben en dat past hoogst waarschijnlijk niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:11

Daar zat ik ook al mee in... wou een Spaans zadel a la ludomar venus kopen...