1. de PRExLusitano. Op stand een prachtig paard, ik ben gek op aparte kleuren, dus die cremello kleur zou wat mij betreft een pre zijn. Maar in actie zie ik het paard alleen maar krabbelen, plus dat hij zijn achterbenen erg typisch wegzet. Het paard wordt misschien niet zo goed gereden, maar zelfs met de beste training zal dit paard een matige beweger blijven. Geen paard om op hoger niveau een goede proef mee neer te zetten. Deze kost 18.000,- Voor dat geld wil ik een totaalplaatje: maat, beweging en een prachtig uiterlijk. Dat geld betaal ik niet enkel voor een mooi kleurtje en een mooi koppie. Ik vind dat echt te veel geld voor zo'n slecht bewegend (en getraind) paard...
2. Een wat goedkopere: een schimmel PRE uit 1999 voor 7500,- Qua beweging echt een natte krant! Plus 9 jaar oud en kennelijk slecht getraind. Zo'n paard zou ik niet eens met geld toe willen hebben. Mijn huidige KWPN-er heb ik als driejarige nog niet eens voor de helft van dat geld verkocht, en zijn bewegingen zijn 100x beter.
3. Dan eentje waar ik de beweging nog het beste van vond: een PRE, leeftijd stond er niet bij, kleur dapple grey voor 14.000. Paard maaide wel wat, en werd ook niet echt goed voorgesteld... Maar ik vind 14.000,- voor een paard waar rijtechnisch nog flink wat werk in zit en wat licht maait ook erg veel geld! Zeker als ik dat vergelijk met wat ik in Nederland voor dat geld kan kopen.
Verder nog een video bekeken van een 3-jarige voor 3.750. Paard was prachtig, maar liet op de gehele video geen 3 normale stap/draf/galop passen zien. Hij was alleen maar aan het showen en bokken... Het plaatje is prachtig, en als daar ook nog eens fatsoenlijke bewegingen in zitten....
Maar dat kon ik dus niet beoordelen adhv de video... Ook kan je op de video niet zien hoe groot hij is. Als zo'n paard niet richting de 1.65 komt valt hij wat mij betreft ook al af. Nogmaals: ik weet dat er echt super iberische paarden zijn die heel goed tot hun recht zouden komen in de 'gewone' dressuur... Maar in mijn zoektocht destijds liep ik steeds tegen bovenstaande voorbeelden aan... Slechte/matige beweging, met teveel poespas/slecht getraind voor teveel geld... Misschien had ik toen wel niet de juiste kanalen hoor... En misschien in de toekomst? Wie weet
Wat een paard feitelijk waard is, is de kiloprijs. De rest is emotionele waarde. Het is maar wat een gek er voor geeft

Een stille hand geeft rust... Of je dan met stang of met een trens rijdt zou niet uit moeten maken...
.
) in zijn handen heeft, met zijn benen moet geven. Ik ken topruiters waarbij alles er heel licht uitziet, maar die zelf zeggen dat zij vinden dat het nog te moeizaam gaat... 2. hoeveel licht/druk er nodig is kan soms per paard verschillen...
.
opname plaatsvind en natuurlijk het koeienwerk; teampenning!