Lusitano's is het waar??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Lusitano's is het waar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:11

@ Adalberti: allereerst: je hebt een prachtige site. Ik heb van een aantal paarden video's bekeken en aan de hand van deze video's probeer ik even aan te geven wat ik bedoel:

1. de PRExLusitano. Op stand een prachtig paard, ik ben gek op aparte kleuren, dus die cremello kleur zou wat mij betreft een pre zijn. Maar in actie zie ik het paard alleen maar krabbelen, plus dat hij zijn achterbenen erg typisch wegzet. Het paard wordt misschien niet zo goed gereden, maar zelfs met de beste training zal dit paard een matige beweger blijven. Geen paard om op hoger niveau een goede proef mee neer te zetten. Deze kost 18.000,- Voor dat geld wil ik een totaalplaatje: maat, beweging en een prachtig uiterlijk. Dat geld betaal ik niet enkel voor een mooi kleurtje en een mooi koppie. Ik vind dat echt te veel geld voor zo'n slecht bewegend (en getraind) paard...

2. Een wat goedkopere: een schimmel PRE uit 1999 voor 7500,- Qua beweging echt een natte krant! Plus 9 jaar oud en kennelijk slecht getraind. Zo'n paard zou ik niet eens met geld toe willen hebben. Mijn huidige KWPN-er heb ik als driejarige nog niet eens voor de helft van dat geld verkocht, en zijn bewegingen zijn 100x beter.

3. Dan eentje waar ik de beweging nog het beste van vond: een PRE, leeftijd stond er niet bij, kleur dapple grey voor 14.000. Paard maaide wel wat, en werd ook niet echt goed voorgesteld... Maar ik vind 14.000,- voor een paard waar rijtechnisch nog flink wat werk in zit en wat licht maait ook erg veel geld! Zeker als ik dat vergelijk met wat ik in Nederland voor dat geld kan kopen.

Verder nog een video bekeken van een 3-jarige voor 3.750. Paard was prachtig, maar liet op de gehele video geen 3 normale stap/draf/galop passen zien. Hij was alleen maar aan het showen en bokken... Het plaatje is prachtig, en als daar ook nog eens fatsoenlijke bewegingen in zitten.... Tong uitsteken Maar dat kon ik dus niet beoordelen adhv de video... Ook kan je op de video niet zien hoe groot hij is. Als zo'n paard niet richting de 1.65 komt valt hij wat mij betreft ook al af.

Nogmaals: ik weet dat er echt super iberische paarden zijn die heel goed tot hun recht zouden komen in de 'gewone' dressuur... Maar in mijn zoektocht destijds liep ik steeds tegen bovenstaande voorbeelden aan... Slechte/matige beweging, met teveel poespas/slecht getraind voor teveel geld... Misschien had ik toen wel niet de juiste kanalen hoor... En misschien in de toekomst? Wie weet Knipoog

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:39

jasmijn78 schreef:
@ Adalberti: allereerst: je hebt een prachtige site. Ik heb van een aantal paarden video's bekeken en aan de hand van deze video's probeer ik even aan te geven wat ik bedoel:

1. de PRExLusitano. Op stand een prachtig paard, ik ben gek op aparte kleuren, dus die cremello kleur zou wat mij betreft een pre zijn. Maar in actie zie ik het paard alleen maar krabbelen, plus dat hij zijn achterbenen erg typisch wegzet. Het paard wordt misschien niet zo goed gereden, maar zelfs met de beste training zal dit paard een matige beweger blijven. Geen paard om op hoger niveau een goede proef mee neer te zetten. Deze kost 18.000,- Voor dat geld wil ik een totaalplaatje: maat, beweging en een prachtig uiterlijk. Dat geld betaal ik niet enkel voor een mooi kleurtje en een mooi koppie. Ik vind dat echt te veel geld voor zo'n slecht bewegend (en getraind) paard...

2. Een wat goedkopere: een schimmel PRE uit 1999 voor 7500,- Qua beweging echt een natte krant! Plus 9 jaar oud en kennelijk slecht getraind. Zo'n paard zou ik niet eens met geld toe willen hebben. Mijn huidige KWPN-er heb ik als driejarige nog niet eens voor de helft van dat geld verkocht, en zijn bewegingen zijn 100x beter.

3. Dan eentje waar ik de beweging nog het beste van vond: een PRE, leeftijd stond er niet bij, kleur dapple grey voor 14.000. Paard maaide wel wat, en werd ook niet echt goed voorgesteld... Maar ik vind 14.000,- voor een paard waar rijtechnisch nog flink wat werk in zit en wat licht maait ook erg veel geld! Zeker als ik dat vergelijk met wat ik in Nederland voor dat geld kan kopen.

Verder nog een video bekeken van een 3-jarige voor 3.750. Paard was prachtig, maar liet op de gehele video geen 3 normale stap/draf/galop passen zien. Hij was alleen maar aan het showen en bokken... Het plaatje is prachtig, en als daar ook nog eens fatsoenlijke bewegingen in zitten.... Tong uitsteken Maar dat kon ik dus niet beoordelen adhv de video... Ook kan je op de video niet zien hoe groot hij is. Als zo'n paard niet richting de 1.65 komt valt hij wat mij betreft ook al af.

Nogmaals: ik weet dat er echt super iberische paarden zijn die heel goed tot hun recht zouden komen in de 'gewone' dressuur... Maar in mijn zoektocht destijds liep ik steeds tegen bovenstaande voorbeelden aan... Slechte/matige beweging, met teveel poespas/slecht getraind voor teveel geld... Misschien had ik toen wel niet de juiste kanalen hoor... En misschien in de toekomst? Wie weet Knipoog

Hartelijke dank voor het compliment over de site. Niet iedereen zoekt naar dezelfde kwaliteiten in een paard. Voor zo'n cremello in die prijsklasse is een markt. Dat dat niet de markt van de dressuurruiter is moge duidelijk zijn. Sommigen selecteren een paard dus voor zijn bijzondere kleur, anderen komen speciaal voor het behang, of voor het barokke uiterlijk en weer anderen zoeken juist een paard met de typische bewegingen die jij niet leuk vindt. Of buckskin is bijvoorbeeld een kleur die nu erg in de mode is. Voor een veulen van 6 maanden moet zo rond de 25.000 EUR neergeteld worden. De kwaliteit van deze paarden kan veelal bij lange na niet tippen aan die van de traditionele schimmel. Desondanks wordt het ervoor betaald en zijn er mensen die dat het dus waard vinden.

Je kunt verder de prijsstelling van de PRE niet vergelijken met die van de KWPN'er, net zoals dat je de KWPN'er niet kunt vergelijken met de PRE en ook vraag en aanbod niet met elkaar kunt vergelijken. Je kunt dus ook niet zeggen dat een PRE te duur is omdat hij niet voldoet aan de eisen van de moderne dressuur. Je kunt dan wèl concluderen dat dit paard niet geschikt is en daarom per definitie te duur voor jouw gebruiksdoel.

Je noemt een aantal paarden van onze website op, maar hebt er een flink aantal over het hoofd gezien die wel degelijk geschikt zijn voor moderne dressuur (verder staan lang niet alle paarden die we te koop hebben op de website). Nogmaals, je bent financieel een stuk gunstiger uit als je een onbeleerde PRE koopt, zelfs al zou je een half jaar iemand moeten betalen voor de africhting. Wil je een goedkoop èn beleerd paard hebben voor modern dressuur dan moet je niet bij de PRE kijken. Zie je soms al KWPN veulentjes vanaf 300 EUR op Martkplaats, bij de PRE begint het pas bij ongeveer 4.000 EUR. Je kunt dus niet verwachten voor die prijs een paard te vinden dat al helemaal af is. Africhting is bovendien duur in Spanje. Ben je bereidt wat meer uit te geven dan zijn er vanaf ongeveer 15.000 EUR PRE's te vinden die beschikken over de kwaliteiten waarnaar jij op zoek bent èn netjes zijn afgericht.

Wil je een werkelijk goede indruk hebben van de paarden die wij aanbieden kun je beter over komen. Je hoeft daarbij niet bang te zijn dat we je tijd verspillen met paarden die niet in jouw profiel passen. We hebben er genoeg te koop die wèl bij jouw wensen passen. Hier zomaar een paar mogelijkheden:

N.B. wij maken videos om een indruk van de paarden te geven. Wij bevelen niemand aan om gebaseerd op de video een beslissing te nemen. Onze videos van enkele minuten laten méér zien dan de gebruikelijke videos 10 tot 30 seconden. Hoewel een video met een bokkend paard geen volledige indruk geeft van zijn mogelijkheden, krijgt de kijker wel een gevoel over zijn temperament en met wat voor een dier hij te maken heeft, ook niet onbelangrijk. Wij gaan er vanuit dat serieuze kopers toch het paard in realiteit willen zien. Mocht er serieuze belangstelling zijn dan maken wij wel eens een tweede video gebaseerd op wat de klant wil zien.

(laatste paard van deze video en de twee kastanjebruine)

Verschillende oudere broers en halfbroers draaien op GP niveau mee in Spanje en Mexico. Deze jonge paarden zijn te koop voor onder de 10.000 EUR.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:43

Ik rij nu al een paar jaar bij mensen die verschillende type pre's hebben, van het kleine propperige barokke type tot het 'moderne' gefokte. Heb nu zelf mijn eigen andalusier. (mijn voorkeur is overigens klein en propperig en barok, vind ik persoonlijk heerlijk!) Vandaag weer op hun hengsten gereden. Wat een heerlijke ervaring! Elke keer weer! En los van mijn eigen paardje, rij ik er toch gemiddeld twee a drie keer per week!

Heb jaren op paarden gereden volgens de 'moderne' dresuur, die hard, taai en sterk waren. Niet te rijden als je het gaat vergelijken met een Iberisch paard! Echt, werkelijk niet te vergelijken.

Hier bij deze mensen heb ik geleerd, om te zitten.. alleen te rijden op mijn benen, en mijn lijf.. losse teugels en zachte handjes gekregen. Thank god!

Ik denk dat als men leert te rijden, van de teugels leert af te blijven, en te gaan genieten, van het expressieve, het temperamentvolle, maar o zo fijne paard, dan zou je die taaie harde, slome, of vanuit het niets exploderende kwpn paarden echt niet meer willen rijden.

Mijn voorkeur gaat naar de iberische paarden, die een korte rug hebben, waarom.. die gooien over het algemeen niet zo hoog op, ondanks dat ze campeoneren, is heerlijk om in door te zitten, en je stapt er wat makkelijker op. (reken maar dat mijn kleine propperige andalusier, een enorme blikvanger is, die een uitstraling heeft waar menig grote kwpn er bij verbleekt!) En persoonlijk, ik hou niet zo van Iberische paarden die een lange rug hebben, doet me teveel aan kwpn ers denken.

Oh.. en los van het uiterlijk, en het loopvermogen, speelt karakter ook nog een hele grote rol.. Ontzettende intelligente paarden, die graag voor je en met je willen werken, ze duidelijk laten merken geen robotjes zijn, ze veel voor jou willen doen, maar jij ook met hun rekening zult moeten leren houden. Lief, ogen die je aankijken, waar je je hart in laat smelten, die je volgen daar waar je gaat, en trouw zijn aan jou...

hahahaha.. een kwpn er.. nee voor mij niet meer.. echt niet!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:04

Jasmijn, ik kan ook wel commentaar geven op een duizend warmbloeds die niet deugen...

Een paard van de fokker waar ik voor werk is naar Puerto Rico verkocht en moet in 2010 in de PanAm starten in Prix st Georg. Daar wordt hij nu voor opgeleid. Dat is in mijn ogen teveel gevraagd (paard is nu vier), maar klant is koning. Hij moest ook even voor het stamboek gekeurd, wat we normaal pas na hun zesde doen, omdat ze dan pas een beetje "kerel" zijn. Dit betekende ook vervroegd inrijden (met drie) waar ze idd ook liever mee wachten. Inmiddels zitten de zijgangen er op.

Dit is het paard toen hij een paar maanden onder het zadel was, zoals je ziet gewone dressuurcapaciteiten waar deze klant in elk geval wel van overtuigd is:
http://nl.youtube.com/watch?v=hRkrZDQeC ... re=related

Deze is te koop en staat op de stal van vriendin van de fokker. Prijs valt tussen de 10 en 20 duizend.
http://nl.youtube.com/watch?v=TF38GKKYH ... re=related

En zo hebben we er nog wel een paar...

Om maar even voorbeelden van Lusitanos te geven die de warmbloeds naar de kroon kunnen steken.

Onbereden paarden zijn hier ook goedkoper, want je betaalt uiteindelijk voor de opleiding.

Ik zou trouwens niet weten wat men met "Spaans afgereicht" bedoeld. Kun je daar duidelijker over zijn? De portugese school is nl gelijk aan de Franse dus FEI normen, dus "normaal". Verder heeft Nuno Oliveira zijn aanhangers en hij combineerde een en ander. Dus er is alleen maar toegevoegd, men is niet star in een methode.

En om maar even een opperst staaltje van iberisch werk te laten zien, wat heus wel ook wel wijst op gedegen dressuur en geen wildwest rijden is:
http://nl.youtube.com/watch?v=hG9efPyerw4

LET OP, MET LOSSE HANDJES, HÈ.

Let vooral op de galopwissels op de volte tegen het einde.

En dan even de sterke punten van de Lusitano, passage en piaffe. Kijk vooral ook even onder welke omstandigheden dit paard het toont. Ik zie maar weinig paarden in de GP die zo hoog komen met de achterbenen en zo mooi gaan zitten. Ik daag een ieder uit om een piaffe te zoeken bij een warmbloed waarbij de achterhoeven zo hoog komen, terwijl het paard zo diep zit. Salinero is er in elk geval niet bij.
http://www.youtube.com/watch?v=4W1xRjUHzGw&NR=1
Er valt een en ander aan te merken, maar het is dan ook geen dressuurproef in een dressuurring, maar zuiver voor de fun. (En als je dit als liefhebber er voor de lol al uitkrijgt...)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:25

Adalberti schreef:
Niet iedereen zoekt naar dezelfde kwaliteiten in een paard.

Nee, dat hoeft ook niet... Daarom heb ik ook al verschillende keren benoemd dat het mij om dressuurkwaliteiten gaat, wat ook de vraag van de TS was.

Adalberti schreef:
Voor zo'n cremello in die prijsklasse is een markt. Dat dat niet de markt van de dressuurruiter is moge duidelijk zijn. Sommigen selecteren een paard dus voor zijn bijzondere kleur, anderen komen speciaal voor het behang, of voor het barokke uiterlijk en weer anderen zoeken juist een paard met de typische bewegingen die jij niet leuk vindt.

Dat er een markt voor is geloof ik graag Haha! Wat een paard feitelijk waard is, is de kiloprijs. De rest is emotionele waarde. Het is maar wat een gek er voor geeft Knipoog

Adalberti schreef:
Of buckskin is bijvoorbeeld een kleur die nu erg in de mode is. Voor een veulen van 6 maanden moet zo rond de 25.000 EUR neergeteld worden.
Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik geloof het graag hoor! Wat mij betreft is kleur altijd ondergeschikt aan de kwaliteiten die nodig zijn voor hetgeen ik er mee wil doen, dus dressuur. Een mooie kleur is een mooie bijkomstigheid.

Adalberti schreef:
Je kunt verder de prijsstelling van de PRE niet vergelijken met die van de KWPN'er, net zoals dat je de KWPN'er niet kunt vergelijken met de PRE en ook vraag en aanbod niet met elkaar kunt vergelijken.

Ik wil de rassen ook niet tegenover elkaar plussen en minnen...

Adalberti schreef:
Africhting is bovendien duur in Spanje.

En vaak slecht Nagelbijten / Gniffelen

Adalberti schreef:
Je kunt dan wèl concluderen dat dit paard niet geschikt is en daarom per definitie te duur voor jouw gebruiksdoel.

Inderdaad Haha!

Adalberti schreef:
Hier zomaar een paar mogelijkheden:

Deze filmpjes zag ik later ook (zag later pas dat er meerdere pagina's waren...) Vooral de tweede, de bruine met de bles vind ik erg mooi. Een dergelijk type zou, mits voldoende maat, wel aan mijn 'dressuur'eisen voldoen Haha! Ik heb nu genoeg aan mijn twee paarden, maar wie weet in de toekomst Knipoog De schimmel onder het zadel vind ik te hysterisch. Los lijkt het beter, dus ik weet niet of het komt omdat hij slecht gereden wordt... Filmpje laat trouwens wel mooi zien hoe de 'spanjaarden' zijgangen rijden: gewoon opzij. Geen lengtebuiging, geen tact, en krabbelend... Niet mooi scharend met stelling en buiging en afdruk opzij... (voor Lusitana: daarom zou ik ook geen Spaans opgeleid paard willen)

BTW: ik zou nooit een paard vanaf een video kopen hoor! Altijd eerst zien Haha! Maar video's geven wel al vaak een eerste indruk.

Lusitana schreef:
dressuurcapaciteiten waar deze klant in elk geval wel van overtuigd is:
http://nl.youtube.com/watch?v=hRkrZDQeC ... re=related

Ik vind hem wel aardig, maar niet overdreven... Wel veel actie in de benen die ook vanuit de schouder komt, ipv vanaf de knie de grond in stampt... Ik vind de tact/afdruk wat minder...

Lusitana schreef:
Deze is te koop en staat op de stal van vriendin van de fokker. Prijs valt tussen de 10 en 20 duizend.
http://nl.youtube.com/watch?v=TF38GKKYH ... re=related

Die vind ik wel mooi... Maar voor dat geld vind je ook een gewone warmbloed met die kwaliteiten... Maar als je waarde hecht aan een spaans uiterlijk en 'gewone' dressuurambities hebt zou dat een goede optie zijn...

Lusitana schreef:
Om maar even voorbeelden van Lusitanos te geven die de warmbloeds naar de kroon kunnen steken.

'Naar de kroon steken' vind ik wat overdreven... Nogmaals: het gaat mij niet om een strijd tussen de rassen. Een goed dressuurpaard is voor mij een goed dressuurpaard. Een spaans uiterlijk zou wat mij betreft een mooi extratje zijn, maar zou imo nooi ten koste mogen gaan van de dressuurkwaliteiten.

Lusitana schreef:
Onbereden paarden zijn hier ook goedkoper, want je betaalt uiteindelijk voor de opleiding.

Tsja... Die opleiding... Als er bij mij ooit een spaanse/potugese komt, dan mag er nooit geen spanjaard op hebben gezeten... (misschien wat overdreven, je zal vast ook wel wat goede ruiters hebben, maar over het algemeen worden die paarden niet opgeleid zoals ik het graag zou zien... Let op: dat is mijn mening... )

Lusitana schreef:
Ik zou trouwens niet weten wat men met "Spaans afgereicht" bedoeld. Kun je daar duidelijker over zijn? De portugese school is nl gelijk aan de Franse dus FEI normen, dus "normaal". Verder heeft Nuno Oliveira zijn aanhangers en hij combineerde een en ander.

Doma Vera (je schrijft het anders, maar weet niet meer precies hoe...) Hoop kunstjes (spaanse pas, sprongen steigeren, knielen, opzij. Veel krabbelen, weinig tact, ontspanning, geen verruimingen etc.) Ik wil een dressuurpaard, geen circuspaard.

Lusitana schreef:
En om maar even een opperst staaltje van iberisch werk te laten zien, wat heus wel ook wel wijst op gedegen dressuur en geen wildwest rijden is:

Dat is prachtig Knipoog

Lusitana schreef:
Kijk vooral ook even onder welke omstandigheden dit paard het toont. Ik zie maar weinig paarden in de GP die zo hoog komen met de achterbenen en zo mooi gaan zitten. Ik daag een ieder uit om een piaffe te zoeken bij een warmbloed waarbij de achterhoeven zo hoog komen, terwijl het paard zo diep zit.

Omstandigheden zijn wat mij betreft geen pre of excuus... Ik vind dat het paard erg de neiging heeft tot wijd gaan van achter (doet het ook regelmatig), en laat regelmatig tactfouten zien. Er zijn 'gewone' dressuurpaarden die slechter piafferen, maar ze zijn er ook die het beter doen...

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:47

jasmijn78 schreef:
Adalberti schreef:
Africhting is bovendien duur in Spanje.

En vaak slecht Nagelbijten / Gniffelen

Dat is dus een misverstand. De africhting is anders. De Spanjaard rijdt veel meer op lichtheid en gewichtshulpen. Noord-Europese ruiters zijn gewend veel meer hulpen en druk toe te passen om hetzelfde te bereiken. Daarmee heb je direct een essentieel verschil te pakken tussen de klassieke rijstijlen en de moderne dressuur. Paarden die zijn afgericht volgens de "spaanse" manier (je hebt gelijk Lusitana, dat is niet de juiste benaming) raken in de war van de overdaad van hulpen die ze krijgen van een noord-Europese ruiter. Die paarden zijn niet slecht afgericht, integendeel. Het gaat er bij de dressuur toch uiteindelijk om met de minst mogelijke hulpen het maximale te bereiken?
Lusitana heeft hier vandaag al een voorbeeld gegeven over een "onhandelbaar" paard op een duitse stal. Zo ken ik er ook wel een paar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:18

Wat de driejarige betreft die net een paar (en dan bedoel ik twee) maanden onder het zadel is, wat verwacht je eigenlijk van zo´n paard? Die is nog volop bezig zijn evenwicht te hervinden en dan wil je "tact en afdruk" dat komt pas in de opleiding, je kijkt naar een totaal groen paard! Maar je kunt toch wel herkennen wat er in zit?

Verder denk ik dat je bedoelt "barok" uiterlijk. Spaans uiterlijk bestaat niet, want ook daar bestaan verschillenden types. En de Lusitano is een Portugees paard, en daar past zo´n begrip dus ook niet zo goed bij.

Als je er geen Spanjaard op gehad wilt hebben, moet je de Lusitano gewoon in zijn eigen land halen, Portugal. Knipoog

Tja, als je ook nog een passage en piaffe die gewoon voor de lol wordt gereden gaat zitten boordelen als een jury...En nogmaals ik daag een ieder uit om met een video te komen waarbij een paard de achterhoeven zo hoog tilt en de croupe zo laag zakt. En dat zijn toch wel voorwaarden volgens de FEI. Warmbloeden verliezen ook gewoon tact en gaan ook wijd van achteren. Dat zijn trouwens ook nog dingen waar een ruiter invloed op heeft. Je moet niet verwachten dat een paard het helemaal zelf gaat doen (al is dat bij die Lusitano bijna zo). Dit paard doet het met een minimum aan begeleiding van de ruiter al heel behoorlijk, dus kun je nagaan hoe het er uit ziet als ze zich gaan concentreren. Dat bedoel ik met de omstandigheden. Het gaat om een relaxed "feestje".

Dit festijn is er trouwens elk jaar rond st. maarten, dit jaar van 3 tot 12 november. Mensen komen dan uit de hele wereld Lusitanos bewonderen (en kopen).
een indruk

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 08:39

Ik denk dat alleen de mensen die werkelijk de iberische paarden kennen.. die weten hoe ze rijden en lopen.. zo weten wat het verschil is tussen deze paarden en de kwn ers..

Heb je ooit wel eens het gevoel mee gekregen, hoe het voelt als een paard gaat zitten...?? Als hij echt zijn onderhand er onder gaat gooien.. en dat puur en alleen op een los teugeltje??

Door zelf ook te gaan zitten.. paard iets licht in te houden en voelen, hoe het paard onder je gaat verzamelen.. en niet een beetje gaat krabbelen.. nee echt verzamelen.. een bronk aan spieren en massa en paard....
En toch daarnaast heel expressief blijft.. heel veel paard blijft...

Ik zie genoeg iberische paarden die heel barok gebouwd zijn, en die een opwaarste gang hebben!
Paarden die los vanuit hun zelf al verzamelen!

Mijn eigen kleine prop, die ook maait, dus campeoneert, heeft een fantastische ruime stap.. en draf... men heeft al eens tegen mij gezegd dat ik rustig nu aan kan beginnen om een passage te leren, hij doet het namelijk bijna uit zijn eigen al.. echter IK ben er nog niet aan toe.. Dus ik blijf nog lekker even bij de basis.. dat komt allemaal wel als we er beiden aan toe zijn.

Je moet echter die paarden zich wel laten ontwikkelen, laten groeien en sterk worden! Hier in Nederland gaat men veel te hard van stapel met de jonge paarden!
Ze krijgen niet de tijd om uit te groeien en sterk te worden. heel veel wordt al op jonge leefdtijd van ze verlangd, en vaak worden ze veel te hard aan het werk gezet! Dat is niet goed! Te veel longeren, hup gelijk bijzetjes erop.. enz.enz..

Ik wil niet zeggen dat er alleen maar goede trainers zijn in spanje, maar als je mij de keuze laat.. een goed getraind paard vanuit Spanje, of een goed getraind paard van uit Nederland.. geef mij die eerste maar!

mensen zeggen vaak.. die paarden zijn getraumatiseerd, het grotendeel hiervan is onzin! Paarden zijn anders aangereden, er wordt anders mee omgegaan.. Ze zijn vaak op een stang gereden, met zeer lichte losse hulpen, geen trekhandjes en pompende beentjes van mensen erop..

Ze komen in Nederland, hup trensje erin en vragen maar.. geen wonder dat deze paarden van slag raken! Ze begrijpen het niet.. ze ontploffen als je teveel been eraan legt, de hele tijd.. als je maar aan het bit zit te plukken..

Kan je echter goed en rustig zitten, van de teugels afblijven.. en dan met een stangetje, zodat er rust is in de mond.. dan weet je niet wat je meemaakt!!

En ja natuurlijk zullen er paarden zijn die niet netjes aangereden zijn.. die inderdaad mishandeld zijn.. Maar hoeveel worden dat er hier wel niet in Nederland, met opengetrokken monden waar de hoekwanden kapot zijn gereden, die met slof, stang en trens.. spoor erin .. enz. enz..

Gisteren nog een heerlijke ervaring meegemaakt! Hengst... echt een mannetje! Heel veel bravoure, temperament! Dat je even denkt.. ohoh.. en dan stap je erop.. een paard heb je onder je! Een blitser, die het mooi vind om met je aan het werk te gaan, die je alles geeft, en dan toch zo relaxt onder je blijft.. Dat is pure genieten! Een paard.. wow.. je voelt die bewegingen onder je.. heel veel paard.. en toch, met hele lichte teugels.. knijpje links.. en rechts.. en daar komt hij!! Wow... en dat zul je niet voelen met een kwpn er! Echt niet.. en geloof me.. ik heb er heel veel gereden....

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:35

http://www.youtube.com/watch?v=HKnNc4c4beI

een volbloed Lusitano die de normale gangen van een dressuur paard heeft Knipoog (let niet op de persoon die erop zit die kan niet zo goed rijden)

buitendat gaat het topic over de vraag of het waar is over de lusitanos en gaan de meeste weer erg of topic Knipoog ik kan zeggen dat de persoon waarover het gaat nu er een heeft en ermee gaat fokken, en ze zeer tevreden is over het ras Haha!

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:03

Sorry TS, even off topic Bloos

@Adalberti: Die zwarte is fenomenaal!!! Zo'n gangen, een lust voor het oog! Daar hangt ook wel een gepeperd prijskaartje aan waarschijnlijk?

Klopt het dat Lusitano's sterker zijn omdat sinds de splitsting van het stamboek de Spanjaarden meer op uiterlijk en behang zijn gaan fokken en de Portugezen meer gebruikspaarden zijn blijven fokken?
Kennissen hebben bevestigd dat de Andalusier wel een sterk beenwerk en hoeven hebben, maar de pezen zijn iets zwakker (ze hebben er al verschillende gehad met geklakkeerde pezen). Is ook afhankelijk uit welke lijn ze gefokt zijn...Yeguada Militar zijn over het algemeen sterke paarden.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar Lusitano's, vooral door bovengenoemd feit.
Ik heb mijn oog laten vallen op een zwarte Lusitanomerrie van bij Romina Steiner, maar zoals hier al aangegeven is gaat de prijs voor bereden paarden een stuk de hoogte in (de merrie is vrij duur vergeleken met de paarden die ik in Frankrijk heb gezien). Heb de indruk dat men hier in Belgie en Nederland toch wel veel duurder is dan in Frankrijk? Alleen jammer dat het zo'n eind rijden is naar Frankrijk om paarden te gaan halen.

Persoonlijk ben ik stapelverliefd op deze hengst, het lijkt me een absolute droom om een veulen te fokken met deze hengst, nietwaar Marialva Knipoog?
http://nl.youtube.com/watch?v=ABQATFbsUdE
Een vriend mailde me de link door van deze hengst en sedertdien ben ik absoluut verliefd op het Lusitanoras!
Laatst bijgewerkt door Guzzista op 01-11-08 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:35

Lusitana schreef:

LET OP, MET LOSSE HANDJES, HÈ.

Dat zou wel eens dezelfde kunnen zijn als deze meneer. Mijn man was in mei in Portugal om te trainen bij Francisco Bessa de Carvalho en is toen meegegaan naar een show waar o.a. deze man zijn KUNST liet zien.

Afbeelding

Afbeelding

Citaat:
Doma Vera (je schrijft het anders, maar weet niet meer precies hoe...) Hoop kunstjes (spaanse pas, sprongen steigeren, knielen, opzij. Veel krabbelen, weinig tact, ontspanning, geen verruimingen etc.) Ik wil een dressuurpaard, geen circuspaard

Het is Doma Vaquera; geen kunstjes etc. , dit is nl. de kunst van het stieren vechten, het werken met de Garocha ( zie foto's en filmpje) , etc. http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

Je bent misschien in de war met de Doma Clasica, de Klassieke Hogeschool Rijkunst waar de "Engelse" dressuur een zwak aftreksel van is. De schoolsprongen, die je denigrerend "kunstjes" noemt zijn het eindreslutaat van een gedegen, jarenlange, opleiding en het summum van verzameling.
http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=

Bijv. de Levade en Pesade, het ultieme gebruik van de achterhand waarbij de voorhand zo licht wordt dat die van de grond afkomt!
Afbeelding

Als je ergens over schrijft is het handig om te weten waar je het over hebt, het verschil bijv. kennen tussen de verschillende "doma's " en weten wat Hogschool dressuur is, waarvan een afgeleide vaak ik in het circus te zien is. Maar ook een Apassionate is Hogeschool met een vleugje circus show met perfect opgeleide paarden. IK heb de laatste nl zien trainen in Andalusie Haha! .
Laatst bijgewerkt door ElCid op 01-11-08 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:44

Adalberti schreef:
Dat is dus een misverstand. De africhting is anders.

Ja, anders... Het is inderdaad ook maar wat je wil, wat je ideaal en je einddoel is...

Adalberti schreef:
De Spanjaard rijdt veel meer op lichtheid en gewichtshulpen. Noord-Europese ruiters zijn gewend veel meer hulpen en druk toe te passen om hetzelfde te bereiken. Daarmee heb je direct een essentieel verschil te pakken tussen de klassieke rijstijlen en de moderne dressuur.

Ik denk dat dit ook een misverstand is, want in de moderne dressuur is het ook de bedoeling dat je paard zeer fijn en licht aan de hulpen staat. Dat niet iedereen dat kan of lukt is een ander verhaal...

Adalberti schreef:
Paarden die zijn afgericht volgens de "spaanse" manier (je hebt gelijk Lusitana, dat is niet de juiste benaming) raken in de war van de overdaad van hulpen die ze krijgen van een noord-Europese ruiter. Die paarden zijn niet slecht afgericht, integendeel. Het gaat er bij de dressuur toch uiteindelijk om met de minst mogelijke hulpen het maximale te bereiken?

Het gaat mij meer om WAT ze aanleren en in welke volgorde. Mijn ervaring is dat het veel lastiger is een paard iets af te leren wat hij 'verkeerd' heeft aangeleerd, dan iets meteen juist aan te leren. Wat de spanjaarden aan zijgangen laten zien (zoals ik bij het filmpje benoemde) is in de 'moderne' dressuur fout (door geen lengtebuiging, tactfouten, verlies van afdruk etc.)... Kennelijk vinden de spanjaarden het prima als het paard direct zo snel mogelijk opzij gaat, ik zou liever zien dat hij wat minder snel en heftig zijwaarts gaat, maar dat tact, stelling en buiging etc. behouden blijven... In de 'moderne' dressuutraining is dat bijvoorbeeld een heel groot aandachtspunt. Verder wil ik geen paard dat kunstjes als steigeren, spaansepas etc kan...

Ik denk dat het verschil is dat in de moderne dressuur deze kunstjes niet gewenst zijn en dat in de uitvoering meer de nadruk ligt op een volmaakte uitvoering van de 'gewone' dingen. Het belangrijkste bij 'moderne' dressuur is dat tact, aanleuning, impuls, ontspanning en afdruk behouden blijven tijdens als deze 'gewone' dingen, dat is feitelijk de basis. M.a.w.: aan een paard dat geweldig kan piafferen, maar geen correcte stap kan laten zien, de basisvoorwaarden niet kan behouden in de zijgangen etc. heb je in de 'moderne' dressuur niets. Piaffe is slechts een van de onderdelen die in de GP wordt gevraagd, voordat je in de GP komt, moet je eerst nog tig klassen door waarin paiffe niet wordt gevraagd. Daarom zijn de andere kwaliteiten minstens net zo van belang (stap bijvoorbeeld telt in de hogere proeven dubbel... Dus als je echt hogerop wil komen moet je paard gewoon correct kunnen stappen, kunnen schrijden. Een goede stap moet er van nature inzitten, want rijtechnisch kun je de stap weinig verbeteren... Hoe meer tact een paard van nature heeft, hoe beter etc.

Lusitana schreef:
Tja, als je ook nog een passage en piaffe die gewoon voor de lol wordt gereden gaat zitten boordelen als een jury...

Jij haalt het aan als 'de perfecte piaffe'.....

Lusitana schreef:
Dit festijn is er trouwens elk jaar rond st. maarten, dit jaar van 3 tot 12 november. Mensen komen dan uit de hele wereld Lusitanos bewonderen (en kopen).

Lijkt me een leuk festijn om eens bij te wonen Knipoog

Jesser schreef:
Heb je ooit wel eens het gevoel mee gekregen, hoe het voelt als een paard gaat zitten...?? Als hij echt zijn onderhand er onder gaat gooien.. en dat puur en alleen op een los teugeltje??

Ja hoor Knipoog

Jesser schreef:
Kan je echter goed en rustig zitten, van de teugels afblijven.. en dan met een stangetje, zodat er rust is in de mond.. dan weet je niet wat je meemaakt!!

Een stang geeft 'rust' in de mond? Verward Een stille hand geeft rust... Of je dan met stang of met een trens rijdt zou niet uit moeten maken...

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:54

Adalberti schreef:
Dat is dus een misverstand. De africhting is anders. De Spanjaard rijdt veel meer op lichtheid en gewichtshulpen. Noord-Europese ruiters zijn gewend veel meer hulpen en druk toe te passen om hetzelfde te bereiken. Daarmee heb je direct een essentieel verschil te pakken tussen de klassieke rijstijlen en de moderne dressuur. Paarden die zijn afgericht volgens de "spaanse" manier (je hebt gelijk Lusitana, dat is niet de juiste benaming) raken in de war van de overdaad van hulpen die ze krijgen van een noord-Europese ruiter. Die paarden zijn niet slecht afgericht, integendeel. Het gaat er bij de dressuur toch uiteindelijk om met de minst mogelijke hulpen het maximale te bereiken?
Lusitana heeft hier vandaag al een voorbeeld gegeven over een "onhandelbaar" paard op een duitse stal. Zo ken ik er ook wel een paar.

Van die gewichtshulpen ben ik akkoord, maar lichtheid? Heb les gehad van een Spanjaard waarvan me z'n naam helaas ontbreekt, enige wat ik weet is dat hij soms in Koksijde in Belgie verblijft. Ik moest het paard toch erg opsluiten langs voor, en zeer veel druk geven met de benen, ahw paard tegen het bit rijden. Ik had dan ook een kanjer van een Andalusier onder me, maar ik hou niet zo van dat ferme opsluiten vooraan. Nu, begrijp wel dat je anders niet tot het resultaat komt dat het paard zo gaat lopen zoals je in de filmpjes ziet, maar echt licht vind ik dat toch niet. Meestal worden ze dan nog eens opgesloten door een strakke slof tijdens het trainen, niet echt mijn stijl.

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:02

ElCid schreef:
[/Bijv. de Levade en Pesade, het ultieme gebruik van de achterhand waarbij de voorhand zo licht wordt dat die van de grond afkomt!
Afbeelding

.

Hm, Ik heb Spaanse ruiters ook zien trainen naar die 'ultieme lichtheid'. Dit is enkel het eindresultaat wat je ziet, maar om daar naar toe te werken gebeurt er veel en het gebeurt niet altijd met lichte hand. Degene die ik zien trainen heb was zeker niet licht bezig, maar zag hem de paarden eerst even ferm op hun plaats zetten om respect af te dwingen. Om tot een goed resultaat te komen zijn ze helaas niet altijd licht en lief, wel integendeel....maar geef toe dat hij wist wat hij deed en paard liep met hem veel mooier dan met ons Lachen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:17

Dit was dan ook niet in Spanje, maar in Portugal. Het paard is een Alter Real ( Lusitano) van de Escola Portuguesa http://www.cavalonet.com/epae/ . Mijn man traint bij een van de ruiters van deze school en is er ook geweest en heeft de trainingen gezien, die gaan allemaal uit van lichtheid.
Uitzonderingen bevestigen altijd de regel en de Spaanse school is soms wel wat harder en meer showgericht dan de Portugezen zijn.
Maar in vergelijk tot de Nederlandse top zijn ze zeker veel meer met lichtheid bezig en nemen er langer de tijd voor.
Het motto van onze Portugese trainer is: je moet langzaam gaan om snel bij je doel te komen. Waarmee hij bedoelt dat als je zorgt dat de basis er 100% in zit, met de benodigde lichtheid, oefeningen als piaffe, passage, levade etc, bijna kinderspel gaan lijken.
Jammer genoeg treedt de Portugese school zelden naar buiten, in Nederland zijn ze nog nooit geweest. Ik heb ze samen met de Spaanse Rijschool uit Wenen, met de Spaanse Hogeschool uit Jerez, het Cadre Noir uit Frankrijk en de Portugese Hogeschool uit Queluz in Parijs gezien.
Veel overeenkomsten, maar ook veel verrschillen, waarbij de Spanjaarden meer show maken, de Portugezen en Wenen meer voor de perfectie gaan met licht gereden paarden, het Cadre Noir
(militaire school waar ook al langer vrouwen meerijden) is in deze een buitenbeentje omdat ze met Selle Francais en Anglo Arabieren werken die door hun bouw de gevraagde oefeningen in een heel andere stijl laten zien.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:43

Guzzista schreef:
Sorry TS, even off topic Bloos

@Adalberti: Die zwarte is fenomenaal!!! Zo'n gangen, een lust voor het oog! Daar hangt ook wel een gepeperd prijskaartje aan waarschijnlijk?

Je hebt het over het laatste paard van het eerste filmpje neem ik aan. De prijs valt reuze mee. Hij kost 10.000 EUR. Hij is van een eigenaar die ivm zijn gezondheid wil afbouwen. Hij kan het allemaal niet meer bijhouden en daarom zijn de paarden heel scherp geprijsd voor een snelle verkoop, waaronder deze. Deze beweegt spectaculair en is al bijna onder het zadel. Degene die hem koopt heeft echt een gelukstreffer. Hij is lief, maar het is wel een paard met temperament.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:15

Guzzista schreef:
Van die gewichtshulpen ben ik akkoord, maar lichtheid? Heb les gehad van een Spanjaard waarvan me z'n naam helaas ontbreekt, enige wat ik weet is dat hij soms in Koksijde in Belgie verblijft. Ik moest het paard toch erg opsluiten langs voor, en zeer veel druk geven met de benen, ahw paard tegen het bit rijden. Ik had dan ook een kanjer van een Andalusier onder me, maar ik hou niet zo van dat ferme opsluiten vooraan. Nu, begrijp wel dat je anders niet tot het resultaat komt dat het paard zo gaat lopen zoals je in de filmpjes ziet, maar echt licht vind ik dat toch niet. Meestal worden ze dan nog eens opgesloten door een strakke slof tijdens het trainen, niet echt mijn stijl.

Je baseert je kennis van de spaanse rijkunst op 1 ervaring met 1 spanjaard, die duidelijk niet de "spaanse school" volgde?
We moeten heel erg uitkijken met ervaringen.
Als ik in Nederland op de verkeerde stallen ga kijken, kom ik tot de conclusie dat alle hollanders met slofteugel rijden en hun paarden kapot prikken. We weten allemaal dat dát gelukkig niet waar is. Trainen voor wedstrijden en met rijkunst bezig zijn, zijn twee verschillende dingen geworden, waarbij het eerste erg verhard is en wijd verspreid in nederland, maar dit terzijde. In portugal speelt wedstrijdrijden nauwelijks een rol. Men richt hier over het algemeen de paarden af voor het verbeteren en mooi bespierd maken van het paard. Veel eigenaren laten hun paarden trainen en zitten er alleen af en toe in het weekeinde op. Heel andere cultuur. Er lopen nog ik weet niet hoeveel mestres rond. Hoeveel ritmeesters bestaan er nog in Nederland?
Als wij het over spaanse of portugese africhting hebben, hebben we het over de spaanse of portugese "school", niet over individuele types die toevallig in die landen wonen, en over spaanse of portugese disciplines. Buiten die al genoemd zijn speelt stierenvechten een grote rol, en trabalho de equitação link
dit kan ook op snelheid
en het werken met vee, waar ik helaas op dit moment geen film van kan vinden.

Bij het uitzoeken van films stuit ik steeds op portugese evenementen waar men dan Spaanse muziek onder heeft gezet. Daar erger ik me dus kapot aan. Dat soort filmpjes plaats ik dan ook nooit.
Er is een groot verschil tussen Spaanse en Portugese cultuur!!!!!!!!!

Nog even een verzameling van verschillende Lusitanos (tegen het einde toont er eentje ook nog "airs") met hun verschilende gangen :
link
De pirouettes die getoond worden door een paard zijn niet bedoeld als dressuurpirouettes, maar van het soort dat men in de arena toont als stierontwijker. Dit even voordat men daar weer over valt. En bedenk nogmaals dat deze mensen daar zijn om hun paarden te tonen, niet om proeven te rijden die beoordeeld worden.

Door de discussie is me wel duidelijk dat ik een en ander over de portugese school en stijlen op mijn site moet zetten (die ik al een tijdje verwaarloosd heb)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:27

ElCid schreef:
Maar in vergelijk tot de Nederlandse top zijn ze zeker veel meer met lichtheid bezig en nemen er langer de tijd voor.

Ik denk echt niet dat je deze vergelijking kunt maken. 1. je kunt heel moeilijk beoordelen hoeveel gewicht/druk een ruiter (op topniveau, bij klunzen is dat wel te zien Clown ) in zijn handen heeft, met zijn benen moet geven. Ik ken topruiters waarbij alles er heel licht uitziet, maar die zelf zeggen dat zij vinden dat het nog te moeizaam gaat... 2. hoeveel licht/druk er nodig is kan soms per paard verschillen...

Uitgangspunt, doel in de gewone dressuur is ook gewoon harmonie, gehoorzaamheid, gemakkelijkheid, onzichtbaarheid van hulpen. En nogmaals: dat het niet bij iedereen lukt is een ander verhaal. Wie 'langer' de tijd neemt is ook maar de vraag. Piaffe/passage komt in de gewone dressuur pas in het laatste stadium aan de orde, terwijl ik het idee heb dat het in de spaanse/portugese hoe je het ook wil noemen-dressuur veel eerder aan bod komt in de opleiding. Wat je onder 'de tijd nemen' verstaat is dus een subjectief begrip; het is maar wat je einddoel is. Wat je verstaat onder een perfect opgeleid paard. Wat die allemaal moet kunnen.

ElCid schreef:
Het motto van onze Portugese trainer is: je moet langzaam gaan om snel bij je doel te komen.

Ondanks wat iedereen over de 'gewone' dressuur beweerd is de langste weg ook uiteindelijk de kortste. Veel GP-toppers zag je vroeger bijvoorbeeld echt niet in jonge paarden competities...

ElCid schreef:
Waarmee hij bedoelt dat als je zorgt dat de basis er 100% in zit, met de benodigde lichtheid, oefeningen als piaffe, passage, levade etc, bijna kinderspel gaan lijken.

De vraag is: WAT versta je onder basis? Ik denk dat daar het verschil ligt. Als beide 'partijen' een andere definitie hebben van de basis, dan is logischerwijs ook het tijdspad anders en kun je ook geen onderscheid maken in goed/slecht.

ElCid schreef:
Jammer genoeg treedt de Portugese school zelden naar buiten, in Nederland zijn ze nog nooit geweest.

Jammer... Want ondanks dat mijn 'ideaal' anders is, vind ik het wel mooi om naar te kijken Knipoog

ElCid schreef:
Ik heb ze samen met de Spaanse Rijschool uit Wenen, met de Spaanse Hogeschool uit Jerez, het Cadre Noir uit Frankrijk en de Portugese Hogeschool uit Queluz in Parijs gezien.

Ik heb onlangs een hele serie/documentaire (in het duits) over de Cadre Noir gezien: rijtechnisch dacht ik wel eens: Nagelbijten / Gniffelen (vanuit mijn 'referentiekader' gewone dressuur)

Conclusie: qua de verschillende soorten dressuur zijn veel overeenkomsten in de uitgangspunten: de langste weg is de kortste, lichtheid, harmonie.

De verschillen zitten hem in het gewenste einddoel: een GP proef of een show met veel spektakel... Beide zijn imo niet goed/fout, de eisen aan de basis zijn anders, de eisen aan de uitvoering zijn anders...

Echter: als je een paard in wil zetten voor het een, is het gewoon niet handig als een paard al een basis heeft meegekregen van het ander. Daarom zou mijn voorkeur uitgaan naar een onbeleerde, al was het niet zo netjes van mij om de spaanse opleiding slecht te noemen Bloos Hooguit ongunstig t.o.v. mijn einddoel/ideaal Knipoog

Lusitana schreef:
Als ik in Nederland op de verkeerde stallen ga kijken, kom ik tot de conclusie dat alle hollanders met slofteugel rijden en hun paarden kapot prikken.

Nou, dan kijk ik zeker op heel andere stallen in Nederland??? Bovendien slaat het ook nergens op om met een slecht voorbeeld uit het ene 'kamp' een slecht voorbeeld uit het andere 'kamp' te bagetaliseren....

Lusitana schreef:
Trainen voor wedstrijden en met rijkunst bezig zijn, zijn twee verschillende dingen geworden, waarbij het eerste erg verhard is en wijd verspreid in nederland, maar dit terzijde

Tsja: dat kunnen we ook van de opkomende populairiteit van de klassieke dressuur zeggen in Nederland: Daar lijkt de nadruk ook vaak te liggen op het theatrale (kostums, versiersels) spektakel, show ipv op iets rijtechnisch correct uitvoeren. In beide 'kampen' heb je mensen die snel resultaat af willen dwingen.

Lusitana schreef:
Hoeveel ritmeesters bestaan er nog in Nederland?

Het is maar hoe je het wil noemen. Er zijn in Nederland heel veel goede trainers en ruiters die paarden echt goed en gedegen dressuurmatig opleiden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:28

Jammer dat we dit jaar niet naar Golega kunnen gaan, als ik de filmpjes zie begin ik al te watertanden Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:59

Ik zit dit jaar net in Nederland in de Golegã week...

jasmijn, wat jij "gewone" dressuur noemt is uiteindelijk ook gewoon franse of duitse school die zeer aan elkaar verwant zijn en de portugese school IS franse school zonder verschil. De FEI richtlijnen zijn gestoelt op Franse school en dat moet men dus feitelijk tonen in de ring.

Het is voor mij volomen onbegrijpelijk hoe de Franse school(=Portugese school) niet in je straatje past, tenzij je behoort tot de moderne stroming die dus weer paarden snel klaarstomen.

Wat de piaffe betreft, in Nederland beginnen sommigen daar vroeg aan als het paard dat dan zogenaamd aanbied.
In portugal is het vrij natuurlijk om daar eerder aan te kunnen beginnen dan bij een warmbloed omdat de (meeste) Iberiërs door hun natuurlijke verzameling een stukje kunnen overslaan wat eerst nog in de warmbloed gezet moet worden, nl het dragen op de achterhand en het licht maken van de voorhand, een mooie zelfhouding aannemen.
Daar gaan bij een warmbloed van groen tot sterk verzameld een aantal jaren overheen als je het volgens de klassiek methode wilt doen, en bij een Iberiër is het een kwestie van maanden, paard moet alleen leren zijn natuurlijke balans te herstellen onder de ruiter.... (uitgaande van een vierjarig of ouder paard dat er niet meer uiziet als een veulen).
DUS kan men eerder met de piaffe beginnen, de spieren zijn er bijna voor gemaakt. Een beetje mestre zal trouwens de piaffe aan de hand introduceren als het paard rond zijn zevende is, dat vind ik niet vroeg. Anderen beginnen met vijf.

Wat de vergelijking betreft, dat ging om het feit dat je niet van 1 ervaring uit kunt gaan, niet zo zeer over wat je daarin exact zag. Hier trek je een en ander weer uit verband.
Ik vertel er ook nog een heel verhaal achteraan dat 1 spanjaard niet een hele school of leer vertegenwoordigd - net zo min als dat ruiters van slechte stallen heel nederland vertegenwoordigen...

Ik ben in Saumur geweest bij trainingen en heb nooit een uitvoering van de Cadre Noir gezien, dus kan DAAR nou net niet over oordelen, maar kon bij de trainingen toch niks aparts ontdekken. Wat vond je dan niet okee?
Ik houd toch al niet van dat soort publieksshows hoor, moet ik er bij zeggen.
Appasionata en Cavalia enzo zijn ook niet voor mij weggelegd. maar dat is ene ander onderwerp.

Het verschil met een ritmeester een gewone instructeur is de militaire opleiding.
Ik geloof, en weet zelfs, dat er in Nederland ook goede instructeurs rondlopen, maar kijk even naar het aantal ruiters! Tigduizend ruiters. Hoeveel daarvan hebben toegang tot goede instructie? Dat bedoel ik. Hier zijn de rijscholen enorm dun bezaaid, maar ze hebben wel bijna allemaal hoge kwalitiet aan instructie. Hier leer je bv eerst aan de longe een onafhankelijke zit krijgen voordat je teugels in handen krijgt. ALS je die dan in handen krijgt, moet je niet verbaasd zijn als je dan ook vrijwel meteen met stang en trens leert rijden. De paarden reageren heel heftig als je te ruw bent, dus je leert meteen heel voorzichtig te zijn met je handen, en omdat je meteen resultaat krijgt met een lichte hulp, verruw je ook niet.
Dat is ander systeem waar dus ook andere ruiters uitkomen dan die op moeilijke/stugge paarden hebben moeten zitten tobben.
Dan heb ik het dus zuiver over manege niveau en nog niet eens over privé lessen met eigen paarden...

Ik wil niet zeggen dat hier alles beter is want ook hier heb je klojos, maar ik accepteer het niet dat mensen het idee hebben dat we ons in een soort wildwest gebeuren bewegen! Dus leg ik graag uit hoe het WEL is. Knipoog

Ik wil in dit verband ook wel even wat grappigs vertellen. Een instructeur die ik ken zegt altijd bij mensen die meteen zitten te zagen (gebeurt hier ook dus, bij de wannabees ):"Ben je een biefstuk aan het doorsnijden in zijn mond?" Clown

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:16

Citaat:
Ik zit dit jaar net in Nederland in de Golegã week...

Dan heb je wel dubbel pech; het is hier ook nog eens heel vies weer en dat zal het nog wel even blijven Cool .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:41

Ach de huizen zijn tenminste lekker warm van binnen. En de hele week lekker stampotten eten, heb ik al "besteld" hahaha. Dat smaakt toch beter bij vies weer dan bij 25 graden, toch?

Zal me ook wel overeten aan de pepernoten. Deze tijd van het jaar heeft zo ook zijn voordelen...

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:45

[/quote]

Lusitana heeft hier vandaag al een voorbeeld gegeven over een "onhandelbaar" paard op een duitse stal. Zo ken ik er ook wel een paar.[/quote]

Mee eens.
Wat ik even wil toevoegen is dat ik de Lusitano (heb geen ervaring met PRE) zo'n ander karakter heeft als de KWPN-ners van tegenwoordig.
Ze zijn super gevoellig, maar toch koel in het hoofd.
Menig KWPN ruiter kan niet met dit soort paarden overweg. Knipoog
Toen ik Xantha net had hoorde ik al die verhalen over de Lusitano aan en dacht er het mijne van.
Een paard is toch een paard.
Maar ze zijn echt anders, slimmer, gevoelliger en erg op hun baas gericht.
Ik wil niet zeggen dat een KWPN-ner niet zo is maar er is echt een groot verschil.
Dat merk je pas als je er zelf mee om gaat!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:00

Even iets heel anders, maar ik denk maar zo dat het werken met de garrocha uit pure verveling is ontstaan bij de veehoeders, die immers uren niks hebben te doen als het vee graast... en dan heb je zo´n stok bij je (die is om het vee mee te "bewerken":scheiden, opjagen, stoppen, sturen etc) en je zit op een paard...
Kan me dan voorstellen dat je elkaar dan uitdaagt tot steeds moeilijker dingen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:08

Op een dergelijke manier zal ook de reining bij het westernrijden ontstaan zijn, al die verveelde cowboys gingen maar eens kijken welk paard er nou het beste kon stoppen en draaien. Overigens is het leuk om de overeenkomsten in de Doma Vaquero en het Western rijden te zien, stops, roll backs, etc ,de Working equitation die in het western in een soort van vertraagde Slapen opname plaatsvind en natuurlijk het koeienwerk; teampenning!