4e Lusitano Keuring 14 september 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WestBest

Re: 4e Lusitano Keuring 14 september 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:28

Ik lees terug en zie dat ik de indruk gewekt zou kunnen hebben, door Ultramar niet te noemen, dat ik de kampioen niet leuk vind, maar ik vind hem echt GEWELDIG! Lachen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:32

missmuts schreef:
Ik lees terug en zie dat ik de indruk gewekt zou kunnen hebben, door Ultramar niet te noemen, dat ik de kampioen niet leuk vind, maar ik vind hem echt GEWELDIG! Lachen

Die indruk hadden wij niet hoor, maar toch bedankt dat je hem nog noemt Haha!

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:45

Ik heb foto's gemaakt van bijna alle rubrieken, binnen een paar dagen zijn ze op mijn website te vinden, www.waarzijndefotos.nl

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:49

dan wachten we geduldig af Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:02

Lusitana schreef:
Kunnen hier trouwens ook uitslagen komen?

Ik weet de meeste uitslagen van de volwassen hengsten uit mijn hoofd Knipoog . ( Beetje saai).
Bij de Adultos keuring:
Ultramar 71 punten Haha!
Phoenix 69,5
Vermuto ( ik dacht) 67
Saturno 63
Xaviero : afgekeurd

Gereden hengsten 6 jaar en ouder:
1: Ultramar met zilveren medaille Haha!
2: Saloio
3: Phoenix
4: Vaquieto

Kampioen der hengsten/ beste Lusitano hengst van 2008:
Ultramar Haha!

Kampioen der Kampioenen 2008:
Ultramar. Haha!

Of zoals Jan Hop ( de omroeper) zei: De Dag van Ultramar!

Van de merries heb ik weinig meegekregen maar weet wel dat er daar 4 zijn afgekeurd voor de Adultos en dat er vrij laag gepunt werd.
Bij de merries was Baunilha kampioen, zij moest samen met Ultramar in de ring voor de Kampioen der Kampioenen, hele mooie merrie met natuurlijk een heel aparte kleur. Ultramar vond haar ook wel erg leuk Knipoog .
De uitslagen zullen binnenkort wel op de site van de Lusitano vrienden verschijnen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 16-09-08 10:07, in het totaal 2 keer bewerkt

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:04

ElCid schreef:
Van de merries heb ik weinig meegekregen maar weet wel dat er daar 4 zijn afgekeurd voor de Adultos en dat er vrij laag gepunt werd.
De uitslagen zullen binnenkort wel op de site van de Lusitano vrienden verschijnen.

klopt! 1 merrie had slechts 45 punten!

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:08

Idd werd er erg laag gepunt, de preciese punten weet ik zo ook niet meer.
Weet wel dat alle 7 merries die we mee hadden, zijn opgenomen in het stamboek.

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:59

Kan iemand mij vertellen waarom de hengst Xaviero is afgekeurd?

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:01

zasread schreef:
Ik heb foto's gemaakt van bijna alle rubrieken, binnen een paar dagen zijn ze op mijn website te vinden, http://www.waarzijndefotos.nl

Ik ben erg benieuwd!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:09

Rijo schreef:
Kan iemand mij vertellen waarom de hengst Xaviero is afgekeurd?

Hij heeft te weinig punten gekregen, ik weet niet meer precies op welke onderdelen, maar dat kan je straks wel terugvinden op de site van het APSL. Persoonlijk denk ik dat de Portugezen steeds liever grotere paarden willen zien, dat is ook in Portugal de tendens. Maar dat is puur giswerk van mijn kant, ze zullen wel genoeg bemerkingen op zijn exterieur en gangen hebben gehad om hem laag te punten.
http://www.snc.min-agricultura.pt/home.htm , als je bij : Nome do Equino , zijn naam invult en dan op enter drukt krijg je zijn gegevens te zien.
Maar het zal wel even duren voordat het hier allemaal opstaat Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:37

Ik zal even vertalen wat de punten zijn waar een paard aan moet voldoen voor het stamboek, misschien wordt het dan duidelijk (waarom dat paard is afgeleurd).
Het is niet zo dat men liever groot ziet, maar er is wel een minimum maat. Verder lijkt het mij alsof hij een deuk in de neus heeft? Dat is wel mooi, maar voor het stamboek echt NOT DONE. De neus moet recht of bol.
enfin hier alvast ik het Portugees, geef me even een paar minuten voor de vertaling.
Citaat:
MODELO IDEAL COM 100 PONTOS

1. TIPO

Eumétrico (peso cerca dos 500 Kgr); mediolínio; subconvexilínio (de formas arredondadas) de silhueta inscrítivel num quadrado.

2. ALTURA

Altura média ao garrote, medida com hipómetro aos 6 anos:

– Fêmeas 1,55 m

– Machos 1,60 m

3. PELAGEM

As mais frequentes são a ruça e a castanha em todos os seus matizes.

4. TEMPERAMENTO

Nobre, generoso e ardente, mas sempre dócil e sofredor.

5. ANDAMENTOS

Ágeis e elevados projectando-se para diante, suaves e de grande comodidade para o cavaleiro.

6. APTIDÃO

Tendência natural para a concentração, com grande predisposição para exercícios de Alta Escola e grande coragem e entusiasmo nos exercícios da gineta (combate, caça, toureio, maneio de gado, etc.).

7. CABEÇA

Bem proporcionada, de comprimento médio, delgada e seca, de ramo mandibular pouco desenvolvido e faces relativamente compridas, de perfil levemente subconvexo, fronte levemente abaulada (sobressaindo entre as arcadas supraciliares), olhos sobre o elíptico, grandes e vivos, expressivos e confiantes.

As orelhas são de comprimento médio, finas, delgadas e expressivas.

8. PESCOÇO

De comprimento médio, rodado, de crineira delgada, de ligação estreita à cabeça, largo na base, e bem inserido nas espáduas, saindo do garrote sem depressão acentuada.

9. GARROTE

Bem destacado e extenso, numa transição suave entre o dorso e o pescoço, sempre levemente mais elevado que a garupa.

Nos machos inteiros fica afogado em gordura, mas destaca-se sempre bem das espáduas.

10. PEITORAL

De amplitude média, profundo e musculoso.

11. COSTADO

Bem desenvolvido, extenso e profundo, com costelas levemente arqueadas, inseridas obliquamente na coluna vertebral, proporcionando um flanco curto e cheio.

12. ESPÁDUAS

Compridas, oblíquas e bem musculadas.

13. DORSO

Bem dirigido, tendendo para o horizontal, servindo de traço de união suave entre o garrote e o rim.

14. RIM

Curto, largo, musculoso, levemente convexo, bem ligado ao dorso e à garupa com a qual forma uma linha contínua e perfeitamente harmónica.

15. GARUPA

Forte e arredondada, bem proporcionada, ligeiramente oblíqua, de comprimento e largura de dimensões idênticas, de perfil convexo, harmónico e pontas das ancas pouco evidentes conferindo à garupa uma secção transversal elíptica.

Cauda saindo no seguimento da curvatura da garupa, de crinas sedosas, longas e abundantes.

16. MEMBROS

Braço bem musculado, harmoniosamente inclinado.

Antebraço bem aprumado e musculado.

Joelho seco e largo.

Canelas sobre o comprido, secas e com os tendões bem destacados.

Bolêtos secos relativamente volumosos e quase sem machinhos.

Quartelas relativamente compridas e oblíquas.

Cascos de boa constituição, bem conformados e proporcionados, de talões não muito abertos e coroa pouco evidente.

Nádega curta e convexa.

Coxa musculosa, sobre o curto, dirigida de modo a que a rótula se situe na vertical da ponta da anca.

Perna sobre o comprido, colocando a ponta do curvilhão na vertical da ponta da nádega.

Curvilhão largo, forte e seco.

Os membros posteriores apresentam ângulos relativamente fechados.

(Waarschijnlijk staat het ook wel ergens vertaald, maar goed)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-09-08 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:47

Dit lijstje staat ook in het programmaboekje, dus daar kan je ook zien wat de punten zijn waarop gekeurd is, overigens dan zonder de toelichting, dus dat is wel interessant.
Ik weet wel dat hij 2 vijven had, maar niet waarvoor, dus dan altijd is afgekeurd! Ik vraag me dan ook af of het gedrag van een hengst meespeelt, het was voor het paard zelf geen goede reclame zoals hij achter Phoenix aanging nadat hij zich steigerend had losgerukt, denk ik!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:58

Nee gedrag telt niet mee.
Het uiteindelijke lijstje waar ze punten voor krijgen is simpelweg:
Hoofd, schouder, borst, rug, achterhand, ledematen, gangen en vormen (gestalte).
Wellicht handiger voor mij om daar dan uitleg over te geven. Komt eraan.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-09-08 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:59

Had hij niet 3 vijven? 2 voor exterieur en 1 voor algemene indruk?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:06

Yenneke schreef:

Dat zou best kunnen, ik heb er in ieder geval 2 gehoord, maar ik stond toen bij de inrijring en daar was het soms moeilijk te verstaan.

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:23

Lusitano ik ben benieuwd naar de vertaling.

Ik was best gecharmeerd van hem.

Ik heb het niet allemaal kunnen volgen omdat ik zelf moest gaan voorbereiden voor de zadelrubriek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:32

Hoofd: Goed in verhouding, middellang, fijn en droog, met weinig ontwikkeld jukbeen en wangen relatief lang, convex profiel, iets bol voorhoofd (boven de oogkassen uitstekend), ogen ovaal, groot en levendig, expressief en vertrouwend.
Schouder:Lang, schuin en goed bespierd.
Borst:Middelbreed, diep en bespierd.
Rug:Goed gelijnd, naar horizontaal neigend, als een vloeiende lijn tussen schoft en lendenen.
Achterhand:Stevig en rond, welgevormd, licht afhangend, met gelijke afstanden in breedte en hoogte, concex profiel , harmonieus en de heupbeen uitsteeksels weinig zichtbaar, de croupe en ovaal dwarsaanzicht gevend.
Ledematen:
Bovenarm goed bespierd, harmonieus hellend. Onderarm rechtgericht en bespierd. Voorknie droog en groot. Pijpen lang, droog en met goed afgetekende pezen. Kogels droog, relatief dik en haast zonder "machinhos" (moet ik navragen, ken dat woord niet). Koten relatief lang en schuin. Hoeven van goede kwaliteit, goed gebouwd en gevormd met de nauwe verzenen en weing opmerkbare kroonrand.
Bil kort en rond. Dij bespierd, kort, zo gezet dat de knie zich op de loodlijn onder het heupbeen uitsteeksel bevindt. Achterbeen lang, met de hak op de loodlijn onder de punt van de bil. Spronggewricht groot, stevig en droog. De achterbenen vertonen nogal gesloten (kleine) hoeken.
Gangen:Lenig en verheven, naar voren werpend, vloeiend en met groot comfort voor de ruiter.
In de vormen moet men denken aan vierkantspaard, middellang gelijnd, met ronde vormen (maat en hals zit hier ook wel bij in denk ik zo).

Misschien als jullie met dit langs een foto van het paard gaan, je het zelf ontdekt.
De eigenaar kan natuurlijk ook uitsluitsel geven.

Zelf denk ik dus dat het hoofd een van de punten is geweest.

Nogmaals, MOOI wil niet zeggen dat het klopt met de eisen...

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:44

Lusitana bedankt voor je duidelijk omschrijving. Het is geheel duidelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:48

Graag gedaan. Ik denk dat die machinhos is wat wij sporen noemen, die stukjes eelt onderop de kogel.

Quala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:00

Lusitana schreef:
En WIE heeft het boekje gemaakt, want daar blijkt een grove fout in te staan (merk ik net via een ander topic) die ook nog omgeroepen is. Vermuto en Phoenix zouden van dezelfde stoeterij komen...

Vermuto komt van Oliveira&Oliveira en
Phoenix van Oliveira e Sousa.
Helemaal NIETS met elkaar te maken!!!!!

Kunnen hier trouwens ook uitslagen komen?

Dat ben ik!!!
De gegevens die aan mij zijn aangeleverd komen van iemand anders en deze gegevens zijn overgenomen.
Het klopt inderdaad dat hij van een andere fokker komt en dat is AGROP. OLIVEIRA E OLIVEIRA, SOC.AGR.LDA.
Gelukkig heb ik zelf de afstamming nog gecontroleerd want die bleek ook niet juist te zijn.
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt en er is hard gewerkt kan ik je vertellen.
Heb je al post van mij gekregen Lusitana?

Oja het geweldige veulen die chocomelk of milkshake wilde halen bij de andere merries en zich niet liet vangen is van ons.
Leuke foto's trouwens ga zeker wat nabestellen als dat kan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:53

Natuurlijk worden er fouten gemaakt, maar het gevolg van deze fout is, dat waar een fokker enige naamsbekendheid hoopte te krijgen in Nederland, zijn paard totaal niet erkent wordt als zijnde van hem en een grote anonieme is. In de topics wordt hij ook als vraagteken en "van dit paard weet ik de naam niet" genoemd. Niet dat jij daar wat aan kunt doen...

Ik werk met/voor deze fokker en het is helemaal mijn toedoen geweest dat het paard naar Nederland ging, want hij kon hem duurder verkopen naar Zuid Amerika. Ik heb hem overgehaald. En dat ging niet zonder slag of stoot en heeft ook mij geld gekost. Vandaar dat het me zo hoog zit. Mijn argument was namelijk, dat het paard lopende reclame voor hem zou zijn.
DAT gaat zo dus totaal de mist in als een andere stoeterij als fokker wordt aangegeven, en ik voel me onzettend schuldig dat hij duizenden euros heeft misgelopen door het paard naar Nederland te laten gaan. Ik wou dat ik het terug kon draaien.
Ik ben hier echt ziek van. We hadden geplanned om te komen (de fokker en ik) en nu vind ik het extra erg dat het niet door is gegaan. Want dan hadden we tenminste de aankondiging kunnen veranderen.
Ik hoop dat in het blad van de vereniging waar de uitslagen in komen een duidelijke rectificatie komt, MET FOTO, zodat men ook weet om welk paard het gaat.

De fokker zelf heet Nuno Oliveira en omdat zijn vader geinvesteerd heeft is het officieel Oliveira e (=&) Oliveira. Vader heeft een agrarisch bedrijf, vandaar de agrarische LDA.

Nog geen post gehad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:46

Lusitana, de naam van deze hengst is wel degelijk genoemd hoor!
jammer dat er een fout in het programma heeft gestaan, zeker in dit geval, maar mensen die interesse hebben in deze hengst zullen vast en zeker verder informeren naar zijn achtergrond!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:07

Zijn naam is wel genoemd, maar niet onthouden. Daarom zei ik al dat daar verder geen schuld ligt, maar het is wel jammer!
Ik kan alleen maar hopen dat hij in de sport gaat spetteren en dat de fokker -indien vermeld- dan wel correct vermeld wordt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:17

Kan me inderdaad voorstellen dat het in zijn geval niet leuk is...
jammer ook dat de eigenaresse het niet op tijd gezien heeft (boekjes zijn ruim voor de keuring toegestuurd), dan had het in ieder geval goed omgeroepen kunnen worden...

Het lijkt me een veelbelovend paard dat het vast goed gaat doen in de sport! Knipoog

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:27

Yenneke schreef:

Ik dacht dat hij er zelfs 4 had, maar dat weet ik niet meer zeker