Kruising Quarter/ Andalusier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Re: Kruising Quarter/ Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:55

Dank je wel Haha!

tuurlijk zijn ze daar hun mindere paarden ook liever kwijt dan rijk, dat is hier ook zo. Je hebt dus handelaren die letterlijk een vrachtwagen Iberische paarden koopen. Ze weten dan niet precies wat er op staat. De gemiddelde kwaliteit is dan matig tot redelijk. Dat betekend dat er een heel stel gemiddelde/ matige paarden op staan, een enkele goeien en enkele slechte.
Je kunt het dus treffen bij zo iemand, maar ook totaal niet. Kopen bij die personen kan ik alleen aanraden als je er echt veel verstand van hebt. Overigens kan een gemiddeld paard ook een goeie zijn, maar dan zonder papier. Of je treft een heel goed paard wat verkeerd beleerd is en waar je als je er veel tijd in steekt weer iets goeds van kan maken, het kan van alles zijn...

Maar je hebt ook mensen die naar Spanje zijn gegaan, met een flink aantal flappen op zak en rechtstreeks bij de fokkers is gaan zoeken voor heel goede ouderdieren. De fokkers van deze paarden moeten je zo'n paard echt gunnen wil je hem kiunnen kopen, ze zijn er trots op! Het is dus voor die Nederlander/ Belgen een hele klus geweest en heeft ze veel geld gekost. Echter ze hebben iets echt goeds meegenomen en zijn hier gaan fokken. Bij die fokkers kun je echt heel goede paarden kopen!! Maar dan betaal je ook wat. 2 voorbeelden hier van zijn; de Woeste Hoeven in Nederland en Residelca in Belgie. Hun paarden lopen bijna altijd op kop op de keuringen en de nakomelingen hebben zich op elk gebied ook al bewezen!

Verdert zijn er natuurlijk ook nog handelaren in Nederland, die wel echt zelf goede paarden selecteren in Spanje/ Portugal, maar er niet mee gaan fokken, maar direct doorverkopen.

Het is gewoon even de weg weten en hulp vragen als je er niet uitkomt. Vaak kun je wel merken dat de betere verkopers vaak zelf echt helemaal weg zijn van het ras en weten hoe de stamboekzaken in elkaar zitten.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 14:12

Cyrina schreef:
Dank je wel Haha!

tuurlijk zijn ze daar hun mindere paarden ook liever kwijt dan rijk, dat is hier ook zo. Je hebt dus handelaren die letterlijk een vrachtwagen Iberische paarden koopen. Ze weten dan niet precies wat er op staat. De gemiddelde kwaliteit is dan matig tot redelijk. Dat betekend dat er een heel stel gemiddelde/ matige paarden op staan, een enkele goeien en enkele slechte.
Je kunt het dus treffen bij zo iemand, maar ook totaal niet. Kopen bij die personen kan ik alleen aanraden als je er echt veel verstand van hebt. Overigens kan een gemiddeld paard ook een goeie zijn, maar dan zonder papier. Of je treft een heel goed paard wat verkeerd beleerd is en waar je als je er veel tijd in steekt weer iets goeds van kan maken, het kan van alles zijn...

Maar je hebt ook mensen die naar Spanje zijn gegaan, met een flink aantal flappen op zak en rechtstreeks bij de fokkers is gaan zoeken voor heel goede ouderdieren. De fokkers van deze paarden moeten je zo'n paard echt gunnen wil je hem kiunnen kopen, ze zijn er trots op! Het is dus voor die Nederlander/ Belgen een hele klus geweest en heeft ze veel geld gekost. Echter ze hebben iets echt goeds meegenomen en zijn hier gaan fokken. Bij die fokkers kun je echt heel goede paarden kopen!! Maar dan betaal je ook wat. 2 voorbeelden hier van zijn; de Woeste Hoeven in Nederland en Residelca in Belgie. Hun paarden lopen bijna altijd op kop op de keuringen en de nakomelingen hebben zich op elk gebied ook al bewezen!

Verdert zijn er natuurlijk ook nog handelaren in Nederland, die wel echt zelf goede paarden selecteren in Spanje/ Portugal, maar er niet mee gaan fokken, maar direct doorverkopen.

Het is gewoon even de weg weten en hulp vragen als je er niet uitkomt. Vaak kun je wel merken dat de betere verkopers vaak zelf echt helemaal weg zijn van het ras en weten hoe de stamboekzaken in elkaar zitten.

Toevallig heb ik zo'n vrienden die zelf naar Spanje getrokken zijn en daar goeie dieren rechtstreeks bij de handelaar zijn gaan kopen. Ik heb hem ook gebeld met de vraag of hij me kon helpen en hij zei me dat hij pas volgend jaar ging fokken. Hij zei me ook dat hij zelf nog fokmerrie's zocht, maar dat het heel erg uitkijken is als je iets koopt.
Ik had gewoon geen geduld om te wachten (is dan ook nog eens 4 jaar wachten vooraleer je kan rijden), maar weet als hij met zijn merrie fokt dat het heel zeker ok zal zijn.
Zij hadden me ook de Woeste Hoeve aangeraden om eens contact te nemen, maar ik ben wat achterover gevallen van de prijzen...
Ik ben ook in Frankrijk op zoek gegaan en daar had ik bijna een zwarte Lusitanomerrie gekocht. Deze was dezelfde prijs van m'n Quarter, maar veel minder mooi gebouwd en er kwamen nog eens 1000 euro vervoerskosten bij kijken.
Met het Soerhuis ben ik ook in contact gekomen, maar een kennis waarschuwde me dat Menorquina's geen gemakkellijk karakter hebben en gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
Ik heb dan beslist om mijn merrie te kopen, omdat ik haar leuker vond dan al hetgeen ik toen kans van had. Mocht het blijken dat het toch nog goed komt zou ik heel blij zijn, want ze heeft super leuk karakter en is heel erg mooi.
Laatst bijgewerkt door Arakhan op 23-08-08 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:24

Gaat het al beter met haar?

Als de lusitano merrie niet netjes gebouwd was, is het goed dat je haar hebt laten staan.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 14:34

Cyrina schreef:
Gaat het al beter met haar?

Als de lusitano merrie niet netjes gebouwd was, is het goed dat je haar hebt laten staan.

Ik zeg niet dat ze helemaal niet mooi gebouwd was, maar ik hou persoonlijk van erg compacte paarden met mooie ronde kont en korte, maanvormige hals. Dit heeft ze niet echt.
Dit was de merrie, ze was ook nog maar 3 jaar oud, dus ze zou wel nog wat veranderen door trainig, maar ze zou zeker nooit zo mooi proportioneel gebouwd worden als de Quarter:
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=25j9gle&s=4

Volgende week gaan we naar de kliniek met de merrie voor foto's, dan pas zal ik wat meer weten hopelijk.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:24

Een Iberisch paard hoort ook compact te zijn.

Maar het is wel bekend dat ze er tot hun 4e jaar vaak uit kunnen zien als iele garnaaltjes, maar later barokke kanonnen worden.

Het is een beetje een moeilijke foto, dus ik kan er niet zoveel over zeggen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:10

Er worden inderdaad vrachtwagens geladen van handelaren hier met " andalusiers " maar dit is echt niet te vergelijken met paarden van goede fokkers.

Ook al is een PRE apto wil dit niet altijd zeggen dat het een perfect paard om te dekken die keuring stelt niet zo veel voor.

Ligt er echt aan wat je van je merrie wilt verbeteren en hier ook een hengst op zoeken , andalusiers maaien vaak en kunnen een zwakke rug en achterhand hebben , dit is beter bijv bij lusitanos.

Is je merrie al wat overbouwd ook veel barokke paarden kunnen dit hebben.

Dus veel hengsten bewonderen en je vindt vat wel wat je zoekt.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:33

jus schreef:
Er worden inderdaad vrachtwagens geladen van handelaren hier met " andalusiers " maar dit is echt niet te vergelijken met paarden van goede fokkers.

Ook al is een PRE apto wil dit niet altijd zeggen dat het een perfect paard om te dekken die keuring stelt niet zo veel voor.

Ligt er echt aan wat je van je merrie wilt verbeteren en hier ook een hengst op zoeken , andalusiers maaien vaak en kunnen een zwakke rug en achterhand hebben , dit is beter bijv bij lusitanos.

Is je merrie al wat overbouwd ook veel barokke paarden kunnen dit hebben.

Dus veel hengsten bewonderen en je vindt vat wel wat je zoekt.

Nu je dit zegt, al zoekend naar hengsten had ik ook al gemerkt dat sommige Anda's wat overbouwd zijn, ik dacht dat Iberische paarden eerder hoger stonden langs voor, maar dat komt dan puur door de verzameling?
Hier heb ik wel iets aan, thx Knipoog.
Ik dacht ook al dat een Lusitanier of een Berber misschien een sterker paard zouden geven.
Kun je zeggen wat je bedoeld met zwakker rug en hoe je dat eventueel kunt merken? Heeft het iets te maken met de discussen, bot of eerder spieren?
Deze staat in Belgie, is een Lusitano. Kreeg naar het schijnt maar een 6 op de benen, maar weet ook niet waar ze zich op baseren. Jammer alleen van de witte sokjes en misschien heeft hij ook wel wat een ondernek? Dekprijs is niet zo duur.
http://www.chevaux-iberiques.fr/index.php?showtopic=12772&st=0

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:32

De Lusitanohengst van Elcid is ook heel mooi, maar da's eerder nieuwe type Lusitano zeker? Zie liefst zo barok mogelijk.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:33

Ik wil me er ook mee bemoeien Haha! Of het wordt mooi of helemaal niet denk......

wernimsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:57

Ik heb een kruizing 2/3 anda en 1/3 qh
Ze is nog maar 1jaar en is bond
Zover we het nou hebben gezien/beleeft gaat alles goed
ze heeft mooie gangen en een goeie bouw
ik heb dr nog niet zolang en ze word binnekort officieel gekeurd.

vor foto's zou je even op mijn hyve moeten kijken
nine-nine.hyves.nl