Wat betekent Vol papier.

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:52

Een "gewone" hengst zal altijd veulenboek blijven. Alleen dekhengsten krijgen een stamboek.
Sterpredikaat of niet, veulenboek blijft veulenboek.

Weet waar je over praat voordat je mensen gaat verbeteren ;)

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:11

Ania schreef:
Een "gewone" hengst zal altijd veulenboek blijven. Alleen dekhengsten krijgen een stamboek.
Sterpredikaat of niet, veulenboek blijft veulenboek.

Weet waar je over praat voordat je mensen gaat verbeteren ;)


Jij hebt ongelijk hoor.. Mijn moeder fokt al jaren friese paarden. Ze heeft een aantal jaren geleden een veulen gefokt dat naar de hengstenkeuring is gegaan, hij is er de 2de of 3de ronde uitgegaan, en is wel ster geworden maar geen dekhengst.. Ster betekend dat hij dus geen veulenpapier meer heeft, en dat hij dus als hengst in het stamboek is opgenomen..
Dussss.........

Ania schreef:
Weet waar je over praat voordat je mensen gaat verbeteren ;)

Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:17

wereld schreef:
Ania schreef:
Een "gewone" hengst zal altijd veulenboek blijven. Alleen dekhengsten krijgen een stamboek.
Sterpredikaat of niet, veulenboek blijft veulenboek.

Weet waar je over praat voordat je mensen gaat verbeteren ;)


Jij hebt ongelijk hoor.. Mijn moeder fokt al jaren friese paarden. Ze heeft een aantal jaren geleden een veulen gefokt dat naar de hengstenkeuring is gegaan, hij is er de 2de of 3de ronde uitgegaan, en is wel ster geworden maar geen dekhengst.. Ster betekend dat hij dus geen veulenpapier meer heeft, en dat hij dus als hengst in het stamboek is opgenomen..
Dussss.........

Ania schreef:
Weet waar je over praat voordat je mensen gaat verbeteren ;)


Nee hoor. sterhengsten die geen dekhengst zijn blijven veulenboek.
Alleen dekhengsten worden stamboek.

ik ga het even opzoeken voor je. bewijs graag mijn gelijk :P

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:22

Een paard die niet opgenomen word in het stamboek is een paard die geen eens een premie krijgt, sterwaardig paard krijgt wel een premie.zoals ze het zei beweerd ze dat een hengst alleen papieren krijgt of ster word als hij dekhengst word
Laatst bijgewerkt door wereld op 04-11-11 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:23

wereld schreef:
Een paard die niet opgenomen word in het stamboek is een paard die geen eens een premie krijgt, sterwaardig paard krijgt wel een premie



Een sterhengst krijgt geen premie, Hij wordt ster of niet.
wordt ie ster is het een veulenboeksterhengst wordt ie geen ster blijft ie stamboek.

Een ruin krijgt wel een premie bij zijn sterpredikaat.

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:27

Oke dus als hij geen ster word blijft hij stamboek, een stamboek paard is toch opgenomen, en dus geen veulenboek

Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:29

Citaat:
http://kfps.deltahorses.nl/InformatieHE ... ement.aspx

Artikel 3 - Soorten keuringen
Het KFPS onderscheidt de volgende keuringen:
1. Stamboekkeuring
Stamboekkeuringen worden georganiseerd door het KFPS. De stamboekkeuringen staan open voor:
1. Veulens;
2. Driejarige en oudere veulenboekmerries/veulenboekruinen voor opname in het stamboek en eventueel sterverklaring;
3. Vierjarige en oudere stamboekmerries/ruinenboekruinen voor sterverklaring

zie jij hier hengsten tussenstaan?

........
Veulenboekhengstenkeuring
Veulenboekhengstenkeuringen worden georganiseerd door het KFPS en staan open voor 3-jarige en oudere veulenboekhengsten. In uitzonderlijke gevallen kan deze rubriek worden uitgeschreven op een stamboekkeuring.

.......
Artikel 4 - Keuringsrubrieken
K. Keuren van 3 jaar en oudere hengsten voor het predikaat Ster. Minimale stokmaat voor het verkrijgen van het sterpredikaat voor hengsten is 1.58 meter.Hengsten kunnen worden aangeboden voor de zogenaamde veulenboekhengstenkeuringen.

.......

Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:30

wereld schreef:
Oke dus als hij geen ster word blijft hij stamboek, een stamboek paard is toch opgenomen, en dus geen veulenboek



Nee als hij geen ster wordt blijft hij veulenboek.
Het veulenboek papier is WEL een stamboekCERITFICAAT. Oftewel het is een echte fries.

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:33

Dus je zegt een hengst blijft veulenboek, en als je hem dan laat castreren en weer voor de keuring doet kan hij wel opgenomen worden en een stamboek krijgen?

Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:38

Klopt.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:10

wereld schreef:
Ania schreef:
Een "gewone" hengst zal altijd veulenboek blijven. Alleen dekhengsten krijgen een stamboek.
Sterpredikaat of niet, veulenboek blijft veulenboek.

Weet waar je over praat voordat je mensen gaat verbeteren ;)


Jij hebt ongelijk hoor.. Mijn moeder fokt al jaren friese paarden. Ze heeft een aantal jaren geleden een veulen gefokt dat naar de hengstenkeuring is gegaan, hij is er de 2de of 3de ronde uitgegaan, en is wel ster geworden maar geen dekhengst.. Ster betekend dat hij dus geen veulenpapier meer heeft, en dat hij dus als hengst in het stamboek is opgenomen..
Dussss.........

Ania schreef:
Weet waar je over praat voordat je mensen gaat verbeteren ;)


Ik ben jurylid bij het FPS en kan alleen maar zeggen dat Ania gelijk heeft. Dussss..... tijd voor een "oeps, sorry"?

Hengsten van drie jaar of ouder kunnen "veulenboeksterhengst" worden, of niet. Tussenweg niet mogelijk, premies niet mogelijk.
Daarnaast kunnen ze aangeboden worden op de hengstenkeuring voor goedkeuring als dekhengst. Als ze alle rondes inclusief Centraal onderzoek overleven worden ze ingeschreven als "stamboekhengst", dan zijn ze goedgekeurd voor de dekdienst en krijgen ze een nummer. Elke "stamboekhengst" is dus een goedgekeurde dekhengst.
Ruinen kunnen vanaf drie jaar gekeurd worden en krijgen net als merries de mogelijkheden: blijft veulenboek (geen premie, geen opname stamboek), stamboek zonder premie, stamboek derde premie, ster tweede premie of ster eerste premie.

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:44

horseyfries schreef:
Ik ben jurylid bij het FPS en kan alleen maar zeggen dat Ania gelijk heeft. Dussss..... tijd voor een "oeps, sorry"?


Ik zou niet weten waarvoor? Zoals ik hierboven al typte, zoals ze het schreef kwam het over of ze bedoeld dat een hengst alleen een stamboek papier krijgt als hij dekhengst word, en dat je "hem wel kan laten gaan voor ster" (dat interpeteerde ik al: proberen of hij ster kan worden) en als hij dat niet word je dus geen stamboekpapier krijgt,(dus je een papierloos paard zou hebben) en dat een hengst geen ster zou kunnen worden als hij geen dekhengst is..
en daarvan zei ik dat dat niet waar is.. :)

Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:33

wereld schreef:
horseyfries schreef:
Ik ben jurylid bij het FPS en kan alleen maar zeggen dat Ania gelijk heeft. Dussss..... tijd voor een "oeps, sorry"?


Ik zou niet weten waarvoor? Zoals ik hierboven al typte, zoals ze het schreef kwam het over of ze bedoeld dat een hengst alleen een stamboek papier krijgt als hij dekhengst word, en dat je "hem wel kan laten gaan voor ster" (dat interpeteerde ik al: proberen of hij ster kan worden) en als hij dat niet word je dus geen stamboekpapier krijgt,(dus je een papierloos paard zou hebben) en dat een hengst geen ster zou kunnen worden als hij geen dekhengst is..
en daarvan zei ik dat dat niet waar is.. :)


Nee. hij wordt geen stamboek, blijft veulenboek. Veulenboek is echter wel een stamboekcertificaat en heeft het paard gewoon 100%fries papieren.

Je spreekt jezelf steeds tegen...
maar discussie gesloten.

ik had gelijk :+ ;)
Laatst bijgewerkt door Ania op 04-11-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:37

Leg even uit, Hoezo spreek ik mijzelf tegen? Heb wat je quote 3x gelezen maar ik zie het niet

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:37

o kijk, je hebt het al even weer aangepast zie ik..

Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:38

Ania schreef:
maar discussie gesloten.

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:39

Ik spreek mijzelf steeds tegen zeg je, met 2 voorbeelden quote je erbij... Maar waarom haal je die dan weg? Waarin spreek ik mijzelf dan tegen Ania?

Edit:

Hahaha ja dit is ook een manier om het niet uit te hoeven leggen:
Ania schreef:
Ania schreef:
maar discussie gesloten.

Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:47

wereld schreef:
Ik spreek mijzelf steeds tegen zeg je, met 2 voorbeelden quote je erbij... Maar waarom haal je die dan weg? Waarin spreek ik mijzelf dan tegen Ania?

Edit:

Hahaha ja dit is ook een manier om het niet uit te hoeven leggen:


Zucht. Mijn energie wat doe je.

Weet je wat, je hebt gelijk. Echt. Helemaal gelijk. Geniet van je overwinning! Proost.

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:51

nou jaaaaaaa dit slaat nergens op, eerst mij verwijten dat ik mezelf tegenspreek, maar je kan het niet uitleggen. Ik hoef mijn gelijk niet hoor, ik was alleen erg benieuwd naar wat je bedoelde, en jij quote waarmee ik mijzelf tegen zou spreken, en vervolgens haal je dat weer snel weg en kun je me niet uitleggen waarmee dan, dus dat zegt genoeg denk ik dan he.. weet je laat maar idd als het zo moet..

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:02

wereld schreef:
Dus je zegt een hengst blijft veulenboek, en als je hem dan laat castreren en weer voor de keuring doet kan hij wel opgenomen worden en een stamboek krijgen?


Neen in dit geval komt hij in het ruinenboek. Daarbij kan hij ook gewoon het sterpredikaat krijgen.
Als hengst blijft hij veulenboek met een ster of zonder een ster. Hij wordt alleen stamboek als hij goedgekeurd wordt voor de dekdienst. Een hengst die goedgekeurd wordt voor de dekdienst krijgt dan ook vaak bij goedkeuring een andere (nieuwe) naam waarmee hij opgenomen wordt in het stamboek.
Overigens is een veulenboek of ruinenboek ook gewoon een papier van het officiele stamboek.....

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:29

wereld schreef:
Ja idd Ania, dit is ook grote onzin.. Een hengst kan net zo goed opgenomen worden,terwijl hij geen dekhengst is, zou toch te gek voor woorden zijn als je hem dan eert zou moeten laten castreren omdat je er anders geen stamboek papieren bij krijgt.....


Hiervoor is "oeps, sorry" op zijn plaats. Iemand vertellen dat ze grote onzin vertelt terwijl alles wat ze zegt klopt, is in mijn ogen onfatsoenlijk en verdient een "sorry".

wereld schreef:
Jij hebt ongelijk hoor.. Mijn moeder fokt al jaren friese paarden. Ze heeft een aantal jaren geleden een veulen gefokt dat naar de hengstenkeuring is gegaan, hij is er de 2de of 3de ronde uitgegaan, en is wel ster geworden maar geen dekhengst.. Ster betekend dat hij dus geen veulenpapier meer heeft, en dat hij dus als hengst in het stamboek is opgenomen..
Dussss.........



Je zegt hier dat een hengst kan worden opgenomen terwijl hij geen dekhengst is. Opnemen in het stamboek betekent ALTIJD dat het een ruin is, een hengst kan niet opgenomen worden in het stamboek, maar blijft veulenboek, TENZIJ hij goedgekeurd wordt voor dekhengst.

Nogmaals, je kunt volhouden, wat je wilt, wat je zegt klopt totaal niet, en het zou netjes zijn als je dat gewoon toegaf in plaats van Ania te vertellen dat ze grote onzin vertelt als ze de juiste dingen hier neerzet. Dus laat zien hoe volwassen je kunt zijn.....
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 07-11-11 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:34

BKS schreef:
wereld schreef:
Dus je zegt een hengst blijft veulenboek, en als je hem dan laat castreren en weer voor de keuring doet kan hij wel opgenomen worden en een stamboek krijgen?


Neen in dit geval komt hij in het ruinenboek. Daarbij kan hij ook gewoon het sterpredikaat krijgen.
Als hengst blijft hij veulenboek met een ster of zonder een ster. Hij wordt alleen stamboek als hij goedgekeurd wordt voor de dekdienst. Een hengst die goedgekeurd wordt voor de dekdienst krijgt dan ook vaak bij goedkeuring een andere (nieuwe) naam waarmee hij opgenomen wordt in het stamboek.
Overigens is een veulenboek of ruinenboek ook gewoon een papier van het officiele stamboek.....


BKS, een ruin wordt wel opgenomen in het stamboek, dus dan spreek je wel van opname in het stamboek, ook al komt hij in het ruinenboek ;)

Ik denk idd dat Wereld door elkaar haalt wat de term "opname in het stamboek" betekent, en een veulenboekpapier van het stamboek. Als hij niet opgenomen wordt in het stamboek heeft hij nog altijd een veulenboekpapier *van het stamboek*. De hengst van haar moeder die ster werd had dan ook nog altijd een veulenboekpapier, hij werd alleen "veulenboeksterhengst" op papier.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 07-11-11 09:39, in het totaal 2 keer bewerkt

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:37

Yep, dat bedoelde ik ook.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:21

wereld schreef:
Ik zou niet weten waarvoor? Zoals ik hierboven al typte, zoals ze het schreef kwam het over of ze bedoeld dat een hengst alleen een stamboek papier krijgt als hij dekhengst word, en dat je "hem wel kan laten gaan voor ster" (dat interpeteerde ik al: proberen of hij ster kan worden) en als hij dat niet word je dus geen stamboekpapier krijgt,(dus je een papierloos paard zou hebben) en dat een hengst geen ster zou kunnen worden als hij geen dekhengst is..
en daarvan zei ik dat dat niet waar is.. :)


Ze schreef juist dat hij wel ster kan worden, en zegt nergens iets over papierloos:

Ania schreef:
Een hengst kun je alleen laten opnemen in het stamboek als hij een goedgekeurde dekhengst wordt. Je kunt hem wel laten gaan voor een sterpredikaat en daarvoor maakt het papier weining uit. Dan kijken ze naar het paard en zijn bouw.
Je kunt hem wel als ruin laten opnemen in het stamboek, maar ook daar kijken ze niet naar zijn papier.


Dit schreef ze, en dat klopt volkomen. Het ging niet om wel of geen papier, maar een "vol papier" of niet. Dat bedoelt ze met "ze kijken niet naar het papier", dat de afstamming niet uitmaakt of het paard ster wordt, het gaat om het paard zelf. Een paard kan alleen maar gekeurd worden met papier, nergens zegt ze dat het paard geen papier heeft, alleen dat het niet belangrijk is wat voor "papier", dwz wat voor afstamming.

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:47

Citaat:
Ik denk idd dat Wereld door elkaar haalt wat de term "opname in het veulenboek betekend


Ja dat klopt