Stelling: Friese paarden met wit zijn geen friezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: Stelling: Friese paarden met wit zijn geen friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:21

ik vind het gewoon geweldig als een fokker veel moeite doet om een helemaal zwarte fries te ''maken'' door te kijken naar een juiste hengst en stamboom enzo. Dat zie ik gewoon graag, dat mensen dan meer moeite doen om goed te fokken, en dan ook de naam fries verdienen. De echte zwarte fries. Friesen met veel wit noem je ook wel friesen maja zijn niet ''echt'' en worden dus niet ingeschreven, zo gaat dat nou eenmaal. Ik vind dat je wel moeite mag doen voor die naam, want friesen vind ik echt prachtige paarden

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:43

Wat een onzin! Het is natuurlijk geweldig dat mensen helemaal zwarte friezen proberen te fokken en persoonlijk vind ik het ook mooier. Dat gebeurt met andere rassen net zo, zo zijn er bijvoorbeeld stallen die voornamelijk schimmels (kwpn enzo) proberen te fokken, zij vinden dat een ideaal.
Meerdere mensen hebben het al gezegd maar friezen waren vroeger bijna nooit helemaal zwart maar inderdaad ook vos/schimmel/bruin. Ik vind het echt raar dat er meer naar de kleur dan de bouw (waarin ook al bijna geen fries als in allround werkpaard meer te herkennen is) en belangrijker, karakter, gekeken word. De uitdaging lijkt mij juist om homozygote kleuren te fokken maar dan bijvoorbeeld ook vos enzo. Ik vind een bruine fries net zoveel fries als een zwarte en het is juist jammer dat dat gewoon verdwijnt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:52

ik vind een bruine fries toch heel anders dan een zwarte, lijkt zo totaal anders! (vind ik) maargoed de meesten hier vinden een fries een fries ongeacht de kleur, dat vind ik dus niet..tenminste dat vind ik geen echte. Een echte fries noem ik helemaal zwart, de juiste bauw en gezond. Mja ieder kijkt er anders tegenaan, uiteindelijk maakt het voor die friesen zelf allemaal geen kont uit^^

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:09

In het Friesch Paarden-Stamboek staat in artikel 8 - Aftekeningen

Voor inschrijving in het stamboekregister voor hengsten en merries en het ruinenboek komen alleen paarden in aanmerking die volledig zwart zijn.

Een aantal witte aftekeningen worden toegestaan bij de stamboekopname:
- aftekeningen aan het hoofd (kol) mits boven de ooglijn met maximale doorsnede van 3,2 cm. Enige witte haren boven de ooglijn zijn ook toegestaan.
- bij merries: witte (plekken in de) zolen
- bij hengsten: aftekeningen aan het geslachtsapparaat

Niet toegestane aftekeningen zijn:
- aan het hoofd beneden de ooglijn
- aan het hoofd met een doorsnede groter dan 3,2 cm
- aftekeningen aan het lichaam (stekelharigheid)
- aftekeningen aan de benen, inclusief hoefwand

Paarden met niet toegestane aftekeningen worden niet in het stamboek opgenomen. De aftekeningen mogen bij het aanbieden op de keuring niet geverfd worden. Indien dit wel gebeurt, wordt het betreffende paard uitgesloten van deelname aan de keuring.

zie link:
www.fps-studbook.com

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:30

Dit weten we, alleen nu is de vraag of mensen er dus mee eens zijn of niet. hoe goofy 44 het zegt zo staat het er. Ik ben het er zelf mee eens, vind niet dat dat veranderd moet worden (betreft de fries)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:50

Citaat:
En daar zijn wij het dus niet eens, ik vind een fries met een aftekening ook een echte fries. Ook al heb je ze liever helemaal zwart en blijft dat het fokdoel, waarom zo spastisch doen over een witte haar als je grotere problemen hebt zoals dwerggroei, waterhoofden, hoefbeen problemen etc....

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik heb vooralsnog liever een goedgebouwde, gezonde Fries met een half wit been dan een pikzwarte zonder aftekeningen die op zijn 8e onder mijn kont het loodje legt door een gescheurde aorta om maar eens een zijstraat te noemen.

Een goed paard heeft altijd de juiste kleur. Dat wil niet zeggen dat je geen toelatingseisen v.w.b. de kleur moet hanteren, maar als het de gezondheid en vitaliteit van het ras ten goede komt, vind ik zeker dat Friezen met aftekeningen toegelaten moeten worden.

Ik heb totaal geen verstand van fokkerij, dus of dat inderdaad nodig is zou ik echt niet weten.

Ik gruw echter van het afdanken van paarden om zo iets idioots als een verkeerde kleur of een ongewenste aftekening. Zó oppervlakkig en zó paardonvriendelijk! (en dan heb ik het dus over de individuen he? Een gezond veulen dat een enkeltje slachtuis krijgt omdat de kleur/aftekening niet goed is. Schande vind ik dat!)

Ik zou er geen twee keer over na hoeven denken als ik een fijn, goed paard voor een goede prijs kon krijgen als het toevallig een wit voetje heeft. Ik ben zelfs blij als ik ze zo heel af en toe tegenkom, voor mij een teken dat ze niet allemaal onder het tapijt geveegd worden (al zouden er volgens mij toch een stuk meer rond moeten lopen dan ik zo om me heen zie - iets waar ik werkelijk droevig van kan worden....hoeveel hou je van paarden als je ze om zo'n flutreden het leven afneemt?)
Laatst bijgewerkt door BabbieB op 07-09-07 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:51

*dubbelpost*

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:29

Daar ben ik het dan wel weer mee eens, een fries met aftekeningen kan wel beter zijn, en vind dat ook vreselijk als het door die domme reden geslacht zou worden. Maar ik vind dat er ook nog moeite mag worden gedaan om het helemaal zwarte paard intact te houden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:35

Het lijkt mij dat als je een raszuivere merrie laat dekken door een raszuivere hengst het veulen wordt opgenomen in het stamboek. Ook als het (te) veel wit heeft. Mogelijk kan je dan een notitie maken op de stamboom dat het een niet erkende kleur is en dat zodoende nakomelingen geen stamboom krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:38

En als die nakomelingen dan wel zwart zijn?!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:41

Ik denk dat het Friese stamboek niet meer al te kieskeurig mag zijn, het ras is al niet meer zo fantastisch als je kijkt naar fokken en hoeveel inteelt. Hoe kieskeuriger je wordt, hoe meer je dat stimuleert.
Je kan er ook voor kiezen om het dier niet te laten goedkeuren op kleur en bouw maar op nakomelingen anders?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:41

hehe lastig idd=) dan zijn die zwarte nakomelingen wel weer ''goed'' en zodra ze met teveel wit hebben krijgen ze er gewoon een aantekening bij

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:43

eem fries moet zwart zijn vind ik dus als er wit te zien is vind ik het geen echte fries
maar je dat is mijn mening

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:51

Dus fok je liever het ras kapot zodat er maar zwarte friezen in voorkomen?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:23

dat zegt ze niet..dan is het geen echte fries..met veel wit en dan verdient het niet zijn naam, maar daardoor kan het wel meer presteren..maar niet gebruikt worden als goede fokmerrie bijv.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:29

en hoe denkt de TS dan over arabo-friezen en bonte 'friezen' ?
ik zelf vind dat er nix mis is met een fries die wat wit heeft. lekkr origineel juist

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:54

Een Fries is wat mij betreft een Fries als zijn stamboom uit voornamelijk Friezen bestaat. Of het paard dan een bles of een sok heeft, zie ik niet uitmaken. Van wat ik weet zijn bruine Friezen voornamelijk kruisingen, dus dat is dan geen 'echte' Fries, maar de stricte regels van het stamboek vind ik echt belachelijk.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:54

dorienkee schreef:
dat zegt ze niet..dan is het geen echte fries..met veel wit en dan verdient het niet zijn naam, maar daardoor kan het wel meer presteren..maar niet gebruikt worden als goede fokmerrie bijv.

wat een onzin is dit toch. een fries x fries is en blijft een fries. elk paard verdient zijn naam. hoe hij der ook uitziet. Mensen kijken te veel naar uiterlijk... en het kan wel als goede fokmerrie gebruikt worden hoor Knipoog hun zijn ook gezond Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:55

unicorn1980 schreef:
Wat een onzin! Het is natuurlijk geweldig dat mensen helemaal zwarte friezen proberen te fokken en persoonlijk vind ik het ook mooier. Dat gebeurt met andere rassen net zo, zo zijn er bijvoorbeeld stallen die voornamelijk schimmels (kwpn enzo) proberen te fokken, zij vinden dat een ideaal.
Meerdere mensen hebben het al gezegd maar friezen waren vroeger bijna nooit helemaal zwart maar inderdaad ook vos/schimmel/bruin. Ik vind het echt raar dat er meer naar de kleur dan de bouw (waarin ook al bijna geen fries als in allround werkpaard meer te herkennen is) en belangrijker, karakter, gekeken word. De uitdaging lijkt mij juist om homozygote kleuren te fokken maar dan bijvoorbeeld ook vos enzo. Ik vind een bruine fries net zoveel fries als een zwarte en het is juist jammer dat dat gewoon verdwijnt.

Helemaal mee eens!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 12:57

@Concorde, ik bedoel idd een arabo-fries.. Stomme fout Bloos Over de kol, dat vind ik schandalig. Zo'n paard en zulke handelingen vind ik niet dekhengst-waardig. Niets te nadele van het paard zelf hoor. Daar zou het stamboek beter op moeten zitten..

@[***], op zich heb je gelijk. Maar mijn mening is het tegenovergestelde dan die van jou. Niets mis mee en ik ben blij dat je zo fantiek mee doet Knipoog Maar ik snap jouw kan wel.

Ik beweer ook niet dat een fries met wit opeens geen fries meer genoemd mag worden. Immers, hij/zij heeft friezen als ouders. Maar ik vind het geen echte fries en zeker niet een paard waar mee gefokt zou mogen worden. Dan maar geen papier erbij, er zijn genoeg kruisingen zonder papier, daar maakt het het paard niet minder om.

@Dorienkee, helemaal mee eens. Haha!

@Unicorn1980, dat friezen vroeger andere kleuren hadden dan nu weten we wel. Maar vroeger, en dat is al zeker meer dan 100 jaar terug, werd de fries ook met allemaal andere rassen gekruist. Maar ik heb het nu niet over de kleur die ze vroeger hadden, maar over het feit dat je een fries nu, tegenwoordig, een echte fries mag noemen wanneer die te veel wit heeft. Het bruin kan je er nu alleen nog maar infokken door te kruizen... En er wordt idd tegenwoordig ook veel te weinig gekeken naar de bouw, karakter enz. Maar ik geloof dat er uiteindelijk toch weer terug gegaan zal worden naar de meer ouderwetse, barokke fries, maar dat is een iets ander onderwerp Knipoog

@BBreedveld, natuurlijk is de gezondheid veel belangrijker dan of je paard wel of niet zwart is. Het is schandalig dat zulke veulens een reisje slachthuis krijgen. Een fries met een wit voetje is voor mij dan ook echt geen minder paard, misschien zelfs wel beter, maar ik vind het geen echte fries.

@BrankaZ, dat zou op zich niet zo'n slecht idee zijn. Maar stel dat [***] zegt er uit het genoemde veulen wel een volledig zwarte fries komen? Mag die dan echt niet opgenomen worden? Ik denk dat je dan snel geknoei gaat krijgen met papieren zodat het paard opeens andere ouders heeft. Het 'eerste' veulen zou eigenlijk niet opgenomen mogen worden vind ik, omdat zo'n paard altijd die witte kleur doorgeeft, netzoals de ouders. Of het wel of niet tot uiting komt in het veulen erna maakt dan niet meer uit.

@BrittKitt, ik denk dat het stamboek juist kieskeuriger moet gaan worden en het fokbeleid moet veranderen. Met de juiste hengst op de juiste merrie kan je wel degelijk een goed fries veulen fokken. Alleen nemen niet alle fokkers de moeite ervoor om daarover na te denken. Vaak gaat men voor de makkelijkste of de populairste hengst en nemen daarbij minder de dingen zoals inteelt en witfactor in overweging. Hier is het waar het fout gaat. Daarnaast maakt de grote vraag naar het ras het er niet makkelijker op. Men vind het niet zo erg om een paard met wat wit te bezitten en is het dus ook minder erg dat die dieren gefokt worden, want ze worden toch wel verkocht. Niet dat ik nu massaal alle veulens met wit afgemaakt wil hebben hoor..

@Nadientsjuu, arabo-friezen vind ik geweldige paarden. Maar dit is een stamboek waarover goed is nagedacht én het zijn geen echte friezen. Bonte friezen vind ik al helemaal geen friezen meer. Dat is gewoon een kruising met een ander ras.
Een fries met een aftekening kan wel orgineel, geweldig, leuk enz. zijn, maar het is voor mij geen echte fries meer. Heb je een echte fries, dan is die volledig zwart.

Netzoals Dorienkee vind ik idd dat een merrie met wit absoluut niet als fokmerrie voor het frieze ras gebruikt mag worden. Hoe gezond en geweldig het paard ook is, zo'n dier fokt het wit door. Daarmee houd je de witfactor in het ras hoog en fok je paarden die niet aan de rasomschrijving voldoen. Dus niet echte friezen. Wanneer je beter controleerd op het fokken met paarden die witte aftekeningen hebben en die paarden niet meer opneemt daalt de witfactor uiteindelijk vanzelf. Dan zullen er ook steeds meer 'echte' Friezen fokken.
Maar dat betekend natuurlijk niet dat de friezen die ik 'niet echt' noem minder paard zijn dan de anderen Knipoog

Vind het wel fijn dat iedereen zo leuk mee doet aan de discussie en met argumenten komt Haha!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:20

RianneH schreef:
Ik beweer ook niet dat een fries met wit opeens geen fries meer genoemd mag worden. Immers, hij/zij heeft friezen als ouders. Maar ik vind het geen echte fries en zeker niet een paard waar mee gefokt zou mogen worden. Dan maar geen papier erbij, er zijn genoeg kruisingen zonder papier, daar maakt het het paard niet minder om.

dus een friese merrie of hengst zou gewoon niet mogen dekken of een veulen krijgen van jou? hmm. dus als een mens niet aan zijn "ras" voldoet mag die ook geen kinderen krijgen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 13:50

Het heeft hier, nogmaals, niet met de vergelijking mens te maken. Dat is iets totaal anders.
Dan kan je het vergelijken met dat je een hengst niet mag ruinen omdat je een man ook niet castreerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:32

Nouja, sommige dingen zou je misschien wel in kunnen voeren Clown

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:33

RianneH schreef:
@BrankaZ, dat zou op zich niet zo'n slecht idee zijn. Maar stel dat [***] zegt er uit het genoemde veulen wel een volledig zwarte fries komen? Mag die dan echt niet opgenomen worden? Ik denk dat je dan snel geknoei gaat krijgen met papieren zodat het paard opeens andere ouders heeft. Het 'eerste' veulen zou eigenlijk niet opgenomen mogen worden vind ik, omdat zo'n paard altijd die witte kleur doorgeeft, netzoals de ouders. Of het wel of niet tot uiting komt in het veulen erna maakt dan niet meer uit.

Hoe groot is de kans dat er uit 2 ouders met veel wit een volledig zwart veulen komt? Als die kans vrij groot is dan moet je de ouders dus wel opnemen zonder aanmerking maar zullen ze bij de keuringen lagere kwalificaties krijgen.
Maar is het niet zo dat als je bepaalde ongewenste kenmerken toestaat dit eerder meer wordt dan minder?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:36

Bonnie_Theun schreef:
Elinee schreef:
ik vind dat friezen met wit NIET opgenomen mogen worden in het veulenstamboek Lachen.
een fries van nu, is zwart. punt Haha!

Ben het hier mee eens.
Het blijft natuurlijk een fires, ook al heeft hij een kolletje, witte vlekjes, noem maar op. Maar het is logisch dat ze dan niet opgenomen worden in het stamboek. Een fries hoort nou eenmaal zwart te zijn.

en een Fries met 3 witte haartjes? Clown