Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:En daar zijn wij het dus niet eens, ik vind een fries met een aftekening ook een echte fries. Ook al heb je ze liever helemaal zwart en blijft dat het fokdoel, waarom zo spastisch doen over een witte haar als je grotere problemen hebt zoals dwerggroei, waterhoofden, hoefbeen problemen etc....
dorienkee schreef:dat zegt ze niet..dan is het geen echte fries..met veel wit en dan verdient het niet zijn naam, maar daardoor kan het wel meer presteren..maar niet gebruikt worden als goede fokmerrie bijv.
hun zijn ook gezond
unicorn1980 schreef:Wat een onzin! Het is natuurlijk geweldig dat mensen helemaal zwarte friezen proberen te fokken en persoonlijk vind ik het ook mooier. Dat gebeurt met andere rassen net zo, zo zijn er bijvoorbeeld stallen die voornamelijk schimmels (kwpn enzo) proberen te fokken, zij vinden dat een ideaal.
Meerdere mensen hebben het al gezegd maar friezen waren vroeger bijna nooit helemaal zwart maar inderdaad ook vos/schimmel/bruin. Ik vind het echt raar dat er meer naar de kleur dan de bouw (waarin ook al bijna geen fries als in allround werkpaard meer te herkennen is) en belangrijker, karakter, gekeken word. De uitdaging lijkt mij juist om homozygote kleuren te fokken maar dan bijvoorbeeld ook vos enzo. Ik vind een bruine fries net zoveel fries als een zwarte en het is juist jammer dat dat gewoon verdwijnt.
Over de kol, dat vind ik schandalig. Zo'n paard en zulke handelingen vind ik niet dekhengst-waardig. Niets te nadele van het paard zelf hoor. Daar zou het stamboek beter op moeten zitten..
Maar ik snap jouw kan wel.

RianneH schreef:Ik beweer ook niet dat een fries met wit opeens geen fries meer genoemd mag worden. Immers, hij/zij heeft friezen als ouders. Maar ik vind het geen echte fries en zeker niet een paard waar mee gefokt zou mogen worden. Dan maar geen papier erbij, er zijn genoeg kruisingen zonder papier, daar maakt het het paard niet minder om.
RianneH schreef:@BrankaZ, dat zou op zich niet zo'n slecht idee zijn. Maar stel dat [***] zegt er uit het genoemde veulen wel een volledig zwarte fries komen? Mag die dan echt niet opgenomen worden? Ik denk dat je dan snel geknoei gaat krijgen met papieren zodat het paard opeens andere ouders heeft. Het 'eerste' veulen zou eigenlijk niet opgenomen mogen worden vind ik, omdat zo'n paard altijd die witte kleur doorgeeft, netzoals de ouders. Of het wel of niet tot uiting komt in het veulen erna maakt dan niet meer uit.
Bonnie_Theun schreef:Elinee schreef:ik vind dat friezen met wit NIET opgenomen mogen worden in het veulenstamboek.
een fries van nu, is zwart. punt
Ben het hier mee eens.
Het blijft natuurlijk een fires, ook al heeft hij een kolletje, witte vlekjes, noem maar op. Maar het is logisch dat ze dan niet opgenomen worden in het stamboek. Een fries hoort nou eenmaal zwart te zijn.