Over het couperen van staarten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Re: Over het couperen van staarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:39

Barmat schreef:
En ik vraag me dan werkelijk af, wat je mooi vind aan een mismaakt paard? Verminkt, ontdaan van zijn enige wapen tegen vliegen, geslachtsdelen die niet meer beschermd zijn....

WAT is er mooi aan een paard die moedwillig verminkt is, zonder enig nut?

Nou....ik vind een Dobermann zonder staart en met gecoupeerde oren ook veel mooier, maar toch heb ik twee Dobers met lange staart. Je kunt iets toch mooier vinden zonder het daadwerkelijk te doen?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:59

om nog even terug te komen op de manier waarop men coupeerd...
Is de staartwortel niet veel te dik om met een elastiek afgeknelt de worden?

Bij mijn weten gebeurt het met een bepaald soort kniptang die of warm gemaakt wordt en dan gelijk de wonde dicht schroeit. Of een kniptang die niet warm wordt gemaakt en met een ander object de wonde wordt dicht geschroeit.
De paarden worden in een hoefstal geplaatst (die moeten er toch van mijn uitspringen???? ) en zonder verdoving gecoupeerd?!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:08

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:11

gatsies

Mijn oud-oom was hoefsmid. Toen hij overleden was heb ik samen met mijn vader de smidse daar opgeruimd. Toen is zo'n tang ook bovenwater gekomen. Maar naar mijn idee zag het er anders uit. Maarja weet het niet meer goed, ik was toen 11 ofzo.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:15

Zal best kunnen dat die tang anders is, denk wel dat er verschillende zijn. Ik weet niet juist of het onder verdoving gebeurd, gaat het niet super snel? Maar lijkt me ook niet erg scherp.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:26

tja volgens mij moet het wel snel gebeuren. Castreren van biggetjes gebeurd ook zonder verdoving

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:29

Citaat:
Veel paarden die nu nog tijdens keuringen en ook in het gebruik worden gepresenteerd hebben een korte staart. Er zijn veel mensen die denken dat dergelijke dieren lijden door het inkorten van de van nature aanwezige lange staart. De meeste fokkers vinden echter dat een trekpaard met een korte staart dient te worden gepresenteerd. Trekpaarden hebben reeds tientallen jaren korte staarten en nooit is gebleken dat zij daarvan enige hinder ondervinden.

De gemeenschap die buiten de agrarische leefwereld staat heeft echter moeite met het zogenaamde couperen van staarten en mede daardoor is in Europees verband nu duidelijk dat na 1 september 2001 er geen paarden meer ter keuring mogen verschijnen die na die datum nog zijn gecoupeerd. Enkele liefhebbers van onze trekpaarden hebben daar nog moeite mee maar ook zij zullen er toch mee moeten leven. Wellicht dat na het vinden van een goede wijze van toiletteren van de lange staarten de aanvankelijke weerstand tegen het coupeerverbod wel wegebt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:38

Kvind raar dat ze zo inpliceren van die stadsmensen, ik heb stage gelopen bij twee schapenboeren, en die coupeerde ook toen al niet meer, gewoon omdat het niet meer nodig was, terwijl andere dus de meeste eigelijk korte staarten mooier vonden. Maar schapen zijn natuurlijk geen trekpaarden Tong uitsteken maar wil gewoon zeggen dat sommige mensen in de agrarische sector dat ook vinden. Er zijn ook fokkers die lange staaten mooier vinden, natuurlijk niet de grote fokkers, want korte staart is bij de keuring toch gevraagder

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:41

die tangen worden volgens mij niet meer gebruikt...
Bij oudere paarden wordt meestal onder verdoving gesneden. Maar de veulens bij ons op stal krijgen een stiekje. Ik merk zelf niet aan de veulens dat het pijn doet, maar het lijkt me toch niet prettig. Het duurt een week of twee voordat het staartje er ook echt af is.
Het schijnt wel zo te zijn dat je met een stiekje minder kans hebt op infecties, maar of dat ook echt zo is weet ik niet.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:44

heb ook een belg gehad zonder staart...kon niet echt een trauma ervan ontdekken. Ook onze gecoupeerde rottweiler die we overigens zo uit het asiel hebben gehaald heeft er niets geks aan overgehouden... Maar helemaal lekker lijkt me het niet echt..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:50

Heb een paar honden tegengekomen met een paralyze, dat beide er niets aan overghouden hebben, is alleen maar goed nieuws.
Denk dat elastikje minder kans op infectie is omdat het bloed word gestopt, en geen open wond komt sterft gewoon langzaam af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:55

stef schreef:
de staartwortel wordt zwaar door de hoeveelheid haar die eraan hangt lijkt me?

Ook, maar de staartwortel zelf is vaak al immens zwaar.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:10

Diablo schreef:
Barmat schreef:
En ik vraag me dan werkelijk af, wat je mooi vind aan een mismaakt paard? Verminkt, ontdaan van zijn enige wapen tegen vliegen, geslachtsdelen die niet meer beschermd zijn....

WAT is er mooi aan een paard die moedwillig verminkt is, zonder enig nut?

Nou....ik vind een Dobermann zonder staart en met gecoupeerde oren ook veel mooier, maar toch heb ik twee Dobers met lange staart. Je kunt iets toch mooier vinden zonder het daadwerkelijk te doen?

Misschien maak ik een denkfout dan, maar ik kán iets niet mooi vinden puur en alleen al omdat de achterliggende gedachte mij zo doet walgen Lachen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:46

katiavl schreef:
Klopt, en daar werd gezegd deze regel zoals in belgie in te voeren

In toepassing van de Dierenwelzijnswet is het in

Belgie¨ verboden:
— een paard te blokstaarten; deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden met een paard dat na 1 oktober 2001 werd geblokstaart;

— een paard dat na 1 oktober 2001 werd geblokstaart toe te laten tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd;

— een paard dat na 1 oktober 2001 werd geblokstaart te verhandelen.

Het houden van een paard dat na 1 oktober 2001 werd geblokstaart is niet verboden.

De Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel heeft

bevestigd dat de voormelde verboden op het tentoonstellen
en verhandelen van geblokstaarte paarden ook van toepassing zijn op dieren die de ingreep in het buitenland
hebben ondergaan. Bijgevolg mag een paard dat in Frankrijk werd geblokstaart in Belgie¨ gehouden
worden, maar is het verboden met dit dier deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden
en om het te verhandelen.

Tataa Haha! maar dat zal d particulieren houders die het o zo mooi vinden, natuurlijk niet weerhouden om er eentje met een gecoupeerde staart te houden

nauja, overlaatst op de paardenmarkt hier in belgie heb ik alleen maar trekpaarden MET gecoupeerde staarten gezien Knipoog (ook jonge paarden,jaarlingen enz)
Dus belijkbaar is er toch niet echt zo'n controle op

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:49

Milly, lees bovenstaande ze hebben medisch bewijs. Makkelijke manier om er dus onderuit te komen, dus eigelijk heb ik tot conclusie gekomen dat die wet niks voorsteld Tong uitsteken

Een medisch attest kunnen ze onmogelijk weigeren, anders zullen de mensen van waar het echt waar is de dupe worden

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:54

oooooooooh ok Haha! sorry, had niet meer bijgelezen Knipoog
Ik weet trouwens niet of ik echt TEGEN het couperen ben :S
Maar ik vind alleszinds dat ALS ze het verbieden, ze het goed moeten verbieden Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:56

Typisch belgie helaas, we zetten regels voor de bevolking te kalmeren, maar of mensen ze opvolgen kan ons niet schelen Tong uitsteken
Ik vind het raar om aan beesten te prutsen, natuur is er voor een reden, dieren zien eruit voor een reden Lachen
Mensen moeien zich helaas graag Lachen

Harmonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:59

Het Percheron trekpaarden stamboek laat gelukking steeds weer zien dat een
koudbloed met staart (al dan niet) ingevlochten heel goed mogelijk is.
Problemen met dekken ?? problemen met leidsels die gevangen worden ???
Staarten die niet opgetilt kunnen worden??? Niets van dit alles.
Ik denk dat de Ned. trekpaarden fokkerij coupeert omdat ze dit al 100 jaar zo doen.
Ook de jonge mensen binnen het stamboek krijgen het met de paplepel ingegoten.

Ikzelf denk dan: Doe iets (een ingreep) omdat het nut heeft.
Niet omdat het al honderd jaar zo gaat.

Maar ja zoveel mensen, zoveel meningen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 10:52

Sandravm schreef:
En vermits meestal deze oudere mensen de betere kwaliteit trekpaarden heeft, zullen deze genen een beetje uitsterven, waardoor mensen met minder correct gebouwde paarden... Het aantal trekpaarden zal danig minderen en het stamboek niet echt ten goede komen, vermits het aantal verschillende bloedlijnen zal verminderen.
als een paard kwalitatief goed is, is ie dat met staart nog steeds.

Het nut voor het paard van de staart wordt wel een beetje overroepen. Een trekpaard met gecoupeerde staart kan geen vliegen verjagen, das waar. Maar een trekpaard met straatwortel, maar afgeknipte haren heeft hier ook niet veel nut van.
nee, maar beschermt wel de geslachtsdelen en het paard houdt zijn evenwichtsoorgaan
Vermits de jongere generaties meer gehecht zijn aan paarden met staart, zal het beeld ooit wel veranderen. De oude generatie blijft niet eeuwig leven...

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:52

Ik vind het allemaal niks. Ik heb (ook volgens de kenners) een droom Lovers van een Belg MET staart, maar elke keer als ik, veelal wel de ouders garde onder de trekpaardmensen tegen kom. Zeggen ze "Een pracht van een paard maar die 'zwiep' moet eraf" Het zit er zo ingebakken!! Zo raar....

Als je het nu vergelijkt met de honden, toen de stamboeken de regels gewoon opvolgden was het couperen zo af gelopen. Waarom lukt dat bij de paarden niet.

Ik weet wel dat ik Passie zonder staart niet had gekocht, vind het ronduit lelijk. En hij slaat prima hoor met zijn staart!! Volle bos maar tilt hem prima op...