Friezen kunnen wel springen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Friezen kunnen wel springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:35

[***] schreef:
Jij vindt friezen dus een sterk en gezond paardenras die fantastisch kunnen springen?

Nee, dat heb ik nou weer niet gezegd. Ik hou alleen niet van dat veralgemenen wat mensen doen die géén Friezen hebben (en ik verbaasde me ook niet echt dat ik ze ook niet in jouw rijtje in je profiel zag staan ....). Natuurlijk is een paard wat meer vreemd bloed heeft sterker dan een Fries, dit is hetzelfde als het verschil tussen een rashond en een vuilnisbakkie, en dat verschijnsel heet heterosis. Dat wil echter niet zeggen dat een Fries in vergelijking met andere RASSEN het zo slecht doet.
Er wordt in dit topic gevraagd OF er Friezen zijn die kunnen springen. Ik heb ook al eerder gezegd dat een Fries niet wordt gefokt op springcapaciteiten, dat een Fries geen springpaard is maar dat dat niet wil zeggen dat er géén Fries is die kan springen. Ik ken er namelijk genoeg die een aardig parcours kunnen springen en zoals gezegd, er zijn Friezen op L en M wedstrijdniveau.
Lijkt het jou dan logisch om te zeggen dat er geen enkele Fries geschikt is om te springen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:38

Pletje123 schreef:
@HF: Als een paard er oud mee wordt, wil dat niet zeggen dat het niet schadelijk is.
En nee, als een paard op foto's niet goed is, betekent dat niet meteen dat ze niet goed kunnen springen. Ik weet niet waar je dat gelezen hebt? Ik heb het in ieder geval nergens genoemd.

Dus ze worden er oud mee maar het is wel schadelijk? Leg uit?
Waarom haal je erbij dat ik ze op de foto zou moeten zetten als dat niet betekent dat ze niet goed kunnen springen? Wat wil je dan met die foto's?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:43

Het gaat niet om hun springkwaliteiten.

Het gaat om het gerucht: 'Als Friezen springen is het slecht voor hun beenwerk'. Daar reageerde ik op.

Jij zei: nee dat klopt niet, want alle Friezen die ik ken zijn er zonder kleerscheuren vanaf gekomen en zijn nu allemaal al behoorlijk oud.

Toen zei ik: maar in sommige gevallen kan je aan de buitenkant niet zien of een paard wel of niet beschadigd is. Daar zou je foto's voor moeten maken. Het is dus niet verstandig om dingen op basis van enkel ervaring uit te sluiten. Dan zou je dus foto's moeten maken om te bekijken of ze echt geen beschadiging hebben opgelopen.

Dus niet: een Fries kan niet springen omdat ie dan wat aan zijn been krijgt.

En paarden die een bemerking hebben aan hun beenwerk, kunnen best oud worden. Wat moet ik daaraan uitleggen? Kijk eens rond, er zijn zat paarden die niet helemaal fris zijn maar wel de 25 halen bijvoorbeeld.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:45

[quote="Pletje123"]
Yvonnelind: er wordt ook nergens beweerd dat de techniek van een Fries minder is door een zogenaamd hoger risico op beengebreken oid. [/qoute]

Waarom worden de beengebreken er dan bij gehaald door sommigen..? Het gaat toch over het kunnen springen (= in staat zijn om een hindernis te nemen zonder het te raken)? Er zijn zat KWPN paarden met beengebreken en die springen ook gewoon. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd WIE het erbij haalde, maar het kwam toch wel ter sprake.

[quote="Pletje123"]
Je bedoelt te zeggen dat een Fries niet op zijn springkwaliteiten wordt beoordeelt, doordat de markt er niet om vraagt of wil je zeggen dat een Fries minder kan springen doordat zijn ruiter het minder kan?

Dat eerste is zeker waar en dat tweede ('dat een Fries minder kan springen doordat zijn ruiter het minder kan') moet zijn dat de gemiddelde 'friezenruiter' minder,geen of weinig belangstelling heeft om met een paard in de springsport uit te komen en kiest voor dressuur, showrijden, mennen o.i.d.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:47

Pletje123 schreef:
Het gaat niet om hun springkwaliteiten.

Het gaat om het gerucht: 'Als Friezen springen is het slecht voor hun beenwerk'. Daar reageerde ik op.

Jij zei: nee dat klopt niet, want alle Friezen die ik ken zijn er zonder kleerscheuren vanaf gekomen en zijn nu allemaal al behoorlijk oud.

Toen zei ik: maar in sommige gevallen kan je aan de buitenkant niet zien of een paard wel of niet beschadigd is. Daar zou je foto's voor moeten maken. Het is dus niet verstandig om dingen op basis van enkel ervaring uit te sluiten. Dan zou je dus foto's moeten maken om te bekijken of ze echt geen beschadiging hebben opgelopen.

Dus niet: een Fries kan niet springen omdat ie dan wat aan zijn been krijgt.

En paarden die een bemerking hebben aan hun beenwerk, kunnen best oud worden. Wat moet ik daaraan uitleggen? Kijk eens rond, er zijn zat paarden die niet helemaal fris zijn maar wel de 25 halen bijvoorbeeld.

Wat wil je dan bewijzen met die foto's?
Paarden hebben geen last na het springen, krijgen geen blessures, worden gewoon oud en sterven een natuurlijke dood maar als je ze dan op hun twintigste op de foto zet en ze hebben bijv. artrose dan komt dat van het springen? Dat weet je dan toch helemaal niet?
Dus de enige manier waarop je zeker weet dat zoiets door het springen komt is dat ze zichtbaar last krijgen/kreupel worden nadat ze gesprongen hebben en dat is bij geen Fries die ik ken ooit het geval geweest.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:52

Ik weet ook niet wie de beengebreken erbij haalde.. het wordt in ieder geval geregeld genoemd als het gaat om Friezen die springen. Ik vind het wel bijzonder dat mensen dat zo zeker weten... ook andersom hoor. Dat mensen zeker weten dat die stelling onjuist is. Het is immers nog nooit nader bekeken..

Ook niet onlogisch, want zoals jij ook aangeeft: een gemiddelde 'Friezenruiter' heeft geen tot weinig belangstelling voor het springen met zijn Fries. De markt vraagt er niet om, dus waarom zou het onderzocht worden?

@HF: ja jeetje. Daar zou je dan een betrouwbaar onderzoek voor op moeten stellen, bijvoorbeeld met behulp van foto's. Puur om dingen uit te kunnen sluiten en te ontdekken. Maar dat is het niet waard, om de boven genoemde reden van Yvonnelind.
En ik probeer er ook niet doorheen te drukken dat het springen zo schadelijk zou zijn. Het is alleen niet echt betrouwbaar als je alleen kijkt naar mensen en hun ervaring zeg maar. Het zou heel goed kunnen zijn, dat de stelling de reinste onzin is. Dat laat ik verder in het midden.
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 05-01-07 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:54

Ik spring ook wel eens met mijn verzorgfries Matsje H.
Ze kan het best wel goed en vind het ook heel erg leuk het is nu alleen al wel een tijdje geleden dat ik heb gesprongen met haar.

Het hoogste dat ik met haar heb gesprongen is 1 meter.

hier wat foto's van haar tijdens het springen:
http://groups.msn.com/patties/matsjefot ... otoID=3620

http://groups.msn.com/patties/matsjefot ... otoID=3201

http://groups.msn.com/patties/matsjefot ... otoID=2233

http://groups.msn.com/patties/matsjefot ... otoID=2228

http://groups.msn.com/patties/matsjefot ... hotoID=339

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:01

Pletje123 schreef:
Ik weet ook niet wie de beengebreken erbij haalde.. het wordt in ieder geval geregeld genoemd als het gaat om Friezen die springen. Ik vind het wel bijzonder dat mensen dat zo zeker weten... ook andersom hoor. Dat mensen zeker weten dat die stelling onjuist is. Het is immers nog nooit nader bekeken..

Ook niet onlogisch, want zoals jij ook aangeeft: een gemiddelde 'Friezenruiter' heeft geen tot weinig belangstelling voor het springen met zijn Fries. De markt vraagt er niet om, dus waarom zou het onderzocht worden?

@HF: ja jeetje. Daar zou je dan een betrouwbaar onderzoek voor op moeten stellen, bijvoorbeeld met behulp van foto's. Puur om dingen uit te kunnen sluiten en te ontdekken. Maar dat is het niet waard, om de boven genoemde reden van Yvonnelind.
En ik probeer er ook niet doorheen te drukken dat het springen zo schadelijk zou zijn. Het is alleen niet echt betrouwbaar als je alleen kijkt naar mensen en hun ervaring zeg maar. Het zou heel goed kunnen zijn, dat de stelling de reinste onzin is. Dat laat ik verder in het midden.

Het lijkt me dat ervaring in deze het meeste zegt....
Immers als het zo schadelijk zou zijn als gesteld wordt dan zou iemand die met Friezen springt toch moeten merken dat ze daarna last krijgen?
Dat het volgens jou schadelijk kan zijn maar dat ze er toch geen last van hebben is een stelling die ik nog altijd niet kan volgen....
Wat wil je met foto's bewijzen, als een paard niet goed is op foto's kun je toch nooit met zekerheid zeggen dat dat van het springen komt? Misschien was het paard vantevoren al niet goed op foto's, misschien heeft hij een verkeerde bokkesprong in de wei gemaakt, misschien heeft hij zich vastgerold in de stal en beschadigd, dat kun je toch nooit "bewijs" noemen?

Het enige wat je wetenschappelijk bewijs kan noemen is twee groepen nemen, met de ene groep spring je wel en met de andere niet, en kijken wie het oudste wordt. In Japan hadden we één groep die sprong en een andere groep die niet sprong. Weet je van welke groep de meeste paarden nog in leven zijn? De groep die sprong!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:05

HF: Ervaring is betrouwbaar, maar alleen ervaring is minder betrouwbaar dan ervaring + wetenschappelijk onderzoek.

Zoals ik al eerder typte: of de stelling over beengebreken bij springende Friezen juist of onjuist is, laat ik verder in het midden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:08

Hebben ze toevallig alleen de gezondste paarden zonder beengebreken gebruikt om mee te springen, omdat ze het met die grote zwakke groep niet aandurfden zeker Clown

Horseyfries, er zijn mensen die overal een weerwoord op hebben, daarom zet ik hem hier maar vast neer.

Ik ben het met je eens dat Friezen best kunnen springen en dat het flauwek*l is dat een Fries dan meteen last krijgt van zijn verkleefde straalbeentjes, OCD, OC enz enz.
Vroeger riep men dat de Fries alleen geschikt was om voor de sjees te staan, het tegendeel is bewezen met friezen op presterend op de hoogste niveau's van de dressuur. Misschien wordt ook dit vooroordeel nog eens uit de wereld geholpen... Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:11

Yvonnelind schreef:
Hebben ze toevallig alleen de gezondste paarden zonder beengebreken gebruikt om mee te springen, omdat ze het met die grote zwakke groep niet aandurfden zeker Clown

Vork

Citaat:
Horseyfries, er zijn mensen die overal een weerwoord op hebben, daarom zet ik hem hier maar vast neer.

Ik ben het met je eens dat Friezen best kunnen springen en dat het flauwek*l is dat een Fries dan meteen last krijgt van zijn verkleefde straalbeentjes, OCD, OC enz enz.
Vroeger riep men dat de Fries alleen geschikt was om voor de sjees te staan, het tegendeel is bewezen met friezen op presterend op de hoogste niveau's van de dressuur. Misschien wordt ook dit vooroordeel nog eens uit de wereld geholpen... Lachen

Het zou zomaar kunnen! Ja

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:24

Vork I rest my case....

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:01

Allebei m'n bereden verzorgfriezen kunnen springen, en ze vinden het nog hardstikke leuk ook! Haha!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:31

Yvonnelind schreef:
Pffff, hoeveel KWPN paarden zijn er wel niet met OC(D), de IDS staat er elke keer weer vol mee...
Tòch zijn KWPN paarden springpaarden bij uitstek (springrichting gefokt natuurlijk).

Dat Friezen niet zouden kunnen springen komt volgens mij, omdat de mensen die op Friezen rijden in het algemeen zelf niet zo veel belangstelling voor de springsport hebben. De fries is een mooi barok dressuurpaard, showpaard, tuigpaard, maar niet ee spectaculaire snelle springer, maar daarom kunnen de meeste paarden het best hoor. Op FPC Drachten werd er ook regelmatig gesprongen, zèlfs vaste hindernissen in het omliggende terein.
Imo heeft dat niks met beengebreken te maken dat Friezen ruiters denken 'ik ga maar niet springen, straks schiet zijn OCD los' o.i.d. Clown Haha!
Ik ken trouwens genoeg Friezen die naar de 30 lopen, de gemiddelde KWPN er haalt de 18 niet eens...

denk dat je hiermee de spijker op zn kop slaat, de meeste friezen eigenaren en fokkers hebben niet ide gedachte om er mee te gaan springen.
ben zelf aantal jaren werkzaam geweest op een friezenstoeterij waar ik af en toe als afwisseling een sprongetje met de paarden maakte. Waarbij mij opgevallen is dat er echt wel friezen zijn die redelijk goed kunnen springen (tuurlijk internationaal zul je ze niet tegenkomen maar toch...) ook ben ik meerdere tegengekomen die absoluut NIET konden springen (of het gewoonweg verrekten)
Maar is dat niet bij alle paarden zo???? Heb zelf ook wel een kwpner notabene springgefokt, gehad die het simpelweg verschikkelijk vond om te springen en dit dus ook niet deed, liep de boel gewoon omver.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 09:53

Vond ie het verschrikkelijk of snapte 'ie het gewoon niet?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:22

Of friezen kunnen springen of niet? het zou best kunnen maar ik begin er niet aan.
Ik heb hier nou nog nooit een Fries fatsoenlijk door een BB parcoursje heen zien komen.
Ik vind het gewoon niks om te springen met een fries *gaat alvast in schuilstal zitten voor de springende-friezen liefhebbers*
ik ga er ook niet aan beginnen ook, ik rijd er gewoon dressuurmatig mee. Wil ik springen dan doe ik dat met een ander paard, een springpaard! Bevalt mij veel beter dan dat ik met casper door een parcoursje heen zou vliegen.
Ikzelf (en daar bedoel ik ook echt mijn persoonlijke mening mee) vind friezen gewoon geen springpaarden!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 09:47

De reden dat men zegt dat friezen niet kunnen springen is omdat ze niet basculeren.
Tuurlijk komt ook een fries over een hindernis. En ook wel over een paar meer. Tot zeker een meter of wat hoger komen ze ook, maar wanneer het op niveau komt dan zal een fries het niet redden.
Zij hebben nu eenmaal een hele andere bouw waardoor zij op de sprong hun lijf anders gebruiken.
Zij drukken niet hun schoft eruit , maar drukken de rug weg.
Dit is niets nieuws! Dit weten we al jaren.

Mooi voorbeeld van niet basculeren:
(Drukt rug weg ipv schoft eruit)

Afbeelding

Dat neemt niet weg dat je niet met een fries zou kunnen springen. Doe gewoon lekker wat je leuk vind met je paard. Zolang het niet ten koste gaat van je paard.

Ik spring ook met de fries die ik rijd en daar ben ik mega trots op. Maar ik realiseer me ter dege dat op concours geen haalbare zaak is.

Afbeelding

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 09:58

Ik heb op ponykamp vroeger (ruim 5jaar geleden) ook eens op 2 friezen gereden, die konden ook niet super springen.
Maar ik denk dat er heus wel een aantal friezen zijn die best over een hindernis van 1 meter (of meer zelfs) heen kunnen komen.
En ik denk ook dat er heus KWPNers zijn die minder springen dan sommige friezen, ook al hebben zij wel hun bouw mee

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:36

@Diesel: Klopt!

@ThaGirl: 1 meter is B springen bij de paarden. Dat stelt nog niet zoveel voor dus Lachen Als je gaat kijken naar Friezen die een M parcours goed kunnen springen, dan wordt de spoeling oppeens veel dunner. Dat is geen schande, maar geeft wel aan dat het geen springpaarden zijn, zoals je die bij het KWPN wel kunt aantreffen Knipoog

Een Fries kan best springen en wellicht wordt er in de toekomst ook nog aandacht gegeven aan hun technieken en kwaliteiten als springpaard. You never know Lachen

En ja, sommige KWPN-ers kunnen ook niet zo goed springen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:53

liever niet dat er nog in de toekomst springkwaliteiten aan toegevoegd moeten worden. De fries is gewoon niet gebouwd voor de hoge/snelle parcoursen. Straks moet je weer gaan mengen enzo..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:38

Ik ben zowiezo benieuwd hoe alles opgelost wordt in het kader van het inteelcoeffiecent.

Friezen van 20 jaar geleden of langer nog waren ook niet bepaald geschikt om GP te lopen. Kijk eens wat er nu gebeurt Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:22

Maar als de fries richting een spring paard gefokt moet worden krijg je echt een enorme verandering in de bouw!
En dan bestaat het échte type fries niet meer

Over het inteelt gedoe, er worden nu ook meer hengsten uit het buitenland gebruikt, zoals amerika...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:42

Ja maar ook die hengsten uit Amerika zijn uiteindelijk verwant aan de paarden hier in NL.

De inteelt haal je er pas echt uit als je vreemd bloed gebruikt. En dat mag niet volgens de richtlijnen van het stamboek Knipoog Maar dat terzijde Lachen

Het was meer een idee, wat betreft die springFriezen. Ik weet niet of het gaat gebeuren en of het echt haalbaar is. Maar wat ik probeer aan te geven is dat je het niet kan voorspellen Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:16

Ik heb niks met friezen, ik rijd een fries voor iemand op wedstrijden en gewoon, maar verder heb ik er ook de ballen verstand van!
ik zie alleen geen fries een enorm springparcoursje doordenderen. Als je zo nodig wilt springen neem dan een springpaard (mijn mening...) een fries is daar gewoon niet geschikt voor. Als je van de fries een écht springpaard wilt maken moet je veel mengen met andere rassen, en dan heb je geen echt fries ras meer.
Er zullen er wel een paar zijn die wel kunnen springen, maar die kunnen dus echt niet een fatsoenlijk M parcourtje doen in een redelijke tijd! ik zou er never nooit niet aan beginnen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:20

Ik ben vanuit mezelf ook niet zo Friezen-minded moet ik eerlijk toegeven. Maar ik vind het wel interessante paarden, die volgens mij meer in huis hebben dan de meeste mensen denken Lachen Misschien dan niet wat springen betreft, maar wel wat dressuur betreft.

Ik volg echt het motto: 'Een goed paard heeft geen kleur.'