Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Concorde schreef:Reacties als 'idioot dan ga je fokken voor de slacht' kan ik niet zoveel mee, ik vind persoonlijk dat je met 2 goede paarden van een verschillend ras best een fijn paard kan fokken. En op een papier kun je niet rijden.
Cyrina schreef:Ik dacht ook aan een spaans of portugees paard, dat blijft vaak wat eleganter, maar ik las, dat je dan denkt in beweging te moeten inleveren.
Dat een spaans paart niet ruim zou kunnen bewegen is echt een fabel.
Pletje123 schreef:Dekt die Bonito ook? Wellicht is het iets voor de TS
Dat is er 1. Als je kijkt naar Spaanse paarden in het algemeen, dan is het zweefmoment korter. Ze zijn toch ook gefokt om lekker te kunnen zitten? Dat gaat wat moeilijker als je paard een mega zweefmoment heeft.
De strijd tussen een ras en een KWPN-er is niet nuttig.
Dekt die Bonito ook? Wellicht is het iets voor de TS
Concorde schreef:Cyrina schreef:Ik dacht ook aan een spaans of portugees paard, dat blijft vaak wat eleganter, maar ik las, dat je dan denkt in beweging te moeten inleveren.
Dat een spaans paart niet ruim zou kunnen bewegen is echt een fabel.
Ik denk dat het wel moeilijker wordt om een passende hengst te vinden binnen dat ras, we hebben er nu eenmaal niet veel van in NL en er zit genoeg tussen waar ik niet echt blij van wordt (vanuit het oogpunt van de dressuur dan) Denk je niet?
Pletje123 schreef:Hoe komt het dan dat Cyrina bij ZZ-Zwaar komt??
Cyrina schreef:Meld je aan voor de nieuwsbrief zou ik zeggen.
Dat is het punt niet
love_lady1 schreef:Bij mij op stal is het juist anders een kwpn-er heeft een fries gedekt.
Er is een mooi paard uit gekomen.
Ze heeft geen friesche gangen en heeft totaal geen sokken.
Haar bouw is ook als een kwpn.
Ze is nu 2,5 jaar oud.
Ze heeft wel hele dikke maken.
Ik weet niet of ik hier een foto mag plaatsen van het paard?
[***] schreef:Concorde schreef:Reacties als 'idioot dan ga je fokken voor de slacht' kan ik niet zoveel mee, ik vind persoonlijk dat je met 2 goede paarden van een verschillend ras best een fijn paard kan fokken. En op een papier kun je niet rijden.
Er worden van 2 verschillende rassen idd wel leuke kruisingen geboren, maar de leuke exemplaren zijn vaak weloverwogen fokcombinaties, niet alleen wat betreft papier maar ook qua type. Een zware KWPNer veredelen met een volbloed of arabier of 2 barokke rassen kruisen, fries x anda bijvoorbeeld.
Uit deze KWPN merrie zul je geen mooi barok type kunnen fokken. Ik vind het persoonlijk doodzonde en ik denk dat je fokprodukt je ook tegen zou vallen. Dat kan namelijk ook, het hoeft helemaal geen leuk beestje te worden, waarschijnlijk niet zelfs, omdat de type's veel te veel uit elkaar liggen.
Ik zou dus een passende hengst zoeken of een barok veulen kopen, de markt staat er tenslotte vol mee.
..? Yvonnelind schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb Friezen en KWPN paarden, maar ik ga NOOIT die rassen kruisen. Sommige mensen hier vinden het mooie paarden, maar bedenk dat dat een kwestie van smaak is. Waarschijnlijk krijg je een paard met een lang hoofd, een horizontale nek (zelfs een onderhals is heel goed mogelijk), een weke, lange rug, een tuwende achterhand, korte beentjes en krabbelende korte gangen. Dit is het type wat ik het meest tegen ben gekomen.
Koop er gewoon een leuke fries bij, hengst veulens zijn niet zo duur en ga daar weer lekker mee verder. Wat ga je doen met het veulen als je tòch denkt: Oops.....?

Yvonnelind schreef:Waarom zo'n boze reactie; ik ken veel kruisingsdieren fries x KWPN uit betere en minder goeie ouders en er zit imo geen één mooie tussen. Je vraagt er toch zeker om, dan krijg je mijn mening en dat is dat niet wat je wilt horen..?! Jammer dan, maar reageer even normaal. Als je geen negatieve meningen wilt horen, dan moet je gewoon doen en geen vragen stellen hier.
Wat doe je eigenlijk als het veulen je tòch tegen valt, of geef je daar liever geen antwoord op?