KWPN'er laten dekken door Fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Re: KWPN'er laten dekken door Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:20

Dat is zeker niet bij alle Spanjaarden zo, zoals ik hierboven vertelde heb je binnen dit ras ook vele types rondlopen en niet maar 1.

Neem Bonito van residelca (dus niet de bonito uit mijn post hier boven) Die heeft echt een mega zweefmoment en kan menig KWPN dressuurhengsten evenaarden

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:19

Dat is er 1. Als je kijkt naar Spaanse paarden in het algemeen, dan is het zweefmoment korter. Ze zijn toch ook gefokt om lekker te kunnen zitten? Dat gaat wat moeilijker als je paard een mega zweefmoment heeft.

De strijd tussen een ras en een KWPN-er is niet nuttig.

Dekt die Bonito ook? Wellicht is het iets voor de TS Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:43

Concorde schreef:
Reacties als 'idioot dan ga je fokken voor de slacht' kan ik niet zoveel mee, ik vind persoonlijk dat je met 2 goede paarden van een verschillend ras best een fijn paard kan fokken. En op een papier kun je niet rijden.

Er worden van 2 verschillende rassen idd wel leuke kruisingen geboren, maar de leuke exemplaren zijn vaak weloverwogen fokcombinaties, niet alleen wat betreft papier maar ook qua type. Een zware KWPNer veredelen met een volbloed of arabier of 2 barokke rassen kruisen, fries x anda bijvoorbeeld.
Uit deze KWPN merrie zul je geen mooi barok type kunnen fokken. Ik vind het persoonlijk doodzonde en ik denk dat je fokprodukt je ook tegen zou vallen. Dat kan namelijk ook, het hoeft helemaal geen leuk beestje te worden, waarschijnlijk niet zelfs, omdat de type's veel te veel uit elkaar liggen.
Ik zou dus een passende hengst zoeken of een barok veulen kopen, de markt staat er tenslotte vol mee.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 22:11

Cyrina schreef:
Ik dacht ook aan een spaans of portugees paard, dat blijft vaak wat eleganter, maar ik las, dat je dan denkt in beweging te moeten inleveren.
Dat een spaans paart niet ruim zou kunnen bewegen is echt een fabel.

Ik denk dat het wel moeilijker wordt om een passende hengst te vinden binnen dat ras, we hebben er nu eenmaal niet veel van in NL en er zit genoeg tussen waar ik niet echt blij van wordt (vanuit het oogpunt van de dressuur dan) Denk je niet?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:28

Pletje123 schreef:
Dekt die Bonito ook? Wellicht is het iets voor de TS
Dat is er 1. Als je kijkt naar Spaanse paarden in het algemeen, dan is het zweefmoment korter. Ze zijn toch ook gefokt om lekker te kunnen zitten? Dat gaat wat moeilijker als je paard een mega zweefmoment heeft.

De strijd tussen een ras en een KWPN-er is niet nuttig.

Dekt die Bonito ook? Wellicht is het iets voor de TS Knipoog

Yep hij dekt, staat alleen vlak over de grens in Belgie.

Een andalusier is niet gefokt om lekker te zitten. Ze zijn erg gefokt op de verzamelde gangen, maar zoals ik al zei; ga kijken op de keuring in wanrooij in september, daar zie je echte goede PRE's en velen met ook een lang zweefmoment. Die Bonito was maar een voorbeeld.

Concorde schreef:
Cyrina schreef:
Ik dacht ook aan een spaans of portugees paard, dat blijft vaak wat eleganter, maar ik las, dat je dan denkt in beweging te moeten inleveren.
Dat een spaans paart niet ruim zou kunnen bewegen is echt een fabel.

Ik denk dat het wel moeilijker wordt om een passende hengst te vinden binnen dat ras, we hebben er nu eenmaal niet veel van in NL en er zit genoeg tussen waar ik niet echt blij van wordt (vanuit het oogpunt van de dressuur dan) Denk je niet?

Nee denk ik niet, je moet alleen weten waar je zoeken moet. Tegenwoordig heet alles wat wit is en uit Spanje komt een andalusier, ik heb het over de PRE's.

Hier nog een hele goede dekhengst; Marismeno, staat op deze site; www.andalusiers.com
Hij is al ZZ- ZWAAR en nog jong en nog lange niet aan zijn top.
En zo ken ik er nog velen.

Ik ga verder de discussie niet aan, ik wil ook helemaal niet concurreren met KWPNérs, alleen de vraag om deze merrie met een barok paard te kruisen lijkt mij zo gek nog niet, mits je weet waar je zoeken moet en goed naar de plus en minpunten van merrie en hengst kijkt..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:06

Hij is 7 jaar en Z2 volgens de site, dat is geen ZZ zwaar.
Wel een supermooi dier hoor, verder helemaal met je eens.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:07

Hoe komt het dan dat Cyrina bij ZZ-Zwaar komt?? Nagelbijten / Gniffelen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:34

Marismeno ken ik en heb ik in het echt mogen bewonderen, leuk paard, dat zeker, maar ik ben er niet helemaal weg van als mogelijke match.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:45

Pletje123 schreef:
Hoe komt het dan dat Cyrina bij ZZ-Zwaar komt?? Nagelbijten / Gniffelen

Omdat ik me aan heb aangemeld voor de nieuwsbrief en daarin zijn eerst ZZ-zwaar debuut werd aangekondigd (tijdje geleden al).
ik denk dat de site niet helemaal bijgehouden wordt.

Alsof ik ga zitten liegen Boos!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 23:09

Offtopic: Hij 'is' pas ZZ-zwaar als ie daarin winstpunten heeft gescoord vind ik persoonlijk. Tot dat moment is ie dan nog steeds gewoon Z2, en dat redden de meeste paarden wel met een handige ruiter. Start ze 'm helemaal niet ZZ-licht? De overstap Z2-ZZL lijkt me al moeilijk zat.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:23

Ja, ZZ-L reed ze toen al.
Hoe het is afgelopen in het ZZ-Zwaar weet ik eigenlijk niet??

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:02

Zou vreemd zijn als ze die site niet bijhouden. ZZ-Zwaar is wel wat anders dan Z2 en een goede reclame voor zo'n hengst. Ze lopen kansen mis als ze dat er niet bij zetten.

Ik beweer niet dat je liegt, vind het alleen wel een beetje bijzonder.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:19

Meld je aan voor de nieuwsbrief zou ik zeggen.

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:24

ik zou je paard gewoon door een kwpn laten dekken..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:51

Cyrina schreef:
Meld je aan voor de nieuwsbrief zou ik zeggen.

Ik geloof je wel Lachen Dat is het punt niet Knipoog

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:37

Bij mij op stal is het juist anders een kwpn-er heeft een fries gedekt.
Er is een mooi paard uit gekomen.
Ze heeft geen friesche gangen en heeft totaal geen sokken.
Haar bouw is ook als een kwpn.
Ze is nu 2,5 jaar oud.
Ze heeft wel hele dikke maken.
Ik weet niet of ik hier een foto mag plaatsen van het paard?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 23:44

love_lady1 schreef:
Bij mij op stal is het juist anders een kwpn-er heeft een fries gedekt.
Er is een mooi paard uit gekomen.
Ze heeft geen friesche gangen en heeft totaal geen sokken.
Haar bouw is ook als een kwpn.
Ze is nu 2,5 jaar oud.
Ze heeft wel hele dikke maken.
Ik weet niet of ik hier een foto mag plaatsen van het paard?

Van mij wel Haha!

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:16

Wij hebben ooit een fries X KWPN ruin gehad. Deze was best te rijden had fries uitstraing maar was bruin met zwarte manen hij reed best goed maar had toch wat eigenwijsheid van de kwpn. Het kan in principe goed

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:23

[***] schreef:
Concorde schreef:
Reacties als 'idioot dan ga je fokken voor de slacht' kan ik niet zoveel mee, ik vind persoonlijk dat je met 2 goede paarden van een verschillend ras best een fijn paard kan fokken. En op een papier kun je niet rijden.

Er worden van 2 verschillende rassen idd wel leuke kruisingen geboren, maar de leuke exemplaren zijn vaak weloverwogen fokcombinaties, niet alleen wat betreft papier maar ook qua type. Een zware KWPNer veredelen met een volbloed of arabier of 2 barokke rassen kruisen, fries x anda bijvoorbeeld.
Uit deze KWPN merrie zul je geen mooi barok type kunnen fokken. Ik vind het persoonlijk doodzonde en ik denk dat je fokprodukt je ook tegen zou vallen. Dat kan namelijk ook, het hoeft helemaal geen leuk beestje te worden, waarschijnlijk niet zelfs, omdat de type's veel te veel uit elkaar liggen.
Ik zou dus een passende hengst zoeken of een barok veulen kopen, de markt staat er tenslotte vol mee.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb Friezen en KWPN paarden, maar ik ga NOOIT die rassen kruisen. Sommige mensen hier vinden het mooie paarden, maar bedenk dat dat een kwestie van smaak is. Waarschijnlijk krijg je een paard met een lang hoofd, een horizontale nek (zelfs een onderhals is heel goed mogelijk), een weke, lange rug, een tuwende achterhand, korte beentjes en krabbelende korte gangen. Dit is het type wat ik het meest tegen ben gekomen.
Koop er gewoon een leuke fries bij, hengst veulens zijn niet zo duur en ga daar weer lekker mee verder. Wat ga je doen met het veulen als je tòch denkt: Oops... Verdrietig ..?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 21:34

Yvonnelind schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb Friezen en KWPN paarden, maar ik ga NOOIT die rassen kruisen. Sommige mensen hier vinden het mooie paarden, maar bedenk dat dat een kwestie van smaak is. Waarschijnlijk krijg je een paard met een lang hoofd, een horizontale nek (zelfs een onderhals is heel goed mogelijk), een weke, lange rug, een tuwende achterhand, korte beentjes en krabbelende korte gangen. Dit is het type wat ik het meest tegen ben gekomen.
Koop er gewoon een leuke fries bij, hengst veulens zijn niet zo duur en ga daar weer lekker mee verder. Wat ga je doen met het veulen als je tòch denkt: Oops... Verdrietig ..?

Ja, waarschijnlijk wordt het een hopeloos rotdier. Koe
Heb je de ouders van de desbetreffende paarden ook gezien??? Waren het merries die het waard waren een veulen van te fokken? Was het de 'oh zo stoere' Friese hengst van de buurman? Is het wel eens door je hoofd geschoten dat het misschien paarden waren waar je binnen hun eigen ras ook geen fatsoenlijk veulen uit zou krijgen?
Vertekend het niet dat er weinig mensen doordacht kruisen met een Fries en een wpner? Ik denk dat het gros van de mensen die zoiets doet echt niet nadenkt over wat de sterke en zwakke punten van de eigen merrie zijn, maar vooral vinden dat een Fries een hoog kwijl gehalte heeft en er daarom voor kiezen. Mag duidelijk zijn dat ik niet bij die groep behoor (dan had hier trouwens wel een topic gestaan met een foto van een of andere fries en "deesuh black beautyii krijgt me meissie een beebiej van! "
Hoeveel waardeloze WPNers lopen er niet rond? Ik ken er genoeg waar ik echt geen veulen bij zou fokken, die ook gewoon niet kunnen lopen en krom in elkaar zitten. En al dek je dan met de wereldkampioen, dan is de kans dat je een ezel krijg nog enorm.
Als ik een Fries zou willen kocht ik er inderdaad wel een. Maar dat staat nergens.
Imo kun je pas gaan generaliseren als je weet wat voor ouders erachter zitten. En ik vind het trouwens erg knap dat jij in de toekomst kan kijken en me precies kan vertellen wat voor veulen er uit mijn merrie komt rollen.
En mooi is zeker een kwestie van smaak.
Mijn paard is ook wel ouderwets genoemd, niet de meest luxe. Maar ik zie graag een paard waar wel wat aan zit, hoef geen sprietig volbloedje. Dus dat is smaak ja.

Volgens mij is dit topic trouwens inmiddels wel genoeg uitgekauwd, iedereen heeft z'n zegje gedaan, het verhaaltje 'fokken voor de slacht' is langsgekomen, de leuke nakomelingen zijn langsgekomen... Dan hebben we toch alle kanten van het topic gehad en is er weinig meer aan toe te voegen denk ik.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:27

Waarom zo'n boze reactie; ik ken veel kruisingsdieren fries x KWPN uit betere en minder goeie ouders en er zit imo geen één mooie tussen. Je vraagt er toch zeker om, dan krijg je mijn mening en dat is dat niet wat je wilt horen..?! Jammer dan, maar reageer even normaal. Als je geen negatieve meningen wilt horen, dan moet je gewoon doen en geen vragen stellen hier.
Wat doe je eigenlijk als het veulen je tòch tegen valt, of geef je daar liever geen antwoord op?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:31

Ik ken er geloof ik maar 1tje en die valt me best mee. Dat is wel een leuk beest. Het is dan wel een ruin en lekker breed.

Ik hou ook wel een beetje van die kruising, maar toch zou ik het niet doen. Wat als je inderdaad straks denkt.. euh, oops..

marjotjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:34

het lijkt me opzich wel een leuk idee maar misschien ook weer iets te uitgeprobeerd als k goed nadenk (wat op zich al n wonder is : ik en nadenken) maar op stal staat een kwpn en ook friezen maar eerlijk gezegt moet ik niet aan een combie van die 2 denken Scheve mond

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:37

Moderatoropmerking:
Topics worden niet op verzoek gesloten. Uiteindelijk zal iedereen vanzelf stoppen met reageren en zakt het naar beneden. Een slotje is dus niet nodig Lachen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 22:54

Yvonnelind schreef:
Waarom zo'n boze reactie; ik ken veel kruisingsdieren fries x KWPN uit betere en minder goeie ouders en er zit imo geen één mooie tussen. Je vraagt er toch zeker om, dan krijg je mijn mening en dat is dat niet wat je wilt horen..?! Jammer dan, maar reageer even normaal. Als je geen negatieve meningen wilt horen, dan moet je gewoon doen en geen vragen stellen hier.
Wat doe je eigenlijk als het veulen je tòch tegen valt, of geef je daar liever geen antwoord op?

Ik zeg ook helemaal niet dat er geen slechte tussenzitten.
En ja, wat doe je met een zuiver Fries of KWPN veulen als ie tegenvalt? Dan heb je pech gehad! Dat is toch altijd zo? Dan kun je hem een stuk moeilijker kwijt als je dat zou willen, maar dat risico loop je altijd. Als ik met een wpner dek kan er ook een veulen uit komen met bijvoorbeeld een krom pootje. Daar ben je dan niet gelukkig mee maar dat is niet anders.
Waarom zou ik geen antwoord willen geven op die vraag (omdat ik heeeeele rare dingen met een 'mislukt' veulen zou doen of omdat ik niet over die dingen nadenk? Nee sorry, voor mij is het vrij vanzelfsprekend dat fokken geen zekerheid geeft. Fokken blíjft gokken. Ongeacht het ras.)
Iedereen kan zijn mening geven, anders zet ik iets niet op bokt. Maar ik hoef toch niet blind jouw mening maar over te nemen?
Ik vond je verhaal alleen redelijk ongenuanceerd. Dat is ook mijn goed recht he. Je bent een beetje kort door de bocht heb ik het idee. Begint gelijk te commentaren dat ik maar geen topics moet plaatsen omdat ik niet tegen jouw mening zou kunnen. Kort lontje?