witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:08

Er bestaan idd albino paarden. Geen witte Friezen (meer?)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:10

Cyntje schreef:
waarom staat er dan wel albino in de link vermeld....

omdat die mensen mischien ook dachten dat het een albino was? Clown
Geen idee eigenlijk Tong uitsteken

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:15

lijkt me heel erg bijzonder als er nu nog een witte fries is! dan zal die echt heel duur zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:16

Citaat:
Geen witte Friezen (meer?)

Meer Knipoog
Die waren er wel!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-06 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:16

Waarom zouden abino paarden niet bestaan terwijl van alle andere dieren wel albino-versies bestaan?
En waar komt dat met die darm-afwijking vandaan? Bronnen iemand?

Wel jammer overigens, had wel eens een witte fries willen zien Vork

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:25

Omdat het albino gen bij paarden een Letale factor is, ofterwel, niet levensvatbaar.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:49

zal ik jullie ff iets vertellen....Albino-mensen zijn er! Haha! Ja

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:15

Britjuh schreef:
daantjuhhh schreef:

Nee, dan zijn het geen echte albino's.
Albino's zijn namelijk niet levensvatbaar.

Albino's zijn niet levensvatbaar? Of bedoel je alleen albino paardachtigen? Lachen

Alleen paardachtigen uiteraard.
Waarom het bij paard letaal is weet ik ook niet.
Ik bedoel je hebt wel albino mensen en albino kangaroo's...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:19

er heeft een albino paard bij de politie gezeten bij ons in de buurt stond in de krant .
er gingen 50 flessen zonnebrand creme per dag doorheen van factor 60

stefffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:23

maylolover schreef:
er heeft een albino paard bij de politie gezeten bij ons in de buurt stond in de krant .

zou je dat stukje misschien eens op kunnen zoeken, lijkt me erg intrasant!!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:25

Er bestaan géén albino paarden, staat hier al meerdere malen genoemt waarom niet! En dan zal dat paard waarschijnlijk cremello zijn geweest - wat me ook onwaarschijnlijk lijkt voor politie paard omdat een ander paard is en dus eerder opvalt en dus eerder iets aangedaan zou kunnen worden Knipoog -

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:26

ik heb effetjes zitten zoeken op google, gewoon op "albino" en "paard" en heb er vrij vlot dit tekstje gevonden:

Citaat:
De American Albino behoort tot de groep Western Horses uit de VS. Elk paardenras - Quarter Horse, Arabier, Standardbred - kan een Albino voortbrengen. Waar het om gaat, is dat het paard een witte vacht met een lichtrode huid en vaalblauwe of blauwbruine ogen heeft. In de natuur heeft een albino roze ogen, omdat het pigment ontbreekt. Doordat de registratie van de American 'White Horse Club' zo streng is, is het fokken van deze paarden bijna een exacte wetenschap geworden.

De eigenschappen die het kenmerkendst zijn voor de American Albino zijn de witte vacht, staart en manen, de lichtrode huid en de donkere ogen. Verder wordt de American Albino binnen het kleurtype nog onderverdeeld in foktypen, zadeltypen en Arabische typen, met een aparte onderverdeling voor de pony's. Het foktype en het zadeltype hebben een stokmaat van zo'n 1.52 m, terwijl het Arabische type iets kleiner is. Omdat de American Albino eigenlijk geen ras is, maar een type vachtkleur, kan hij verschillende eigenschappen hebben. Wat het karakter betreft, zijn het over het algemeen echter gewillige, slimme paarden met een evenwichtig temperament.

De American Albino kan binnen elk willekeurig ras worden gefokt. De American Albino is dus geen apart ras, dat gebaseerd is op een bepaalde lichaamsbouw of op bloedlijn. In 1937 werd in Nebraska de American Albino Horse Club opgericht. Old King, een witte hengst met een lichtrode huid en bruine ogen, zou stamvader zijn van de American Albino. Zijn afstamming is voor een groot deel onduidelijk, maar waarschijnlijk had hij voornamelijk Arabisch bloed, gemengd met dat van de Morgan. Old Kings veulens hadden bijna altijd zijn witte vachtkleur, onafhankelijk van de vachtkleur van de merrie (die een Morgan was). De zeer strenge eisen van de AAHC zorgen ervoor dat een zuiver wit paard wordt behouden. In 1970 veranderde de AAHC zijn naam in de White Horse Club. Tegelijkertijd werd de classificatie American Cream toegevoegd, voor paarden met een beetje kleur in de vacht.

Iedereen heeft waarschijnlijk wel eens een American Albino gezien. Je ziet ze namelijk vaak in circussen, op de kermis, in films en in de reclame. Een ouderwetse Western zou niet compleet zijn als de stoere held niet op zijn witte paard richting zonsondergang zou rijden. Silver, het paard van de Lone Ranger, was een American Albino, net als Shiramyuki, het lievelingspaard van Keizer Hirohito van Japan.

Dus Albino paarden bestaan...
Hoewel ik eigenlijk ook dacht dat albino niet levensvatbaar was bij paarden. ik dacht dat ik dat ergens in een boek had zien staan?

Edit:

en dit vond ik net op wikipedia:

Citaat:
Werkelijk witte paarden, zijn zeer zeldzaam. Ze hebben een speciaal gen dat voor deze witheid codeert. Het verschil tussen een schimmel en een werkelijk wit paard is de kleur van de huid. Schimmels hebben een zwarte huid, witte paarden hebben een roze huid. Witte paarden worden ook wit geboren. Witte paarden zijn heterozygoot met hun witte gen. Als een paardenfoetus twee witte genen heeft, is het niet levensvatbaar. Het zal al sterven in de baarmoeder.

Er bestaan voor zover bekend geen gevallen van echte albino paarden.

Het wordt ingewikkeld...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:28

Citaat:
De eigenschappen die het kenmerkendst zijn voor de American Albino zijn de witte vacht, staart en manen, de lichtrode huid en de donkere ogen.

Dus klopt het al niet, want een albino heeft roze of rode ogen, dus dan kan het geen echte albino zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:29

Avelienvd schreef:
Citaat:
De eigenschappen die het kenmerkendst zijn voor de American Albino zijn de witte vacht, staart en manen, de lichtrode huid en de donkere ogen.

Dus klopt het al niet, want een albino heeft roze of rode ogen, dus dan kan het geen echte albino zijn.

sta dan ook specifiek bij rasbeschrijvingen dat het een benaming is. En dat ze geen albino zijn Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:31

maylolover schreef:

Dat kan dus geen echte albino zijn!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:35

In mijn boek waar uit ik les heb gehad van de DA op school staat het volgende over albino en paarden:

Citaat:
Albino's. Deze sterven enkele weken na de bevructing en worden du niet eens geboren, Dit komt vooral voor bij: appaloosa's en roan kleurigen.
In Nederland zijn dit vooral het trekpaard en de Welsh pony.

Maart ik dacht dat ze wel een zwangerschap konden uitzitten maar dan vlak voor de bevalling dood werden geboren, maar in mijn boek staat het dus nog anders.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:38

in zo'n paardenencyclopedie stond bij rassen ook een plaatje van een albino akhal theke (of hoe je dat schrijft), dat stond iig bij het plaatje, en hij ook een klein beetje roodachtige ogen geloof ik.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:47

je hebt heel veel kleuren die niet echt bekend zijn...
Albino paarden komen maar heeeeeeeeel soms (bij geluk) voor bij weinig rassen.. over het algemeen is het niet levensvatbaar..

over kleuren gesproken, ik vind de gra-fjord nogsteeds een van de mooiste creaties!
http://www.ponynet.nl/whitedun_Bluebirdlane.jpg

Alhoewel die vosfriezen er ook mogen wezen (maar hoe rijd zij ze echt!????)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:49

friezen hebben (voor zover ik weet) in bijna alle kleuren bestaan maar dat is vele jaren geleden weg gefokt uit het ras

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:52

hmm... nog wat speurwerk vericht via google, en gezocht naar afbeeldingen van witte Friezen. Ik kwam bij deze site terecht:

http://secondat.blogspot.com/2005/08/gu ... sians.html

Als je een beetje naar beneden gaat zie je 3 prentjes staan. waaronder ook een wit paard... De site geeft geeft dit witte paard ook als voorbeeld van een Fries.
(persoonlijk twijfel ik eraan of dit een Fries is... het kan om het even welk ras zijn, je ziet slechts het hoofd)

Voor de rest vind ik niets over het bestaan van witte Friezen, dus of ze bestaan?
Ik heb ooit wel eens iemand op een engelstalige site horen zeggen dat ze een witte Fries had gekocht of ging kopen... Ze was er in ieder geval de vorige dag naar gaan kijken en had een bod gedaan. Ik geloof het niet, maar je kon haar niet op andere gedachten brengen: het was een Fries en hij had papieren, want een paard zonder papieren zou ze nooit kopen.
Het feit alleen dat hij papieren had en alleen zwart wordt opgenomen in het stamboek zei mij genoeg...

Zijn er geen paarden die goed op Friezen lijken en wit kunnen zijn? kweetniet... een Andalusier met sokken?

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:57

Het is pas een echt albino als het ook roze/rode ogen heeft.
En dit komt bij paarden niet voor.
Een albino wordt niet geboren en is niet levensvatbaar.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:01

LONDEN (ANP) - De hittegolf in Groot-Brittannië is extra zwaar voor het albinopaard Sunny. De viervoeter in politiedienst in het graafschap Humberside kan zijn diensten alleen nog uitvoeren met een goede bescherming tegen de zon.

Daarom wordt Sunny elke dag met dertig flessen zonnecrème ingesmeerd, factor vijftig.

Volgens een woordvoerder van de politie heeft Sunny momenteel extra veel problemen wegens zijn aangeboren pigmentprobleem. De politie in Humberside vroeg om hulp via het internet. Een grote drogisterijketen meldde zich direct als zonnebrandsponsor.

hier heb je er 1

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:05

er zouden wel witte friezen kunne bestaan.. mar dan is het niet een rasechte. de echte die zijn zwart, en mogen maar een klein aftekeningetje hebben..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:06

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:09

haha, ik blijf maar bezig op google... voor mensen die willen weten hoe een witte Fries er ongeveer zou moeten uitzien, hier heb je al een ideetje:

http://www.vannercentral.com/Cobalt.htm

Een volledig witte tinker. vooral de onderste foto's zijn Vingers aflikken