Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:40

Maar die bruinen ( Castanha toch!?) zouden misschien ook zwarten tussen kunnen zitten, net zoals Ultramar en Niraranga op papier ook bruin/ castanha zijn, maar in RL zo zwart als maar kan! Het betekent in ieder geval wel dat de kleur zwart ( met of zonder verdunning) dus regelmatig voorkomt.

IlseW

Berichten: 185
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Valkenburg

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:40

de manege paarden heten; tequila, bailora, zulima, corason, topos, el nino, xara, muchaco, montana, garza en romano.
De meeste zijn spaans.

Jukurensha

Berichten: 1026
Geregistreerd: 21-12-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:41

De paarden van m'n oom en tante (paso fino's) heten: Emperador, Gaitano en Chispa.

Ze hebben ook nog Lady O en Sultan, maar dat is niet spaans Clown

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:43

Lusitana, op welk linkje moet je precies klikken om te weten te komen wie de ouders zijn van een paard?
Een week geleden heb ik in Portugal op Pagao gereden en dat was zo'n fantastische hengst! Heel werkwillig en lief, ik ben benieuwd welk 'bloed' daarachter zit.
En kan je op basis van de fokker ook erachter komen om welke bloedlijn (alter, veiga, cn of andrade) het voornamelijk gaat?

Ik ben me nog maar net aan het verdiepen in de lusitano en weet er nog maar weinig van. En de portugese taal beheers ik helaas totaal niet.

Alvast bedankt,
Mirjam

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:35

Elke fokker kan wel ik weet niet wat voor "bloed" gebruiken. Dat "bloed" is feitelijk een verkeerd woord, want Veiga etc zijn fokkers, geen paarden.

Als je hier de naam van het paard invult en dan op enter drukt (op je pc), krijg je de lijst van ingeschreven paarden die zo heten. Helaas zijn dat er altijd meerdere, soms paginas vol (klik dan steeds op "proxima pagina" om naar de volgende pagina te gaan. Het is dus handig als je ook de fokker weet op het nsc nr. Dat kun je ook op die begin pagina invullen, dan krijg je meteen het goede paard.
Vervolgens klink je op "ascendência". dan krijg je de stamboom, met de fokkers erbij vermeld in initialen. Elke naam is een link van het paard. Dan kun je dus de gegevens zien en ook zijn stamboom weer zoeken etc.
Als je verder hulp of info nodig hebt, stuur je maar een pm.

De site ligt er trouwens regelmatig uit.
Ik kan nu ook niet echt checken of de link helemaal klopt. Kan dus dat ik er later op terugkom.

Dat werkwillende en lieve dat je noemt, is typisch Lusitano en niet echt typisch voor een bepaalde bloedlijn. Men wil graag eigenschappen geven aan paarden van bepaalde fokkers, maar dat moet je echt met een schep zout nemen. Veigas zouden dan fel zijn. Nou er zijn honderden paarden die geen Veiga zijn die ook fel zijn en honderden Veigas die het niet zijn. Dat zit nou echt tussen de oren. Een paard regareert op hoe JIJ er mee omgaat. Veel te veel mensen denken te veel aan verledens en afstammingen.
Genetisch gezien zie je wel bij de Veigas kleine, rappe wendbare paardjes met ramshoofden en verdunningsfactoren en Andrade de paarden met rechtere hoofden, omdat zij daar nu eenmaal voorkeur aan gaven. Dat is pure genetica. Maar karakters... Ze hebben zoveel hengsten en merries gebruikt dat er heus niet een karakter dominant is geworden, voor zover karakter al erfelijk is. Een hoop paardengedrag wordt bepaald door heel andere factoren.
Als je gespannen op een paard gaat zitten "want hij zal wel zo zijn", dan wordt een paard ook "zo". Knipoog
De Alter stoeterij was vroeger helemaal een potje, daar zit zelfs buitenlands bloed in. CN gebruikt van alles wat, fokken trouwens niet alleen Lusitanos. De beide staatsfokkerijen (AR en CN)zijn nu 1 trouwens.
Overigens is het ook een sprookje dat alters altijd bruin zijn. De stoeterij zelf gebruikt bruinen. De anderkleurige worden afgestoten. Maar ze zijn er wel. Er zijn ook nog particulieren die met AR´s fokken. En de Agrarische school in Coimbra fokt ze bv ook. De bruinen gaan naar de stoeterij, de schimmels worden verkocht.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:41

Dit is de juiste link

Naam invullen bij "nome de equino"

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:32

Ik zie dat er maar drie geregistreerde paarden zijn die Pagão heten. Twee Alters en een kleinzoon van Novilheiro.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:12

Hoi,

Bedankt voor je reactie (ben een paar dagen off line geweest)!

Het is de kleinzoon van Novilheiro. De fokker is nl. Vaz Pinto en daar is hij nog steeds (Annette, misschien ken je haar wel).

Hij heeft echter geen rapportcijfers gekregen, maar is wel opgenomen in het stud book. Wat betekent dit?

Zelf heb ik een veulen van Real gekocht dit voorjaar. De moeder is van Liberal. Ik heb dus een Andrade x Veiga (25%). Volgens een reactie van jou in een ander topic in dit forum is dat een mooie combinatie?

Groetjes,
Mirjam

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:26

Het is een erg geliefde combinatie.

De siet is niet erg bij, er zijn veel paarden waarvan de puntenlijst nog niet op de site staat. Dat wil niet zeggen dat die er niet is. Een paard dat opgenomen is in het boek voor volwassenen (voortplanters) heeft beslist punten gekregen.

zasread

Berichten: 2466
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:53

Ik heb mijn Andalusier hengst Igneo genoemd, wat 'van vuur / vurig ' betekent.

just_kiki

Berichten: 6817
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:55

Mijne Heet Hidra WH II
En mijn hengst heet Látigo wh .Wat in het nederlands zweep betekent Clown

xxxNaatjuhxx

Berichten: 1036
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: Roosendaal

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:50

De mijne is een Pure Karthuizer P.R.E hengst met Terry Bloedlijnen, hij Heet : Betunero V
Vader: NOVATO XVII
Moeder: VALEROSA XXI
zijn overgroot opa is de Beroemde POSEIDO VII

hij is een appelschimmel met zwarte manen en staart, hij is een hele grote PRE (1.68m), hij is 9 jaar en APTO gekeurd.
heel erg braaf onder het zadel en schrikt zo goed als nergens van, hij is pas 5 oktober 08 aangekomen hier in Nederland dus op het moment nog heel erg zenuwachtig en schreeuwerig, maar gaat na een paar weekjes vanzelf weer over.

Afbeelding

Hier een Filpmje van hem toen hij nog in Spanje stond met z'n oude eigenaar: http://www.youtube.com/watch?v=vdeKlgEQIxA

Sin

Berichten: 988
Geregistreerd: 05-09-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:33

Ik heb mijn Andalusiër Zingaro genoemd.
Betekend hetzelfde als Gitano, maar ik kende al -tig Gitano's.. dus heb ik er een Italiaan van gemaakt Haha!

Lisenka

Berichten: 967
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Onnen

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:08

Mijn PRE hengst heet Halley, APTO, 8 jaar. M1 dressuur. Gefokt door Yeguada la Devesa. Vader is Cortesano, moeder is Santanderina. 3 jaar geleden bij de fokker in Spanje gekocht. Halley stamt af van de bekende bloedlijn van de fokker Jose Benitez Cubero Pallares.

Chistosa, PRE APTA merrie, 9 jaar oud.
Lagartera PRE APTA merrie 13 jaar oud
Esperanza PRE APTA merrie 4 jaar oud
Perlita, merrie, 1 jaar oud
Querida, merrie, 1 jaar oud
Sonrisa, merrieveulen
Baldomero, hengstveulen.

De vader van de jaarlingen en de veulens is Halley. De 3 APTA merries zijn alledrie weer dragend van hem.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:21

Het paard dat ik te koop heb staan heet Terroso. Hij komt van een fokkerij waar ze ook wijn telen, en alle paarden krijgen wijn-gerelateerde namen. Ook mijn Licor (likeur dus Knipoog ) komt er vandaan.

Terroso betekent "van de aarde" en slaat op de invloed die de aarde heeft op de druif. Lachen

Rocky_Maniac
Berichten: 197
Geregistreerd: 27-10-07
Woonplaats: Sneek

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:22

Mijn Lusitano merrie heet: Bolena Ventura. Ze is 50 % lusitano en 50 % KWPN.
Vader heet Reino, een lusitano hengst, en is een echte topper, heeft ook op de cover van maandblad BIT gestaan en loopt nu bij een bekende Grand Prix ruiter in Duitsland.
Moeder is Lena, KWPN merrie, superlief karakter.
Zo geen idee hebben wat Bolena Ventura betekend, als het uberhaupt wat betekend Tong uitsteken
Bootje (roepnaam) is nu 2 1/2 jaar en staat sinds 2 maanden bij ons op stal, daarvoor heeft ze in opfok gestaan, als veulen met andere lusitano's en afgelopen zomer met 3 friese merries van 2 jaar. Daar kon ze haar wilde haren lekker bij kwijt!
Nu sinds kort aan de longeerlijn en gaat allemaal super!
Ben zo blij met haar zachte en lieve karakter, zou nooit meer anders willen!
______________________________
Haha! Rocky Mien Topper! Bloos
Dressuur: L2+7
Bloos Nieuwe Topper erbij: Bolena Ventura! Pling ( wat doet mijn meissie het toch goed!)

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:46

Rocky_Maniac schreef:
Mijn Lusitano merrie heet: Bolena Ventura. Ze is 50 % lusitano en 50 % KWPN.
Vader heet Reino, een lusitano hengst, en is een echte topper, heeft ook op de cover van maandblad BIT gestaan en loopt nu bij een bekende Grand Prix ruiter in Duitsland.
Moeder is Lena, KWPN merrie, superlief karakter.
Zo geen idee hebben wat Bolena Ventura betekend, als het uberhaupt wat betekend Tong uitsteken
Bootje (roepnaam) is nu 2 1/2 jaar en staat sinds 2 maanden bij ons op stal, daarvoor heeft ze in opfok gestaan, als veulen met andere lusitano's en afgelopen zomer met 3 friese merries van 2 jaar. Daar kon ze haar wilde haren lekker bij kwijt!
Nu sinds kort aan de longeerlijn en gaat allemaal super!
Ben zo blij met haar zachte en lieve karakter, zou nooit meer anders willen!
______________________________
Haha! Rocky Mien Topper! Bloos
Dressuur: L2+7
Bloos Nieuwe Topper erbij: Bolena Ventura! Pling ( wat doet mijn meissie het toch goed!)


Je zusje heeft de naam Bolena Vertura verzonnen.
Dit omdat haar moeder Lena heet, en omdat de letter met een B voor Lusitano's moest beginnen.
Daar heeft ze toen Bolena van gemaakt. Wel een hele mooie naam voor Bootje.
En inderdaad Reino staat bij David de Wispelaere op stal. Een leerling van hem heeft hem gekocht, en laat Reino trainen door David.
Reino heeft inderdaad op de cover van het bit, sept. 2007 gestaan. En staat ook in het boek: Paardrijden met gevoel deel II.

In eerste instantie stond hij bij Arthur Kottas (Spaanse Rijschool te Wenen), en zou daar voor de verkoop naar de USA. Helaas bleek Reino toen piroplasmo te hebben (heel vreemd, omdat ik hem op piro heb laten testen, en geen piro had. Gelukkig heb ik de uitslag altijd bewaard) Heeft het waarschijnlijk gekregen toen hij in Duitsland stond. Waar ik Reino heb verkocht aan een paardenmakelaar).
Laatst bijgewerkt door Lusitanofr op 24-11-08 09:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:50

Zelf heb ik een vier jarige Lusitano hengst: Zefiro. Die ik gewoon Zefiro blijf noemen.
Een Lusitano merrie: Negativa genaamd, die ik Diva noem. (het is ook een echte Diva). Trouwens een 3/4 zuster van Reino.
En haar dochter Urraca: Die ik Utje noem. (een dochter van Ibago).
Reino was gewoon Reino, en Ordeiro noemde ik altijd Orrie.

Cortes_

Berichten: 840
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:08

Cortes Vingers aflikken

Eleandra

Berichten: 6614
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Venlo en Saint Lucia

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:09

xxxNaatjuhxx schreef:
De mijne is een Pure Karthuizer P.R.E hengst met Terry Bloedlijnen, hij Heet : Betunero V
Vader: NOVATO XVII
Moeder: VALEROSA XXI
zijn overgroot opa is de Beroemde POSEIDO VII

hij is een appelschimmel met zwarte manen en staart, hij is een hele grote PRE (1.68m), hij is 9 jaar en APTO gekeurd.
heel erg braaf onder het zadel en schrikt zo goed als nergens van, hij is pas 5 oktober 08 aangekomen hier in Nederland dus op het moment nog heel erg zenuwachtig en schreeuwerig, maar gaat na een paar weekjes vanzelf weer over.

[img ]http://94.100.113.201/364700001-364750000/364738601-364738700/364738668_6_tKby.jpeg[/img]

Hier een Filpmje van hem toen hij nog in Spanje stond met z'n oude eigenaar: http://www.youtube.com/watch?v=vdeKlgEQIxA

Verkoop je ook? ROFL
Nee hoor, grapje, maar wat een heerlijk beest zeg!

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:30

Mijn PRE (sinds 17 november, vorige week dus) heet Altanero LXXI

Het is een ruin sinds 1 jaar.
Geboren op 30-08-2001. Net 7 jaar oud dus.
Hij is super braaf met rijden en heel nuchter. Niet erg temperamentvol of zo, gewoon lekker en goed te rijden
Zijn roepnaam is Nero. Loopt ongeveer op M nivo maar heeft nog geen wedstrijdervaring op dit niveau.
Ik hoop volgend jaar wat barokke wedstrijden met hem te gaan starten en voor nu ben ik alleen maar aan het genieten van mijn heerlijke vent.
Hij is in nederland ingereden.

vader ATLANTICO IV
moeder: ALTANERA XXI

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:02

Ff off topic..

Maar wat ontzettend leuk dat je een passende Spaanse vriend gevonden hebt!

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:01

Ik had tot 2 weken geleden 4 PRE's.
Conquistadora (veroveraarster), Promesa (belofte), Nobleza (adel) en Fuego (vuur). Ze zijn allemaal familie van elkaar en hebben dus ook grote overeenkomsten in karakter en uiterlijk. We hebben destijds de moeder Regidora uit spanje gehaald bij Yeguada Maipe. Conquistadora en Fuego zijn daar een nakomeling van. Promesa en Nobleza zijn weer nakomelingen van Conquistadora en dus kleinkinderen van Regidora. Ik ken heb de ouders (vaders en moeder) van al mijn paarden minimaal een jaar tot ong. 3 jaar getraind dus ik herken heel veel van de ouders in ze. Ze zijn gevoelig maar nuchter. Ook zijn ze heel mensgericht, lief en intelligent maar hebben soms ook een eigen willetje (gelukkig).

Ik heb er twee verkocht en heb op dit moment alleen nog Nobleza (een 1,5-jarige schimmelmerrie) en Fuego (een 3,5 jarige donkerbruine hengst 1.66m).

dirkus

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:45

Mijn PRE-ruin heet Bolero LX...niet erg origineel, volgens mij zijn er best veel Andalusiers die zo heten. Maar ik ben er aan gewend, en het past ook wel bij 'm omdat hij meer danst dan loopt. Zijn roepnaam is overigens Bolletje.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Re: Spaanse/Portugeese namen van jullie P.R.E/Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:11

Mijn PRE heet Gallo II (Haan in NL) , ik zag net dat Halley en Gallo achterneven zijn ( via jerezano XXI)