Lusitana schreef:Starbreeze schreef:Lusitana, mijn paard moet 5/6x per week flink aan de bak, dat werkt niet met gras zonder voedingsstoffen en al helemaal niet met vet gras omdat ze dan zelf de deur niet meer door kan. Daarom voer ik ook Draversbrok met de nodige supplementen en mn paard ziet er perfect uit en loopt super.
Elke ruiter weet wat het beste is voor zijn eigen paard. Men kan er al buitenstaander slecht over oordelen. Mijn merrie ging 3 uur per dag de bergen in op 3 kilo brok en wat hooi. Maar ik ken ook hengsten die weinig doen en hetzelfde krijgen en een merrie die een handje muesli per dag krijgt en moddervet is... De stofwisseing van paarden onderling, al zijn ze van hetzelfde type, kan vreselijk verschillen.
Verder zit het hem niet in de hoeveelheid brok, maar in de voedingswaarde van de brok (hooi, stro, kuil) en vitaminen, mineralen en spore elementen....
Paarden voeren ligt niet zo eenvoudig. Daarom is zo´n topic is dit leuk en aardig, maar het zegt niet zoveel.
Tja, ik sta met mijn paard in 'polderland' . Land achter is waar koeiengras, lopen ook vleeskoeien op. De NRPS'ers die daarop staan hebben een buikje, maar degene die goed vet zijn krijgen simpelweg nooit training.
Als ik mijn Fries daarbij zet, dan heb ik de poppen aan het dansen. Ze wordt móddervet en ze doet het er niet goed op, ook is het te merken aan het hooi van dat land, maar daar hebben wij het op stal mee te doen. Erg irritant
. Toch, dat gras is niet volledig. Liksteen erbij hangen wordt niks, die wordt meteen verobert door de andere paarden en daar doe ik het niet voor. Die paarden bijten er allemaal brokken vanaf; dus daar ga ik ook niet gezamelijk een cent aan uitgeven
Om die rede voer ik haar met mate bij, met aanvullende supplementen. Heb Kruidenmelagne van Hoba Cultura, sowieso HMP Horse (Hoestkruiden), meer een medicijn is dat. En rond najaar geef ik meestal een kuurtje Echinacea of iets, voor der weerstand. En rond verharen een kuurtje Omega Olie
.

; Maar dat kan aan mij liggen!
) hij doet geen barst, alleen maar groeien, toch wordt hij niet dik, hij blijft mooi constant. Binnenkort gaan ze 's avonds weer op stal, op stro, overdag blijven ze het gehele jaar door naar buiten gaan.