Wie rijdt er met traditioneel Iberisch (of ander) tuig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: Wie rijdt er met traditioneel Iberisch (of ander) tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:23

Ach, nee toch? Het blijkt dat vele mensen dus de tuigen en de paarden mixen.
Net als Lusitana dat doet, kan ik me daar ook heel erg aan storen en vind het bijna een belediging voor het paard.
Maar het is mijn netvlies wat erover zeurt, zolang je niemand tegenkomt die zich eraan stoort, zal het welkunnen.

Ik rijd doma vaquera, op een PRE dus origineel Spaans betuigd, alleen wil ik nog steeds niet aan de blanke stang beginnen, dus ik heb mijn handen vol aan vier teugels.
Altijd handig gebleken op de buitenritten, en wel zo vriendelijk voor de paardenmond.

Nee, een Shire tuig je ook niet Arabisch op, en zeker geen mix met haflingerhoofdstel met een Portugees hoofdstel, hemel ik ga er van dromen.

Mi problema. Knipoog

PS Leuke topic: viewtopic.php?f=10&t=619296&st=0&sk=t&sd=a

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:59

ik rijd mijn haflinger met portugees tuig (bruin) staat hem super
ik vind het juist leuk om stijlen te mixen doe ik zelf ook, ( ben multi culti Haha! )

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:11

Gelukkig zijn er niet zoveel Portugezen hier, hi, hi maar dat het fraais staat dar kan ik me zeker wel wat bij voorstellen hoor.
Haflingers zijn ook erg mooie paardjes, ik ben altijd zo jaloers op die prachtige bos manen.

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:58

en ik heb een portugeesje en die loopt metgewoon tuig haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 18:28

Hier lopen ook veel Portugezen in buitenlands tuig. Knipoog
Maar ik heb meer moeite met Spaanse kleding op Portugees tuig of een Spaans hoofdstel en Portugees zadel, dat soort mixen, dan het "verkeerde" ras in het verkeerde tuig.
Maar het blijft allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur.
En ik heb ik "natuurlijk" gewoon een bloedhekel aan Spaans tuig op een Portugees paard. Voor mij is dat hetzelfde als een Duitse vlag op een KWPN deken. Vork
Maar goed, weer iets persoonlijks hoor. Hoeft niemand zich wat van aan te trekken. Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:12

Begrijp je volkomen !
Of een DV zadel met daaronder een Doma classica dekje en de stuihgbeugels verwisseld voor de Nederlandse beugels.

Nou wat kleding betreft, dames die in een Spaanse rok of jurk, de traditionele jurken dus, met al die stroken, gewoon te paard zitten. Ze horen of te dansen of schrijlings te zitten, of te koketteren.
Net als met een barokke jurk zou dat vreemd zijn.

Umme... vind ik dan....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 10:48

Ja, precies, dat soort dingen. Voor mij is dat desinteresse voor de cultuur. En in de ogen die van de betreffende cultuur loop, eh, zit, je dan ook voor schut, maar ik snap dat het kan werken voor iemand die het gewoon mooi vindt.

Soms is het ook een kwestie van er niet aan kunnen komen, of niet kunnen betalen. Soms is het een kwestie van smaak en zelfs mode.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:59

Ik gebruik een deens zadel (branderup) omdat ik dat de beste keuze voor mijn paard vond. Het is een andalusier en bij het deense zadel gebruik ik een portugees hoofdstel. Gewoon omdat ik dat mooier vind dan het spaanse spul....inderdaad.
Ik vind de cultuur van het land minder leidend hierin dan het paard zelf en het gedachtengoed van de (in mijn geval dan) klassieke dressuur, om maar niet te vergeten dat het er gewoon om gaat wat ik mooi vind.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 15:19

Wij hebben hier ook mooie dressuurzadels. Die zien er wel wat anders uit dan een "gewoon" dressuurzadel, maar geven hetzelfde comfort en pasvorm voor de ruiter. Wellicht hebben ze ongeveer hezelfde in Spanje?
Maar als je het niet mooi vindt, houdt het op.
Als gezegd, daar heb ik wel begrip voor.
Ik zou zelf bv nooit een aansnoerneusriem willen omdat ik de gedachte erachter niet kan verdragen. De uitvinder daarvan verdient enige foltering naar mijn idee. Extreme duivel
En boomloze zadels vindt ik spuuglelijk. Maar als ik een paard zou hebben dat niks anders kan verdragen, dan zou ik wel moeten (gooide er denk ik wel een kleedje over). (Bij nader inzien zou het paard dan wegmoeten, ik kan zelf niet fatsoenlijk op een boomloos zadel zitten... Nagelbijten / Gniffelen )
Enfin, zo heeft ieder zijn redenen...

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:01

Lusitana schreef:
Wij hebben hier ook mooie dressuurzadels. Die zien er wel wat anders uit dan een "gewoon" dressuurzadel, maar geven hetzelfde comfort en pasvorm voor de ruiter.

Zou je hier wat meer over willen vertellen? Ik heb namelijk alleen maar problemen met het vinden van een passend zadel voor mijn Lusitano's en ben al aan mijn 8e zadel bezig wat wederom niet goed ligt.
Ik heb al gekeken naar de zadels van Zaldi (Relvas, Portugesa en "normaal" dressuurzadel) maar het op afstand bestellen van een zadel durf ik eerlijk gezegd niet aan, ondanks dat men beweert dat de pasvorm uniform is.

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:34

nou ik vind al dat spul wel mooi hoor maar ja mijn lusitano is nu 3 jaar en gaat nog veel groeien en veranderen, verder ben ik een dressuurkakker en rijd veel wedstrijden en aangezien er al vrij veel vooroordeel is al ik met mijn ventje in de ring ga verschijnen lijkt het me slim er normaal tuig op de doen en iet ook nog eens portugees tuig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 17:52

Tja, en toch groeit zo´n Portugees zadel aardig mee, vanwege de nogal platte pasvorm. wordt dus niet snel te smal.
@labe, ze zijn er in drie maten die corrensponderen met 16, 17 en 18 ", maar dat is meer de zitting voor de ruiter (maar het betekent dus wel dat de eerste korter is dan de laatste.
De zadels die ik verkoop kunnen helemaal aangepast. Wat is precies de reden dast je problemen hebt met andere zadels? holle rug? Korte rug? Vreemde schoft of schouders?
Het zadel waar ik over sprak moet je zien als een gewoon dressuurzadel met een vierkante flap. Ik heb er een in het topic voorbij zien komen, ik zoek ´m even op. Ik kan nl geen foto´s kopieren uit mijn catalogus (kan je natuurlijk wel het deel met de zadels sturen, als je een e-mail adres doorgeeft per pb, liefst een hotmail adres).

edit, stond zeker in een ander topic, ´k zie´m niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 18:02

Is zaldi trouwens niet gewoon gemaakt in India?

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:38

Lusitana, ik weet niet waar Zaldi gefabriceerd word, maar ze "zitten" in Spanje.
Die met de vierkant flap, is dat niet de Portugesa?

Het probleem waar ik tegen aan loop is brede schoft, ietwat overbouwd (dus achter hoger dan voor), korte, ronde en een klein beetje welvende rug, niet echt hol maar zeker niet recht. Bij een van de merries kom ik al op een boommaat van boven de 34 centimeter en dan houd het al snel op.
De 2 jarige lusitano begint ook al dezelfde vormen te krijgen, dus als ik over een paar jaar met dit dier ga beginnen, zal ik ook niet met een standaardzadel uit de voeten kunnen.
Ik ben er inmiddels wel achter dat vrijwel de meeste dressuurzadels teveel belemmeren op lendenen en bij schouders omdat de kussens gewoonweg veel te lang zijn voor die korte, typisch iberische ruggetjes voor die paarden van ons.
Ik wil trouwens sowieso geen Vaquera-achtig zadel.

De maat van de zitting is niet zo'n probleem, ik heb gewone doorsnee billen......

Ik heb geen hotmail adres (geloof ik tenminste, ben niet zo bekend met die termen) een gewoon emailadres ook oke?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 19:37

labe schreef:
Lusitana, ik weet niet waar Zaldi gefabriceerd word, maar ze "zitten" in Spanje.

Ze "zitten" ook in Santarém, Portugal, maar daar worden ze zeker niet gemaakt.
labe schreef:
Die met de vierkant flap, is dat niet de Portugesa?

Mogelijk, ik ken hun producten niet zo goed, maar dat is dus wel het Portugeze model. Het is dus blijkbaar wel typisch Portugees en heeft geen echt Spaans zusje...

Ja, een gewoon e-mail adres is okay, dan zend ik het met YouSentIt. Ik heb gemerkt dat de meeste mailboxen het net niet aan kunnen.

Je beschrijft toch wel een redelijk gangbare Lusitano vorm.
Als je een gewoon dressuurzadel wilt, dan raad ik altijd aan om er een te nemen zonder keilkussens, maar met teruglopende (ouderwetse) kussens, idd voor die korte ruggen, en met een brede boom en geen uitgesneden kamer. Dus eigenlijk een ouderwets zadel. De nieuwere zadels zijn veel meer gericht op het huidige sportpaardentype.
Ik zal volgende maand (ik zie ze maar eens per maand) , als ik niet in het ziekenhuis lig ofzo (ben veel in het ziekenhuis op het moment) eens uitgebreid foto´s nemen van voor, achter, opzij, boven en onder voor een goed beeld (ook voor iedereen die nieuwsgierig is geworden). Maar het is dus echt een gewoon dressuurzadel, maar dan met een vierkante flap, wat voor de pasvorm niet uitmaakt.
Er staat trouwens ook een "normaal" dressuurzadel in, maar dan wel geschikt voor de Lusitano vorm!

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:21

Ja, die ouderwetse zadels ken ik wel. Heb er 2 gehad en nu spijt als haren op mijn hoofd dat ik ze heb weggedaan.
Ik heb voor de grap het zadel van mijn lusitano op mijn kwpn'er van 1.76 hoog, met smalle schoft en lange rug gelegd. Het lag bij hem als gegoten, dan hoef je geen universitaire opleiding te hebben gehad om te weten dat zo'n zadel op een iberier niet goed ligt.

Lang leve het advies van de o zo vakbekwame zadelmaker.....

casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:30

l

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 21:33

Tjee....

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:46

@barcelano: waar heb je dat tuig voor je arabier gekocht? Ben ook op zoek naar zoiets voor m'n paardje Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 00:59

Hmm, even interumperen.
Waar Zaldi wel of niet wordt gefabriceerd weet ik niet, ik weet wel dat ik heel veel plezier had van mijn Potrera van hen. Bovendien is het voordeel van merken dat er garantie op zit.
In Spanje ken ik een heel vakkundig merk, Sayra Armenta, dat zit in Ecija Sevilla. Ik heb de fabriek bekeken, ja een werkplaats dus met mallen en alles wordt met zorg in elkaar gezet. Heb er een DV zadel van en kwijl van de andere zadesl en toebehoren zoals Polaines.
en Monturas Lucas, het voordeel daarvan is dat je die wel kunt passen hier want die worden gewoon verkocht.
Ook zou ik je aanraden om zaterdag of zondag naar de PRE keuring te gaan, daar is een strodorp.
Geloof me, ook voor mij was het een hele zoektocht. Vandaar deze info.
Lusitana veel beterschap gewenst, ben best eens nieuwsgierg naar je produkten.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:46

Paardentango, het is inderdaad even zoeken. Er zijn voor zover ik heb kunnen vinden, 2 bedrijven in Nederland die Iberische zadels verkoopt, maar voor een groter en gevarieerder aanbod kan ik beter over de grens kijken.
Ik merk gewoon dat er echt weinig kijk is op Iberische paarden op allerlei gebied, als je vooraf informeert of men weet hoe die paarden in elkaar steken, krijg ik altijd een vaag antwoord in de zin van dat ze wel iemand kennen die een vriendin heeft die ooit een keer tijdens een manegeles op een Andalusier heeft gereden.
Het is om doodmoe van te worden....

In ieder geval bedankt voor de tip, ik begrijp dat er wel meer word georganiseerd de komende tijd waarbij ook Portugees tuig word aangeboden, ik hou mijn oren en ogen open.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:13

Het kloopt wat je zegt, uiteindelijk komen mensen bij ons terecht en als je hoort welke 'tips' men kreeg, veelal gebaseerd op hun voordeel en niet op die van het paard en ruiter. Maar geloof me, ze bestaan !!!
Neem eens contact op met de Woeste Hoeve te Bergeijk, fokkerij PRE, zij importeren Monturas Lucas.
Maar ik denk niet dat het juist is als ik hier reclame maak, dus gerust per PB. (IK verkoop niks, maar weet wel de weg een beetje)
Dit weekend kun je veel zien en voelen, de keuring heeft verschillende stands en een strodorp. Adressen genoeg te vinden, het voordeel van hen is dat het allemaal liefhebbers zijn.
Ben benieuwd.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:24

Euh, Paardentango, misschien niet zulke belangrijke info, maar ik heb geen Andalusiers hoor. Ik heb Lusitano's (maar het blijft toch een beetje familie he?).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:42

Ach joh, 10 september is de Lusitano keuring, daar is vast ook vanalles te vinden Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:16

Jammer dat die twee elkaar overlappen, misschien leuk om te vermelden waar die keuring precies is? Voor de snuffelaars...