Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:34

Superninus schreef:
Adil18, ik begrijp je standpunt heel goed. Gewicht is wel relevant, maar een man van 90 kilo kan heel veel bewegingsvrijheid hebben, terwijl een vrouw van 80 kg. dit niet heeft.

Wat dat betreft kun je misschien beter de BMI aanhouden, zoals die in het artikel van BIT gebruikt wordt. Dan betrek je de lengte van de persoon er ook bij Ja

Ooooooh, maar die Bit heb ik net niet!!!! Clown
Kan iemand niet voor mij kijken?
Ik ben dus de persoon van 75 kg. zoals in mijn voorbeeld (hehe Haha! Knipoog ) en ben 1.84 m lang Bloos (kleinste van 't gezin, ja ja!!! Haha! )
Ik denk niet dat ik te zwaar ben voor m'n Friezen. Ik zit alleen zelf liever op een Femke met een stokmaat van 1.67 m. dan op een Okje met een stokmaat van 1.61 m. (maar Okje compenseert haar schofhoogte met haar onwijze temperament en kracht Haha! Knipoog )

Citaat:
Vraag dat paard eens of hij liever iemand op zijn rug heeft van 75 kg maar totaal niet goed op hem kan rijden of iemand van 110 kg die precies weet wat ze met hem aan moet.

Ik kan het niet anders dan met je eens zijn....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:35

Shanna schreef:
ik ga ervan uit dat die moeder niet een super goede ruiter is, en dan zou ik toch voor een shire of (zwarte) tinker gaan.. die hebben een wat sterkere rug na mijn weten en zwarte tinkers zien er soms net uit als friesen Tong uitsteken

Sinds wanneer kun je iemands rijvaardigheden afleiden uit zijn/haar voorkeur voor een bepaald soort paard? Nors opkijken

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:42

Een fries is inderdaad pas laat volwassen. Het lijkt mij ook niet verstandig om iemand van 110 kilo op een fries te zetten.

Mijn fries is net 4 en ik laat er niemand zwaarder dan 80 kilo op rijden. Er rijden zowieso maar drie mensen op, mijn broer, mijn instructeur en ik. Vergis je niet. Ze zijn best kwetsbaar en kunnen ook best moeilijk zijn in karakter (dominant). Maar dat heeft voor de rest niets met dit topic te maken. Ze zijn dan wel niet van suikergoed, maar ik vind dat je ook geen problemen moet gaan opzoeken. Dat is niet eerlijk tegenover het paard.

Ik weet niet of je van plan bent het paard te laten keuren (zou ik zeker adviseren), maar een goede veearts houdt bij de keuring rekening met het gewicht van de betreffende ruiter.

De fries is inderdaad wel een geweldig ras. Als het mogelijk is om af te vallen, dan zou ik dit zeker proberen. Het is niet alleen voor je paard beter, maar ook voor je rijstijl (conditie, bewegingsruimte in je zadel). Succes met het vinden van een geschikt paard.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:40

Moska schreef:
Ik persoonlijk vind dat als je zo zwaar bent dat je dan niet moet willen paardrijden, of het juist wel willen en hieruit de motivatie halen om af te vallen zodat het voor jezelf en voor het paard een stuk gezonder wordt. Ik zou er geen enkel paardenras aan wagen, nou ja, misschien een flink trekpaard, maar dat zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn (alhoewel een Noriker een erg leuk recreatie paard kan zijn, maar dat zijn dat ook weer niet echt trekpaarden)

Foei FOEI...heel slecht. Mag ik dan niet WILLEN rijden omdat ik zwaarder ben?? Ga je schamen!!
Hier moet ik ook maar ff reageren denk ik....
Ik rijd een fries van bijna 1,70 m...ben zelf 1,78 m en 110+ kg. Maar ik rij niet vaak, als het lukt 1 keer in de week. En ik heb wel het paard gekozen, waarvan ik denk dat hij me kan dragen. We hebben nog meer friezen op stal, waarvan ik weet dat ik daar beter niet op kan rijden...ivm rug of benen. IK hou dus rekening met me gewicht.
Ik vind het heel fout om gewichten te gaan noemen. Kijk liever naar de rijkunsten van de ruiter en de capaciteiten van het paard en oordeel dan. Ik denk dat de meeste zwaardere mensen snappen dat je niet op bijv. een welsh kan rijden.

Nogmaals....oordeel niet te snel. Hier kwets je toch mensen mee en je mag ze absoluut het plezier van het rijden niet afnemen op basis van wat de weegschaal aangeeft.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:37

Ik vind het maar gezeur de meeste die hier zeggen dat als je 110 kg + weegt dat je dan te zwaar bent zijn meestal zelf de mensen met een goed gewicht!! hoe zou jij het vinden als je zoveel weegt?? een paard kan heus wel iets hebben hoor..

Cuento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 07:26

Meissie17 schreef:
Ik vind het maar gezeur de meeste die hier zeggen dat als je 110 kg + weegt dat je dan te zwaar bent zijn meestal zelf de mensen met een goed gewicht!! hoe zou jij het vinden als je zoveel weegt?? een paard kan heus wel iets hebben hoor..

Ik begrijp je standpunt, ik ben zelf ook veels te zwaar 88 kilo op dit moment, bij een lengt van 1.68.
Ik ben wel weer aan het afvallen hoor (gaat in de zomer een stuk makkelijker dan in de winter).
Maar ik moet toegeven dat het er soms niet mooi uitziet als ik bijvoorbeeld een heel zwaar persoon op een paard zie zitten.
Maar ik denk wel dat zoiets meer opvalt als die persoon het paard tegen zit te werken, dan als die persoon het paard gewoon netjes rijd en hem niet tegenwerkt.

Het is wel moeilijk voor de moeder om aftevallen, want tja leeftijd gaat op een gegeven moment ook tegenzitten (wat afvallen betreft).

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 07:58

Meissie17 schreef:

Als je nu eens leest waar het over gaat en iets toevoegt aan de discussie.....

Het gaat over Friezen en wat het max. gewicht is om op een Fries te kunnen rijden.

Er is 75 kg. genoemd, waarop wordt gezegd dat het afhankelijk is van meerdere factoren dan alleen het cijfer wat de weegschaal aangeeft.... Lachen

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:40

Een fries zou waarschijnlijk wel geschikt zijn.. maar ook een tinker of trekpaard. maar als jij dressuurwedstrijden wil rijden is een fries leuk. Maar niet alle Friezen zijn zo stevig als ze er uit zien. zelfs het grootste/dikste/stevigste fries kan een weke rug hebben.

Mandybrandt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:45

denk dat het wel erg moeilijk is om zo samen een paard te vinden, voor je moeder zou het zoiezo beter zijn ( denk ik) om iets in de richting van een trekpaard te gaan zoeken.

en jij bent weg van friezen lastig!

ik persoonlijk zou het toch eens goed gaan overwegen of je wel een fries moet nemen, aangezien meerdere mensen aangeven dat friezen weke(re) ruggen hebben.
ik vind het zelf ook erg veel uitmaken hoe een zwaardere ruiter rijd. Maar als friezen er al om bekend staan een weke rug te hebben zou ik hier niet voor kiezen.

ik wens je veel succes om een leuk en geschikt paard te vinden voor jullie beiden.