Cassidy schreef:Ik zou dat anders willen verwoorden, omdat bang toch een beetje een negatieve bijsmaak heeft. Ik zou eerder zeggen dat men castreerd omdat men voorzichtig is. Wat jij beschrijft in Portugal (namelijk dat ook beginners en kinderen met hengsten omgaan) zal waarschijnlijk ook alleen met hengsten gebeuren die al een degelijke basisopvoeding hebben genoten, en het spreekwoordelijke klappen van de zweep al kennen. Een hengst binnen zijn grenzen houden is al zwaar genoeg, hem die grenzen uitleggen is een heel ander verhaal.
Voorzichtig is een goed woord, maar komt toch voort uit angst voor wat er anders gebeuren kan.
En ja, ze worden hier ook opgevoed, maar ze hebben ook gewoon een zachte aard.
Ik vind het belangrijk dat mensen een paard opvoeden zonder te kijken naar het geslacht en zonder te wijken omdát het een hengst is, want dan geef je hem dus een vinger waardoor de heel hand wordt afgerukt, maar dat geld ook bij merries en ruinen die dominant zijn.
Voorbeeld: Ik ken een vreslijk doetje van een merrie, die wel haar baasje manipuleert omdat die denkt dat als je maar een koekje geeft, het paard wel lief tegen je doet en doet wat je zegt.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de mensen waarvan je denkt dat ze geen hengst op kunnen voeden, OOK GEEN ANDER PAARD kunnen opvoeden omdat ze dan voor dezelfde problemen komen te staan. Ik ga er van uit, dat als je een paard (hengst) koopt, je een paard aan kunt. En als je een ruin wilt, waarom dat een hengst kopen en castreren (ik heb het dus vooral over geinmporteerde volwassen hengsten)
Cassidy schreef:Over het feit dat een hengst die alleen staat niet perse zielig is: in de natuur bestaat een kudde uit de leidende hengst, zijn merries en veulens t/m de leeftijd van 2 jaar (hengsten en merries). De oudere hengsten worden uit de kudde verstoten en leven in zogenaamde vrijgezellengroepen. Ze hebben meer contact met elkaar dan dat ze elkaar alleen maar kunnen zien: ze kunnen kroelen, schijngevechten houden, potje knokken en idd voor de rest gewoon maar paard zijn. Als je die mogelijkheden niet hebt, en het voor een hengst ook niet is weggelegd om zijn eigen vaste harem te hebben, doe je hem er in mijn ogen een groter plezier mee om hem te ruinen.
Een paard alleen houden is altijd zielig, ongeacht het geslacht, en er zijn mogelijkheden om een hengst gezelschap te geven.
Hoe het in een kudde in elkaar zit (daar heb ik ook al iets over gezegd)
En daaruit blijkt ook dat ze onderdanig zijn, want ze hebben maar te luisteren naar de leidersmerrie en mogen ook niet zomaar op elke merrie springen.
Ik heb deze discussie beslist niet opgezet om iedereen maar te overtuigen dat castreren slecht is, maar om er over na te denken en met redenen te komen, die we dan weer onder de loep kunnen nemen.