Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:58

Lusitana schreef:
Conclusie die ik tot nu toe alleen maar kan trekken is dat men dus castreerd omdat men bang is.

Ik vind je conclusie wat ongenuanceerd. Mijn reden om te castreren is dat mijn hengst, die alleen met een andere hengst op de wei staat, heel erge prestatiedrang had naar merries. Toen er nog merries bij ons op het land stonden was er geen probleem maar toen die weg waren werd hij behoorlijk gefixeerd op merries.

Aangezien we ook met hem gaan mennen en in de randstad wonen is dit te gevaarlijk. Ik heb hem dus niet laten castreren uit angst maar uit veiligheid, mede omdat mijn vader ook ment en geen ervaring met hengsten heeft. Wat had ik dan moeten doen volgens jou? Af laten maken? Ik heb nu een superrustige en betrouwbare ruin die nog wel vrolijk wordt van andere paarden, maar het wordt in ieder geval niet meer zwart voor zijn ogen.

mammaslamma

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:35

Ieder zijn mening, maar ik vind dat Lusitana wel erg kort door de bocht denkt, komt op mij over alsof haar mening de juiste is, als nu de meerderheid de mening heeft om geen hengst te willen hebben, prima, laat dat zo, wij wonen nu eenmaal niet in Portugal of Spanje.
Iedereen veel plezier met het dier van je keuze....................

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:15

Lusitana schreef:
En denk je dat hij dieponglukkig is omdat hij alleen staat? Want dat is ook een stelling waar ik graag meningen over hoor van hengsten eigenaren (dus niet van mensen die dénken wat een hengst zou vinden vanuit hun eigen gevoel).

Hier wil ik wel even op reageren, wij hebben twee maanden geleden een jonge fjordenhengst (bijna 2) gekocht. Toen wij hem kochten stond hij alleen. Toen hij te oud werd om bij de merries te staan heeft hij een tijdje met een ander hengstje gestaan. Nadat deze werd verkocht, was hij de enige hengst op de stoeterij. Hij kreeg toen twee rammen als gezelschap, maar die viel hij aan. Zo kwam hij dus alleen te staan. Hij werd hiervan erg asociaal, dacht dat hij alle kon maken, bijten, stijgeren, maar hij was wel verzot op aan dacht. Als je aankwam stond hij al bij het hek. Maar normaal aaien kon je hem niet, want hij wilde hoe dan ook je handen grijpen.
Nadat we hem gekocht hebben, hebben we hem naar de opfok gebracht. In eerste instantie heeft hij het behoorlijk zwaar gehad, juist omdat hij geen manieren had. Maar nu herken je hem haast niet meer terug. Hij is lekker rustig, hij hapt nog wel wat, maar niet meer het echte bijten wat hij in eerste instantie deed. Hij is gewoon een lekker mak ding geworden.

Buiten dat het voor ons lekker makkelijk is zo, ben ik ervan overtuigt dat hij veel gelukkiger is, nu hij lekker met leeftijdsgenootjes kan ravotten. Hij is nu lekker op zijn gemak, en niet meer zo nerveus als toen hij alleen stond. We weten nog niet of we willen castreren of niet. Hij is zo als hij nu is goed handelbaar, maar je weet natuurlijk niet hoe hij wordt als hij ouder wordt, en uit de kudde komt.

Rijo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:06

Lusitana schreef:
Makhali schreef:
Kijk als je er geen fokplannen mee hebt en het paard mag verder ook niet het land op omdat het een hengst is, dan zou ik persoonlijk de keuze maken op het paard toch te laten castreren zodat hij lekker naar buiten kan.

Waarom zou hij niet het land op kunnen ? Je kan een hengst rustig weiden met andere hengsten (zeker als ze van jongs af in dezelfde groep blijven), met ruinen, met drachtige en onvruchtbare merries, met een merrie waarvan je wel een veulen wil van die hengst, met veulens, apart. Waar een wil is, is een weg...

Maar als dit niet het geval is wordt het al een moeilijk verhaal.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:28

Vroeger mocht men niet eens hengsten houden in Nederland. Het was zelfs zo dat de hengst naar de hengstenkeuring , werd hij afgekeurd dan werd hij gelijk gecastereerd. Werd een hengst goedgekeurd dan ging het paard naar de hengstenhouder . Die had alleen maar toestemming om een hengst te houden , vandaar die naam ook. Het was ook bij wet verboden om een hengst ouder dan twee jaar in een weide te houden . Niet omdat men bang was voor hengsten zoals lusitana suggereerd maar puur uit veiligheid. En nu is het nog altijd zo dat als jou paard een ongeluk veroorzaakt de eigenaar er nog altijd voor op draait en aan een hengst zitten nu eenmaal meer risico's aan vast.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:59

In Spanje gaan ze heel anders met hengsten om. Hier wordt veel te veel getutteld. Ik heb zelf een Iberische hengst gehad en omdat ik er niet mee om kon gaan, heb ik hem bij de fokker geruild tegen een merrie. Omdat ik het ook zonde vond om hem te ruinen.

En dat van die kapotte neuzen is niet alleen vanwege het longeren, ook het rijden met een seretta wordt veel gedaan.

Veulentjes worden trouwens geschoren omdat volgens de 'kenners' de manen en staart dan dikker terugkomt.

roooosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:06

lusitana, ik ben het volledig met je eens.
Ik vind het dan ook erg jammer dat er hier in NL vaak moeilijk een plek te vinden is voor een hengst. (een stalling en of weidegang)
Ik denk dat je met dit forum vooral aandacht voor dit probleem/meningsverschil vraagt en ik denk dat dat goed is. Ik verwacht dat hengsten steeds vaker, ook in NL, geaccepteerd zullen worden. Alleen dat kost tijd en meningsverschillen zullen er altijd blijven.
Ik vind het een goede opmerking van je dat mensen eens moeten luisteren naar mensen die ergens veel ervaring mee hebben, in plaats van eigenwijs te zijn.
Maar dit blijkt moeilijk te zijn, en vooral in de paardenwereld lijkt t wel
maar aan de andere kant kan het ook erg leerzaam zijn, uiteindelijk probeerd iedereen het beste te doen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 00:27

mammaslamma schreef:
Ieder zijn mening, maar ik vind dat Lusitana wel erg kort door de bocht denkt, komt op mij over alsof haar mening de juiste is, als nu de meerderheid de mening heeft om geen hengst te willen hebben, prima, laat dat zo, wij wonen nu eenmaal niet in Portugal of Spanje.
Iedereen veel plezier met het dier van je keuze....................

Ik heb niet zo zeer een mening ik constateer een enorm verschil in opvatting tussen het land waar ik nu woon en het land waar ik heb gewoond en ik vind wat ze hier doen logischer.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 00:31

EvaSuzanne schreef:
Lusitana schreef:
Conclusie die ik tot nu toe alleen maar kan trekken is dat men dus castreerd omdat men bang is.

Ik vind je conclusie wat ongenuanceerd.

Het is zeer ongenuanceerd even samengevat wat er tot nu toe in het topic genoemd is. Men is bang dat ze uitbreken en merries dekken, men is bang dat ze geen stal kunnen vinden, men is bang dat men niet met hengsten om kan gaan, men is te bang om ze goed op te voeden (wellicht).

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 00:36

EvaSuzanne schreef:
Mijn reden om te castreren is dat mijn hengst,

Ik zal het erg op prijs stellen als je noemt van welk ras je paard is. Ik krijg namelijk ook het idee dat voornamelijk PRE´s moeilijk blijken, ik wil graag weten of dat klopt.

Ik spiek wel even in je profiel.

Maar iedereen die nog wil reageren, als je spreekt over je hengst of een hengst die je kent, wil je dan het ras vermelden, kunnen we een beter plaatje vormen, misschien.
Ook is het wel belangrijk om te weten of hij geimporteerd is (en dus misschien juist verkocht omdat hij niet zo lief was, verkopen levert nog wat op), of in Nederland geboren. Gewoon om een vollediger beeld te krijgen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:50

Lusitana schreef:

Ik zou dat anders willen verwoorden, omdat bang toch een beetje een negatieve bijsmaak heeft. Ik zou eerder zeggen dat men castreerd omdat men voorzichtig is. Wat jij beschrijft in Portugal (namelijk dat ook beginners en kinderen met hengsten omgaan) zal waarschijnlijk ook alleen met hengsten gebeuren die al een degelijke basisopvoeding hebben genoten, en het spreekwoordelijke klappen van de zweep al kennen. Een hengst binnen zijn grenzen houden is al zwaar genoeg, hem die grenzen uitleggen is een heel ander verhaal.

Pat Parelli schrijft in het volgende artikel:

Stallion demand savvy

" I want you to know how good you are and to be savvy about when things are over your head. Safety is #1, and until you are Level 4, I have concerns about your safety with a stallion. The solution, therefore, is to put your stallion aside and get your savvy level up first... and remember, good stallions make great geldings."

In mijn ogen zijn degenen die ruinen, degenen die duidelijk zien dat hun kennis niet goed genoeg is voor het houden van een hengst. En wat is daar mis mee? Waarom moet je je perse als macho gedragen, omdat het ruinen van een hengst niet in het woordenboek van het land waarin je leeft voorkomt?

Over het feit dat een hengst die alleen staat niet perse zielig is: in de natuur bestaat een kudde uit de leidende hengst, zijn merries en veulens t/m de leeftijd van 2 jaar (hengsten en merries). De oudere hengsten worden uit de kudde verstoten en leven in zogenaamde vrijgezellengroepen. Ze hebben meer contact met elkaar dan dat ze elkaar alleen maar kunnen zien: ze kunnen kroelen, schijngevechten houden, potje knokken en idd voor de rest gewoon maar paard zijn. Als je die mogelijkheden niet hebt, en het voor een hengst ook niet is weggelegd om zijn eigen vaste harem te hebben, doe je hem er in mijn ogen een groter plezier mee om hem te ruinen.

Dat er in het circus ook hoofdzakelijk met hengsten wordt gewerkt is een verlengde van die vrijgezellenkudde. Freddy Knie werkt ook alleen maar met hengsten, en als hij in de piste staat, is hij de baas en gehoorzamen ze hem ook. Op het moment dat hij de piste verlaat begint het gebakkelei om het leiderschap. Een gemengde kudde in een dressuuract (dus ook merries ertussen) zou het hele verhaal alleen maar moeilijker maken.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:55

Lusitana .Wil je nu beweren dat PRE'S moeilijk zijn om je eigen ras te promoten of iets dergelijks. Ik snap eigenlijk niet waar deze discussie op slaat . Ja er zijn inderdaad cultuurverschillen waar jij nu woont en Nederland , ik weet niet of je mijn stukje gelezen (op deze pagina) hebt dan begrijp je misschien waarom.

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:24

En toch denk ik dat veel hengsten hier in Nederland, ongeacht welk ras, beter af zouden zijn als ruin. Op mijn vorige stal stond ook een hengst, jong ding nog (nou vind ik dat jonge paarden zoiezo niet op een pensionstal horen, maar goed dat is weer een andere discusie). En de eigenaar kon simpel weg niet met het dier overweg, ik denk dat ze bang voor hem was. Het viel ook op, dat iedere keer als zij met haar paard bezig ging, het mis ging. Sommige anderen, die zich niet zo lieten intimideren, liepen zo met hem weg. Maar de eigenaar wilde hem niet laten ruinen, of als hengst weg doen, want ik citeer "Ik vind het zo stoer om het een hengst rond te lopen". Dat is leuk en aardig, als je met een hengst overweg kan, als dat niet lukt moet je ook niet meer willen. Ik denk dat er hier in Nederland een hoop mensen zo maar wat aankloten met hun hengst. En dus is mijn mening dat ze dan beter geruind kunnen worden.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:41

We hebben het nu alleen maar over waarom ruinen, maar waarom niet ruinen? Omdat het stoerder is om een paard hengst te houden, omdat het zielig is om je paard te ruinen? Mijn fries heb ik ook geruind niet omdat het niet ging of iets, maar omdat er eigenlijk geen enkele reden was om hem hengst te houden. Hij had geen papier en zou dus ook nooit mogen dekken. Ik kocht hem op ruim 2,5 jarige leeftijd dus van jongs af aan mee laten groeien in een hengstenkudde kon ook al niet meer... En aangezien ik op een stal stond met enkel merries was het gewoon de kat op het spek binden. Hij heeft als ruin een boel meer rust in zijn lijf gekregen en is makkelijker hanteerbaar voor andere mensen. Hengsten hechten veel meer aan 1 persoon. Dus waarom dan hengst houden?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 12:59

andafries schreef:
Lusitana .Wil je nu beweren dat PRE'S moeilijk zijn om je eigen ras te promoten of iets dergelijks.

Nee, helemaal niet, maar de enige posts over lastige hengsten waren wel over PRE´s en dan denk ik dat die misschien verkocht waren omdat ze lastig waren en dat dat dus het type paard is wat in principe hier ook wel gecatreerd (of gedood) wordt, maar door Spanjaarden gewoon verkocht wordt omdat ze wat opleveren. Dat zegt iets over die Spanjaarden (niet DE) en niets over het ras.
Als ze in Nederland zijn geboren, heeft het waarschijnlijk meer te maken met de opvoeding.

Ik heb geen "eigen" ras. Ik heb geen ras ontwikkeld. Omdat ik toevallig bemiddel in Portugese paarden, wil niet zeggen dat ik elk topic open om die te promoten! Dat heb ik nog nooit gedaan! Ik wil gewoon dat mensen over die nadenken die ze volkomen logisch lijken, en soms niet zijn, eigenlijk. en ik spreek over het Iberische paard en heb zelfs de Lipizzaner en in betrokken omdat iemand die terecht noemde.

Ik reageer echt zuiver op wat ik hier lees en stel vragen in verband met wat ik hier lees!

En om helemaal alle misverstanden uit de weg te ruimen, mijn favoriete ras is de Akhal Teké... niet de Lusitano.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 13:12

Cassidy schreef:
Ik zou dat anders willen verwoorden, omdat bang toch een beetje een negatieve bijsmaak heeft. Ik zou eerder zeggen dat men castreerd omdat men voorzichtig is. Wat jij beschrijft in Portugal (namelijk dat ook beginners en kinderen met hengsten omgaan) zal waarschijnlijk ook alleen met hengsten gebeuren die al een degelijke basisopvoeding hebben genoten, en het spreekwoordelijke klappen van de zweep al kennen. Een hengst binnen zijn grenzen houden is al zwaar genoeg, hem die grenzen uitleggen is een heel ander verhaal.

Voorzichtig is een goed woord, maar komt toch voort uit angst voor wat er anders gebeuren kan.
En ja, ze worden hier ook opgevoed, maar ze hebben ook gewoon een zachte aard.
Ik vind het belangrijk dat mensen een paard opvoeden zonder te kijken naar het geslacht en zonder te wijken omdát het een hengst is, want dan geef je hem dus een vinger waardoor de heel hand wordt afgerukt, maar dat geld ook bij merries en ruinen die dominant zijn.
Voorbeeld: Ik ken een vreslijk doetje van een merrie, die wel haar baasje manipuleert omdat die denkt dat als je maar een koekje geeft, het paard wel lief tegen je doet en doet wat je zegt.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de mensen waarvan je denkt dat ze geen hengst op kunnen voeden, OOK GEEN ANDER PAARD kunnen opvoeden omdat ze dan voor dezelfde problemen komen te staan. Ik ga er van uit, dat als je een paard (hengst) koopt, je een paard aan kunt. En als je een ruin wilt, waarom dat een hengst kopen en castreren (ik heb het dus vooral over geinmporteerde volwassen hengsten)

Cassidy schreef:
Over het feit dat een hengst die alleen staat niet perse zielig is: in de natuur bestaat een kudde uit de leidende hengst, zijn merries en veulens t/m de leeftijd van 2 jaar (hengsten en merries). De oudere hengsten worden uit de kudde verstoten en leven in zogenaamde vrijgezellengroepen. Ze hebben meer contact met elkaar dan dat ze elkaar alleen maar kunnen zien: ze kunnen kroelen, schijngevechten houden, potje knokken en idd voor de rest gewoon maar paard zijn. Als je die mogelijkheden niet hebt, en het voor een hengst ook niet is weggelegd om zijn eigen vaste harem te hebben, doe je hem er in mijn ogen een groter plezier mee om hem te ruinen.

Een paard alleen houden is altijd zielig, ongeacht het geslacht, en er zijn mogelijkheden om een hengst gezelschap te geven.

Hoe het in een kudde in elkaar zit (daar heb ik ook al iets over gezegd)
En daaruit blijkt ook dat ze onderdanig zijn, want ze hebben maar te luisteren naar de leidersmerrie en mogen ook niet zomaar op elke merrie springen.

Ik heb deze discussie beslist niet opgezet om iedereen maar te overtuigen dat castreren slecht is, maar om er over na te denken en met redenen te komen, die we dan weer onder de loep kunnen nemen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 13:15

Amable schreef:
Dus waarom dan hengst houden?
Omdat hij zo geboren is, bv.

En in het kader van gelijkheid. Bij een merrie haal je toch ook iet de baarmoeder en eierstokken eruit als je er niet mee gaat fokken of als ze lastig is?

Alles wat je aanwendt om een lastige merrie een beetje in het gareel te houden, kun je ook aanwenden om een lastige hengst in het gareel te houden.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:23

Niet mee eens. Als je een aanvaring met de verkeerde hengst krijgt, gaat hij door tot er doden vallen. Een ruin of merrie zal nooit zover gaan.

Quote Pat Parelli van eerder hierboven genoemd artikel:

I once saw a woman killed by a stallion. He bit her throat and ripped her esophagus out. I know another person whose two fingers were snapped off and all the tendons from his forearm were torn out. I have known people who were picked up by the shoulder, or by the belly, in the jaws of a stallion. I myself have been picked up and dragged on two different occasions.

One stallion in California lives in a maze of pens that funnel him into the breeding shed so no one has to handle him. All his teeth have been removed. Another stallion, one of the top thoroughbred sires in the world, was so vicious only one person could handle him. Anyone else entering his stall or paddock had to be protected by someone with a pitchfork.

At top establishments around the world, breeding barns look like torture chambers, equipped with chains, whips, hobbles, helmets and flak jackets. Yet every year, every breeding season, people are still hurt, maimed, or killed by stallions.

What does this tell you about the potential perils of owning a stallion? In a fight, even a grizzly bear is no match for a stallion. Most people who've been on the unhappy end of a stallion will tell you they never saw him coming... the next thing they knew, they were in his jaws.

Some of you may think I'm exaggerating. All too often, stallion owners think, "It won't happen to me." Let me tell you, I'd rather have you mad at me for saying this, than to hear a report of your tragedy. Stallions are magnificent, awe-inspiring creatures. They demand a whole new level of savvy.

A stallion's job is to procreate and to fight for dominance. He lets nothing stand in his way. Stallions will even fight to the death for dominance. When a stallion's libido is aroused, he becomes a superhorse. He has more strength, more fight, more bravery, more desire and more determination than ever. His hormones are like rocket fuel. Mixed with adrenaline, testosterone amplifies potential tenfold.

Recently, a student asked me why some stallions seem pretty mellow compared to others. Aren't these a lot safer and easier to handle? Yes, in some situations, but not all. That's the kind of stallion who ripped out his owner's throat.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 13:37

Even uit eigen ervaring en niet van goeroe Pat, en ik zou willen dat je zelf ook van eigen ervaringen uit ging:

Ik ken iemand die een trap kreeg van een merrie waardoor hij door de wei vloog, diezelfde emrrie heeft me bijna opzettelijk geplet in de stal en dat was haar gelukt als ik niet onder voerbak had kunnen duiken en beet constant haar spangenoot als ze samen voor de wagen liepen en dwong de boel zelfs de sloot in, in een geval.
Ik ken verschillende kranteberichten herinneren van ongevallen waarbij doden vielen, waarvan 99% met merries en ruinen, en maar 1 van een hengst. Dat is dus echt niet geslacht afhankelijk.

En DAT soort hengsten waar Pat over schrijft, hebben hier niet eens recht om ruin te zijn, die worden gedood. Dat is gewoon een vals exemplaar PAARD.

Ik heb hier een merrie ingereden, zie profiel, waarbij ik met helm op de stal in moest toen ze twee was... Dat is gelukkig goedgekomen omdat ik niet bang ben en ook niet agressief naar haar was. beide houdingen zouden funest geweest zijn. Je moet NEUTRAAL zijn. Maar wel dominant genoeg, in de zin dat je niet moet wijken en afmaken waar je mee begonnen bent.

typefouten verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-06-06 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:38

En nog een klein stukje:

Stallions handled by people with a great deal of savvy are exceptions. The Spanish Riding School and the great Fredy Knie (of the Circus Knie in Switzerland) are two outstanding examples. Both use stallions exclusively in their performances because of that "something extra" in stallions. In the right hands, this is truly spectacular. Their stallions are respectful and fulfilled. I repeat, fulfilled. This is probably the part that most people underestimate the most. Owning a stallion is not just about handling his behavior; it's about considering his life-style and needs, too. After all, natural horsemen always think about things from the horse's point of view first.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:41

Lusitana schreef:
En DAT soort hengsten waar Pat over schrijft, hebben hier niet eens recht om ruin te zijn, die worden gedood. Dat is gewoon een vals exemplaar PAARD.

Dus ook de hengst die zomaar out of the blue zijn eigenaresse de keel doorbeet en anders echt een goed te hanteren hengst was?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 13:42

Ik ben niet onder de indruk van quotes van Pat, vertel dingen liever in je eigen woorden vanuit je eigen ervaringen in dit topic, dat immers niet over Pat gaat en die misschien wel nooit in Portugal geweest is...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 13:44

Cassidy schreef:
Lusitana schreef:

Dus ook de hengst die zomaar out of the blue zijn eigenaresse de keel doorbeet en anders echt een goed te hanteren hengst was?

Ja, want dat had ook een merrie kunnen zijn die haar baas vermoord.

Je kunt je ook aanvragen waarom zo´n paard dat deed, maar dat is een andere discussie.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:50

Toch jammer dat je de waarschuwing van Pat niet ter harte neemt. of kunt waarderen als wat het is: ervaring van een paardenman. Ik kan leren van de fouten van een ander, ik neem waarschuwingen van mensen die met meer paarden in aanraking zijn gekomen dan ik dat in de rest van mijn leven zal kunnen krijgen, wel degelijk serieus. Dat jij je blindstaart op dat ene ras dat jij in je omgeving te zien krijgt, en niet over het randje van je bord heenkijkt, is toch echt jouw probleem. Hoeveel Lusitano's en Andalusiers zullen er hier in de paardenpopulatie van Nederland (die geloof ik een half miljoen telt, als het niet meer is) rondlopen? En hoeveel hengsten hebben een ingevuld leven hier in Nederland?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:51

Lusitana schreef:
Je kunt je ook aanvragen waarom zo´n paard dat deed, maar dat is een andere discussie.

Nee, dat behoort tot de discussie. Een hengst zal bij het gevecht met een andere hengst altijd naar diens keel gaan. Dus het feit dat hij naar de keel ging van de eigenaresse is puur hengstengedrag. Een merrie doet dat toch echt niet. Die trapt eerder dan dat ze bijt.