"Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken in d

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:24

Er kunnen hele mooie kruisingen uitkomen.
Maar ik vind het doodzonde zo wordt het Friese ras als het ware wel verneukt..

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:34

Verneukt ??? Dat wordt zonder kruisen ook al gedaan . oeps !!! nu krijg ik iedereen weer over mij heen , haha .

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:42

Leg uit, wil graag weten waarom je dat vindt?
Omdat er tegenwoordig meer dressuurtypisch gefokt wordt met de Fries?
Tsja je moet er van houden of niet, maar dat is met alles zo
Maar toch zijn en blijven er nog steeds de barokke type fries..

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:50

@Andafries: ik snap ook niet helemaal waar het over gaat/ging, maar goed.. dit topic gaat in ieder geval over kruisingen!

Kan je trouwens uitleggen waarom je vindt dat ze binnen het ras ook vern**kt worden? Ik bedoel het niet aanvallend, gewoon geinteresseerd in andermans meningen

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:29

andafries schreef:
Verneukt ??? Dat wordt zonder kruisen ook al gedaan . oeps !!! nu krijg ik iedereen weer over mij heen , haha .

Ach, als je het zelf zoveel beter kan dan is het toch simpel? Fok toppers, als ze het op de keuringen niet goed doen en je vind dat de jury het ook nog helemaal fout ziet dan breng je ze uit in de sport en bewijs je dat het wel superpaarden zijn! Haal zo je gelijk, dat lijkt me de meest sportieve oplossing.
Want erover praten dat je het zelf zoveel beter kan en weet is heel gemakkelijk, het bewijzen in het echt zou pas echt respect afdwingen!

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:43

Oke , natuurlijk kan ik dat uitleggen,tenminste dat hoop ik!!! Ik vindt idd dat ze te lang worden in de rug. Ik zal van mening blijven dat een Fries een barok paard is en dat ook zal moeten blijven. Ook bij de achterhand zet ik mijn vraagtekens aangezien je veel Friezen (niet allemaal) last hebben van hun achterknieen. En dat hoeft niet alleen lastig te zijn voor de dressuur. Wij hebben bv met postkoetsen door Duitsland gereden een maand achterelkaar dagelijks zo'n 40 km. Als je dan ook bergen moet beklimmen/afdalen kom dit goed op de achterhand aan . Nu wil ik niet zeggen dat iedereen dit werk moet doen , maar als je dit werk doet heb je daar wel goede paarden voor nodig. En ik ben bang dat we dit in de toekomst bijna niet meer met het Friese paard kunnen doen. En dat zou jammer zijn wat dit is ook een goede promotie voor het Friese paard.
Ik vindt ook dat er tegenwoordig gekeurd wordt op papier . Ik denk dat als je paarden zou keuren zonder informatie van het papier . Dat je dan hele andere resultaten ziet en zet de keurmeesters eens uitelkaar dus dat ze niet met elkaar kunnen overleggen. Zie je ook weer andere dingen gebeuren.
Ook het inteelt probleem komt steeds weer naar boven zetten , zo hadden wij vroeger altijd last van dat de merrie met de nageboorte bleef staan . Dat is een typisch inteelt probleem, want nu kruisen we deze merrie met een Andalusier en de nageboorte blijft niet meer hangen!!!
Waarom bewijst de sport iets ?????

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:28

Waarom bewijst de sport iets???
Zie je eigen woorden: veel Friezen hebben last van hun achterknieën en dat hoeft niet alleen lastig te zijn voor de dressuur.
Als je dus goede Friezen fokt die goed mee kunnen doen in de dressuur, bewijs je dat die wel goede knieën hebben en dat je fokkersinzicht dus klopt.
Jij vind dat ze te lang worden in de rug. Een wat langere rug kan heel functioneel zijn voor de sport. Een barok paard is niet plotseling niet meer barok omdat het een iets langere rug heeft toch? Ook bij de Andalusiërs wordt veel meer gefokt op een sporttype wat hoogbeniger is en mee kan doen met de wereldtop.
Wat is daar volgens jou mis mee?
Wij houden al jarenlang rekening met het inteeltpercentage als we fokken met een merrie en ook bij ons al jarenlang geen merries meer die met de nageboorte blijven staan, maar we fokken nog altijd met goedgekeurde KFPS hengsten!
Dus nogmaals: iets vinden is heel gemakkelijk, zeggen dat je het zelf veel beter weet ook, maar doe het dan ook en bewijs je gelijk!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:15

Andafries: bedoel je dat je het jammer vindt dat er tegenwoordig meer 'sportievere' Friezen worden gefokt en dat het barokke type wat op de achtergrond wordt geplaatst?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:42

Ja horseyfries de Andalusiers zijn idd bezig geweest met sporttypes te fokken , maar daar zijn ze nu aardig op terug gekomen . Is alleen de sport belangrijk dan ? Je kan toch ook wel presteren zonder dat je de sport ingaat , en zeg nou zelf de dressuursport is nou ook niet altijd even fair Ik wil graag een gebruikspaard voor mij hoeft hij echt niet in de sport te lopen. En daarom wil ik idd een barok type .

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:54

Nee, ik zeg niet dat alleen de sport belangrijk is, noch dat ik zou willen dat bij de Friezen daar alleen op geselekteerd wordt.
Ik vind echter wel dat als je zover durft te gaan om te zeggen dat Friezen tegenwoordig verneukt worden, langere ruggen fokken fout is, veel Friezen slechte knieën hebben en niet kunnen presteren, dat je dan ook de daad bij het woord moet voegen en zelf bewijzen dat je het veel beter kan. Anders lijkt het verdacht veel op "de beste stuurlui staan aan wal".....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:00

Waarom moet je altijd bewijzen dat je het zelf beter kan? Dat werkt voor jou misschien zo, maar echt niet voor iedereen! Volgens mij heb je een behoorlijk vermoeiend leven als je bij alles jezelf moet bewijzen..

Als iemand het zo ziet en het dus niet eens is met het fokbeleid van een bepaald stamboek, dan is dat toch gewoon zijn of haar mening? Net als dat jij vindt dat iemand zich altijd moet bewijzen!

Andafries zal echt niet zomaar bepaalde dingen zeggen. Dat zegt ze volgens mij vanuit haar eigen ervaring en smaak. Ze is liefhebster van Barokke paarden, dan is het toch logisch dat ze langere ruggen voor de sport niet direct nodig vindt? Zij wil graag een gebruikspaard en geen Grand Prix paard... tjah meningen verschillen nog altijd hoor Horseyfries. En de jouwe is heus niet heilig..

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:56

Het werkt niet voor iedereen nee, je hebt een categorie mensen die commentaar heeft op van alles, overal een mening over heeft maar zelf niets bewijzen omdat dat niet hoeft volgens henzelf...... dan heb je waarschijnlijk inderdaad geen vermoeiend leven, integendeel! Maar liever een vermoeiend leven en inderdaad iets bereiken, dan niks doen en niets bereiken.....

Is een Grand Prix paard geen gebruikspaard volgens jou? Wat is het dan?

Meningen verschillen, daar is ook niets mis mee. Maar als je mening verschilt, zorg dan wel dat je ook inderdaad kunt bewijzen dat jouw mening niet alleen maar wat geklets in de ruimte is..... anders komt het nogal ongenuanceerd en ongefundeerd over.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 02-04-06 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:03

bonte willem is prachtig
ik vind kruisingen met friezen super mooi!

maar ook het friese paard vind ik erg mooi.
ik kan me goed plaatsen in de friezenfokkers enzo.
en snap dat zei het zien als een slechte daad voor het friese stamboek.

maar de paardjes die eruit komen hebben vaak geweldige gangen en een super uitstraling van mij mogen ze dat wel blijven fokken hoor..
mits het friese paard niet weg gefokt word want dat zou ik ontzettend zonde vinden!!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:10

Een gebruikerspaard hoeft toch niet meteen een Grand Prix paard te zijn? Waarom steeds die uitersten? Het is maar net wat je met je paard wilt.. Springen, dressuur of lekker rijden in de natuur. Dat bepaalt wat voor jou een gebruikspaard is. Een paard dat je kan gebruiken voor je eigen doeleinden En dat is lang niet bij iedereen de Grand Prix.

En Horseyfries: mensen onderbouwen hun stanpunt en meningen heus wel, als jij ze de kans ervoor geeft en naar ze wil luisteren. Als je met poep in je oren en oogkleppen op aan het luisteren gaat, zal jij die onderbouwing nooit horen of lezen! Dus ja, omdat jij ze niet ziet of hoort, betekent het niet meteen dat ze er niet zijn.

Ik vind jou namelijk nogal snel roepen dat mensen niks onderbouwen. Volgens mij zeggen ze gewoon net dat ene wat jij niet wilt horen en sluit je jezelf ervoor af. Maar dit had je vast ook niet willen horen, haha

Cloverdale: Bonte Willem is inderdaad leuk!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:19

Elk gebruikspaard is geen Grand Prix paard, maar een Grand Prix paard is wel een héél goed gebruikspaard......
Ik heb die uitersten er niet bijgehaald, dat deed jezelf! "Zij wil graag een gebruikspaard en geen Grand Prix paard" zei je! Waarmee je eigenlijk zegt dat een Grand Prix paard geen gebruikspaard is.

Mensen zeggen inderdaad een hele boel. Ik kan ook zeggen dat ik sneller kan zwemmen dan Pieter vd Hoogenband en het geweldig theoretisch onderbouwen...... terwijl ik in werkelijkheid watervrees heb en de overkant misschien niet haal.....

Ik sluit mezelf nergens voor af, vraag alleen maar naar de resultaten in de praktijk. Want als ik moet beslissen wie ik ga geloven, Anky of de B ruiter in de kantine die aan de bar zegt dat hij het veel beter weet, dan is de keuze voor mij niet zo moeilijk.......

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:21

Haha ja dan noem je wat... Anky en de B ruiter in de kantine.

Dat noem ik bevooroordeeld! Als je die B ruiter niet kent, hoe kan jij dan in Godsnaam bepalen of dat ie het wel of niet weet? Dat is hetzelfde als zeggen: iemand die Z rijdt kan rijden en iemand die B rijdt niet... En dat bedoel ik met oogkleppen

horseyfries

Re: "Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:23

Ik dacht wel al dat jij dan de B ruiter zou geloven.....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:48

Dacht het ook

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:27

Heel verstandig!

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:31

Tjonge jonge... Sinds wanneer heb jij voor een onderbouwde mening een cijfer gekregen op school. Is dat een nieuw vak geworden ofzo... ik kreeg namelijk nóóit een cijfer voor een mening...... en je mening doordrukken pfff erg vermoeiend.... en ik ben het met andafries eens er wordt veel te veel door gefokt op papier... en dat is niet alleen maar bij het friese stamboek
en de langere rug die er in gefokt wordt... die wordt alleen maar weker

Citaat:
horseyfries zegt: Een barok paard is niet plotseling niet meer barok omdat het een iets langere rug heeft toch?

Is wel zo want het barokke is er uit gefokt, door het fokken op sterwaardige papieren, en omdat het steeds meer een dressuur matig type paard moet worden.

Citaat:
horseyfries zegt: Is een Grand Prix paard geen gebruikspaard volgens jou? Wat is het dan?
Een gebruiks paard kan een grand prix paard worden, maar een Grand prix paard kan bijna nooit een gebruiks paard worden omdat ze daar véél te duur voor zijn. En niet de weg op mogen lopen omdat daar het risico voor blesures veel te groot zijn, of voor de kar lopen!!! ooit Salinero,Corland,Bonfire,Johnson,Barbria,Playboy,Florencio,Lingh,Indoctro,Houston,Jazz noem maar op voor de kar zien lopen??

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:33

Wijs gesproken Newt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:39

Persoonlijk vind ik een fries gekruist met iets anders helemaal niets..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:44

Sfieke jij ook je hebt je mening ook erug goed onderbouwd

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:45

Thanks

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:50

Sfieke jij begrijpt me helemaal !
horseyfries waarom is Anky beter dan een B- ruiter zij is toch ooit ook begonnen in de B . Jezelf tegenspreken ben je volgens mij zelf steeds mee bezig (maar dan lees ik het natuurlijk weer niet goed). Want iedere keer hamer je op de wedstrijden en daarna weer niet.Oja wil je mijn cv.? opleiding Deurne veel stage adressen op dressuur stallen gehad . Ook net als jij in het buitenland gewerkt , Bij een grand prix amazone gewerkt die tijdens meerdere olympiades gouden medailles heeft gewonnen. Ben gevraagd om bij een trainer/coach te werken en bij een andere dressuur amazone te werken maar heb dit geweigerd omdat ik genoeg had van dat wereldje . Daardoor rijdt ik ook niet meer in de sport maar ik maak met genoegen paarden klaar op hoog niveau. En ik ga met mijn Andalusier shows rijden en werk aan de lange teugel doen . En ik ben opgegroeid met het Friese paard ,mijn ouders hebben daarmee veel shows gereden in Nederland als in het buitenland. Ook hebben we twee postkoetsen races meegedaan in Nederland en in Duitsland . Ik hoop dat ik genoeg ervaring heb om mijn mening te uiten.