groninger liefhebbers

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:26

Tell was ook bruin/zwartbruin.

Afbeelding

Wadapatja1
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:00

Nou snap ik er weinig meer van...In het Groninger paard heeft een stuk gestaan met een foto van Tell en dat was toch echt een schimmel maar iedereen kan fouten maken...dus laten we het gewoon hierbij ongeacht wat de kleur is....anders wordt het weer zo'n eindeloze discussie en daar heb ik en mede-lezers (denk ik) niet zo veel belang bij...
Maar goed....western rijden is erg leuk met Mrs.Bittle maar een zadel kopen....nou weet ik gelijk weer hoe breed ze is....bijv.: stokmaat 164 maar dekenmaat 215/220 ongeveer....singel (ik heb ook nog een gewoon zadel liggen) ach zullen we beginnen bij 140 en dat is nog krap aan....hebben jullie ook ervaring mee dat alles groot, groter en nog groter moet.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:44

Nouja, het is toch een bruine? Wat zit er nog meer achter je paard? Misschien heb je je vergist?

Voor mijn gelderse merrie heb ik een zadel op maat laten maken, ze heeft maat 4, dat hebben brede friezen en tinkers ook op....

Wadapatja1
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:58

De afstammeling van Mrs.Bittle is: Vader Tell, V.vader Tello, en deze komt weer uit de vaders kant uit Thake..
Moeder: Inka, v.Moeder Grusus, en deze komt weer uit Lakmus...
Ze is niet echt bruin, het is een vos met witte spikkels maar vind het ook niet echt belangrijk...wat wel belangrijk is, is het karakter en werklust van dit type paarden en ik denk ook de veelzijdigheid van het paard ....je ziet ze niet alleen onder het zadel maar ook voor de kar...bij ons op de manege hebben ze heel lang een Groninger gebruikt voor de voltige...

@ Janne....jij hebt dus ook ervaring met groot, groter en grootst...
en wat nou zo grappig is...als je vraagt in een winkel naar de grootste maat deken dan gelijk de vraag...hoe groot is je paard dan...nou 1.64 maar ze is een beetje breed..haha...

Anoniem

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:20

Ik heb een Loek x Goudsmid met zowel een Gronings als een Gelders papier
Kwa type is een moderne Gelderlander en ze heeft weinig Gronings, ook niet kwa karakter want het is een behoorlijk heethoofdje
Afbeelding

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:44

Mijn merrie is behoorlijk aan de maat janne ze is verre weg de grootste die ik heb staan met haar pas 3 jaar!

overgens snap ik misschiend e verwarring van bellie Ik heb nammelijk een foto van Tello
Afbeelding
en deze heeft ook in het blad gestaan als ik me niet vergis.
deze hengst overleed in 1954

Afbeelding
ook een tello.
Blijkbaar een veel gebruikte naam.

Wadapatja1
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:18

Haha daar hebben we de Tello....maar die is inderdaad al overleden...blijkt dus dat de naam nog een keer gebruikt was maar dan voor de echte vader van Mrs.Bittle...(Bellie)...
Maar dat geeft niks....dan is het nog leuker dat uit een donkerbruine vader en voskleurige merrie een vos komt met witte spikkels/vlekken...
zou wel een grapje van de natuur zijn....


Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:08

nou willen we wel foto's van bittle zien he!

Wadapatja1
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:18

Nou dat wil ik best wel doen in haar western-outfit...haha met zo'n bitje zijn ze toch beter te sturen....grapje tussendoor...maar ik weet niet hoe dat moet....
Zou je me dat willen uitleggen?

Saskiaas
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:19

Ik ben ook helemaal Fan van Groningers!!!
Ik verzorg nu een Groninger merrie Dolore,
Ze heeft echt het karakter van een echte groninger,
Ze is lief en iedereeen kan echt alles met haar doen.
Buiter rijden vind ze echt geweldig,
en ze zou er ook echt nooit vandoor gaan.
Ik vind haar alleen wel heeel erg sterk,
Ik ben benieuwd of meer mensen dat vinden?

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:37


Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:43

@ Bellie: die maat is soms wel... ehm.. genant hè . Bij Divoza vroeg een kennis/verkoopster eens, ietwat argwanend turend naar de ultralange singel in m`n hand, hoe groot onze merrie toch wel was. Mjah, 1.60m dus. MAAR Groninger EN drachtig.

Sommige Groningers zwaren bij ons wat later uit dan andere en juist bij die laatbloeiers moet ik er goed op verdacht zijn dat ik op tijd nieuwe dekens aanschaf (met extra breed borststuk ).

@ Saskiaas: vind ik ook. Dat sterke lijf is in veel gevallen handig, maar soms ook best lastig. Ik kreeg ooit een merrie te rijden die zeven jaar was en amper iets gedaan had (kortom: erg verwend was). Daar heb ik aanvankelijk flink ruzie mee gehad

Zadina

Berichten: 149
Geregistreerd: 18-04-06

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:48

Ik ben ook een groninger-fan! Het zijn echt supper paarden.

Ik heb een paar keer op de groninger van dancer_joey ( ja, dat is een vriendin van mij ) gereden en hij was helemaal geweldig! Lekker een stevig paardje echt supper!

Wadapatja1
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:00

@ Saskiaas...
Hoe bedoel je sterk? Sterk in de hand of geen reactie op je benen??
Weet ook niet met wat voor bit je rijdt maar die van mij reageert heel goed op een eenvoudige watertrens (messing)
Als je paard zich erg sterk op de voorhand maakt is het misschien een optie om met dubbele lijnen te longeren...

Nog even wat anders...ik wil best een foto van Mrs.Bittle erop zetten maar kan iemand mij uitleggen hoe dat moet???

@yootha....is mijn merrie erg ziek geweest als veulen ?? en weet jij ook wat er aan de hand was???

Saskiaas
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:09

@ Belliebel:

Als ik met haar naar de wei loop dan kan ze nog wel eens een loopje met me nemen.
Met rijden gaat het wel goed,
Ze word met stang bereden, vraag me niet waarom...
Daardoor is ze 'denk ik' ook heel hard in haar mond geworden.

Wadapatja1
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: Grunn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:16

@ Saskiaas...
Misschien is het een idee om een hengstenketting te kopen en je merrie hiermee naar de wei te brengen...je kan dan de haak aan de r.kant vast maken en door het oog van de linkerkant halen...mocht ze een loopje nemen kan je haar zo op haar "plaats"zetten...
Misschien toch een keer met trens rijden??
Groningers zijn echte werkpaarden en bezitten heel veel kwaliteiten maar soms zetten ze hun "Groningse"kop ervoor...en tja dan wordt het lastig....

Saskiaas
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:59

hahahah dat herken ik wat je zegt..
Bedankt voor je tip!

ChristaMoor

Berichten: 2648
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:06

Ik ben Groninger fan geworden door de aankoop van ons eigen paardje. Ondertussen een lief veulen erbij en nu zijn we helemaal om!

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:53

ik denk dat dat met stang rijden niet met groninger te maken heeft daar worden veel paarden stug en hard van. Die van mij zijn onder het zadel helemaal niet sterk kwa kracht wel maar niet in je hand e.d.

bellie als je de foto's ergens op internet zet kun je de links hierneer zetten. als je er [img,] en [/img,] zonder de komma voor en achter zet (dus met het / erachter en zonder de / ervoor kun je ze zien

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:09

Ik kan die kracht ook pas (op een negatieve manier) merken bij paarden die 'slecht opgevoed' zijn. Die zo weinig in handen zijn geweest, dat ze gewend zijn om mensen omver te mogen lopen enzo. Daar houd je sowieso al niks aan, maar een Groninger heeft in zo`n geval helemaal een stoomwals-effect.

Ook leuk: twee str#ntverwende Belgische trekpaarden die na een seizoen in onze zomerweide voor de tweede maal in hun leven op de trailer moeten en NIET willen .

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:18

Zowiezo verlies je het op kracht altijd van een paard, maar van een groninger inderdaad helemaal. Ik kreeg bij HAW een keer het verwijt dat ik hem helemaal in de krul trok en enkel op kracht zou rijden. Toen kwam Uums met de opmerking dat je armen dat binnen 10 minuten zouden begeven en het is nog waar ook!

Saskiaas
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:57

de Groninger waar ik op rij kan ook heerlijk NIET opletten waar ze loop, en dan op mn voeten staan (met ijzers)
Heb al een teen gekneusd gehad,
En mn hak een keer bond en blauw.
Ze schrok, sprong omhoog en lande daarna weer veilig op mn hak!

Voor de rest is ze heeeel lief hoor

_Jolien_

Berichten: 1199
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Drenthe

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:07

De buren van mijn oom en tante hebben een Groningse ruin, ik ga wel eens mee mennen en heb er ook wel eens opgereden.

Vind het mooie paarden, rustig en betrouwbaar en lekker vol.. haha

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:13

Bij de meesten vind ik de bouw niet zo mooi.
Heb wat foto's gezien en der zitten toch wel echte knappe kerels en dames bij! Haha!

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: groninger liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:15

ben wel benieuwd welke je dan heel mooi vind Haha!