mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:54

Ik bedoel,,warmbloeden zijn over het algemeen flekibeler in de bewegingen,,NIET ALLEMAAL,,een fries daarin tegen wat minder,,maar ook hun kunnen daar lopen,,ook als is het er maar 1,,Misschien voortzo wel 2,,Jasper 366 word voortzo gereden door Peter Spahn,,en misschien hebben we dan wel 2 friezen daar lopen

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:59

Lopen trouwens friezen grand prix : Adel en Goffert ( in Amerika )

En dan hebben we Ielke in de Prix st . George en volgens mij nog enkele. Helaas kom ik ff niet op de naam!

polly2

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:05

Er zijn ook Friezen die in de grand Prix lopen...
Remmelt 323 (dekhengst), de vader van onze Fries was de eerste Fries die dat niveau heeft bereikt. Het kan zeker.
Ik rijd zelf beide...Fries en KWPN en heb er veel ervaring mee (met beide). Vanuit die ervaring kan ik zeggen dat je met een Fries net zo veel kunt bereiken dan met een KWPN-er (al kan het per bouw van het paard wel wat verschillen....maar dat is met KWPN-ers ook zo)...alleen bij een Fries gaat het soms wat minder makkelijk. In de Phryso vertelde Tineke Bartels dit een paar jaar geleden ook. Bijv. het wijken....een fries heeft heel snel de neiging om dan juist tegen je been in te komen... Je zult daar dan meer geduld en energie in moeten steken om dat aan te leren en te bevestigen.
Voordeel: eenmaal aangeleerd vind ik een Fries minder wispelturig in de prestaties dan de gemiddelde KWPN-er...
verschillen zijn er zeker...je kunt dus hetzelfde bereiken...alleen de weg er naar toe is anders...

En of Friezen onder het zadel mooi zijn...tja...dat is subjectief...dat is een kwestie van smaak...en daar valt niet over te twisten...
Ik heb zelf M2 gereden met een Fries en toch....vind ik het Friese paard voor de kar mooier uitkomen dan onder het zadel... Ook nu onze eigen Fries...en die is rijtypisch en modern gefokt en doet het reuzegoed onder het zadel....voor de kar vind ik dat ze beter tot haar recht komt...
Wat ook blijkt uit de wintspunten die mijn man rijdt met de aangespannen dressuur...hij heeft nog nooit minder dan twee winstpunten gehad en ook al best vaak drei winstpunten in 1 proef...hahahaha...dat redt ik onder het zadel niet hoor....!!!!

merelberfe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:08

Christa met Tsjibbe-Ylke loopt Prix St. Georges,
Tietse D. Prix St. Georges,
Goffert Grand Prix,
Wolter ZZ- Licht,
Marten Hendrik ZZ- Zwaar...

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:19

Ik vind Friezen in de dressuur heel mooi
Vind dat ze daar nog mooier dan in het tuig...

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:48

Sfieke schreef:
Hoeveel Friezen in de Grand Prix? Juistum: EENTJE! Hoeveel "warmbloeden" in de Grand Prix? Juistem: TIENTALLEN!

Zo.. dat moest er even uit

Misschien omdat er verhoudingsgewijs ook veel meer warmbloeden zijn

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:08

Er zijn in Duitsland een heel aantal Friezen Grand Prix en Grand Prix geweest, in Amerika loopt Goffert rond de 70 % en was voorheen ook de merrie Jelsje Grand Prix.
Sfieke, het klopt dus ten eerste niet wat je zegt, ik neem aan dat je alleen Adel bedoelt? ten tweede als je alle aantallen warmbloeden bij elkaar optelt en dan ziet wat voor percentage er grand prix loopt dan doet de Fries het zo slecht nog niet hoor... Er zijn meer warmbloeden in Noord Brabant dan Friezen over de hele wereld!!
Om dan nog maar te zwijgen over het aanstormend talent wat Tjibbe Ylcke en Tietse heet, voor hun achtste al Prix St. Georges dus daar kan ook nog jaren naar de Grand Prix toegewerkt worden!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:16

sandr0 schreef:
Misschien omdat er verhoudingsgewijs ook veel meer warmbloeden zijn

Klopt
En ook doordat het Friese ras niet het 1e ras is wat gekozen wordt als dochterlief de dressuursport in wilt gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:21

Ik vind dat Friese paarden zeker ver kunnen komen in de dressuur, vooral omdat de meesten vanzichzelf al dat gedragene en die zuiverheid in hun gangen hebben.
Ik bedoel, waarom zouden ze het niet kunnen/niet thuishoren in de wedstrijdsport?

marene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:35

hoi,
ja ik heb sinds 2004-1-oktober een fries en hij is 4 jaar ik zit nu met hem in de L1 hij vind het super leuk om wedstrijden tedoen hij doet dan ook erg zijn best
in utrecht bij de veemakthallen zit een mange (weet niet hoe hij heet) als je daar ziet hoeveel friezen daar lopen en hoe mooi ze zijn snap ik somige jury's echt niet maar ik moet zeggen ik ben zelf 13 jaar rij met een 4 jarige in de L1 tussen de paarden en krijg dan zeer hoge punten(tussende 165 en 157 )

marene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:37

de vader van mijn fries (heinze) loopt nu ergens in Amirka en heeft ook helenboel prijzen gewonnen hoor

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:41

Niet dat ik zelf een fries heb of zo maar alles kan bekijk het filmpje maar op deze pagina http://www.tietse.nl/Welkom/
Nou geweldig toch of niet dan!

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:35

Sfieke schreef:
Hoeveel Friezen in de Grand Prix? Juistum: EENTJE! Hoeveel "warmbloeden" in de Grand Prix? Juistem: TIENTALLEN!

Zo.. dat moest er even uit

Ga dan eerst maar eens even kijken of een Fries een koudbloed of warmbloed is.. Een Fries is dus echt een warmbloed!
En hoeveel van die 'wp'ners' lopen dr in de sport en hoeveel Friezen?
Juist ja dat percentage van de wp'ners ligt stukken hoger, dus onmogelijk dat het aantal Friezen en wp'ners gelijk zou zijn in de GP..

Juist net wat er wordt gezegd Friezen zijn moeilijker buigzaam en hebben sommige oefeningen niet in zich zitten. Dan is het toch juist een prestatie als jij je Fries net zo hoog of zelfs nog hoger krijgt!

Wat er op pagina een wordt gezegd vind ik weer een uitspraak wat gewoon nergens op slaat! Daar werd dus gezegd dat de vraag was of het paard het nog wel leuk zou vinden als je dingen van hem gaat vragen die hij eigenlijk niet in zich heeft..
Net alsof de andere warmbloeden er altijd zo'n plezier in heeft als men meer van ze gaat vragen! Nou ken er genoeg die dat dus absoluut niet hebben..

Maar fijn..

Ik heb regelmatig gehad dat ik met mij Fries tig mensen zonder Friezen achter me heb gelaten met wedstrijden.. En dan zitten ze je ook nog dom en arrogant aan te kijken van: Hoe kan dat jij rijd een Fries??
Laatst bijgewerkt door wendely op 12-03-06 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:37

Onze fries rijd ook gewoon dressuur ik vind het best kunnen hoor

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:59

Hallo

Volgens mij kan een Fries evengoed meedraaien in de hogere dressuurklassen als een warmbloed. Wijzelf hebben nooit de intentie gehad om hiermee te beginnen, maar onze dochter rijdt LRV (in België) bij de pony's. Toen haar pony vorig jaar op rust stond wegens einde dracht, wou zij toch haar wekelijkse trainingen doorzetten en nam ze één van onze Friese merries mee. Haar lesgeefster toen was een gekende dressuuramazone in Zwaar 2 die ik hier niet bij naam wil noemen omwille van de privacy, maar haar naam is zeer gekend vermits verscheidene titels die ze op haar palmares heeft staan. Zij rijdt warmbloeden o.a. afstammelingen van bijv. Saros van het Gestelhof. Toen zij onze Friese merrie bezig zag, heeft ze zelf voorgesteld om haar uit te brengen op LRV in de dressuur omdat het paard volgens haar het ver kan brengen. Nu moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat het onze merrie twee jaar achter mekaar een kampioenenveulen heeft voortgebracht, dus ze is niet zomaar de eerste de beste.

Dan wil ik jullie ook nog even de link naar een artikeltje meegeven over arabo-friezen waaruit blijkt dat zij het ook goed doen in de dressuur

http://www.arabofriesian.com/pers/danilo_persbericht_2_10_05.html

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:08

Mensen een Fries is een WARMBLOED!

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:50

wendely schreef:
Mensen een Fries is een WARMBLOED!

Wist ik helemaal niet?

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:12

Kijk maar eens waaruit de Fries is ontstaan zijn allemaal warmbloedrassen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:51

wendely schreef:
En hoeveel van die 'wp'ners' lopen dr in de sport en hoeveel Friezen?

Er lopen tegenwoordig ongelofelijk veel Friezen mee in de basissport
Ik heb niks tegen Friezen in de sport maar het is logisch dat een dressuurgefokt paard gemakkelijker naar de GP gereden wordt - ze zijn er immers speciaal op geselecteerd.

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:33

Je hoort mij ook nergens zeggen dat ik het niet logisch vind dat een dressuurgefokt paard makkelijker naar de GP gereden wordt. Ik zeg alleen dat het juist een echte prestatie is als jij een paard erin krijgt die niet speciaal dressuur typisch gefokt zijn. Het is ook waar dat je de dressuurgefokte paarden makkelijker naar de GP rijd ze zijn wendbaarder/elastischer..

Nou kijkend op de gemiddelde wedstrijd zijn er 3 of 4 van de 25 deelnemers die met een Fries starten en soms start ik zelfs als enige met een Fries tussen alle bruinen..

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:37

Ik vind het altijd wel mooi een fries in de dressuur, maar ik vind dat je wel een fries moet hebben die geschikt is voor de dressuur, ze moeten er wel een beetje aanleg voor hebben.... weet niet zo goed hoe je dat uit moet leggen.....maar denk dat jullie het wel snappen... als ik overstap naar de paarden, wil ik ook heel graag een friesje en ik rijd er dan ook dressuur mee, ik vind het dus heel goed kunnen, anders wil ik er zelf niet 1tje om dressuur mee te gaan rijden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:20

wendely schreef:
Ik zeg alleen dat het juist een echte prestatie is als jij een paard erin krijgt die niet speciaal dressuur typisch gefokt zijn.

Dat ben ik ook helemaal met je eens
Ik lees alleen best veel dat mensen het 'oneerlijk' vinden 'dat ze benadeeld worden' of juist zeggen dat je met een Fries net zo gemakkelijk hogerin de sport rijdt als met een dressuurgefokt paard en met dat stukje ben ik het niet eens.

Verder mag iedereen van mij met het ras starten waar hij/zij op verliefd geworden is, maar met een trekpaard zal ik ook niet snel in het Z-springen komen dus als je uit prestatieoverwegingen op concours gaat, zou ik persoonlijk geen Fries uitkiezen.

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:34

noraahlover schreef:
Ik vind het altijd wel mooi een fries in de dressuur, maar ik vind dat je wel een fries moet hebben die geschikt is voor de dressuur, ze moeten er wel een beetje aanleg voor hebben.... weet niet zo goed hoe je dat uit moet leggen.....maar denk dat jullie het wel snappen... als ik overstap naar de paarden, wil ik ook heel graag een friesje en ik rijd er dan ook dressuur mee, ik vind het dus heel goed kunnen, anders wil ik er zelf niet 1tje om dressuur mee te gaan rijden

Ben ik met je eens, maar er zijn ook genoeg KWPN'ers die niet geschikt zijn voor de dressuur! Dus het hangt niet altijd van het ras af of een paard geschikt is voor de dressuur. Werkwilligheid, de bouw en gangen zijn het belangrijkst.

Het grote voordeel van friezen vind ik dat ze erg werkwillig zijn! Mijn fries is daarnaast stukken 'heter' en pittiger dan mijn KWPN'er!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:09

Met zo'n KWPNer die niet geschikt is voor dressuur ga je ook niet ver geraken
Met ieder paard kun je tot het Z komen, als dat je doel is, prima. Flink trainen en goed lessen met je Fries en dan kom je er nog wel. Maar als je verder kijkt dan de Z2 is de kans dat het met een Fries lukt gewoon erg klein. Des te leuker als het alsnog lukt natuurlijk.

Je noemt trouwens bouw en gangen, waar denk je dat de geschiktheid voor dressuur van wordt afgeleid ?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:37

En dat is ook meteen het probleem Wendely: De Friezen zijn er niet op geselecteerd en de KWPN-ers, Trakheners etc in dit geval wel! Dus hoe komen mensen erbij dat het met een getalenteerd Fries paard (wat nu pas beoordeeld wordt op bijv de galop) even makkelijk is als met een getalenteerde KWPN-er de Grand Prix te halen? Dat is (vind ik) gewoon onzin! Je moet bij een Fries drie keer zo hard je best doen, en dan is het inderdaad juist leuk, maar dat betekent niet dat het dan even makkelijk gaat.