Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pandabeertje schreef:Echt niet alle tuigers zijn uitschot hoor, mischien moeten mensen eens ophouden met die vooroordelen, dat zou het voor ons als tuigpaard rijders een stuk makkelijker maken.
Gelukkig zijn er nog hengsten als Bazuin en Laurentz die de eer van het echte gelderse paard hoog houden.
Ik vrees alleen dat de oude bloedlijnen zullen uitsterven als het zo doorgaat bij het KWPN.
Ze zouden een grens moeten maken voor het persentage buitenlands bloed bij de gelderse paarden. Momenteel vind ik dat de nieuwe hengsten teveel vreemd bloed voeren.
Bellafigura schreef:Dat eerste ben ik het mee eens. Wat betreft het tweede:
Alsjeblieft niet!!! Als we iets willen voorkomen in het Gelderse stamboek, is het wel paarden met Hackneybloed, hoe weinig ook!
Gelderse paarden hebben een uitermate vriendelijk, werkwillig en nuchter karakter; ze zijn geschikt om de hele dag op het land te werken en zelfs een kind moet ermee uit de voeten kunnen. Tuigpaarden zijn gefokt om gedurende tien minuten te vlammen, ze zijn veel heter en voor menig recreatiepaardenmens niet geschikt. Dat is nogal een verschil, niet zozeer wat betreft exterieur en beweging, maar vooral qua karakter. De basis van het Gelderse paard is zijn veelzijdigheid, de basis van het tuigpaard is showen: dat valt niet met elkaar te verenigen. Waar Groningers, Oldenburgers, Hannoveranen en weet ik veel wat voor bloed geschikt zijn om het Gelderse type te verrijken, omdat ze qua karakter overeenkomen met het Gelderse stamboek, Hackneys zijn een drama gebleken! Geloof me, ik kan het weten, de moeder van mijn merrie had behoorlijk wat Hackneybloed (Cambridge Cole), en dat was een draak.