(discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:16

weet jij misschien of er ergens foto's staan van als bazuin loopt?? van die hengstenshow? Het is namelijk de vader van mijn veulen en ik vindt het wel vet om wat foto's van hem te hebben

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:27

in de huiskamer bij het gelderlander topic

Moonlight20

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:12

hallo,

Ik heb een tuigpaard waar hackney, gelders en american saddlebred bloed in zit.
Maar ik weet niet juist hoeveel procent er precies van welk ras in haar bloed stroomt.
waar vinden jullie dat ? zouden jullie mij willen helpen?

dit is haar stamboom:

http://users.telenet.be/nado/files/vero/woretta.doc

Foto's van haar staan in mijn profiel
ze is nog maar 2.5 jaar oud

Moonlight20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:16

naar het bruin paard zien dat is woretta ( tuiger)
foto's van haar stamboek staan er ook in

Van harte bedankt!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:22

als je wilt kun je haar op paardenfokken.nl invoeren, dan wordt het percentage volbloed e.d. automatisch berekend.
ik weet niet hoe dat uitrekenen precies werkt, maar ik denk dat ze op zo'n 60 procent gelders zit en de rest hackney/saddlebred. Moederlijn is gelders en de moederlijn van renovo en marvel ook.

taverno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:06

Ik heb ook een 100% tuiger en nog een klassiek type om te zien ook Dus met de lange rechte rug en het platte kruis.
Het is een Waterman x Fabricius,kuikenmak in de omgang maar om te rijden af en toe een dondersteen.
Afbeelding

En ze doet het wel aardig onder het zadel
Afbeelding

We hebben 4 tuigpaarden op stal en 2 daarvan hebben een hele goede galop .de galop van samira is helaas niet een hele goede.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:19

Mijn tuiger wilde als 3 jarige alleen stappen en galoperen.
Draven vond ie te moeilijk.

Hij heeft een super goede galop die mooi van achteruit komt.
Hij kan super verzamelen in galop.
Tegenwoordig kan ie ook supermooi zijn draf verruimen.

Hij is maar 18% hackney

Mijn paard is qua type en bloedvoering veel meer een gelders paard dan bijvoorbeeld Parcival.

Echt niet alle tuigers zijn uitschot hoor, mischien moeten mensen eens ophouden met die vooroordelen, dat zou het voor ons als tuigpaard rijders een stuk makkelijker maken.

Gelukkig zijn er nog hengsten als Bazuin en Laurentz die de eer van het echte gelderse paard hoog houden.

Ik vrees alleen dat de oude bloedlijnen zullen uitsterven als het zo doorgaat bij het KWPN.

Ze zouden een grens moeten maken voor het persentage buitenlands bloed bij de gelderse paarden. Momenteel vind ik dat de nieuwe hengsten teveel vreemd bloed voeren.

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:47

pandabeertje schreef:
Echt niet alle tuigers zijn uitschot hoor, mischien moeten mensen eens ophouden met die vooroordelen, dat zou het voor ons als tuigpaard rijders een stuk makkelijker maken.

Gelukkig zijn er nog hengsten als Bazuin en Laurentz die de eer van het echte gelderse paard hoog houden.

Ik vrees alleen dat de oude bloedlijnen zullen uitsterven als het zo doorgaat bij het KWPN.

Ze zouden een grens moeten maken voor het persentage buitenlands bloed bij de gelderse paarden. Momenteel vind ik dat de nieuwe hengsten teveel vreemd bloed voeren.

De meeste tuigers zijn echt waar geweldig! Maar je moet het wel aan kunnen. Ze zijn wel heftig. Heb het idee dat Gelders toch ietsje geschikter is als je recreatieruiter bent. Die van mij zit er zo'n beetje tussenin: Fortissimo geeft opgewekte nakomelingen, maar ze zijn wel erg tuigtypisch. Maar het karakter is mijns inziens absoluut Gelders.

Wat het laatste betreft: laten ze daar nu onlangs de Associatie Gelderlander Paard voor hebben opgericht! Zie topic:
viewtopic.php?f=51&t=510457&hilit=

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:24

calimerootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:24

Ik heb ook een gelderse tuiger ze is tuigpaardgefokt maar ook door het geldersestamboek goedgekeurd Ik zou dus wedstrijden voor gelderse paarden mogen starten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:01

Aukje__XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:07

Hii,
ik heb zelf een 100% gelderse merrie. Ze is tuig gefokt, maar ik rij er alleen dressuur mee. rij nu L1+6, inderdaad gooit ze hoog op. Maaar daardoor krijg je wel een super stevige zit. een Gelderse is een wat eleganter (in eerste instantie) tuigpaard. Als je foto's zoekt van gelderse nu en vroeger waren ze vroeger veel groffer. dat komt omdat ze er wat ander bloed bij hebben gedaan (Engels volbloed en Frans en Duits rijpaardbloed). je ziet ze ook in de hogere paardensport. Parcival (v Koss) is 100% gelders. Hij loopt nu Prix St. George.

van gelderse paarden heb je op keuringen ook richt lijnen. Die van mij is stermerrie bij basispaard. zo kun je ook stermerie bij tuigpaard hebben of rijpaard. het is dus een super veelzijdig paard!!!

Maaar een gelderse hoeft dus niet gelijk een tuiger te zijn

kijk anders maar op http://www.gelderlanderhorse.nl/.

Kuss Aukjeee

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:42

Onnuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:54

Bellafigura schreef:
Dat eerste ben ik het mee eens. Wat betreft het tweede:
Alsjeblieft niet!!! Als we iets willen voorkomen in het Gelderse stamboek, is het wel paarden met Hackneybloed, hoe weinig ook!
Gelderse paarden hebben een uitermate vriendelijk, werkwillig en nuchter karakter; ze zijn geschikt om de hele dag op het land te werken en zelfs een kind moet ermee uit de voeten kunnen. Tuigpaarden zijn gefokt om gedurende tien minuten te vlammen, ze zijn veel heter en voor menig recreatiepaardenmens niet geschikt. Dat is nogal een verschil, niet zozeer wat betreft exterieur en beweging, maar vooral qua karakter. De basis van het Gelderse paard is zijn veelzijdigheid, de basis van het tuigpaard is showen: dat valt niet met elkaar te verenigen. Waar Groningers, Oldenburgers, Hannoveranen en weet ik veel wat voor bloed geschikt zijn om het Gelderse type te verrijken, omdat ze qua karakter overeenkomen met het Gelderse stamboek, Hackneys zijn een drama gebleken! Geloof me, ik kan het weten, de moeder van mijn merrie had behoorlijk wat Hackneybloed (Cambridge Cole), en dat was een draak.

hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik rij sinds 1,5/2 jaar een tuiger Renovo (= cambridge cole = hackney) x fortissimo x cambridge cole (behoorlijk hackneybloed dus) onder het zadel, en in de bak kan ie idd nogal explosief zijn, maar buiten is het een SUPER paard!!! Hij heeft een heel goed karakter, en ik zie als voordeel van het hackneybloed dat ze juist meer doorzetters zijn... Als een hackney op temperatuur komt blijven ze gaan, waardoor je dus best heel fijn recreatief buiten kunt rijden met een scheutje hackney erin...
ik moet wel zeggen dat we ook nog een Renovo x cambridge cole op stal hebben (wel betuigd NOG niet onder het zadel) en dat is misschien voor een recreatie paard iets TE veel hackney, die is behoorlijk heet zeg maar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:27

Dat jouw paard toevallig een superpaard is volgens jou zeggen wil niet zeggen dat hackneybloed gewenst is in de gelderse fokkerij...

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:31

Begrijp me goed, ik vind tuigers hartstikke leuk (mijn eigen merrie is zeer tuigtypisch), en er zitten onder de Geldersen en de tuigers met Hackneybloed ongetwijfeld zeer brave paarden (zoals die van jou). Maar voor de meeste recreatiemenners en -ruiters zijn ze te veel van het goede. Bij Geldersen zonder Hackneybloed weet je gewoon zeker: het is tot daar en niet verder. Het type kun je snel weer terugfokken, maar het fijne van het karakter heeft zich gevormd over de laatste 100 tot 150 jaar. Dat krijg je niet zomaar terug. Vandaar dat we er zo zuinig op willen zijn. Lees het artikel van Anton maar, dan word het wel duidelijk wat ik bedoel.

De moeder van Dais was absoluut een leuk paard (anders was ik ook nooit voor haar dochter gevallen ). Maar ze kon zo vaak over de grens heen gaan van wat-wel-spannend-maar-toch-nog-hanteerbaar was (daarom zeg ik ook 'draak'). Dan was het echt niet leuk meer, maar veel te heftig. Moet je wel mee om kunnen gaan. Dais blijft altijd net onder de grens, en daarmee is het een heel wat betrouwbaarder paard dan moeders.

eemes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:31

Het Gelders paard heeft veel front, een tamelijk lange rug en een recht kruis. Onder het massieve lichaam staan vier relatief korte en sterke benen zonder behang. Een veel voorkomende kleur is vos, soms met grote witte aftekeningen. Maar ook alle andere kleuren zijn mogelijk.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:43

horseangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:34

Gelderse tuiger is gewoon geweldig (L)
Ik heb er zelf ook een, het is een schatje.
No comment Bloos Pling

Ciaooooo

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:34

Oud topic, slotje Lachen