Lusitano kenners?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pferdtje

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:36

missmuts schreef:
Er zijn er wel enkele die ik mooi vind. Dat zijn de sporttypes met (niet overdreven veel) nek
Over het algemeen vind ik ze teveel pony: veel te dik en rond en met een grote bos manen (sorrie mensen )

Tja en daar hou ik nou net zo van! Rond rond rond En een enorm bos manen en een mooie staart!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:41

dat geeft niet, hoor

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:56

Ik denk gewoon dat er net zo veel karakters zijn als paarden, en dat je qua algemeen karakter met anda's en lusis al snel dicht bij elkaar zit.
Ik heb bijvoorbeeld een heel koele anda (die kan wel heet worden, maar nooit overdreven en ten allen tijde controleerbaar), maar ik heb in Spanje ook anda's gereden die echte zenuwpezen waren, net zoals ik een koele Lusi ken en ook een zenuwachtige

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:19

missmuts schreef:
Lusitano's zijn erg veelzijdig, maar helaas heeft nog niet iedereen dit door
Vicky rijdt bijvoorbeeld met haar lusitano-merrie zowel endurence als cross en dressuur!

Echter is er volgens mij voor het paard van Vicky geen enkel bewijs dat er maar een % lusitano in zit en is het puur op gokwerk gebaseerd. Het is een leuk dier hoor, daar niet van, maar om het nou als voorbeeld te nemen voor de veelzijdigheid van de Lusitano.... ik weet niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:23

Nou, neem het dan maar van mij aan als woonachtig in Lusitano land. Ze worden hier gebruikt om vee te hoeden, in de arena, als dressuurpaard, als hoge Shool paard, als springpaard, aangespannen paard, manège paard, voor horseball en polocross, en gaan, als het moet, ook gewoon voor de ploeg. En er wordt natuurlijk ook gewoon mee buiten gereden. Als je dat niet veelzijdig vindt, dan weet ik het niet meer.

Over dat de grond in boren, als iemand het over wit heeft, wil het niet zeggen dat zwart niet deugt. Wel kun je zeggen wit is licht en zwart is donker, maar dat zegt toch niet wat "beter" is? Bovendien hebben we het hier veel meer over grijs...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:26

Lusitana schreef:
Als je dat niet veelzijdig vindt, dan weet ik het niet meer.

Waar zeg ik dan dat ik ze niet veelzijdig vind? Ik zeg alleen dat ik de merrie van Vicky niet het schoolvoorbeeld ervoor vind.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:43

Ja Tessebes, daar zit wat in (echt totaal niet bij stil gestaan).

Nou, dan neem ik toch maar mijn volbloed-lusitano als voorbeeld

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:16

Lusitana schreef:
Nou, neem het dan maar van mij aan als woonachtig in Lusitano land. Ze worden hier gebruikt om vee te hoeden, in de arena, als dressuurpaard, als hoge Shool paard, als springpaard, aangespannen paard, manège paard, voor horseball en polocross, en gaan, als het moet, ook gewoon voor de ploeg. En er wordt natuurlijk ook gewoon mee buiten gereden. Als je dat niet veelzijdig vindt, dan weet ik het niet meer.

Wat denk je dat ze in Spanje met de PRE's doen?

Ik heb daar les gegeven aan beginnertje op PRE's, heb ze gereden in de dressuur, er werd mee gesprongen, je zag ze voor de koets, hogeschool uiteraard ook, stierenvechten en koeienhoeden (garrocha) ook, ....
So I don't see a difference.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:41

Maar we hebben het hier over de Lusitano....
Dat bedoel ik met het grijze. Wat voor de een geldt, geld niet automatisch niet voor de ander.
Ik ken Spanje niet en ga af op een Spanjaard die beslist geen PRE wil voor stierenvechten omdat ze niet behendig, vlug en slim genoeg zouden zijn, en alleen "goed genoeg om mee buiten te rijden", dat is mijn enige referentiekader. en wat ik op bokt zie, waar voornamelijk over mooie lange manen van de PRE gesproken wordt.
Verder kan ik wél vertellen over de Lusitano en neem aan dat de Andalusiër liefhebbers hun zegje doen, al is de oproep voor "Lusitano kenners".
Verschil?Ik zie polocross en horseball niet in jouw rijtje..

Als ik in Nederland of Spanje had gewoond, had ik misschien wel andere ideeën...
Het is net Nederland-Duitsland voetbal hier....

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:11

Het is beide een geweldig ras

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 19:59

vindt ik ook:)

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:43

Lusitana schreef:
Het is net Nederland-Duitsland voetbal hier....

Terwijl ik het uiterlijke verschil tussen de paarden dus niet wist te zien in jouw andere topic

*edit: en met mij vele anderen ook niet....*

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:53

Idra schreef:
Ik denk gewoon dat er net zo veel karakters zijn als paarden, en dat je qua algemeen karakter met anda's en lusis al snel dicht bij elkaar zit.
Ik heb bijvoorbeeld een heel koele anda (die kan wel heet worden, maar nooit overdreven en ten allen tijde controleerbaar), maar ik heb in Spanje ook anda's gereden die echte zenuwpezen waren, net zoals ik een koele Lusi ken en ook een zenuwachtige

ik ga helemaal mee met idra, ik zou ook voor een koele iberier gaan, of het nu een anda of een lusi is. Gewoon zoeken tot je een paardje vind dat qua karakter bij je past, dat is toch uiteindelijk het allerbelangrijkst denk ik.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:56

En een zak met (veel) geld

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:00

Wij hebben een Lusitanomerrie gehad van 1.55 en 8j. Ze kon niks speciaals, dus we hebben haar voor €2500 gekocht. Het was eigelijk een kreng van een paard, maar we hebben er toch ons plezier mee gehad

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:07

Die geld kwestie wordt in een ander topic ook besproken. idd een merrie van 1.55 (aan de kleine kant) met een niet zo goed karakter gaat goedkoop weg omdat ze die niet kunnen gebruiken voor de fok. Als iemand daar vervolgens veel plezier mee heeft is dat alleen maar goed maar vaak ook een teleurstelling omdat de verwachtingen vaak hoog zijn.

Maar een goed opgeleidde Iberier met een goed karakter is op het moment gewoon heel duur. Misschien wel te duur.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:04

Even in het algemeen: Duur geeft geen enkele garantie. Je kunt ook een duur paard kopen dat niet deugt of een goedkoop paard kopen dat wel deugt.
En een paard dat deugt voor de een, kan waardeloos zijn voor de ander. Je kunt ook niet zeggen dit paard is "x" waard omdat het een Lusitano is. Er hangt geen prijskaartje aan het ras wat maakt dat ze allemaal ongeveer even duur zijn. Je zult dus paarden moeten gaan bekijken en een prijs/kwaliteit verhouding beoordelen per paard...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:18

missmuts schreef:

Terwijl ik het uiterlijke verschil tussen de paarden dus niet wist te zien in jouw andere topic

*edit: en met mij vele anderen ook niet....*

Omdat dat er ook niet is

Lusitana schreef:
Maar we hebben het hier over de Lusitano....
Dat bedoel ik met het grijze. Wat voor de een geldt, geld niet automatisch niet voor de ander.
Ik ken Spanje niet en ga af op een Spanjaard die beslist geen PRE wil voor stierenvechten omdat ze niet behendig, vlug en slim genoeg zouden zijn, en alleen "goed genoeg om mee buiten te rijden", dat is mijn enige referentiekader. en wat ik op bokt zie, waar voornamelijk over mooie lange manen van de PRE gesproken wordt.
Verder kan ik wél vertellen over de Lusitano en neem aan dat de Andalusiër liefhebbers hun zegje doen, al is de oproep voor "Lusitano kenners".
Verschil?Ik zie polocross en horseball niet in jouw rijtje..

Volgens mij ken jij de Bokt anda's niet
Suevo kan goed springen naast de dressuur, Piropo voor de garrocha en de dressuur, mijn eigen PRE in de dressuur, ...
Ik ben hem niet in Spanje gaan halen om hem in mijn tuin te zetten en naar te kijken iig

Er is gewoon geen echt verschil tussen de rassen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:25

Eh, laat het de Portugezen en Spanjaarden maar niet horen
elk zo trots op hun eigen product... en ze zijn wel zolang al van elkaar gescheiden dat ze niet echt meer als 1 ras gezien kunnen worden, vanwege elk eigen stamboek, maar binnen de twee rassen zul je ongetwijfeld zeer gelijkende paarden vinden.
Men spreekt gewoonlijk ook meer in het algemeen van het Iberisch paard. Scheelt een hoop gekissebis...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:23

Idra schreef:
IkAch ja, ik was op zoek naar een Iberier, dat het een PRE is geworden is toeval.

Ik quote even mezelf om aan te tonen dat ik het daar alleen maar mee eens kan zijn

En ach ja, die Spanjaarden en Portugezen zijn zeer patriotisch ingesteld

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:37

Citaat:

Dat ben ik niet met je eens. Het verschil is misschien niet groot maar ik vind dat er wel degelijk verschil is tussen de PRE en de lusitano.
Het grootste verschil blijf ik vinden dat een PRE over het algemeen meer een show paard is geworden en dat de lusitano over het algemeen nog steeds gefokt wordt voor het werk (stierenvechten of werken op het land)

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 17:38

ik indt ze allebij mooi... en ik vindt dat je qua uiterlijk weinig verschil ziet..

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:24

pferdtje schreef:
Citaat:

Dat ben ik niet met je eens. Het verschil is misschien niet groot maar ik vind dat er wel degelijk verschil is tussen de PRE en de lusitano.
Het grootste verschil blijf ik vinden dat een PRE over het algemeen meer een show paard is geworden en dat de lusitano over het algemeen nog steeds gefokt wordt voor het werk (stierenvechten of werken op het land)

Maar waar haal je dat idee?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:55

Kijk even hoe mensen over een Andalusiër PRATEN. "Mooie lange manen, volle staartl" "geweldige showpaardje" "machtig mooi" "mooi dit, mooi dat". Je zou denken dat ze puur op uiterlijk gekozen worden.
Daar haalt men het onder andere vandaan dat het showpaardjes zijn geworden.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:06

maar, dat ze heel erg mooi zijn wil toch ook niet automatisch zeggen dat ze minder " werkbaar" zijn?