Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PhiaBink schreef:Ons huis staat te koop, dus alles blijft zoals het nu is.
Het veulen is zeer groot, dus de kans dat moeders het veulen volgt is zeer groot.
Tinkerlove schreef:Overigens hoefbevangenheid wordt niet veroorzaakt door eiwitten maar door fructaan. Daar zijn genoeg wetenschappelijke dingen over te vinden als je wat googeld. Het eiwitverhaal is allang achterhaald. Misschien opent dit nog wat perspectieven met het op de wei zetten van merrie èn veulen.
Gr. Trea
Bandida schreef:PhiaBink schreef:Ons huis staat te koop, dus alles blijft zoals het nu is.
Het veulen is zeer groot, dus de kans dat moeders het veulen volgt is zeer groot.
Spijtig dat je het niet wil proberen. Het is nogtans een methode die in stoeterijen waar merries en veulens in groepen staan courant gebruikt wordt om de veulens toegang te geven tot andere voeding als de merries.
Maar er zijn nog dingen te bedenken. Wat dacht je van merrie en veulen halve dag in de bak (kan moeder hooi eten) en halve dag op de wei met de anderen, met een muilkorf (gesloten, halfgesloten, al naargelang wat de merrie kan hebben)? Klinkt zielig, en dat is het ook wel een beetje, maar beter even een paar maand met zoiets dan problemen, of dan het veulen al op vier maand van de merrie te moeten scheiden.
Natasha schreef:Beste Phia, lees niet alleen de negative dingen, je bent over mijn complimenten aan jouw adres betreffende je paarden houden heen gewalst..........
PhiaBink schreef:Natasha schreef:Beste Phia, lees niet alleen de negative dingen, je bent over mijn complimenten aan jouw adres betreffende je paarden houden heen gewalst..........
Ik had het wel gelezen. Bedankt!!!
Sorry dat ik je niet eerder heb bedankt. Ik zal wel weer wat hebben gelezen waar mijn tenen van krulde en stoom van uit mijn oren kwam.![]()
Maar ja, je heb van die figuren hier die denken dat ze van achter een pc een oordeel kunnen geven over iemand of over een paard.
Ze kunnen rustig hier komen en kijken hoe geweldig de paarden het hier hebben. Maar ja, je ziet ze toch niet. Achter een pc is veiliger.
Tinkerlove schreef:èn hij heeft verstand van het ras.
PhiaBink schreef:Jij heb daar wel ervaring mee, zo langzamerhand.
Achter de pc is het toch voor sommige het veiligst.
Bandida schreef:Maar je had een vraag gesteld toch? Wel, als je dat op Bokt doet dan krijg je ervaringen van andere paardenhouders te horen. Een paar zijn dierenarts, en de overgrote meerderheid inderdaad niet.
KiWiKo schreef:Phia, de reden om geen plank uit je omheining te halen zodat het veulen langer bij zijn moeder kan blijven EN op het land kan staan omdat je huis te koop staat.......... is veruit schandalig! Mijn eerste prioriteit zou zijn dat ik het veulen nog niet af hoefde te spenen, dat huis verkoop ik ook wel zonder die ene plank! En die plank kan je er weer inslaan als het dier op 6/7 maanden in afgespeend.
Een goed strak zittend halster is geen probleem, dus kan een muilkorf ook!
Hier zijn goede tips aangedragen om het veulen toch bij de moeder te houden.
Tessebes schreef:Persoonlijk zou ik niet zo snel voor de kattenluik constructie kiezen, want als de merrie dan in paniek raakt omdat haar kind een paar meter verder staat waar zij niet bij kan, dan is zo je hele omheining aan gort. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zou goed waarom er zo'n enorm drama van gemaakt wordt. Tussen de 4 en 6 maanden afspenen is imo heel normaal. Liever 6 maanden natuurlijk, maar naar mijn weten houden gezonde en fitte veulens die je bijvoert en die na het afspenen in gezelschap van andere paarden houdt er weinig aan over. Het stuit mij tegen de borst dat HC zo zaligmakend doet over hoe ze het allemaal toch daar in Spanje doen. Toch zijn er ook zat negatieve dingen op te noemen over hoe de spanjaarden met hun paarden omgaan, maar dat lijkt hij te vergeten.
Citaat:Wie zijn jullie om mij te vertellen wat ik moet doen. Jullie zijn gewone mensen met een paard en denken dat je meer weet dan de beste DA die je maar kan bedenken en de beste en enige oplossingen kunnen geven achter een PC. Wie is er nu dom?
Volg jullie maar adviezen op van elkaar en laat mij maar naar mensen luisteren die er echt verstand van hebben en de merrie kennen.