Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
naturalgirl schreef:Dat laatste vind ik niet zo aardig van je kimmie261 Ik gaf je toch gelijk en heb mijn excuses aangeboden. Toch moet je me uitlachen?
marije86 schreef:en dan noch een hengst,mag helemaal wel in de opfok!een veulen is nie tom gezellig de hele dag met te lopen kirren,en dan ben je dus 4 jaar veder rijd je 5 jaar,ik ben begonnen met me eerste hengst toen ik 8 jaar ervaring had met paarden,en toen viel het noch tegen,want dat vurige en trotse wat jij zegt,das allemaal wel mooi maar niet zo mooi als je in de bak of waar dan ook bent en zijn hormonen stijgen hem boven zijn hoofd!
aafje87 schreef:En wat betreft anda´s ik ben heel erg verlieft op ze, het zijn waanzinnige paarden en ze zijn heel eerlijke en gevoelig. Maar er zit ook absoluut een keer zijde aan, ze zijn zo pieter dat wat je ook doet ze zullen het onthouden en op een dag tegen je gebruiken (dit geld dan vooral voor hengsten)
naturalgirl schreef:Ik blijf dromen, en mijn hengst zal alles krijgen wat zijn hartje begeert. Ik zal alles doen om voor te zorgen dat mijn hengst zich optimaal voelt. En met een veulen kun je wel al veel doen. Er zijn zoveel leuke trucjes en dingen die een veulen zijn nieuwsgierigheid kan prikkelen. Ik ben ook van plan om er vaak mee te gaan wandelen. Voor de rest kan het lekker spelen.
HomoCaballus schreef:naturalgirl schreef:Ik blijf dromen, en mijn hengst zal alles krijgen wat zijn hartje begeert. Ik zal alles doen om voor te zorgen dat mijn hengst zich optimaal voelt. En met een veulen kun je wel al veel doen. Er zijn zoveel leuke trucjes en dingen die een veulen zijn nieuwsgierigheid kan prikkelen. Ik ben ook van plan om er vaak mee te gaan wandelen. Voor de rest kan het lekker spelen.
NG, blijf dromen ja.
Zet een hengstveulen echt in een kudde met het liefst een hengst NIET bij stal. Ga er gerust dagelijks mee om, maar laat het opvoeden de eerst 3 jaar vooral aan de groep over; het moet éérst een normaal paard leren worden.
Koop ook geen hengst bij een stal, maar liever uit extensieve paardenteelt. Hier in de Cota Doñana bv lopen de paarden het jaar rond in de moerassen en worden jaarlijks verzameld, gemerkt en verkocht. Zo'n jaarling is perfect om ergens in de opfok te zetten of nog een jaar hier te laten.
Kijk, zoek eens op, hoe hengsten bij de Yeguada Militar gehouden/opgevoed worden. Dat recept komt niet uit de lucht vallen en wérkt.
Je hebt de tijd dus ga desnoods eens een kijkje nemen in Jeréz of bij Rocío en.... doe in de tussentijd ook ervaring op met een eigen ruin. Een hengst goed opvoeden en goed huisvesten is in NL namelijk niet zo eenvoudig. Hou je drooom, maar wel met je voeten op de grond.