Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:06

Waar zie jij dat ze je uitlacht dan??

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:17

ik heb het topic ff doorgelezen,maar volgens mij snap je niet helemaal wat voor verantwoordelijkheid hebt als een je een veulen neemt.
die van mij heb ik gekocht toen ze halfjaar oud was,en natuurlijk moet een veulen dingen leren,maar hij hoort voornamelijk in een groep te staan waar die word opgevoed door soortgenoten,veel soortgenoten niet een klein shetje.
als je het verkeerd doet(ik heb het zo vaak gezien die verpeste paarden)heb je voor de rest van je leven een strond vervelend en verwend monster als paard.en niet alleen jij bent ongelukkig maar je paard ook.
dus als je een paard wil neem dan een 2,5 of 3 jarige die lekker in de opfok is geweest en gewoon opgevoed door soortgenoten.
is met die van mij ook gebeurt,eerste week twee week halster,poetsen,voetje geven en water en toen tot der derde het land in,en in de winter in een groepshok waar ik haar 1 keer in de 2 maand ff borstelde en halster omdeed.
denk alsjeblieft na voordat je het doet!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:24

en dan noch een hengst,mag helemaal wel in de opfok!een veulen is nie tom gezellig de hele dag met te lopen kirren,en dan ben je dus 4 jaar veder rijd je 5 jaar,ik ben begonnen met me eerste hengst toen ik 8 jaar ervaring had met paarden,en toen viel het noch tegen,want dat vurige en trotse wat jij zegt,das allemaal wel mooi maar niet zo mooi als je in de bak of waar dan ook bent en zijn hormonen stijgen hem boven zijn hoofd!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:52

naturalgirl schreef:
Dat laatste vind ik niet zo aardig van je kimmie261 Ik gaf je toch gelijk en heb mijn excuses aangeboden. Toch moet je me uitlachen? Verward

ik lach jou nergens uit,maar je zegt zelf dat je teleurgesteld bent in de antwoorden,dan geeft dephi hetzelfde antwoord als dat er meerdere mensen deden,en dat wil je liever niet horen..

ik denk dat je liever had willen horen,jaaa,geweldig moet je doen,zo'n mooie anda hengst...

maar de realiteit is wat anders als het plaatje wat je ziet!!

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:24

¡Buenas NG!

Goed dat je jouw plan aangepast hebt, jammer dat je het gevoel hebt jouw droom verloren te hebben.

De waarschuwingen hier zijn voor het grootste deel terecht, voor een deel echter ook gebaseerd op hoe hengsten doorgaans opgevoed zijn/gehouden worden met alle frustraties en gedragskonkels die het gevolg kunnen zijn.
Verder worden verreweg de meeste hengsten die bereden worden hier in Spanje ook 'gewoon' gecastreerd omdat ook andalusische hengsten in de regel normale macho-paarden zijn.
Een ander uiterste is dat je met een hengst niet bitloos 'al pelo' langs hengstige merries zou kunnen rijden, want dat kán wel mits etc. etc....

Begin als eerste paard inderdaad met een betrouwbaar, bomzeker dier. Mag gerust een 'ouder' paard zijn, liefst een ruin. Ga lekker genieten van pnh en aanverwante methodes; bouw je vást ook een fijna band met die ervaren ruin op.
¡VERLIES JE DROOOM ECHTER NIET! Een mooie trotse, ongebroken, hengst die uit vrije keuze voor joú wíl werken is fantastisch. Waarom zou je daar niet van mogen dromen? Ga voor die hoofdprijs! Stap één is een band opbouwen met een leuke ruin. Stap twee? Zie je wel na stap één.

NG; fijn dat je nu je voeten weer op de grond heb, maar hou je droom. Er is al veel te veel grijs, veel te veel middelmaat; streef je droom na!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:57

Ik heb de hele topic ook eens rustig gelezen en ben tot een conclusie gekomen, koop asjeblieft GEEN veulen.
Ook niet pas over 4 jaar als je klaar bent, tegen die tijd heb je misschien wat meer ervaring maar een veulen blijft een hele moeilijke opgaven!
En wat betreft anda´s ik ben heel erg verlieft op ze, het zijn waanzinnige paarden en ze zijn heel eerlijke en gevoelig. Maar er zit ook absoluut een keer zijde aan, ze zijn zo pieter dat wat je ook doet ze zullen het onthouden en op een dag tegen je gebruiken (dit geld dan vooral voor hengsten)
Ik heb zelf ook eens op het punt gestaan om de overstap te maken van fjorden naar anda's en ben bij verschillende fokkers geweest.
Heb het een en ander afgereden om dat ene perfecte paard te vinden. Helaas niet gelukt, ik ben met mijn fjorden achtergrond iets te streng(dit doordat fjorden erg eigenwijs kunnen zijn) en daar reageren anda's niet best op.
Dus ik heb mij neer gelegt bij het feit dat er geen anda komt.
Helaas helaas, maar ik denk dat je zelf ook een boel op een rijtje moet zetten, is het wel goed om aan een veulen te beginnen, kan hij genoeg rondrennen, heeft hij genoeg contact van andere veulens(dus in een kudde) en kan ik het zelf aan?
Een veulen opvoeden is een hele opgaven en het komt met bloed, zweet en tranen.
Ik denk dat je er verstandig aan doet om te kijken naar een leuke doorgereden ruin(geen hengst) van een jaar of 3-4.
Waarvoor geen hengst? simpel denk niet dat je er genoeg ervaring voor hebt!! En ik spreek uit ervaring, ben ooit zo naief geweest om een 2 jarige hengst te kopen die alles deed wat absoluut niet de bedoeling was!! En ik kreeg hem niet onder controle ik denk dat jij het zelfde gaat meemaken!!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:01

en geloof me, als je hengst zo ver is heeft castreren ook geen zin! Tegen over ander paarden misschien wel maar niet bij jou. Hij heeft dan gewoon al gewonnen!

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:55

marije86 schreef:
en dan noch een hengst,mag helemaal wel in de opfok!een veulen is nie tom gezellig de hele dag met te lopen kirren,en dan ben je dus 4 jaar veder rijd je 5 jaar,ik ben begonnen met me eerste hengst toen ik 8 jaar ervaring had met paarden,en toen viel het noch tegen,want dat vurige en trotse wat jij zegt,das allemaal wel mooi maar niet zo mooi als je in de bak of waar dan ook bent en zijn hormonen stijgen hem boven zijn hoofd!

Mijn hengst is mijn 5e paard en ik heb nu 17 jaar ervaring met eigen paarden. Mijn hengst was al 9 jr toen ik hem kocht en heel netjes opgevoed door de vorige eigenaar. En toch heb ik hem destijds 2 maanden lang iedere dag geobserveerd, af en toe wat mee tutteren, poetsen en lopen, gewoon de kleine dingetjes. Toen ik echt interesse kreeg om toch te kopen heb ik hem een paar keer gereden.
Ik sta dus op een pensionstal met zo'n 20 andere pensionpaarden en nog heel veel jonge hengsten en merries in de opfok.
Ik moest echt weten waar ik aan begon en nu ik dat weet, weet ik ook dat een andahengst ook maar en hengst is met al zijn instinctieve streken, handelingen etc. en dat ze ook idd als eenling door het leven moeten. En hier moet je tegen kunnen. Dus lekker een praatje maken met je stoere anda aan je zijde met iemand die ook met een paard staat gaat ook vaak niet.

Naturalgirl, na het lezen van de laatste berichten lijkt het mij eigenlijk ook verstandiger iig voor een (als je dat dan nog wilt) anda te gaan die wat ouder is en waarmee je meteen aan de slag kunt.

Lees alles nog eens goed door wat er gezegd is over anda's en hengsten. Het enige wat ik er nog aan kan toevoegen is dat ik heel blij ben met mijn anda en dat we elkaar volledig begrijpen en dat ik dit bereikt heb, maar hier blijf je iedere dag aan werken. Dit houd nooit op.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:44

aafje87 schreef:
En wat betreft anda´s ik ben heel erg verlieft op ze, het zijn waanzinnige paarden en ze zijn heel eerlijke en gevoelig. Maar er zit ook absoluut een keer zijde aan, ze zijn zo pieter dat wat je ook doet ze zullen het onthouden en op een dag tegen je gebruiken (dit geld dan vooral voor hengsten)

@aafje87 Spreek je uit ervaring dat je dit schrijft? Ik rij al 8 jaar Andalusiërs (voornamelijk hengsten) en heb het bovenstaande nog nooit meegemaakt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 01:29

hummm ik heb ook een anda hengst , gekocht alszijnde ruin trouwens , bleek hij alleen toch niet te zijn , foutje bedankt
ik heb nu 2 shet hengst veulens en 1 ruin , hebben wij laten ruinen omdat meneer echt levens gevaarlijk was (ja kleiner dan een meter maar levens gevaarlijk...heeft 1,5 jaar geduurd voordat meneer zelf doorhad dat hij gecastereerd was ..)

ik hobbel nu 29 jaar en mening stuiterballetje onder me gehad , mijn paard voor de anda was een frans volbloed ook een gevoelig ras ..

en idd als je een fout maakt bij een der 3 vorig genoemde rassen gebruiken ze dat gegarandeerd tegen je , nee niet de 1e keer niet de 2e x maar daarna wel!

met deze rassen(andas volbloeds en shetten) en hengsten in het bijzonder moet je eerlijk en SUPER
consequent zijn , NH of boeren verstand ..
helpt daarbij zeker maar is niet heilig , alleen daarmee red je het echt niet

ik heb mijn eigen stukje wei en de veulens staan hier in de kudde , worden max 1 x per week voetjes gelicht , overal aangeraakt en van stukje a naar b gelopen .. voorderest mogen ze alleen maar spelen
en als ze te ver gaan worden ze even weer met de voetjes op de aarde gebracht door de anderen of eigenlijk op hun knieeen want zo gaat t
andere paarden bijten ze in de nek net zo lang totdat ze letterlijk op de grond liggen en krijgen zo 99% van hun opvoeding , en wij als mens mogen daar de 1 procent aan toe voegen

ik heb dan ook superrrrrr brave veulens , die netjes vanuit de wei naar je toe komen en de hoefsmid op zijn gemak kan bekappen en de arts zonder gevaar voor eigen leven kan nakijken en enten ...

maarrrr als je die mogelijkheid NIET hebt en jij dus 99% moet zijn , dat werkt gewoon weg niet ..

dus word het al ruinen wil je ze een kudde opvoeding geven

ik noem mijn anda superr braaf in de omgang , anderen noemen hem temperamentvol ,en eerlijk gezegd heeft hij idd erg temperamentvolle dagen , is 100% eerlijk en is braaf als ik er bij ben maar niet de makkelijkste , is hij ook super betrouwbaar in de omgang maar ook mij probeert hij regelmatig uit en dan moeten we WEER even de regeltjes over wie nou uiteindelijk de baas is uitvechten

slaan of booszijn werkt zeker averechts , dus dat is absoluut geen optie

als ik zenuwachtig ben en niemand het aan mij ziet hoef ik echt niet ter ontspanning even op mijn paard te gaan rijden of alleen maar me wandellen want hij voelt wel wat mensen niet zien ...ff werkt zeker te weten zoiezo niet

als je NU na 1 jr een anda hengst veulen zou willen zou ik het zeker afraden .. wacht eerst de 4 jr af en kijk dan nog eens of je er zo over denkt

met alle plussen (welke..buiten de 1% vorming..)
en de tegens

daarbij de ene hengst is echt de andere niet
de een is alleen eigenwijs en de ander echt gevaarlijk

denk der nog eens rustig over na , als ik had geweten dat mijn ruin een hengst was had ik m zeker te weten NIET gekocht , al was het alleen al voor het stallings probleem ..

en natuurlijk kan je alvast beginnen met sparen
heb je iig tegen die tijd geld voor aanschaf en een buffer voor de da kosten voor wat voor paard je tegen die tijd ook wenst te kopen ...

dromen is leuk maar blijf aub ook realistisch, 4 jr is een lange tijd

miss gaat het allemaal perfect en tref je die ene brave sul , maar voor het zelfde geld niet .. zou me der nu nog niet te druk over maken
4 jaar is een lange tijd .. miss denk je der dan anders over en miss ook niet , maar dat is pas over 4 jaar ...

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:54

Hmmmm.... als ik dit zo lees is mijn (dek)hengst geen paard waarschijnlijk }>
Mijn 3½ jaar oude zoontje zit in zijn blote kont 'al pelo' op pielemans en er is hier altijd wel een merrie hengstig.
Hij is onvoorstelbaar vergevingsgezind en veel gelijkmatiger, stabieler dan de merries.

Voor wie wat meer over hengsten wil weten is het Equine Ethogram van Sue McDonald érg inzichtelijk; je hoeft geen raketwetenschapper te zijn om daar in één oogopslag uit te halen dat een hengst geen vluchtdier is en ook extrovert. Hengsten hebben daarbij veel meer behoefte aan sociale interactie.

Ik heb het sterke vermoeden dat wat voor 'hengstengedrag' versleten wordt in feite gestoord gedrag is, veroorzaakt door de eenzame opsluiting en dwangmatige manier van rijden. Dat is namelijk, zie voorgaande, tegen de haren in voor juíst een hengst.
Zet een hengst 24/7 buiten in een familiegroep, behandel hem fundamenteel volgens 'je krijgt wat je beloont', toon je een goed en redelijk leider, rij 'open deur' en ....

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 18:09

Ik blijf dromen, en mijn hengst zal alles krijgen wat zijn hartje begeert. Ik zal alles doen om voor te zorgen dat mijn hengst zich optimaal voelt. En met een veulen kun je wel al veel doen. Er zijn zoveel leuke trucjes en dingen die een veulen zijn nieuwsgierigheid kan prikkelen. Ik ben ook van plan om er vaak mee te gaan wandelen. Voor de rest kan het lekker spelen.

bigbenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:18

mei ik vind dat je het zou kunnen proberen maar wel met hulp er bij ik ken een meisje die pas een half jaar reed en toen een 1.5jarige fjord(fjord is misschien wel iets anders maar toch) hij werd wel direct gecastuareerd toen hun hem kochten maar zij heeft hem zelf vanalles geleerd en zo ook met hulp ingereden het klinkt ongeloof waardig maar het is zo ze staat bij mij op de manege de pony is nu wel al 9 jaar dus ze heeft hem al lang en kent hem door en door en ze heeft hem helemaal gemaakt hoe zei hem wou dus dat is een voordeel ik vind dat je het moet proberen mzaar wel met hulp!!!!!!!!!!!!!
xxxx gaby

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 18:38

Ja, dat met hulp was ik zeker van plan. Dat gaat in het begin gewoon niet zonder

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 09:09

naturalgirl schreef:
Ik blijf dromen, en mijn hengst zal alles krijgen wat zijn hartje begeert. Ik zal alles doen om voor te zorgen dat mijn hengst zich optimaal voelt. En met een veulen kun je wel al veel doen. Er zijn zoveel leuke trucjes en dingen die een veulen zijn nieuwsgierigheid kan prikkelen. Ik ben ook van plan om er vaak mee te gaan wandelen. Voor de rest kan het lekker spelen.

NG, blijf dromen ja.
Zet een hengstveulen echt in een kudde met het liefst een hengst NIET bij stal. Ga er gerust dagelijks mee om, maar laat het opvoeden de eerst 3 jaar vooral aan de groep over; het moet éérst een normaal paard leren worden.
Koop ook geen hengst bij een stal, maar liever uit extensieve paardenteelt. Hier in de Cota Doñana bv lopen de paarden het jaar rond in de moerassen en worden jaarlijks verzameld, gemerkt en verkocht. Zo'n jaarling is perfect om ergens in de opfok te zetten of nog een jaar hier te laten.
Kijk, zoek eens op, hoe hengsten bij de Yeguada Militar gehouden/opgevoed worden. Dat recept komt niet uit de lucht vallen en wérkt.
Je hebt de tijd dus ga desnoods eens een kijkje nemen in Jeréz of bij Rocío en.... doe in de tussentijd ook ervaring op met een eigen ruin. Een hengst goed opvoeden en goed huisvesten is in NL namelijk niet zo eenvoudig. Hou je drooom, maar wel met je voeten op de grond.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:43

HomoCaballus schreef:
naturalgirl schreef:

NG, blijf dromen ja.
Zet een hengstveulen echt in een kudde met het liefst een hengst NIET bij stal. Ga er gerust dagelijks mee om, maar laat het opvoeden de eerst 3 jaar vooral aan de groep over; het moet éérst een normaal paard leren worden.
Koop ook geen hengst bij een stal, maar liever uit extensieve paardenteelt. Hier in de Cota Doñana bv lopen de paarden het jaar rond in de moerassen en worden jaarlijks verzameld, gemerkt en verkocht. Zo'n jaarling is perfect om ergens in de opfok te zetten of nog een jaar hier te laten.
Kijk, zoek eens op, hoe hengsten bij de Yeguada Militar gehouden/opgevoed worden. Dat recept komt niet uit de lucht vallen en wérkt.
Je hebt de tijd dus ga desnoods eens een kijkje nemen in Jeréz of bij Rocío en.... doe in de tussentijd ook ervaring op met een eigen ruin. Een hengst goed opvoeden en goed huisvesten is in NL namelijk niet zo eenvoudig. Hou je drooom, maar wel met je voeten op de grond.

Helemaal mee eens!!!

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:02

als je de mogelijkheid om in die vier jaar nog veel bij te leren zeker doen...en dan een rustig rondkijken. ik heb ook eerst heel veel ervaring opgedaan bij andere mensen, manèges, daarna bij heel veel mensen geweest met hengsten, jongere paarden en derlijk...
toen is er bijna twee jaar geleden toevallig een hengstenveulen in mijn leven gekomen (merrie van mijn moeder heeft door een ongeluk een hengstenveulen van een fries gekregen) en ondertussen hebben we drie hengsten en één shetlandertje (ook hengstje )
de hengsten staan allemaal samen op één weide en staan altijd samen. de vierjarige hengst zorgt dat de rest ook wat manieren bijleren maar haalt ze ook heel dikwijls aan door ze te poetsen ed...
dus als je af en toe eens id wei gaat zitten zie je heel erg goed de rangorde en dergelijk...

zorg dus idd dat je veulen in een kudde terecht komt, dan leert ie al heel veel van andere paarden, en tis een feit, niet alleen dat een hengst veel consequentie vereist en een goede opvoeding maar dat er ook onzettend veel mensen zijn die een hengst onvoorwaardelijk met de vinger wijzen...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:43

Haaaaaaaaaaaaaaai HC Doei!
Lang geleden!

Ik heb een andahengst en die heeft een gouden karakter en is een sul in de omgang.
Maar ik heb ook een half jar in Spanje gewerkt en daar heb ik ook minder lieve andahengsten gezien die wèl hun hele hormonenhuishouding in de strijd gooien.

Ik heb mijn keuze ook gebaseer op zijn karakter. Als hij nu thuis toch niet zo lief bleek te zijn als in Spanje, gingen zijn ballen er toch ook af hoor. Hij was al 6 als ik hem kocht en netjes opgevoed (zonder angsten of wat dan ook). Hij heeft erg veel respect voor mensen, maar dat is hem ook geleerd, door mensen met veel ervaring.

Gooi dat veulen als het er komt 3 jaar in de opfok, dan leren ze daarna nog een stukje sneller en zijn ze helemaal "onbevuild".
Ik heb ervaring met een veulen dat te vroeg veel te veel in handen geweest is en dat is geen makkelijk paard geworden Laat ze eerst gewoon opgevoed worden door hun soortgenoten en kom er later pas tussen.

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 16:44

Ik vind wel dat er een beetje te veel opwinding wordt gemaakt over één vraag. En een paard kan perfect én opgevoed worden door de kudde én al contact hebben met mensen. Dat is juist zo essentieel! Hij moet van jongsaf leren omgaan met mensen en met de mensenwereld.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:58

vind ik ook Haha!
je kan hem natuurlijk niet alleen houden maar wat is er verkeer aan een veulen in groep van drie vier paarden?
kan je hem toch ook al wat dingetjes bijbrengen?
nou is in belgie de opfok wel niet zo heel erg bekend dus denk dat je het ook moeilijk hier ergens in de buurt één gaat vinden

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:42

Als het maar gewoon op wei staat samen met een aantal andere paarden van verschillende leeftijden, dan is het allang goed. Een opfok-stal is niet overal in de buurt.

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 22:27

Ik dacht van eerst een paardje (ruin) van de slacht te redden. Hem opleren en daarna een Andaatje halen. Dan kan die ruin hem wat bijbrengen. En tja, opfok, opfok, ik kan toch geen hele kudde in huis halen... :s Ik denk dat ze met z'n tweeën best gelukkig kunnen zijn.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 23:47

[quote="naturalgirl"]Ik dacht van eerst een paardje (ruin) van de slacht te redden. quote]

Hou je er rekening mee dat de meeste paarden niet zonder reden bij de slacht zijn beland.

Miepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 00:29

nou naturalgirl.... zo te lezen wil je toch niet naar de reacties van andere luisteren, je geeft altijd weer commentaar terug zo van ik weet het toch beter! Ik ben het met iedereen eens die zegt dat je het niet moet doen...

Maar wie niet horen wil moet maar voelen... Mss lukt het je wel om hem correct op te voeden maar niet ieder paard is het zelfde dus als de ene zegt mijn hengst is lief, zal zo zijn maar wil nog niet zeggen dat jou hengst ook lief word! Nou dan wens ik je alvast veel succes (voor over 4 jaar dan)

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 15:13

Ik probeer wel te luisteren, maar het komt allemaal nogal doemdenkend over. Precies alsof een hengst een of ander gevaarlijk monster is