Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Kindertijd en pubertijd
Van zijn kindertijd kan een paard niet lang genieten. “Tussen die vier à vijf maanden en een jaar heeft een paard nog tijd om van alles te leren, maar tussen de twaalf en vijftien maanden ontwikkelen de voortplantingsorganen en worden ze seksueel actief. Ze moeten zich snel ontwikkelen om te overleven.” Die pubertijd duurt een maand of drie. “Sommige merries die goed worden gevoerd zijn met negen maanden al aan het puberen.” Maar ook al is een paard met zijn twaalf maanden al in staat om zich voort te planten, het gebeurt niet. “In het wild zie je dat de hengsten de jongere merries nog met rust laten, het eerst veulen krijgen ze pas als ze drie zijn.”
DuoPenotti schreef:Fijn dat het rijden beter gaat.
De puberteit heeft hij al lang gehad.
https://www.bitmagazine.nl/gedrag-artik ... 0of%20drie.Citaat:Kindertijd en pubertijd
Van zijn kindertijd kan een paard niet lang genieten. “Tussen die vier à vijf maanden en een jaar heeft een paard nog tijd om van alles te leren, maar tussen de twaalf en vijftien maanden ontwikkelen de voortplantingsorganen en worden ze seksueel actief. Ze moeten zich snel ontwikkelen om te overleven.” Die pubertijd duurt een maand of drie. “Sommige merries die goed worden gevoerd zijn met negen maanden al aan het puberen.” Maar ook al is een paard met zijn twaalf maanden al in staat om zich voort te planten, het gebeurt niet. “In het wild zie je dat de hengsten de jongere merries nog met rust laten, het eerst veulen krijgen ze pas als ze drie zijn.”
Teveel aan energie en verveling is meestal de oorzaak als ze "vervelend" zijn met rijden.
Maar helaas bied jou stal daar geen oplossing voor.... zou erg veel voor jou maken, dat wel.
Britt_xxx schreef:Vraag me ook af of je paard ooit nog normaal op de weide zal kunnen. Als hij zo lang relatief geïsoleerd staat. Weet zo'n dier zich dan nog te gedragen als hij de groep in mag?
DuoPenotti schreef:Britt_xxx schreef:Vraag me ook af of je paard ooit nog normaal op de weide zal kunnen. Als hij zo lang relatief geïsoleerd staat. Weet zo'n dier zich dan nog te gedragen als hij de groep in mag?
waarschijnlijk niet...
En dat zijn de paarden waarop de eigenaar beweert dat hij niet bij andere kan en daarom alleen staat.
Niet beseffend dat ze hem dat zelf hebben aangeleerd. Kijk maar eens hoe vaak eigenaren dat zeggen.
En zo staan die paarden tot hun dood alleen omdat ze andere paarden trappen of aanvallen.
En dat als kudde dier.
![]()
Maar goed, ik denk dat ts niets kan doen, is haar domme moeder en domme stal eigenaar die dit doen.
DuoPenotti schreef:Ja, want die vind dit prima, anders was ze met je paard al naar elders gegaan.
Hoe wil jij het dan noemen?
Op verantwoordelijke diervriendelijke manier omgaan met paarden?
Maar zo te lezen sta je er achter...nog erger. Dacht dat jij het ook niet vond kunnen dat je paard niet fatsoenlijk gehouden werd.
Heb ik me daar dus in vergist..... nog erger.